Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Trudna rozmowa z nauczycielem? Grunt to właściwe podejście!

2 października 2017
rozmowa z nauczycielem

Rozmowy rodziców z nauczycielami to często wyzwanie – zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Jesper Juul w swojej książce „Kryzys szkoły” mówi wprost, że nauczyciele boją się rozmów z rodzicami. Myślę, że obawy odczuwają także rodzice. Nic dziwnego – większość z nas nie uczyła się tego, jak porozumiewać się ze sobą, a nie jest to prosta sprawa – zwłaszcza, gdy dotyczy naszego dziecka, a w grę wchodzą emocje.

W sytuacji gdy pojawia się problem, wizja rozmowy z nauczycielem budzi szereg pytań i obaw („Czy nauczyciel nie zacznie się później mścić na dziecku?”/ „Jak wpłynąć na nauczyciela, żeby chciał pomóc dziecku?”/ „Czy nie usłyszę, że moje dziecko jest złe, że coś z nim (albo ze mną) jest nie tak?”/ „Czy mogę zaufać nauczycielowi?”/ „Czy nie wykorzysta przekazanych informacji przeciwko mnie albo dziecku?”). Obok tych obaw często pojawia się też nadzieja i przekonanie o tym, że rozmowa mogłaby pomóc dziecku.

Tylko jak ją poprowadzić?

Zanim zaczniesz planować przebieg samej rozmowy, ważne żeby zwrócić uwagę na jeden istotny aspekt. Wychowawca i inni nauczyciele Twojego dziecka towarzyszą mu od początku jego przygody ze szkołą przez długie miesiące, a nawet lata. Są dla niego ważnymi osobami. Warto więc już od początku nawiązać z nimi kontakt i bliżej ich poznać. Inicjować rozmowy, spotykać się na zebraniach, być otwartym na wymianę bieżących informacji. Nie czekaj z rozmową do momentu, gdy pojawi się kryzys. Jeśli od początku uda Ci się poznać nauczyciela i zbudować z nim relację, łatwiej będzie zainicjować wspólną rozmowę w sytuacji, która może być dla dziecka albo dla Ciebie trudna. Nie będzie to już obca osoba, z którą teraz przyszło Ci rozmawiać o problemie Twojego dziecka, tylko ktoś, z kim nie raz już rozmawiałeś/aś, macie za sobą wspólne doświadczenia. Już samo to może ułatwić początek dialogu.

Chcesz porozmawiać z nauczycielem w sprawie dziecka? Zacznij od rozmowy z dzieckiem.

Wyobraź sobie, że Twoje dziecko opowiada Ci o jakiejś trudnej dla niego sytuacji związanej z relacją z nauczycielem. Czujesz, że chcesz spotkać się z nauczycielem, żeby lepiej zrozumieć daną sprawę. Zanim to zrobisz, poznaj dobrze perspektywę Twojego dziecka, zobacz to zdarzenie jego oczami, okaż mu wsparcie. O tym, jak rozmawiać z dzieckiem przeczytasz więcej w tym artykule. W takiej sytuacji dziecko przede wszystkim potrzebuje wysłuchania i zrozumienia; potrzebuje poczuć, że jesteś po jego stronie. W dalszej kolejności możecie wspólnie zastanowić się nad poszukaniem rozwiązań i rozważyć rozmowę z nauczycielem. Być może zastanawiasz się, jak się zachować w momencie, gdy słyszysz od dziecka o niepokojącym zachowaniu ze strony nauczyciela, (np. dziecko mówi, że nauczyciel wyśmiewa je na forum grupy, albo że je niesprawiedliwie ocenia). Jak zareagować, żeby zadbać o dziecko i dać wyraz temu, że dla Ciebie to zachowanie też jest niezrozumiałe, ale jednocześnie ocalić autorytet nauczyciela? Pamiętaj, że gdy dziecko opowiada Ci o takim problemie, warto przede wszystkim skupić się na jego potrzebach – nazwać emocje, okazać wsparcie, dać możliwość wyrzucenia z siebie trudnych uczuć, odreagowania napięcia i nabrania dystansu. Nie koncentruj się od razu na tym, żeby zabrać głos w sprawie nauczyciela, bo wtedy umknie Ci z oczu Twoje dziecko. Ono najczęściej potrzebuje być wysłuchane i zaakceptowane z tym, co przeżywa. Jeśli w dalszej kolejności chcesz odnieść się do tego, co usłyszałeś o nauczycielu, pamiętaj o 2 rzeczach. Powiedz, jak Ty odbierasz zachowanie nauczyciela. Mów od siebie i skup się na samym zachowaniu, a nie ocenie nauczyciela jako osoby. (Powiedz na przykład: „nie podobało mi się zachowanie nauczycielki w tej sytuacji i chciałabym z nią o tym porozmawiać” zamiast „twoja nauczycielka jest beznadziejna, chyba minęła się z powołaniem”).

Podczas rozmowy z nauczycielem…

Rozwiej obawy

Nauczyciele również mają swoje obawy przed rozmową z rodzicami. Jedną z nich może być obawa przed krytyką. Jeśli ktoś się czegoś boi, zaczyna się bronić albo atakować, a to oczywiście blokuje rozmowę. Gdy poczujesz, że nauczyciel, z którym rozmawiasz, może odczuwać taki niepokój, podkreśl, że nie masz zamiaru obwiniać go ani krytykować. Zaznacz, że Twoim celem jest poznanie jego perspektywy na daną sytuację i poszukanie rozwiązania, które może wesprzeć dziecko w rozwiązaniu problemu.

Pamiętaj o słuchaniu

Powiedz nauczycielowi, co konkretnie wzbudziło Twój niepokój i poproś o to, żeby powiedział, jak sytuacja wygląda z jego strony. Nastaw się na wysłuchanie tego, co nauczyciel mówi – poczekaj cierpliwie, aż skończy swoją wypowiedź. Podczas rozmowy bardzo istotne jest, by obie strony mogły się wypowiedzieć i nawzajem usłyszeć. Gdy nauczyciel skończy, postaraj się podsumować to, co usłyszałeś/aś by mieć pewność, że dobrze się rozumiecie. Jeśli coś jest niejasne, dopytaj.

Kierunek współpraca

Do rozmowy z nauczycielem postaraj się podejść jak do sesji „burzy mózgów”, podczas której uczestnicy, na równych zasadach, zastanawiają się nad problemem i wymyślają różne rozwiązania. Na końcu wybierają to, które im najbardziej odpowiada. „Na równych zasadach” oznacza, że nikt nie jest lepszy ani gorszy, a każdy zasugerowany pomysł zasługuje na uwagę. Załóż, że zarówno Ty, jak i nauczyciel chcecie dla Twojego dziecka dobrze i uda Wam się współpracować na jego rzecz.

Spróbuj podsumować ustalenia

Gdy uda Wam się wypracować jakieś rozwiązania, warto pomyśleć o zebraniu ich, np. w formie kluczowych haseł. To uporządkuje informacje, a efekty Waszego spotkania będą jasno sformułowane. Dobrze byłoby spotkać się ponownie za jakiś czas, żeby zobaczyć, jak zmienia się sytuacja, o której rozmawialiście i czy zmiany idą w dobrym kierunku.

„Stopklatka”

Co zrobić, jeśli czujesz, że rozmowa utknęła w martwym puncie lub oddalacie się od wypracowania konstruktywnych rozwiązań? Gdy spotkanie zmierza w niewłaściwym kierunku, spróbuj zrobić „stopklatkę” i powiedzieć o swoim spostrzeżeniu (np. „mam wrażenie, że od kilkunastu minut zajmujemy się pobocznym tematem. Zależy mi, żebyśmy wrócili do kwestii XYZ i spróbowali coś wspólnie ustalić”). Pamiętaj też, że czasami do wypracowania konstruktywnych rozwiązań potrzeba więcej niż jednego spotkania.

Zadbaj o warunki

Ostatnia, jednak nie mniej ważna wskazówka. Powiedz nauczycielowi, że masz potrzebę spotkać się z nim w danej sprawie. Ustalcie dogodny dla Was obojga termin. „Łapanie” nauczyciela w biegu, np. rano, gdy jest on przed pracą, rozmowa z zaskoczenia nie będą sprzyjały budowaniu porozumienia, zwłaszcza jeśli mówimy o poruszaniu trudnych tematów. Upewnij się też, że na spotkanie będziecie mieli przeznaczone osobne miejsce, gdzie w spokojnych warunkach będziecie mogli poruszyć temat, z którym przychodzisz.

Pamiętaj, że w rozmowie bardziej niż o dobór określonych słów chodzi o przyjęcie pewnej postawy względem drugiej osoby. Masz wybór, czy na Twoją postawę składy się będą: szacunek, gotowość do wysłuchania, akceptacja innego sposobu myślenia, zaufanie w to, że uda się wspólnie wypracować coś, co usatysfakcjonuje obie strony, czy będą to: osądzanie, udowadnianie racji, uporczywe trzymanie się jednego sposobu myślenia, zakładanie złych intencji drugiej strony. Pierwsza postawa będzie sprzyjała budowaniu relacji, druga odgrodzi Cię od Twojego rozmówcy i zbuduje dystans między wami. Cytowany we wstępie Juul mówi, że w rozmowach z nauczycielami zawsze chodzi o to samo: o nawiązanie relacji. A kiedy to już się uda, będziesz na najlepszej drodze, żeby wspólnie z nauczycielem znaleźć rozwiązanie dla problemu, z którym się mierzycie.

Autor: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

Trudna rozmowa z nauczycielem? Grunt to właściwe podejście! was last modified: 26 lutego, 2021 by admin
10 272 odsłon
8
Facebook LinkedIn

Zobacz też

7 rzeczy, które warto zabrać na wakacje...

3 lipca 2021

Jak śledzić postępy dziecka w nauce języka...

13 lutego 2025

Rodzinne gry planszowe – 6 propozycji na...

8 czerwca 2021

Jak urządzić pokój dziecka?

13 listopada 2021

Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których...

14 września 2023

Nauka angielskiego dla przedszkolaków – książki

30 września 2024

Wakacje z językiem angielskim – propozycja dla poszukiwaczy...

26 lipca 2024

Bullying w szkole – co warto o...

6 listopada 2021

Jak przygotować dziecko do rozpoczęcia roku szkolnego?

25 sierpnia 2022

Cykl o rozwoju. Okres nastoletni.

13 maja 2019

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego dla dzieci i młodzieży

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Co to jest lapbook i jak może pomóc w nauce angielskiego z dziećmi? Pomysły i inspiracje

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry