Pojęcie problemu z nauką języka angielskiego jest dość pojemne. Może dotyczyć wyłącznie trudności z nauką słownictwa, odmiennej od polskiej pisowni i zasad ortografii, gramatyki, niechęci do mówienia w obcym języku lub też wszystkich tych elementów razem. Niekiedy dość łatwo jest zaradzić trudnościom, w innych przypadkach trzeba zastanowić się nad zmianą szkoły angielskiego lub zapisaniem dziecka na dodatkowy angielski.
Możliwe, że zastanawiasz się, czy postępy Twojego dziecka w nauce angielskiego są adekwatne do czasu spędzonego nad książkami, niepokoją Cię otrzymywane w szkole stopnie czy też niechęć dziecka do samego przedmiotu. Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśniamy, skąd biorą się problemy z nauką języka angielskiego u dzieci i podpowiadamy, jak im zaradzić!
Przyczyny problemów z nauką angielskiego – od czego zacząć?
W przypadku wątpliwości, dotyczących nauki języka angielskiego, pierwsze kroki zawsze warto skierować do lektora prowadzącego zajęcia. Zapytaj nauczyciela o jego odczucia, dotyczące postępów Twojego dziecka:
- czy pracuje podczas lekcji,
- czy jest rozkojarzone,
- czy chętnie odpowiada na pytania,
- czy na tle grupy wyróżnia się na jakimś polu (zarówno pozytywnie, jak i negatywnie).
Taka konsultacja często jest źródłem cennych informacji, które mogą skierować Cię ku właściwemu zdefiniowaniu problemu, a w konsekwencji także do sposobów jego rozwiązania. Możliwe, że wystarczy drobna zmiana, na przykład wprowadzenie bardziej systematycznych powtórek w domu, by trudności szybko odeszły w niepamięć.
Sprawdź też:
- Metoda nauczania angielskiego stosowana w szkołach Early Stage
- Angielski dla dzieci w domu – jak pomóc dziecku w szlifowaniu umiejętności językowych?
Choć każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, to pośród przyczyn trudności w nauce języka angielskiego znajdziemy i takie, które pojawiają się stosunkowo często i dość łatwo je rozpoznać.
Przyczyny problemów z angielskim – motywacja i nastawienie do nauki
Gdy Twoje dziecko z niechęcią spogląda na zegarek przed zbliżającą się lekcją angielskiego, zdaje się podważać sens uczenia się tego języka lub też wprost mówi, że go nie lubi, możliwe, że brak mu dostatecznej motywacji, by zaangażować się w ten proces.
Sprawdź też:
W tej sytuacji koniecznie usiądźcie i spokojnie porozmawiajcie o przyczynach niechęci do zajęć angielskiego. Jeśli brak jest zewnętrznych przyczyn, które mogą powodować ten stan, spróbuj zachęcić dziecko, aby „dało językowi szansę”. Przedstaw w zrozumiały sposób korzyści płynące ze znajomości języka angielskiego (możesz posłużyć się przykładem ulubionego piłkarza, który gra dla zagranicznych drużyn), wyjaśnij, jak często angielski przydaje się w życiu (na lotnisku, podczas czytania instrukcji obsługi, a nawet podczas grania w gry komputerowe 🙂 ) i zaproponuj wsparcie w nauce. Może dodatkowa uwaga, wspólne granie w gry edukacyjne lub czytanie książek po angielsku, pozwoli dziecku przekonać się, że angielski naprawdę jest fajny!
Sprawdź też:
Przyczyną problemów z angielskim mogą być też same zajęcia lub szkoła, czyli np.:
- niedopasowana lub nieskuteczna metoda nauczania,
- nuda na lekcjach,
- zbyt długie lub zbyt krótkie zajęcia,
- częste zmiany nauczyciela,
- zbyt liczna grupa na zajęciach (dziecko nie ma możliwości ćwiczyć na zajęciach pod okiem nauczyciela).
Warto wtedy rozważyć zmianę szkoły językowej na taką, w której:
- metoda i program są dostosowane nie tylko do umiejętności dzieci na danym etapie edukacji, ale także do ich zainteresowań,
- lektorzy nie zmieniają się zbyt często (warto popytać o to wśród znajomych rodziców),
- grupy są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w danym wieku (w Early Stage pilnujemy, aby grupy przedszkolaków nie liczyły więcej niż dziesięcioro dzieci, a w starszych grupach dwanaścioro),
- nuda nie ma wstępu na zajęcia 🙂 – w naszej szkole z innej bajki ✨ dzięki metodzie 12 supermocy sprawiamy, że dzieciaki przychodzą na zajęcia z uśmiechem od ucha do ucha i nie mogą doczekać się kolejnych lekcji.
A jak dobrać zajęcia tak, aby długość lekcji była optymalna dla dziecka?
Czynności porządkowe (rozebranie się, wyjęcie książek, sprawdzenie obecności, sprawdzenie, co dzieci zrobiły w domu) u młodszych uczniów zabierają sporo czasu, a na czysty proces nauczania zostaje go znacznie mniej. W nauce angielskiego – i każdego innego języka – kluczowe jest powtarzanie tego, co było na wcześniejszych lekcjach. W przypadku zajęć z dziećmi oznacza to aktywności, które pozwalają uczniom w sposób maksymalnie atrakcyjny utrwalić materiał z poprzednich lekcji. Na to wszystko potrzeba czasu.
Tonia Bochińska, współwłaścicielka i CEO sieci szkół Early Stage
A jak jest w Early Stage?
W Early Stage zajęcia są dłuższe niż w większości szkół językowych.
➡️ Najmłodsze dzieci w wieku 3-5 lat mają zajęcia 1 lub 2 razy w tygodniu po 50 minut.
➡️ Zerówkowicze mają zajęcia dwa razy w tygodniu po 60 minut.
➡️ W pierwszej klasie uczniowie mają zajęcia dwa razy w tygodniu po 70 minut.
➡️ Uczniowie w wieku 8-19 lat mają zajęcia dwa razy w tygodniu po 90 minut.
Problem z nauką czy brak systematyczności i regularnego kontaktu z językiem?
Na wyniki w nauce języka wpływa wiele elementów, jednak to systematyczność i regularne korzystanie z niego mają znaczenie kluczowe dla osiągania postępów. Bez utrwalania i powtórek łatwo zapomina się poznane słówka, a zasady gramatyki też trudniej się stosuje, jeśli nie ma okazji, by je odświeżać oraz stosować w komunikacji.
Możesz skorzystać z naszych sprawdzonych pomysłów na domowe powtórki, zaproponować oglądanie filmów lub wieczorne czytanie książeczek w języku angielskim. Z poznawanym językiem warto się zaprzyjaźnić i niczym drogiego sercu przyjaciela, mieć jak najczęściej blisko siebie. Tak jak i w przyjaźni, tak i w nauce języka, regularny kontakt sprzyja utrzymaniu znajomości.
A jak jest w Early Stage?
W metodzie Early Stage jedną z 12 supermocy jest właśnie spiralność, czyli powtarzanie materiału. Nie jest to jednak robienie tego samego w kółko, a przypominanie sobie materiału na różne sposoby. Jest to proces ciągły, zaplanowany i trwający całą edukację dziecka (tutaj przeczyrasz o ścieżce nauczania Early Stage).
W kolejnych latach uczniowie wracają do poznanych już zagadnień, utrwalają je i wzbogacają o kolejne, coraz bardziej złożone elementy. Na każdym etapie uzyskują kompetencje komunikacyjne, pozwalające porozumiewać się w języku angielskim – z roku na rok w coraz bardziej zaawansowany sposób.
Problem z nauką czy nieodpowiedni styl nauki lub nauczania?
Nie wszyscy jesteśmy tacy sami i dlatego te same metody nie dają u każdego równych efektów. Możliwe, że problemy z nauką angielskiego Twojego dziecka powodowane są przez nieodpowiedni styl nauki (czyli to, w jaki sposób zabiera się za naukę, jak organizuje potrzebne informacje, w jaki sposób ćwiczy) lub nauczania – stąd tak ważny jest wybór odpowiedniej szkoły języków obcych i właściwego kursu dla dzieci.
Spróbujcie wspólnie zastanowić się, w jaki sposób dziecku najłatwiej przychodzi uczenie się. Może pomocne okaże się stosowanie pomocy wizualnych, albo wręcz przeciwnie – nadmiar bodźców stanowić będzie dodatkowe źródło rozkojarzenia. Pomyślcie również nad tym, w jakiej formie warto prowadzić notatki – klasycznie, czy na przykład z wykorzystaniem map myśli. Wybierzcie te elementy, które dziecku najbardziej odpowiadają i nawet jeśli w szkole nie ma możliwości ich stosowania, korzystajcie z nich podczas domowych powtórek. Równie ważny jest regularny kontakt z nauczycielem lub lektorem, dzięki czemu będzie on wiedział, na co zwrócić uwagę w kontekście Twojej pociechy.
