Blog Szkoły Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dziecko, by dobrze się rozwijać, powinno spędzać…

      22 września 2023

      Wychowanie

      Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których…

      14 września 2023

      Wychowanie

      Wrześniowy dzwonek za pasem — jak przygotować…

      29 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

      24 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      3 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak rozmawiać z nastolatkiem? 5 kroków do…

      5 czerwca 2023

      Wychowanie

      Rywalizacja między rodzeństwem – jak sobie z…

      10 kwietnia 2023

      Wychowanie

      Moje dziecko chce być YouTube’rem, co dalej?

      13 lutego 2023

      Wychowanie

      Czy Twoje Święta muszą być idealne?

      15 grudnia 2022

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Early Stage wczoraj i dziś – wywiad…

      5 września 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Język angielski dla pierwszoklasisty – wszystko, co…

      10 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku przełamać barierę językową?

      27 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku…

      16 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – krytyczne myślenie

      10 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Jak sprawić, by dziecko polubiło naukę angielskiego?

      9 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      12 maja 2023

      Kreatywna nauka

      Jak wygląda angielski dla dzieci i młodzieży…

      20 kwietnia 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – komunikacja

      15 marca 2023

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzania zimą w…

      1 lutego 2023

      Ciekawe miejsca

      Zimowe atrakcje dla dzieci z językiem angielskim

      4 stycznia 2023

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku czas wolny latem?

      12 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zrobić, żeby dziecko nie nudziło się…

      5 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zwiedzić w Wielkiej Brytanii podczas wakacji?

      28 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Najpiękniejsze ogrody pałacowe w Polsce – Łazienki,…

      3 maja 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

      Ciekawe miejsca

      Parki narodowe w Polsce – czyli pomysł…

      14 lutego 2022

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dziecko, by dobrze się rozwijać, powinno spędzać…

      22 września 2023

      Wychowanie

      Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których…

      14 września 2023

      Wychowanie

      Wrześniowy dzwonek za pasem — jak przygotować…

      29 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

      24 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      3 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak rozmawiać z nastolatkiem? 5 kroków do…

      5 czerwca 2023

      Wychowanie

      Rywalizacja między rodzeństwem – jak sobie z…

      10 kwietnia 2023

      Wychowanie

      Moje dziecko chce być YouTube’rem, co dalej?

      13 lutego 2023

      Wychowanie

      Czy Twoje Święta muszą być idealne?

      15 grudnia 2022

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Early Stage wczoraj i dziś – wywiad…

      5 września 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Język angielski dla pierwszoklasisty – wszystko, co…

      10 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku przełamać barierę językową?

      27 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku…

      16 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – krytyczne myślenie

      10 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Jak sprawić, by dziecko polubiło naukę angielskiego?

      9 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      12 maja 2023

      Kreatywna nauka

      Jak wygląda angielski dla dzieci i młodzieży…

      20 kwietnia 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – komunikacja

      15 marca 2023

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzania zimą w…

      1 lutego 2023

      Ciekawe miejsca

      Zimowe atrakcje dla dzieci z językiem angielskim

      4 stycznia 2023

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku czas wolny latem?

      12 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zrobić, żeby dziecko nie nudziło się…

      5 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zwiedzić w Wielkiej Brytanii podczas wakacji?

      28 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Najpiękniejsze ogrody pałacowe w Polsce – Łazienki,…

      3 maja 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

      Ciekawe miejsca

      Parki narodowe w Polsce – czyli pomysł…

      14 lutego 2022

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Kreatywna nauka

Emocje w procesie uczenia się: Jak emocje wpływają na naukę?

6 maja 2021
emocje w procesie nauki

Z pewnością każdy zna to uczucie, gdy nauczyciel zadaje pytanie i nie potrafimy na nie odpowiedzieć, mimo że chwilę wcześniej moglibyśmy przysiąc, że cały materiał mamy w małym palcu. Większość z nas pamięta również sytuacje, w których wychodząc z lekcji czy wykładu, nie byliśmy w stanie przypomnieć sobie, o czym była mowa, choć spędziliśmy w sali całą godzinę. Emocje – to one biorą udział w procesie uczenia się i zapamiętywania. Poznaj najważniejszy z czynników, mających wpływ na to, czy udaje nam się osiągać cele. Chcesz wiedzieć, jak możesz wykorzystać emocje do zwiększania osiągnięć swojego dziecka? Zapraszamy do lektury!

 

 

Czym są emocje i uczucia?

 

Rozróżniamy dwa określenia, które mówią o tym, co odczuwamy w różnego rodzaju sytuacjach – emocje i uczucia. Emocje są jak standardowe oprogramowanie komputera, jakim jest mózg. Wyróżniamy 5 emocji podstawowych – strach, złość, smutek, radość i wstyd. Są one niezależne od tego, gdzie się wychowaliśmy, w jakim mówimy języku i wszelkich innych aspektów. Na całym globie smutek, złość, wstyd, radość i strach są manifestowane w ten sam sposób, przez wszystkich reprezentantów naszego gatunku. 

 

Emocje pojawiają się u nas pod wpływem impulsu i nagłych zdarzeń, gwałtownie. Książka spadająca nocą z półki może nas nieźle wystraszyć, a reakcja na ten hałas jest bardzo szybka (uderzenie adrenaliny, krzyk, zerwanie się z łóżka). Emocje powstają w najbardziej prymitywnej części mózgu – układzie limbicznym. Są intensywne, ale stosunkowo krótkotrwałe.

 

Uczucia są natomiast bardziej złożone i określają emocjonalne ustosunkowanie człowieka do danej osoby, sytuacji lub przedmiotu. Ich źródłem jest płat czołowy, który odpowiada za naszą inteligencję emocjonalną. Uczuciami rządzi rozum, dlatego możemy bez trudu określić, dlaczego do jednych osób odczuwamy miłość, do innych przyjaźń, a jeszcze inni wzbudzają w nas niechęć. Zależą one od tego, w jaki sposób interpretujemy sytuacje z naszego życia, mimikę i zachowania innych osób itp. Uczucie rozwija się w nas stopniowo i może trwać latami, a także diametralnie się zmienić. Za przykład weźmy miłość, która jak wiemy, w pewnych okolicznościach może przeistoczyć się w nienawiść.

 

Wewnętrzny “Szympans”

 

Nasz mózg wykonuje przez całą dobę bardzo wiele, różnego rodzaju zadań – pilnuje naszego oddechu, reaguje na niebezpieczeństwa, kontroluje czynność serca, ruchy naszego ciała itd. Choć na pozór narząd ten wygląda dość jednolicie, budowa mózgu jest naprawdę skomplikowana, a jego praca to działania podejmowane przez różne jego obszary. Bez wnikania w szczegóły anatomiczne, kora mózgowa dzieli się na 4 płaty: płat czołowy, płat ciemieniowy, płat skroniowy i płat potyliczny. W każdym z nich znajdują się ośrodki odpowiedzialne za poszczególne funkcje mózgu. Płat czołowy odgrywa niezmiernie ważną rolę w procesie uczenia się. 

 

Funkcje płatu czołowego to m.in.:

 

      • myślenie i planowanie, 
      • stawianie i realizacja celów, 
      • podejmowanie decyzji,
      • przewidywanie konsekwencji naszych działań,
      • koordynacja działania pamięci roboczej.

 

Odpowiada również za nasze poczucie tożsamości i świadomego myślenia, a więc łącznie za wszystko to, co odróżnia nas od innych gatunków. 

 

Pochylmy się na chwilę nad zagadnieniem pamięci roboczej (zwanej również operacyjną). Tu ponownie możemy porównać mózg do komputera i jego pamięci RAM, odpowiedzialnej za procesy. Pamięć robocza mózgu pracuje wówczas, gdy operujemy jednocześnie kilkoma elementami informacji np. w celu podjęcia decyzji, przemyślenia naszych działań czy zapamiętania ważnych danych.

 

Układ limbiczny to natomiast zbiór różnych struktur mózgu (m.in. podwzgórze, hipokamp, ciało migdałowate), które wspólnie odpowiadają m.in. za emocje, odczuwanie głodu i pragnienia, pracę układu hormonalnego, a także pamięć i procesy uczenia się. Jest to jedna z najstarszych ewolucyjnie części mózgu i odpowiada za najbardziej pierwotne potrzeby człowieka. Zarówno za powstawanie stanów emocjonalnych, jak i procesy związane z uczeniem się i pamięcią odpowiada ta sama struktura. Dlatego istnieje związek pomiędzy pamięcią a emocjami – łatwiej zapamiętujemy zdarzenia, które wiążą się z ich wysokim poziomem.

 

Ciekawostka!
Prof. Steve Peters, autor bestsellera „Paradoks Szympansa” twierdzi, że “Umysł Psychologiczny” podzielić można na trzy obszary – płat czołowy (Człowieka), płat ciemieniowy (Komputer) i układ limbiczny (Szympansa). Komputer odpowiada za reakcje automatyczne i przechowywanie danych. Człowiek korzysta głównie z funkcji płata czołowego – rozważa, analizuje i przewiduje konsekwencje zdarzeń. Tymczasem szympans działa pod wpływem emocji – wybucha gniewem lub płaczem, mówi to, czego nie powinien i ma całkowicie inne priorytety (zaspokajanie głodu i pragnienia, przetrwanie gatunku). Ilekroć w emocjach robimy lub mówimy coś, czego z pewnością będziemy później żałować, możemy mieć pewność, że u sterów naszego umysłu stoi szympans. Odpowiednie zarządzanie naszym wewnętrznym szympansem pomoże nam, zdaniem Petersa, w samodoskonaleniu i okiełznaniu emocji.

 

Emocje w procesie uczenia się

 

Aby nauka była efektywna, należy angażować w nią nie tylko umysł, ale również emocje, a najskuteczniejszą formą przyswajania wiedzy jest doświadczanie. Pod wpływem pozytywnych emocji, takich jak duma, radość i zadowolenie, poszerza się zakres naszej pamięci, skupienia i myślenia. Nasz mózg staje się bardziej kreatywny i z większą łatwością rozwiązuje stawiane przed nim problemy. Atmosfera podczas nauki jest więc niezmiernie ważna dla osiągnięć ucznia i efektywności jego pracy. Nauka przez zabawę przynosi lepsze rezultaty, ponieważ to, co poznamy w towarzystwie emocji (radość, entuzjazm, ożywienie), trwalej zapisze się w naszej pamięci. Udowodniono nawet, że proces uczenia się wymaga współdziałania myśli i emocji. Gdyby zablokować w mózgu ośrodki odpowiedzialne za odczuwanie emocji, człowiek nie będzie w stanie podejmować logicznych decyzji.

 

Odpowiedzialność za to, jak uczniowie czują się podczas lekcji, stoi po stronie nauczyciela. Powinien on stwarzać warunki do zdobywania wiedzy (nie podawać jej dzieciom „na tacy”) oraz zachęcać je do poszukiwania informacji. To ważne, by podczas zajęć stawiał dzieciom pytania, pozwalając im na przedstawianie własnych przemyśleń. Dzięki temu nauka przebiegać będzie w trybie doświadczania, co uruchomi odpowiednie struktury w mózgu.

 

Eksperyment Rosenthala

 

Nie bez znaczenia dla procesu uczenia się pozostaje nasza samoocena. W latach 60. XX wieku, amerykański psycholog Robert Rosenthal, razem z nauczycielką Lenore F. Jacobson, przeprowadził ważny eksperyment. Dzieci rozpoczynające naukę w szkole podstawowej West Coast w San Francisco zostały poddane testowi na inteligencję. Po uzyskaniu wszystkich wyników Rosenthal wskazał nauczycielom uczniów, którzy uzyskali najlepsze wyniki testu. Jak można się było domyślać, uczniowie ci mieli największe szanse na zdobywanie świetnych ocen. 

 

Po roku ponownie przeprowadzono test. Zgodnie z przewidywaniami, największe postępy zrobiły osoby wskazane w poprzednim teście jako wyjątkowo inteligentne. Ich iloraz inteligencji zwiększył się również w stosunku do wyniku sprzed roku. Ani nauczyciele, ani uczniowie nie wiedzieli jednak, że typując uczniów z największym potencjałem rok wcześniej, Rosenthal… wybierał ich nazwiska losowo! 

 

W grupie szczęściarzy znalazły się więc przypadkowe osoby o różnym poziomie inteligencji, a eksperyment dowiódł, że oczekiwania społeczne mają realny wpływ na nasze sukcesy i porażki. Wybrani uczniowie polepszyli swoje wyniki, ponieważ nauczyciele poświęcali im więcej uwagi, wierząc w ich ponadprzeciętne możliwości. Dzieci uczyły się chętniej, chcąc wypełnić „przepowiednię” naukowca. W ten sposób udowodniono, że ważniejsze od tego, z jakiego miejsca wyruszasz, jest to, czy wierzysz, że dotrzesz do celu. 😉

 

Emocje to jedne z naszych 10 supermocy

 

W Early Stage na pierwszym miejscu stawiamy nastrój i samopoczucie naszych uczniów. Dbamy o to, by nasze zajęcia wywoływały szereg pozytywnych emocji, jak entuzjazm, zachwyt, ekscytacja, zaskoczenie czy duma. Emocje są najlepszym, wewnętrznym systemem motywacyjnym. Dlatego stanowią nieodłączny element naszej metody!

 

Szkoła języka angielskiego dla dzieci Early Stage

 

Zdjęcie: KoolShooters | Pexels

Emocje w procesie uczenia się: Jak emocje wpływają na naukę? was last modified: 16 kwietnia, 2021 by admin
emocje a naukaemocje dzieckajak emocje wpływają na naukęjak pomóc dziecku w naucekreatywna naukanauka angielskiegopsychologia dziecięcawychowanie
0 komentarzy 1 118 odsłon
1
Facebook Twitter Google + Pinterest

Zobacz też

Przerwy w nauce — mózg będzie za...

6 marca 2020

Zabawa angielskim — nie ograniczaj się!

18 października 2018

Kanały YouTube dla dzieci do nauki języka...

4 sierpnia 2020

Wielkanoc po angielsku – słówka i zwroty,...

14 kwietnia 2022

„ODCISKOWA” POWTÓRKA

10 kwietnia 2018

12 supermocy — współpraca

15 listopada 2022

Isaac Newton – angielski naukowiec wszech czasów

27 maja 2021

Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku...

16 lipca 2023

Rodzaje zabaw dla dzieci

2 listopada 2021

Praca domowa — jak zachęcić dziecko do...

27 sierpnia 2017

Skomentuj Cofnij

O nas

Na co dzień prowadzimy szkołę angielskiego dla dzieci i młodzieży Early Stage. Na tym blogu chcemy się dzielić z Tobą swoim spojrzeniem na świat dzieci i rodziców. Przedstawiamy naszą wizję szczęśliwego rodzicielstwa. Pokażemy Ci metody na to, jak wykorzystywać naturalną kreatywność Twojego dziecka, do tego żeby uczyło się efektywnie i z radością. Bywamy w różnych fajnych miejscach – będziemy się z Tobą dzielić opiniami i sugerować, gdzie warto spędzić czas ze swoim maluchem. Zapraszamy – korzystaj z tych materiałów, komentuj, a jeśli Ci się spodoba lub przyda – daj serduszko!!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru  przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255 adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail będzie przetwarzany jako dana osobowa, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”). Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Ma Pani/Pan prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ma Pan/Pani również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany przez Panią/Pana sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.

ES EDUCATION. informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Facebook Inc. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych i Facebook Limited z siedzibą w Irlandii, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż w/w odbiorcy danych powołują się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych na w/w portalach znajdują się w dostępnych na ich stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych.

ES EDUCATION informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=pl-PL.

Najpopularniejsze wpisy

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku – skąd wzięły się ich nazwy?

  • Present Simple w pigułce – zastosowania i przykłady

  • Past Simple w pigułce – zastosowania i przykłady

  • Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry