Pojęcie problemu z nauką języka angielskiego jest dość pojemne. Może dotyczyć wyłącznie trudności z nauką słownictwa, odmiennej od polskiej pisowni i zasad ortografii, gramatyki, niechęci do mówienia w obcym języku lub też wszystkich tych elementów razem.
Możliwe, że zastanawiasz się, czy postępy Twojej pociechy są adekwatne do czasu spędzonego nad książkami, niepokoją Cię otrzymywane w szkole stopnie czy też niechęć dziecka do samego przedmiotu nauczania? Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśniamy, skąd biorą się problemy z nauką języka angielskiego i podpowiadamy, jak im zaradzić!
Przyczyny problemów z nauką angielskiego
W przypadku wątpliwości, dotyczących nauki języka angielskiego, pierwsze kroki zawsze warto skierować do lektora prowadzącego zajęcia. Zapytaj nauczyciela o jego odczucia, dotyczące postępów Twojej pociechy – czy dziecko pracuje podczas lekcji, czy może jest rozkojarzone, czy chętnie odpowiada na zadane pytania, czy na tle grupy wyróżnia się na jakimś polu (zarówno pozytywnie, jak i negatywnie).
Taka konsultacja często jest źródłem cennych informacji, mogących skierować Cię ku właściwemu zdefiniowaniu problemu, a w konsekwencji także odpowiednim sposobom jego rozwiązania. Możliwe, że wystarczy drobna zmiana, na przykład wprowadzenie bardziej systematycznych powtórek w domu, by trudności szybko odeszły w niepamięć.
Choć każdy przypadek zdecydowanie należy rozpatrywać indywidualnie, to pośród przyczyn trudności w nauce języka angielskiego znajdziemy i takie, które pojawiają się stosunkowo często i dość łatwo je rozpoznać:
Wewnętrzna motywacja i nastawienie do nauki
Gdy Twoje dziecko z niechęcią spogląda na zegarek przed zbliżającą się lekcją angielskiego, zdaje się podważać sens uczenia się tego języka lub też wprost mówi, że go nie lubi, możliwe, że brak mu dostatecznej motywacji, by zaangażować się w ten proces.
W tej sytuacji koniecznie usiądźcie i spokojnie porozmawiajcie o przyczynach takiej postawy. Jeśli brak jest zewnętrznych przyczyn, które mogą powodować ten stan, spróbuj zachęcić dziecko, aby „dało językowi szansę”. Przedstaw w zrozumiały sposób korzyści płynące ze znajomości języka angielskiego (możesz posłużyć się przykładem ulubionego piłkarza, który gra dla zagranicznych drużyn), wyjaśnij jak często angielski przydaje się w życiu (na lotnisku, podczas czytania instrukcji obsługi, a nawet podczas grania w gry komputerowe 😊) i zaproponuj wsparcie w nauce. Może dodatkowa uwaga, wspólne granie w gry edukacyjne lub czytanie książeczek po angielsku, pozwoli dziecku przekonać się, że angielski naprawdę jest fajny!
Problem z nauką czy brak systematyczności i regularnego kontaktu z językiem?
Na wyniki w nauce języka wpływa wiele elementów, jednak to systematyczność i regularne korzystanie z niego mają znaczenie kluczowe dla osiągania postępów. Bez utrwalania i powtórek łatwo zapomina się poznane słówka, a zasady gramatyki też trudniej się stosuje, jeśli nie ma okazji, by je odświeżać oraz stosować w komunikacji.
Możesz skorzystać z naszych sprawdzonych pomysłów na domowe powtórki, zaproponować oglądanie filmów lub wieczorne czytanie książeczek w języku angielskim. Z poznawanym językiem warto się zaprzyjaźnić i niczym drogiego sercu przyjaciela, mieć jak najczęściej blisko siebie. Tak jak i w przyjaźni, tak i w nauce języka, regularny kontakt sprzyja utrzymaniu znajomości 😊
Problem z nauką czy nieodpowiedni styl nauki lub nauczania?
Nie wszyscy jesteśmy tacy sami i dlatego te same metody nie dają u każdego równych efektów. Możliwe, że problemy z nauką angielskiego Twojego dziecka powodowane są przez nieodpowiedni styl nauki (czyli to, w jaki sposób zabiera się za naukę, jak organizuje potrzebne informacje, w jaki sposób ćwiczy) lub nauczania – stąd tak ważny jest wybór odpowiedniej szkoły języków obcych i właściwego kursu dla dzieci.
Spróbujcie wspólnie zastanowić się, w jaki sposób dziecku najłatwiej przychodzi uczenie się. Może pomocne okaże się stosowanie pomocy wizualnych, albo wręcz przeciwnie – nadmiar bodźców stanowić będzie dodatkowe źródło rozkojarzenia. Pomyślcie również nad tym, w jakiej formie warto prowadzić notatki – klasycznie, czy na przykład z wykorzystaniem map myśli. Wybierzcie te elementy, które dziecku najbardziej odpowiadają i nawet jeśli w szkole nie ma możliwości ich stosowania, korzystajcie z nich podczas domowych powtórek. Równie ważny jest regularny kontakt z nauczycielem lub lektorem, dzięki czemu będzie on wiedział, na co zwrócić uwagę w kontekście Twojej pociechy.
Zbyt późne rozpoczęcie nauki języka
Najbardziej korzystny moment na rozpoczęcie nauki języka obcego to czas wczesnego dzieciństwa, mniej więcej do 6-8 roku życia. W tym czasie dzieci w sposób naturalny uczą się swojego pierwszego języka i przyswajanie dodatkowo języka obcego zwykle nie nastręcza im zbytnich trudności. Choć nauczenie się języka w późniejszym okresie życia jest również możliwe, to przebiega już nieco odmiennie. Warto pamiętać, że wymaga to nieco większego, świadomego zaangażowania ze strony ucznia. W tej sytuacji warto zadbać o pozytywne nastawienie dziecka do nauki oraz regularny kontakt z językiem. Umożliwi on osiąganie zauważalnych oraz szybkich postępów w nauce, które utwierdzą dziecko w przekonaniu, że zaangażowanie włożone w uczenie się angielskiego daje wymierne efekty.
Problemy emocjonalne, które odbijają się na nauce
Zdarza się, że trudności w nauce języka, czy w ogóle w uczeniu się, mogą stanowić objaw bardziej złożonych problemów natury emocjonalnej. A nawet chorób, jak choćby tych związanych z zaburzeniami hormonalnymi czy dziecięcą depresją, o której psycholog dziecięca Justyna Kobyra pisała w jednym z naszych poprzednich wpisów.
Jeśli dziecku trudno się skupić, jest nerwowe, ma trudności w relacjach z rówieśnikami, zmienne nastroje, problemy ze snem lub inne niepokojące objawy, towarzyszące niezadowalającym efektom nauki, nie obawiaj się porozmawiać z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym lub zasięgnąć opinii specjalistów w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Od właściwej i odpowiednio szybkiej reakcji w takich okolicznościach może zależeć dużo więcej, niż postępy w nauce.
Czytaj też: Kiedy warto skorzystać z pomocy psychologa dziecięcego?
Dysleksja, dysgrafia lub dysortografia – to nie dyskwalifikacja
Specyficzne trudności w nauce pisania i czytania, do których zaliczymy dysleksję, dysgrafię i dysortografię, mogą przyczyniać się do trudności w nauce języka angielskiego lub powodować konieczność dostosowania strategii uczenia się i nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka. Zaburzenia tego rodzaju mogą dotyczyć nawet od 10 do 15% dzieci.
Objawy współtowarzyszące problemom w nauce, czyli:
- kłopoty z czytaniem,
- trudności w odróżnianiu liter i ich mylenie podczas zapisywania,
- pomyłki w odróżnianiu strony prawej od lewej,
- problemy w wykonywaniu działań matematycznych,
- a nawet „brzydkie” pismo,
powinny stanowić impuls do dalszej obserwacji oraz konsultacji z psychologiem lub pedagogiem, mającym doświadczenie w diagnostyce dysleksji. Choć w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym jest jeszcze zbyt wcześnie by ją zdiagnozować, można jednak już w tym czasie stwierdzić, czy trudności dziecka wynikają z zagrożenia dysleksją i wdrożyć właściwe postępowanie, mające na celu wspomóc dziecko w procesie dydaktycznym.
Przyczyny problemów z nauką języka angielskiego mogą mieć różne podłoża. Wszelkie wątpliwości warto jednak konsultować z nauczycielami oraz innymi specjalistami. Czasem trudności z nauką są chwilowe, czasem wynikają z braku systematyczności, a w innych przypadkach mogą być objawem głębszych przyczyn. Warto jednak pamiętać, że wielu problemom można zaradzić lub aktywnie przeciwdziałać ich niechcianym następstwom. Bądź dla dziecka wsparciem, a zaprocentuje to w kolejnych latach nauki.
Zdjęcie: Andrea Piacquadio | Pexels