Sprawdź też:
Zbyt późne rozpoczęcie nauki języka
Kiedy zapisać dziecko na angielski? Najkorzystniejszy moment na rozpoczęcie nauki języka obcego to czas wczesnego dzieciństwa, maksymalnie do 6-8 roku życia lub wcześniej. W tym czasie dzieci w sposób naturalny przyswajają angielski, a ich aparat artykulacyjni nie jest jeszcze mocno przyzwyczajony do polskich dźwięków. Dzięki temu z czasem udaje się z takimi dziećmi osiągnąć naprawdę dobrą angielską wymowę. Angielski dla 3-latka to przede wszystkim zabawa, piosenki, rymowanki, a nawet tańce. Wydaje Ci się to niepotrzebne? Osłuchiwanie się z językiem na tak wczesnym etapie sprawi, że dziecko może w przyszłości zbliżyć się nawet do dwujęzyczności zamierzonej, czyli do poziomu near-native – niemal takiego, jaki mają osoby, których pierwszym językiem jest angielski.
Tak wyglądają zajęcia dla najmłodszych dzieci, w wieku 3-6 lat, w szkołach angielskiego Early Stage: ⤵️
Choć nauczenie się języka w późniejszym okresie życia jest również możliwe, to przebiega już nieco odmiennie. Warto pamiętać, że wymaga to nieco większego, świadomego zaangażowania ze strony ucznia. W tej sytuacji warto zadbać o pozytywne nastawienie dziecka do nauki oraz regularny kontakt z językiem. Umożliwi on osiąganie zauważalnych oraz szybkich postępów w nauce, które utwierdzą dziecko w przekonaniu, że zaangażowanie włożone w uczenie się angielskiego daje wymierne efekty.
Sprawdź też:
Problemy emocjonalne, które odbijają się na nauce
Zdarza się, że trudności w nauce języka, czy w ogóle w uczeniu się, mogą stanowić objaw bardziej złożonych problemów natury emocjonalnej. A nawet chorób, jak choćby tych związanych z zaburzeniami hormonalnymi czy dziecięcą depresją, o której psycholog dziecięca Justyna Kobyra pisała w jednym z naszych poprzednich wpisów.
Jeśli dziecku trudno się skupić, jest nerwowe, ma trudności w relacjach z rówieśnikami, zmienne nastroje, problemy ze snem lub inne niepokojące objawy, towarzyszące niezadowalającym efektom nauki, nie obawiaj się porozmawiać z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym lub zasięgnąć opinii specjalistów w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Od właściwej i odpowiednio szybkiej reakcji w takich okolicznościach może zależeć dużo więcej, niż postępy w nauce.
Czytaj też:
- Kiedy warto skorzystać z pomocy psychologa dziecięcego?
- Lęk, strach i stres przed szkołą. Jak go pokonać lub… wykorzystać?
Dysleksja, dysgrafia lub dysortografia – to nie dyskwalifikacja
Specyficzne trudności w nauce pisania i czytania, do których zaliczymy dysleksję, dysgrafię i dysortografię, mogą przyczyniać się do trudności w nauce języka angielskiego lub powodować konieczność dostosowania strategii uczenia się i nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka. Zaburzenia tego rodzaju mogą dotyczyć nawet od 10 do 15% dzieci.
Objawy współtowarzyszące problemom w nauce, czyli:
- kłopoty z czytaniem,
- trudności w odróżnianiu liter i ich mylenie podczas zapisywania,
- pomyłki w odróżnianiu strony prawej od lewej,
- problemy w wykonywaniu działań matematycznych,
- a nawet „brzydkie” pismo,
powinny stanowić impuls do dalszej obserwacji oraz konsultacji z psychologiem lub pedagogiem, mającym doświadczenie w diagnostyce dysleksji. Choć w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym jest jeszcze zbyt wcześnie by ją zdiagnozować, można jednak już w tym czasie stwierdzić, czy trudności dziecka wynikają z zagrożenia dysleksją i wdrożyć właściwe postępowanie, mające na celu wspomóc dziecko w procesie dydaktycznym.
Przyczyny problemów z nauką języka angielskiego u dzieci mogą mieć różne podłoża. Wszelkie wątpliwości warto konsultować z nauczycielami oraz innymi specjalistami. Czasem trudności z nauką są chwilowe, czasem wynikają z braku systematyczności, a w innych przypadkach mogą być objawem głębszych przyczyn. Warto jednak pamiętać, że wielu problemom można zaradzić lub aktywnie przeciwdziałać ich niechcianym następstwom. Bądź dla dziecka wsparciem, a zaprocentuje to w kolejnych latach nauki.
Warto do nas dołączyć! Szkoły Early Stage działają w całej Polsce. Znajdź placówkę najbliżej Ciebie:
- Sprawdź szkoły językowe w województwie mazowieckim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie małopolskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie lubelskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie podkarpackim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie pomorskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie wielkopolskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie dolnośląskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie kujawsko-pomorskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie zachodniopomorskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie łódzkim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie śląskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie warmińsko-mazurskim!
- Sprawdź szkoły językowe w województwie opolskim!