Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Dlaczego dzieci nie potrzebują idealnych rodziców?

6 października 2020
Nieidealny rodzic

Współcześni rodzice bardzo często doświadczają presji, by zapewnić dzieciom najlepsze warunki do rozwoju. Żyjemy w czasach, gdy dużo się mówi o dobru dziecka i tym, czego dzieci potrzebują. Z jednej strony to bardzo dobrze. Świadomość społeczna w zakresie dostrzegania praw dzieci wzrasta i można powiedzieć, że dzieci w końcu doczekały się tego, by być zauważone przez dorosłych i mieć swoje miejsce w społeczeństwie.

Z drugiej strony – nadmierna koncentracja na zapewnieniu dziecku wszystkiego, co najlepsze może wzbudzać w rodzicach poczucie winy czy bycia ciągle ocenianym. To z kolei szybko może doprowadzić do rodzicielskiego wypalenia. I tu pojawia się pewien paradoks – chęć bycia perfekcyjnym rodzicem nie tylko stresuje samego rodzica, ale także – o ironio – nie służy dzieciom. W tym wpisie przeczytasz o tym, dlaczego dzieci do prawidłowego rozwoju wcale nie potrzebują być wychowywane przez idealnych, wszystko wiedzących dorosłych.

Nie idealny, a wystarczająco dobry rodzic

Czy idealni rodzice w ogóle istnieją? Nawet jeśli, to jeszcze nikt takiego na swojej drodze nie spotkał (no chyba, że na Instagramie😉). A tak na poważnie – oczywiście, że nie istnieją. Jesteśmy ludźmi – nikt nie jest idealny, nieomylny, perfekcyjny. Każdy czasami się myli, popełnia błędy, choćby niechcący sprawi przykrość drugiej osobie. Cała sztuka i odwaga polega na tym, by umieć się pogodzić z tą prawdą na temat ludzkiej natury. Dzieci do prawidłowego rozwoju nie potrzebują idealnych rodziców, a po prostu „wystarczająco dobrych”.

Autorem określenia „wystarczająco dobra matka” był brytyjski pediatra i psychoterapeuta dziecięcy Donald Winnicott. Choć Winnicott używał tego określenia do matek, to jest ono jak najbardziej adekwatne w stosunku do ojców i innych ważnych dorosłych, którzy opiekują się dzieckiem. To on odkrył, że

strzałka Early Stageotoczenie, w którym wzrasta dziecko wcale nie powinno być doskonałe w sposób „mechaniczny”

strzałka Early Stagemusi mieć w sobie ludzką – czyli nieidealną – jakość

To dzięki temu dziecko jest w stanie czuć się swobodnie i w atmosferze akceptacji (a nie dążenia do perfekcji) poznawać siebie i się rozwijać. 

Kim jest wystarczająco dobry rodzic?

To taki rodzic, który:

strzałka Early StagePorzucił idealistyczne dążenia i swoje wizje tego, jaki ma być czy jakie ma być jego dziecko. Nawet jeśli ma w swojej głowie jakieś wyobrażenie na temat dziecka, to nie przywiązuje się do niego zbytnio.

strzałka Early StageBardziej ciekawi go, jakie jego dziecko realnie jest, a nie jakie ma być.

strzałka Early StageJest otwarty na potrzeby, które sygnalizuje jego dziecko i stara się na nie odpowiadać. Wie również to, że nie zawsze na wszystkie adekwatnie zareaguje. Jeśli tak się dzieje, nie oskarża się, bo daje sobie prawo do pomyłek. 

Jeśli rodzic potrafi obdarzyć siebie empatią w momencie, gdy popełni jakiś błąd, to tak samo potraktuje swojego dziecko, gdy jemu „podwinie się noga”. Dzięki temu dziecko nie będzie wzrastało w atmosferze napięcia i lęku o to, czy na pewno zawsze wszystko mu się uda. Będzie mogło swobodnie się uczyć – czyli także popełniać błędy, bo te są wpisane w proces uczenia się.

Czego uczą nas nasze błędy?

Rodzice, którzy chcą być perfekcyjni bardzo boją się popełnić jakikolwiek błąd. Pojawiające się trudności wychowawcze (a takie zawsze się pojawią) traktują w kategoriach porażki. Nie dają sobie (i najczęściej też dziecku) prawa do potknięć czy pomyłek. Często nie widzą, że taką postawą utrudniają dziecku możliwość nauczenia się, jak konstruktywnie radzić sobie z sytuacjami, w których popełniamy błąd. Bo błędy popełnia każdy, ale cała sztuka polega na tym, by w kółko nie powtarzać tych samych. By wyciągać wnioski i zmieniać swoje zachowanie, jeśli jest taka potrzeba.

Tę cenną lekcję możemy przekazać naszym dzieciom. Można więc powiedzieć, że sytuacja, w której rodzic popełnia błąd, przyznaje się do niego i wyciąga wnioski może być dla dziecka bardzo ucząca i rozwojowa. Jeśli np. zapomnisz o tym, że po południu obiecałeś odwieźć dziecko na basen i wrócisz później z pracy, zastając w domu zezłoszczoną i rozczarowaną latorośl to ważne jest, żebyś potrafił powiedzieć: „zapomniałem o naszej umowie, bardzo cię za to przepraszam. Masz prawo być zły i rozgoryczony”. Oczywiście, że to nie sprawi, że dziecko od razu poczuje się lepiej. Ta sytuacja pokaże mu jednak, że każdy czasami popełnia błąd. Dowie się także, że w takim momencie trzeba umieć się do niego przyznać, przyjąć trudne uczucia drugiej strony i jeśli to możliwe – postarać się naprawić wyrządzoną szkodę.

Ważne jest także to, żeby później wyciągnąć wnioski i zmienić swoje zachowanie – np. ustawiać sobie przypomnienie w telefonie lub nie brać za dużo na siebie, jeśli wiemy, że nie damy rady się z czegoś wywiązać. Gdy zapominanie o czymś, co dziecku obiecaliśmy, będzie nagminne, to takie sytuacje nie będą dla niego rozwojowe. 

Poczucie winy w tle

Dążenie do bycia perfekcyjnym rodzicem zawsze wiąże się z odczuwaniem wzmożonego poczucia winy. Ponieważ nikt nie jest idealny, takie aspiracje są z góry skazane na porażkę. Porażka to dla rodzica, który chce być idealny, nie cenna lekcja, a „świetny” powód do nadmiernego obwinia się. Bardzo często wyolbrzymione poczucie winy oznacza, że rodzic kieruje odczuwaną złość do siebie, zamiast na zewnątrz.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której mama idzie ze swoim 3-letnim synkiem na plac zabaw. Spotyka tam sąsiadkę, która zaczyna w nieprzyjemny sposób zwracać jej uwagę, że źle ubrała dziecko, bo nie założyła mu czapeczki, a przecież na dworze jest zimno. 

Kobieta czuje, że:

strzałka Early Stageten komentarz nie jest kierowany do niej z życzliwością

strzałka Early Stagejest nieadekwatny do rzeczywistości (jest ciepłe, wrześniowe popołudnie)

Zamiast jednak skonfrontować się z własną złością na sąsiadkę i w asertywny sposób odpowiedzieć na jej „poradę”, zaczyna nadmiernie się obwiniać. W jej głowie pojawiają się myśli, że jest złą mamą, że brak jej wyobraźni i że nie potrafi się zająć własnym dzieckiem. Jaki to ma wpływ na jej relację z dzieckiem? 

Pod wpływem tych negatywnych myśli na swój temat, którymi będzie zaabsorbowana przez kilka następnych godzin:

strzałka Early Stagenie będzie w stanie cieszyć się ze wspólnego czasu z dzieckiem na placu zabaw

strzałka Early Stagejej synek będzie czuł, że mama jest nieobecna i że go nie dostrzega

Rodzice, którzy starają się być perfekcyjni, bardzo często zamiast być w prawdziwym kontakcie ze swoim dzieckiem, „uciekają” z niego do swoich myśli i wyobrażeń związanych z odczuwanym poczuciem winy. 

„Idealny” = zmęczony

Rodzic, który brnie w stronę udowadniania sobie i światu, że ze wszystkim się wyrabia, dźwiga na barkach ogromny ciężar własnego zmęczenia. Najczęściej uważa, że sam zrobi wszystko najlepiej. Rzadko prosi o pomoc. To rodzic, który z zaciśniętymi zębami wstaje w środku nocy, żeby nastawić kolejną porcję prania lub siedzi z dzieckiem nad lekcjami po kilka godzin. Bliskie mu są sformułowania „muszę” i „powinienem”, które często powtarza sobie w myślach.

Jego dzieci widzą z kolei obraz rodzica zmęczonego, zaganianego, często nieszczęśliwego… Tęsknią za zwykłym czasem, w którym mogłyby pobawić się lub po prostu pobyć z mamą lub tatą. Dzieci potrzebują także zobaczyć, że rodzic wcale nie jest „robotem”, który wszystko zrobi i zawsze da radę. Potrzebują zobaczyć, że dorosły czasami też może nie mieć na coś siły, że prosi o pomoc, że dba o siebie i równowagę w swoim życiu. One w końcu uczą się poprzez obserwację.

Dla dziecka (i rodzica!) o wiele lepszą i zdrowszą sytuacją będzie ta, w której np. zmęczona po całym dniu w pracy mama zrobi sobie gorącą kąpiel, żeby odpocząć i zadbać o siebie, niż gdy z żalem i złością będzie w tym zmęczeniu gotowała 3- daniowy obiad dla całej rodziny. 

Perfekcyjny rodzic, perfekcyjne dziecko? To ślepa uliczka

Bywa tak, że rodzic, który ma tendencje do perfekcjonizmu, oczekuje od swojego dziecka podobnej postawy. Dziecko, które czuje, że nie może sprostać zbyt wygórowanym oczekiwaniom rodzica żyje pod ciągłą presją, a jego poczucie własnej wartości obniża się. Co ciekawe, oczekiwanie rodzica, że dziecko nie będzie popełniało błędów, że zawsze da z siebie wszystko, że będzie osiągało same sukcesy, wpływa negatywnie nie tylko na samo dziecko, ale także na rodzica.

Jeśli dziecko nie spełnia nierealistycznych oczekiwań swoich rodziców, prowadzi to do:

strzałka Early Stagewzrostu stresu rodzicielskiego

strzałka Early Stagebraku satysfakcji z bycia rodzicem

strzałka Early Stagepoczucia obciążenia tą rolą

Taki rodzic ma często dobre intencje – uznaje, że wychowanie dziecka, które wszystko zrobi na 100% jest czymś pożądanym, co przyczyni się w przyszłości dla dobra dziecka. Prawda jednak jest taka, że taki rodzic nie widzi swojego dziecka takim, jakie ono naprawdę jest – jakie są jego zasoby, a jakie ograniczenia, co lubi, a czego nie itp. Koncentruje się bardziej na sobie – swoich pragnieniach, aspiracjach i potrzebach, które ma spełniać dla niego jego dziecko. Takie okoliczności zdecydowanie nie służą dziecku. 

Jak wyjść z błędnego koła perfekcjonizmu?

Tendencje do perfekcjonizmu często wynikają z odczuwanego lęku – przed oceną, krytyką, niepewnością odnośnie do własnych kompetencji i mocnych/ słabych stron. Rozwój tej cechy jest silnie zakorzeniony w relacjach z opiekunami w dzieciństwie i okresie dorastania. Staje się efektem presji, nierealistycznych oczekiwań i krytyki. 

Jeśli widzisz u siebie skłonności do „bycia idealnym rodzicem” lub do wywierania presji na dziecku, by wszystko robiło perfekcyjnie, to ważne jest by nauczyć się zatrzymywać w takich momentach i poddawać je refleksji. Zacząć pytać samego siebie:

strzałka Early StageO co mi teraz chodzi?

strzałka Early StageDlaczego tak bardzo mi zależy, żeby moje dziecko miało same 6?

strzałka Early StageSkąd u mnie taka wewnętrzna presja, żeby mimo zmęczenia wstawać o 6 rano w niedzielę i piec ciasto?

strzałka Early StageDlaczego ciągle porównuję się z innymi rodzicami? 

Możesz spróbować porozmawiać o tym z bliskim, zaufanym dorosłym, np. partnerem. Poprosić, by w momentach, w których za bardzo naciskasz (na siebie i/lub dziecko), dawał Ci jakiś sygnał lub informacje zwrotne. Jeśli okaże się, że trudno Ci samemu lub przy wsparciu najbliższego otoczenia uporać się z własnym perfekcjonizmem, rozważ skorzystanie z profesjonalnej pomocy psychoterapeuty. Już samo przyznanie się przed sobą, że potrzebujesz wsparcia będzie ogromnym krokiem na przód. 

Na zakończenie dzisiejszego wpisu zacytuję Jespera Juul’a, duńskiego pedagoga i terapeutę rodzinnego, który w jednej ze swoich książek napisał:

Dzieci nie potrzebują doskonałych rodziców, ale autentycznych ludzi z krwi i kości, którzy może nie wiedzą wszystkiego, ale są za to stale gotowi, żeby się rozwijać.

Od siebie dodam, że nie tylko dzieci nie potrzebują doskonałych rodziców – rezygnacja z perfekcjonizmu to korzyść dla wszystkich: dzieci, dorosłych i całej rodziny. 

Tekst: Justyna Kobyra, psycholog dziecięca
Zdjęcie: Gustavo Fring

Dlaczego dzieci nie potrzebują idealnych rodziców? was last modified: 15 października, 2020 by Ania Wojciechowska
idealny rodzicnieidealny rodzicrodzicielstwo bliskości
2 214 odsłony
0
Facebook LinkedIn

Zobacz też

„Zgodne rodzeństwo. Jak wspierać dzieci w budowaniu...

27 maja 2019

Jak przygotować dziecko (i siebie) do szkoły?

31 lipca 2024

Budujmy mosty, a nie mury. O relacji...

12 października 2023

Jak urządzić pokój dziecka?

13 listopada 2021

Rywalizacja między rodzeństwem – jak sobie z...

10 kwietnia 2023

Czym jest rodzicielstwo bliskości?

8 grudnia 2021

Jak wspierać dziecko w budowaniu autonomii? Od...

13 kwietnia 2021

Samoregulacja emocji u dzieci – jak uczyć...

31 stycznia 2025

Nadmiernie grzeczne dziecko – jaką cenę może...

9 marca 2020

Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek...

28 września 2023

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego dla dzieci i młodzieży

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Co to jest lapbook i jak może pomóc w nauce angielskiego z dziećmi? Pomysły i inspiracje

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry