Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby naprawdę dowiedzieć się, co było w szkole?

18 września 2017

Szkoła to miejsce, w którym dzieci spędzają znaczną część dnia. Doświadczają tam wielu różnych sytuacji: mierzą się z trudnościami, odnoszą sukcesy, popadają w konflikty, przeżywają pierwsze przyjaźnie i miłości. Wielu rodziców chciałoby uczestniczyć w tej części świata swojego dziecka, ale nie bardzo wiedzą, jak rozmawiać ze swoją pociechą o szkolnych wydarzeniach. Słynne „jak było w szkole?” nie zdaje egzaminu, bo dzieci zazwyczaj odpowiadają na nie po prostu „dobrze”. Taki dialog niewiele wnosi, nie pogłębia też relacji z dzieckiem. W jaki zatem sposób rozmawiać z dzieckiem o szkole? Jak pytać, żeby ono poczuło autentyczne zainteresowanie po drugiej stronie? Jak dowiedzieć się więcej niż tylko „dobrze”?

Zanim zaczniesz

Spróbuj zadać sobie pytanie: co chcesz osiągnąć poprzez tę rozmowę? Chcesz lepiej poznać swoje dziecko? Chcesz je do czegoś zachęcić? Chcesz je sprawdzić? Chcesz się czegoś konkretnego dowiedzieć? A może inicjujesz rozmowę, bo czujesz, że wypada zapytać o to, co działo się w szkole? Dzieci często wyczuwają nasze intencje – jeśli nie są one jasne i uczciwe względem nich, odmawiają współpracy. Wyobraźmy sobie sytuację, że odebrałeś telefon ze szkoły z informacją, że dziecka nie było dziś na angielskim. Ty nic o tym nie wiedziałeś. Jesteś zdezorientowany i chcesz się dowiedzieć, co się takiego stało, że Twoja pociecha opuściła lekcję. Powiedz o tym dziecku wprost, nie „sprawdzaj” syna czy córki, zadając pytania w stylu: „Jak było na angielskim?” Jeśli sam sobie szczerze odpowiesz na pytanie o to, co chcesz osiągnąć poprzez rozmowę, będzie Ci łatwiej szczerze z dzieckiem ją przeprowadzić.

Pytania

Pytanie to bardzo często początek rozmowy. Początek, który może zachęcić dziecko do dialogu lub wręcz przeciwnie – spowodować wycofanie, obronę lub… atak. Żadna z tych reakcji nie będzie sprzyjała dalszej konwersacji. Jak zatem pytać, żeby otwierać dziecko na rozmowę, zachęcać do refleksji i pogłębiania tematu?

Pytania możemy z grubsza podzielić na dwa rodzaje: zamknięte i otwarte.

Te pierwsze ograniczają się często do odpowiedzi typu „tak”, „nie”, „dobrze/ źle”, „może”. Generalnie, można na nie odpowiedzieć jednym, często zdawkowym słowem lub krótkim emocjonalnym komentarzem.

Przykłady pytań zamkniętych:

  • Jak było w szkole?
  • Czy powiedziałeś pani, że przyniesiesz zwolnienie najpóźniej w środę?
  • Czy postanowiłeś już, co z tym zrobisz?
  • Podoba ci się nowa klasa?
  • Co jadłeś na obiad?

Pytania zamknięte sprawdzą się, jeśli chcemy uzyskać krótką, konkretną informację. Nie są jednak najlepszym wyborem, jeśli zależy nam na szczerej, pogłębionej rozmowie z dzieckiem. Zbyt dużo pytań zamkniętych, zadanych w krótkim czasie, może spowodować, że dziecko poczuje się jak na przesłuchaniu, a stąd krótka droga do wycofania się z rozmowy.

Pytania otwarte z kolei bardziej zachęcają dziecko do refleksji, sprzyjają dzieleniu się informacjami i przemyśleniami. Na pytania otwarte trudniej odpowiedzieć jednym słowem (choć czasami też jest to możliwe), odpowiedź na nie wymaga jednak więcej wysiłku, chwili namysłu.

Przykłady pytań otwartych:

  • Opowiedz mi o twojej nowej klasie…
  • Jestem ciekawy/a, jaka sytuacja z dzisiaj szczególnie zapadła ci w pamięć?
  • O czym chciałbyś/ chciałabyś porozmawiać?
  • Co jest dla ciebie ważne/ trudne, jeśli chodzi o…?
  • Co myślisz o…?
  • Z czym ci się to kojarzy?
  • Jak się wtedy poczułeś/aś?
  • Jak ta sytuacja może się potoczyć?
  • Co możesz zrobić, żeby….?
  • W czym potrzebujesz pomocy?
  • A co by się stało, gdyby….?

Wspominając o różnych pytaniach, warto zatrzymać się na chwilę przy pytaniu „dlaczego..?” Na pierwszy rzut wydaje się ono zachęcające do refleksji, jednak gdy się mu bliżej przyjrzymy, możemy odkryć coś innego.

  • Dlaczego zrobiłeś/aś xyz?

To krótkie pytanie może skierować dziecko na tory szukania wymówek, usprawiedliwiania się. Dziecko może poczuć się winne lub zawstydzone. Zamiast z nami otwarcie rozmawiać, zacznie się bronić.

W miejsce „dlaczego…?” można zapytać dziecko:

  • Co się wydarzyło, że zrobiłeś/aś xyz?
  • Jak się wtedy czułeś/aś?
  • Co myślisz o tej sytuacji?

Mowa ciała

Słowa mają moc. Odpowiednio zadane pytanie może pomóc dziecku się otworzyć. Jednak rozmowa z dzieckiem to nie tylko słowa. Liczy się także postawa naszego ciała, ton głosu, mimika, gesty, spojrzenie. To wszystko wpływa na ogólny klimat rozmowy, buduje jej atmosferę, pokazuje zaangażowanie. Kiedy chcesz porozmawiać z dzieckiem na temat szkoły, zwróć uwagę nie tylko na to, co mówisz, ale także – w jaki sposób to robisz. Podniesiony głos, brak kontaktu wzrokowego, pośpiech, podejrzliwość, zniecierpliwienie – te elementy raczej odstraszą dziecko i spowodują, że wycofa się z kontaktu. Żeby móc zbudować pozytywny klimat rozmowy poprzez własną postawę, warto przyjrzeć się temu, jak się czujesz w rozmowie: jakie masz myśli? Czego one dotyczą? Jakie emocje się pojawiają? Czego potrzebujesz? Dobrze jest najpierw poukładać sobie własne emocje związane z rozmową i jej tematem – to pozwoli zebrać zasoby do tego, żeby móc kierować uwagę na dziecko i okazywać mu zainteresowanie – zarówno poprzez słowa, jak i mowę ciała.

Empatia

Empatia to pełne szacunku rozumienie cudzych doświadczeń. Empatia polega na uważnym słuchaniu dziecka, bez oceniania go i krytykowania. Polega również na podejmowaniu próby zobaczenia danej sytuacji z perspektywy dziecka. Dając dziecku empatię wysyłamy mu sygnał: „Jestem tu razem z Tobą, staram się zrozumieć, jak ty to widzisz i przeżywasz”. Empatia nie zależy od konkretnych sformułowań i użytych słów. Często można dać jej wyraz poprzez milczenie, odpowiedni wyraz twarzy, przytaknięcie czy przytulenie. Żeby okazać dziecku empatię, trzeba odłożyć na bok własne sprawy i postawić to, z czym przychodzi do nas dziecko w centrum naszego zainteresowania. Poświęcenie swojej uwagi, czasu, koncentracja na dziecku oraz obecność przy nim, to najlepszy prezent i droga do budowania porozumienia oraz wzmacniania więzi.

 

Na koniec mały apel

Rozmawiajmy z dziećmi. Już od najmłodszych lat. O szkole i nie tylko. Codziennie poświęćmy choćby 10 minut na rozmowę o tym, co dla nich ważne, jak się czują, o czym marzą, czego się boją. Mówmy o rzeczach dużych i ważnych, ale pamiętajmy też o codziennych drobnostkach, śmiesznych zdarzeniach. W ten sposób zaszczepimy w dzieciach umiejętność prowadzenia dialogu, pokażemy, że jesteśmy obecni i zainteresowani. Dzięki temu, gdy w przyszłości wydarzy się jakaś trudna dla nich sytuacja, zwiększamy prawdopodobieństwo, że przyjdą z tym do nas, a my będziemy mogli im pomóc.

Autor: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby naprawdę dowiedzieć się, co było w szkole? was last modified: 18 września, 2017 by admin
2 987 odsłony
11
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Jak rozwijać kreatywność dziecka?

22 kwietnia 2021

Jak rozwijać u dzieci umiejętność współpracy w...

10 sierpnia 2021

Kiedy rozpocząć naukę angielskiego?

27 sierpnia 2019

O podróżowaniu z dziećmi

6 maja 2025

Angielski dla malucha – co czytać dziecku...

1 grudnia 2020

Jak spędzić sylwestra z dziećmi?

26 grudnia 2024

Czy dziecko musi się dzielić z innymi?

10 lutego 2020

Sylwestrowe zabawy dla dzieci

19 grudnia 2024

Nadopiekuńczy rodzice – troska, która szkodzi

18 kwietnia 2021

Jak wychować dwujęzyczne dziecko?

7 listopada 2023

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego dla dzieci i młodzieży

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Co to jest lapbook i jak może pomóc w nauce angielskiego z dziećmi? Pomysły i inspiracje

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry