Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Wychowanie

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Conditionals, czyli zdania warunkowe w języku angielskim

      31 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Rymowanki dla dzieci do nauki języka angielskiego

      29 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Wychowanie

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Conditionals, czyli zdania warunkowe w języku angielskim

      31 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Rymowanki dla dzieci do nauki języka angielskiego

      29 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Jak rozwijać u dziecka poczucie odpowiedzialności?

15 kwietnia 2019

Bycie osobą odpowiedzialną ma przede wszystkim pozytywne skojarzenia. Jest to cecha niezwykle ważna w roli ucznia, w przyszłości pracownika, partnera, rodzica, przyjaciela. Kto by nie chciał mieć u swego boku odpowiedzialnego współpracownika czy współmałżonka? Nic dziwnego, że większość rodziców pragnie, by ich dzieci wykształciły w sobie poczucie odpowiedzialności, które ułatwiłoby im funkcjonowanie w szkole i w dorosłym życiu. Rodzi się jednak pytanie: jak pomóc dziecku w tym, by rozwijało w sobie odpowiedzialność?

Przecież nie jest to umiejętność, która w pewnym momencie się „po prostu pojawia” (wystarczy rozejrzeć się wśród dorosłych z bliższego lub dalszego otoczenia – zapewne bez problemu można znaleźć przykłady osób, które nie wykształciły w sobie tej cechy). Dobra wiadomość jest taka, że jako rodzic możesz mieć istotny wkład w to, by ze świadomością pomóc dziecku rozwinąć poczucie odpowiedzialności. Jak to zrobić? Poniżej znajdziesz kilka konkretnych wskazówek.

Stwarzaj szansę na samodzielność i wszystko co z nią związane – radość z sukcesu oraz ryzyko porażki
Jak podaje słownik PWN hasło „odpowiedzialność” możemy rozumieć jako przyjęcie obowiązku zadbania o kogoś lub o coś. 10-letnie dziecko może być na przykład odpowiedzialne za odrobienie lekcji albo ścielenie łóżka. Rodzic jest odpowiedzialny za dziecko (od strony prawnej, zapewnienia bezpieczeństwa i wszechstronnych warunków do prawidłowego rozwoju). Partnerzy będący w związku są odpowiedzialni za jakość relacji między nimi. Pracownik jest odpowiedzialny za wykonanie zadania zleconego przez przełożonego. Przykłady można by mnożyć. Zatrzymajmy się jednak przy tych, związanych z dzieckiem – skoro 10-latek jest odpowiedzialny za odrobienie lekcji, to musi mieć stworzoną możliwość, by je samodzielnie robić. Jeśli za odrobienie jego lekcji weźmie się tata/ mama/ kuzynka, to dziecko nie będzie mogło rozwijać w sobie odpowiedzialności (kto właściwie staje się wtedy odpowiedzialny za te lekcje czy ocenę, która na ich podstawie zostanie wystawiona?). Pierwszym więc ważnym wnioskiem jest to, że jeśli chcemy wspierać rozwój poczucia odpowiedzialności za coś albo kogoś (np. zwierzątko) musimy stwarzać okazje do tego, by dziecko mogło samodzielnie wykonywać różne zadania. Rodzi się tu pytanie – czy ma je wykonywać zupełnie samodzielnie, czy rodzic może czasami pomagać dziecku. A jeśli tak, to w jakim stopniu dorosły ma się angażować w tę pomoc?

Szukaj równowagi
Jeśli jako rodzic będziesz obawiać się, że Twojemu dziecku coś nie wyjdzie i przeżyje rozczarowanie, albo uznasz, że dziecko nie zrobi czegoś tak dobrze czy szybko jak Ty i w związku z tym będziesz wykonywał/a różne rzeczy za dziecko, to ono nie nauczy się, jak podejmować się różnych działań i brać za nie odpowiedzialność. Z drugiej strony – jeśli dziecko robi coś po raz pierwszy albo dopiero się czegoś uczy, to naturalne jest, że będzie potrzebowało wsparcia w postaci wskazówek, okazania wiary, że sobie poradzi, może jakiejś podpowiedzi czy wspólnego szukania strategii. Czasami dziecko potrzebuje pomocy, a zostawione samo sobie może poczuć się zagubione i bezradne – wtedy zamiast rozwijać poczucie odpowiedzialności, będzie martwiło się, że jest za słabe, by sprostać wyzwaniu. Jak więc widzisz cała (niełatwa) sztuka polega na balansowaniu pomiędzy dawaniem przestrzeni na samodzielne próby, a udzielaniem wsparcia i wskazówek tam, gdzie sytuacja tego wymaga. Nie ma jednej prostej odpowiedzi na pytanie, kiedy dać przestrzeń na zupełną samodzielność, a kiedy być obok i wyciągać pomocną dłoń. Dużo zależy od indywidualnych predyspozycji dziecka, jego wieku czy choćby kontekstu (wyobraźmy sobie 11-latkę, która całkiem sprawnie komunikuje się po angielsku, ale w momencie pierwszego w życiu zagranicznego wyjazdu czuje zdenerwowanie i blokadę przed zamówieniem coca-coli w restauracji). Niemniej, ogólna zasada jest taka, że jeśli dziecko dopiero się czegoś uczy, to będzie bardziej potrzebowało wsparcia niż wtedy, gdy ma już jakieś umiejętności w danej dziedzinie i potrzebuje je dalej szlifować. Pamiętaj też o różnicy pomiędzy wspieraniem, a wyręczaniem. Nawet jeśli Twoje dziecko dopiero się czegoś uczy, to staraj się dawać mu przestrzeń na samodzielność, nie wykonuj zadania zupełnie za dziecko.

Dawaj dobry przykład
Niewiele rzeczy działa lepiej, jak przykład ze strony rodzica. Chcesz, by Twoje dziecko rozwijało poczucie odpowiedzialności za swoje czyny? Pokaż mu, jak Ty to robisz. Dzieci obserwują swoich rodziców w różnych codziennych sytuacjach i odzwierciedlają ich postawy, przekonania i wartości. Wyobraźmy sobie sytuację, w której rodzic poucza dziecko, że zapomniało oddać książki do biblioteki i w związku z tym, będzie musiało zapłacić karę za zwłokę z własnego kieszonkowego; po czym ten sam rodzic nie płaci w terminie rachunków i przy dziecku głośno wyraża swoje niezadowolenie, gdy operator telefonu komórkowego dzwoni do niego z przypomnieniem i ponagleniem. Jeśli rodzic jest niespójny w tym, co mówi i co robi, dziecko zawsze „pójdzie” za tym, co rodzic robi. Jak pisał duński terapeuta rodzinny, Jasper Juul w książce „Przestrzeń dla rodziny” – To, co rodzice nazywają wychowaniem, nie przynosi żadnego efektu wychowawczego. Ich słowa wpadają dzieciom jednym uchem, a wypadają drugim. Wychowanie dzieci dokonuje się, jeśli można tak powiedzieć, między wierszami. Jak dzieci uczą się radzić sobie z konfliktami? No właśnie, obserwują, jak dorośli to robią. Nic nie pomogą napomnienia, że należy ze sobą rozmawiać grzecznie, skoro oni sami obrzucają się wyzwiskami. Dzieci nie robią tego, co im mówimy, one robią to, co my robimy.

Nie pozwalaj na „grę w obwinianie”
„To przez Zosię spóźnię się do szkoły!”, „Dostałam dwójkę z polskiego, bo pani mnie nie lubi”, „Zapomniałam stroju na basen, bo mi go nie spakowałaś”. Znasz to? Obwinianie innych za swoje porażki czy niedociągnięcia jest gwoździem do trumny z napisem „odpowiedzialność”. Jak można uczyć się odpowiedzialności za coś, na co się nie ma wpływu? Za rzeczy, za które odpowiadają inni lub które dzieją się same (czy zdarzało Ci się słyszeć z ust dziecka, że bałagan w pokoju sam się zrobił?). Odpowiedź jest jedna: nie można. Dopóki dziecko nie zobaczy, gdzie są granice jego wpływu, nie poczuje odpowiedzialności za to, co robi. Bardzo ważne jest więc, żeby w różnych codziennych sytuacjach pokazywać dziecku, na co ono ma wpływ (np. nauczenie się do sprawdzianu, pościelenie łóżka, spakowanie plecaka na trening), a co nie zależy od niego (dziecko nie ma na przykład wpływu na humor koleżanki albo na to, jakie zasady panują w szkole, bo te ustalają nauczyciele). To rozróżnianie – na co mam wpływ a na co nie, daje dziecku przestrzeń na rozwijanie poczucia sprawstwa i odpowiedzialności tam, gdzie dziecko może coś zrobić, jednocześnie chroni je przed przeżywaniem poczucia winy za coś, na co zupełnie nie ma wpływu. Dziecko czasami może próbować „zrzucić” odpowiedzialność na kogoś innego za coś, co jednak należy do jego obowiązków. Może to robić z różnych powodów, np. z lęku przed przeżywaniem uczucia porażki, chęcią zachowania dobrej samooceny, strachem przed tym, że rodzic albo nauczyciel będzie na nie zły. Warto wtedy delikatnie, ale w sposób bardzo jasny powiedzieć dziecku, że to jednak ono odpowiada za daną rzecz i spróbować nazwać te trudne emocje, które towarzyszą temu, że coś nie wyszło. W dalszej kolejności – poszukać razem pomysłów na to, jak dziecko może naprawić daną sytuację (np. kiedy może nauczyć się do poprawki sprawdzianu albo jak może usprawnić system pakowania się na trening).

Uczenie się brania odpowiedzialności to długi proces. Pamiętaj – dziecko nie przejdzie przez niego w pojedynkę – potrzebuje Twojego wsparcia i przede wszystkim przykładu z Twojej strony.

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

Jak rozwijać u dziecka poczucie odpowiedzialności? was last modified: 15 października, 2024 by Dominika Kulawczuk
odpowiedzialne dzieckoodpowiedzialność dzieckapoczucie odpowiedzialnościwychowanie dziecka
4 240 odsłony
2
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Czy dziecko musi się dzielić z innymi?

10 lutego 2020

Kieszonkowe dla dziecka – czy to dobry...

28 października 2021

Czy dzieci powinny pomagać w domu?

16 kwietnia 2025

Jak reagować na złość dziecka zachowując spokój?

13 listopada 2024

Książki psychologiczne jako pomysł na prezent na...

5 grudnia 2024

Zwroty grzecznościowe po angielsku – jak ich...

28 marca 2022

Nauka angielskiego w wakacje – jak ją...

14 maja 2024

W co się bawić, czyli zabawy na...

19 lipca 2021

Mózg na wakacjach – co zrobić, by...

1 czerwca 2024

O przyczynach zmęczenia – skąd bierze się...

11 lutego 2024

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • O podróżowaniu z dziećmi

  • Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow. Ile trwają? Czym się wyróżniają?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry