Kiedy rodzice naszych uczniów pytają nas, co zrobić, żeby dziecko dostało się do dobrej szkoły i osiągnęło sukces w życiu, mówimy – niech czyta książki! Taka odpowiedź budzi często zdziwienie, wręcz niedowierzanie. Jednak badania na temat wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży, przekonują nawet najbardziej nieprzekonanych. Czytać po prostu się opłaca. A co czytać dziecku i z dzieckiem? Zapraszamy do lektury!
Czytanie zapewnia sukces w przyszłości
Warren Buffett, jeden z największych autorytetów w dziedzinie inwestowania, powiedział:
Wszystko, co inwestujesz w siebie, zwraca się dziesięciokrotnie. Wiedza zdobyta dzięki edukacji, w przeciwieństwie do aktywów oraz inwestycji, nie może zostać w żaden sposób odebrana”.
Taka myśl przyświeca zapewne rodzicom, którzy szukają dla dzieci najlepszych szkół, nauczycieli, inwestują w naukę języków obcych i wożą na zajęcia dodatkowe. Jednak wiedza, która dzisiaj jest ważna, może stać się nieaktualna już za kilka lat!
Jak się ma czytanie do kompetencji przyszłości?
To dlatego jednym z priorytetów systemów edukacji na całym świecie stają się kompetencje przyszłości. Są to umiejętności, których młodzi ludzi będą potrzebować w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, aby móc skutecznie działać w życiu zawodowym i prywatnym. Za najważniejsze z nich uważa się kompetencje cyfrowe, kreatywność, krytyczne myślenie, komunikację i współpracę.
Jak je kształtować? Od lat zajmujemy się edukacją i widzimy, że czytanie rozwija wszystkie te kompetencje! Czytanie daje przewagę. Błędnie uważa się je jedynie za hobby, zamiast traktować jako ważny codzienny nawyk, taki jak mycie zębów.
-
- Badania OECD PISA na 255 tys. nastolatków z 32 krajów dowiodły, że czytanie ma większy wpływ na sukces życiowy niż pochodzenie społeczne.
- Wpływ czytania dla przyjemności na postęp w słownictwie, pisowni i matematyce jest czterokrotnie większy niż posiadanie wykształconych rodziców (dr Sullivan i Brown, 2013 r.)
- 100 procent słów więcej od swoich rówieśników znają dzieci, którym rodzice regularnie czytają książki.
- Dobra umiejętność czytania pozwoli dzieciom skutecznie się komunikować, przyswajać i rozumieć nowe informacje oraz wpływa na ich osiągnięcia we wszystkich przedmiotach (dr Sullivan, 2013 r.).

Czytanie powinno być traktowane jak ważny codzienny nawyk, taki jak mycie zębów.
Jeśli chcemy, żeby dzieci miały szeroką wiedzę i zainteresowania, były ciekawe świata, otwarte i sprawcze, po prostu im czytajmy i zachęcajmy do samodzielnej lektury.
Czytanie może być frajdą szczególnie wtedy, kiedy sami wybieramy książki. Nie musi ograniczać się do zestawu lektur proponowanych w szkole.
Mogą być to sprawdzone propozycje z portalu Alternatywna Lista Lektur, który Fundacja Edico stworzyła we współpracy z nauczycielami, bibliotekarzami, recenzentami i młodzieżą.
Czym jest Alternatywna Lista Lektur?
-
- wygodną stroną www, na której w łatwy sposób znajdziecie książki dobrane do wieku i potrzeb edukacyjnych dziecka
- zestawieniem nowości wydawniczych i wartościowej klasyki polskich i zagranicznych autorów
- listą książek, które sprawią, że dziecko odnajdzie przyjemność w czytaniu
- poradnikiem, jak zachęcić dziecko do czytania i wyrobić w nim nawyk codziennego sięgania po książkę.
- portalem motywującym do głośnego czytania dzieciom
- propozycją dla tych, którzy czytają pasjami, ale i tych, którzy za czytaniem (jeszcze) nie przepadają.
- projektem dynamicznym, otwartym, stale uzupełnianym o wartościowe i sprawdzone tytuły
- wyborem książek spoza kanonu lektur szkolnych wraz z materiałami edukacyjnymi
Co czytać z dzieckiem? Jakie książki podsuwać młodzieży?
Dla uczniów Early Stage przygotowałyśmy zestaw znakomitych książek we wszystkich kategoriach wiekowych. Od przedszkolaków aż do uczniów klasy maturalnej.
Książki dla przedszkolaków
-
- seria o uczuciach Tiny Oziewicz: „Co robią uczucia?”, „Co uczucia robią nocą?”
- Sylvia Vanden Heede „Felek i Tola”
- Paweł Pawlak „Felcia”
- seria o Basi Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak: „Basia. Wielka księga pytań”, „Basia i Boże Narodzenie”, „Basia. Wielka księga świąteczna”
- Mitsumasa Anno „Liczymy razem”
Książki dla klas 1-3 szkoły podstawowej
-
- seria „Kocia szajka” Agaty Romaniuk: „Kocia szajka i napad na moście”, „Kocia szajka i duchy w teatrze”, „Kocia szajka i gondola przemytników”, „Kocia szajka i ucho różowego jelenia”
- Frida Nilsson i Maria Nilsson Thore „Prezent dla Cebulki”
- Anton Bergman i Emma AdBage „Jedyna taka Ester”
Książki dla klas 4-6 szkoły podstawowej
-
- Deron R. Hicks „Przekręt na Van Gogha
- Eva Frantz I Elin Sandstrom „Tajemnica dworu Helmersbruk”
- Frida Nilsson „Piraci Oceanu Lodowego”
- Michael Ende „Niekończąca się historia”
Książki dla klas 7-8 szkoły podstawowej
-
- Gordon Korman „Nienauczalni”
- Marine Carteron „Mój brat, strażnik”
- Andrew Norris „Mike”
- Ransom Riggs „Osobliwy dom Pani Peregrine”
- John Green „Żółwie aż do końca”
- Zygmunt Miłoszewski „Hydropolis”
Książki dla licealistów
-
- Leigh Bardugo „Cień i kość”
- Sally Rooney „Normalni ludzie”
- Jeff Zentner „Król węży”
- Victoria Schwab „Vicious. Nikczemni”
- Christelle Dabos „Zimowe zaręczyny”
- Matt Haig „Biblioteka o północy”
>> Pobierz PDF z listą lektur dla dzieci od przedszkola do liceum! <<
Więcej propozycji na portalu www.alternatywnalistalektur.pl
Autorki artykułu i zestawienia lektur:
Edyta Plich. Prezeska Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauce Edico, dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (TIM), polonistka, wieloletnia dyrektorka jednego z warszawskich gimnazjów i liceów, specjalistka zarządzania zasobami ludzkimi.
Magdalena Siekierzyńska. Wiceprezeska fundacji Wspierania Dzieci w Nauce EDICO, wicedyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży TIM, założycielka szkoły językowej POLISH FOR YOU, polonistka i trenerka efektywnego uczenia.
Źródła:
– PISA, Reading for change, 2011