Za oknem końcówka zimy, nadal dość ciemno i zimno… Skoro więc nie spędzamy zbyt wiele czasu na dworze, spożytkujmy go na przygotowania do egzaminu! Jak się do niego przygotować i nastawić? Jakie strategie obrać, jak zaplanować naukę przed egzaminami? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.
PO PIERWSZE – systematyczność to klucz w strategii uczenia się
Mało, ale często? Tak! Nie trzeba wkuwać 24 godziny na dobę tydzień przed egzaminem. Byłoby to wręcz niewskazane! Lepiej zaplanuj po jednym ćwiczeniu gramatycznym i słownikowym dziennie od teraz.
Warto ćwiczyć nie tylko słownictwo, które mamy w książkach i na lekcjach. W internecie znajdziemy sporo pomocy w tym względzie na przykład na stronach BBC Learning English czy British Council Learn English Teens albo British Council Grammar. Takie strony, jak Flo-Joe czy Exam English oferują mnóstwo ćwiczeń słownikowych pomocnych w powtarzaniu do egzaminu KET i wyższych.
W trakcie powtórek warto korzystać też z gier i aplikacji na telefon np. QUIZLET. Quizlet jest aplikacją do nauki słownictwa – wystarczy wpisać nazwę egzaminu, a wyświetli nam się mnóstwo zestawów słownictwa do przećwiczenia w formie fiszek. Po pracy z fiszkami możemy zagrać w gry utrwalające zapamiętane słownictwo.
Klasyką, jeśli chodzi o przygotowanie do egzaminu, jest strona Cambridge. Znajdziesz na niej nie tylko interaktywne ćwiczenia i przykładowe testy, ale także gry i aplikacje przygotowane specjalnie z myślą o przygotowujących się do egzaminów Cambridge. 15 minut pracy z apką każdego dnia – brzmi bardziej jak przyjemność niż nauka.
PO DRUGIE – nauka poprzez tworzenie własnych materiałów
Dzięki samodzielnemu tworzeniu ćwiczeń czy gier nie tylko powtarzasz materiał, ale robisz to w dużo bardziej skuteczny i szybki sposób. Trochę jak z robieniem ściągi – znasz to? Kiedy już przygotujesz ściągę, wcale jej nie potrzebujesz… bo wszystko pamiętasz!
Możesz tworzyć sobie quizy, które wypełnisz innego dnia, fiszki, słowniczki, w których łatwo zakryć jedną kolumnę, by przepytywać się ze znajomości drugiej albo tworzyć gry planszowe, w które zagrasz z przyjaciółką.
Niektóre strony np. Fiszkoteka ułatwią tworzenie własnych fiszek do nauki angielskiego. Aplikacja ma tę wielką zaletę, że świetnie uczymy się, gdy sami zarządzamy swoim procesem uczenia (np. poprzez dobór słów) oraz możemy sami wybrać słowa, które chcemy powtarzać. Uczenie się słownictwa w ten sposób jest niezwykle skuteczne – algorytmy komputerowe odrzucają słowa, które dobrze znamy, eksponując ucznia wiele razy na te, których zapamiętanie wymaga większego wysiłku.
PO TRZECIE – strategia uczenia się z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
Obecnie mamy dostęp do wielu arcyciekawych materiałów do nauki. Jeśli nie możesz przełknąć kolejnego nudnego ćwiczenia gramatycznego, możemy zaproponować ciekawe kanały na YouTube w języku angielskim, gdzie gramatyka jest wyjaśniona zabawnie i przystępnie np. kanał „Po Cudzemu” albo „Rock Your English”.
W zależności od zainteresowań warto też poszukać interesujących nas filmików na stronie TED ED. Polecamy również stronę BBC – klikając w ten link usłyszymy na przykład o radach dotyczących zdawania egzaminów. Z kolei LYRICS TRAINIG to strona poświęcona ulubionym piosenkom – wybieramy piosenkę, słuchamy, wypełniamy i czerpiemy przyjemność z zabawy z muzyką!
Z aplikacji polecamy z kolei dla bardziej zaawansowanych językowo Learn English podcasts, English Listening Test oraz Luke’s English Podcast (poziom średniozaawansowany i wyżej).
PO CZWARTE – wspólna nauka przed ważnymi wydarzeniami
Uczenie się z drugą osobą ma wiele zalet. Jesteśmy istotami społecznymi, więc wbrew temu, jak to się często odbywa w szkole, najlepiej uczymy się razem. Dobrze pamiętamy czyjś wyraz twarzy, emocje czy ton głosu, kiedy wypowiada jakieś słowa, ale przede wszystkim dużo ciekawiej i bardziej naturalnie jest nawzajem się przepytywać z materiału, wykonywać quiz wykonany przez inną osobę albo wspólnie grać w planszówkę.
Nie odkryjemy Ameryki pisząc, że praktyka czyni mistrza. Jeśli chcesz więc lepiej mówić i rozumieć po angielsku, próbuj jak najczęściej konwersować w parze lub w grupie. Można oczywiście też mówić do lustra, nagrywać się na dyktafon czy wykładać gramatykę chomikowi, ale czyż nie będzie milej, jeśli ktoś nam odpowie w tym samym języku?
LAST BUT NOT LEAST – odpowiednie nastawienie
Będziemy o tym nieustająco pisać. Nastawienie do nauki jest równie ważne, jak sama nauka. Przede wszystkim bądź dla siebie łagodna/łagodny. Nie bój się próbować nowych rzeczy, popełniać błędów, szukać swoich ulubionych sposobów nauki – w ten sposób nigdy nie stracisz motywacji. A to ważniejsze niż wrodzony talent czy świetna pamięć. Poza pracą niezwykle ważny jest też odpoczynek – jeśli chcesz poczytać o tym, jak zrelaksować mózg po wielu godzinach intensywnej nauki, zajrzyj do artykułu na naszym blogu.
Bardzo ważne jest to, aby wystrzegać się wewnętrznego krytyka i perfekcjonizmu. Dlaczego? Brené Brown w swojej książce ‘’Dary niedoskonałości’’ tłumaczy, że perfekcjonizm to “autodestrukcyjny i uzależniający system wierzeń, który prowadzi do podstawowej myśli: Jeśli będę wyglądać, żyć i postępować perfekcyjnie, to uniknę lub zminimalizuję bolesne uczucia związane ze wstydem, cudzymi osądami, poczuciem winy”.
Dużo bardziej efektywne i z pewnością przyjemniejsze jest kultywowanie nastawienia na rozwój, czyli growth mindset. Co to takiego? Carol Dweck, autorka książki „Nowa psychologia sukcesu”, opisuje dwa sposoby myślenia (mindset):
-
-
- fixed mindset (nastawienie na trwałość), w którym człowiek zakłada niezmienność swoich cech i możliwości;
- growth mindset (nastawienie na rozwój) – rozwojowe podejście do możliwości ludzkiego mózgu, traktujące uczenie się jako proces.
-
Przy założeniu, że uczenie się jest procesem, dajemy sobie prawo do popełniania błędów, ponieważ są one normalnym elementem nauki. Co ważne, w tym nastawieniu czerpiemy frajdę z nauki, ponieważ nie skupiamy się na perfekcji, ale na procesie. Pojawia się radość z odkrywania, dowiadywania się, uczenia nowych umiejętności. W efekcie chętniej podchodzimy do uczenia i nie boimy się wyzwań. Czego można chcieć więcej?
Życzymy zatem nastawienia na rozwój i owocnego przygotowania do egzaminów! 🙂
Autorka: Beata Wysocka, metodyczka Early Stage
Zdjęcie: Julia M Cameron | Pexels