Jakie błędy są najczęściej popełniane przez dzieci w nauce angielskiego? Nie chodzi tutaj o błędy gramatyczne czy w wymowie, a o samo nastawienie do nauki. Podstawowym i największym problemem jest… obawa przed popełnianiem błędów. Wkuwanie na pamięć, brak powtórek czy uczenie się tylko dla wyników na testach również może skutecznie utrudnić przyswajanie języka. Chcesz dowiedzieć się więcej? W takim razie czytaj dalej!
Co może być dla dziecka najtrudniejsze w nauce języka angielskiego?
Chociaż poprawianie błędów gramatycznych, leksykalnych czy w wymowie jest ważne w trakcie nauki angielskiego, to nie są one problemem – w końcu popełnianie błędów jest naturalną częścią nauki. Dlatego grunt to pozytywne nastawienie.
Niestety, w samym podejściu do nauki języka angielskiego również pojawiają się błędy, często takie, które mogą poważnie wpłynąć na tempo robienia postępów. Na co uważać?
Zobacz, jak wygląda nauka angielskiego w Early Stage ⤵️
Błędem jest… strach przed popełnianiem błędów
Jak już wspomnieliśmy, błędy to naturalna część całego procesu, to także dzięki nim dzieci uczą się języka. Dlatego, chociaż oczywiście warto zwracać uwagę na błędy językowe, trzeba to robić z głową, w subtelny sposób: tak, aby motywować dzieci.
Taki strach może wynikać z wielu różnych czynników: od presji rówieśników czy samych rodziców, po złe podejście niektórych nauczycieli w szkołach. Dlatego, w Early Stage stosujemy podejście growth mindset – ciągły rozwój zdolności językowych, w ramach którego błędy są naturalną koleją rzeczy i nie trzeba się ich bać.
Sprawdź też:
Uczenie się (tylko) dla wyników na egzaminach i testach
Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy w naszych artykułach, umiejętności językowe a egzaminy czy testy to dwie różne rzeczy. Oczywiście, oceny są pewnym wyznacznikiem, ale nie należy przykładać do nich zbyt dużej wagi. Dlaczego robienie tego jest błędem?
Wysokie oceny z testów, czy nawet egzaminu ósmoklasisty lub matury mają dwa czynniki składowe: umiejętności językowe oraz zdolność rozwiązywania zadań specyficznych dla danego testu. Przygotowanie się jedynie z myślą o pracach pisemnych jest więc błędem w nauce języka angielskiego, bo albo nie skupia się w pełni na rozwijaniu zdolności językowych (przez ćwiczenie do testów), albo zmniejsza satysfakcję z nauki (przez niećwiczenie do testów i niezadowalające wyniki).
Oczywiście, nie oznacza to, że nie należy ćwiczyć czy powtarzać do sprawdzianów lub egzaminów – takie powtórki są ważne. Ale nie powinny zajmować zbyt dużo czasu w procesie nauki języka.
Sprawdź też:
Brak powtórek
Nie bez powodu spiralność jest jedną z naszych 12 supermocy – powtórki są kluczowe w nauce języka obcego, a ich brak jest poważnym błędem. Mózg potrzebuje przypominać sobie temat i używać języka w różnych kontekstach. W przeciwnym razie nauka będzie po prostu nieefektywna.
Uczenie się w sposób nieprzyjazny dla mózgu
Kolejnym poważnym błędem w nauce języka angielskiego jest korzystanie z nieefektywnych metod. Wkuwanie nie ma sensu – mózg najlepiej przyswaja język w kontekście. Dlatego, o wiele lepszym sposobem są gry i zabawy językowe, czy nawet oglądanie seriali i bajek po angielsku czy luźne pogawędki.
Sprawdź też:
Zbyt poważne podejście do tematu
Oczywiście, nauka angielskiego jest ważna, ale to nie znaczy, że musi być poważna. Wzloty i upadki to naturalna część nauki, więc nie można się nimi przejmować, a samo uczenie się na siłę również nie jest korzystne. O wiele lepszym pomysłem jest przekucie nauki w dobrą zabawę i satysfakcję. W końcu nowy język to nowe możliwości, nowe znajomości, nowe spojrzenie na świat i drugiego człowieka. Błąd to tylko informacja, jakie obszary potrzebują poświęcenia większej uwagi.
Zobacz też:
Czy poprawiać błędy językowe dziecka?
Po przeczytaniu poprzedniej części, na pewno zastanawiasz się, czy poprawianie błędów językowych dziecka jest dobrym pomysłem – już podpowiadamy.
Warto zwrócić uwagę na popełniane błędy, gdyż, tak jak wspomnieliśmy wyżej, są one wyznacznikami elementów czy tematów, na których warto się skupić w dalszej nauce. Jednak nie oznacza to, że masz poprawiać każdy błąd swojego dziecka, czy zwracać mu na niego uwagę.
Dobrą strategią jest, na przykład, powtórzenie zdania, ale bez błędu (oczywiście w naturalnym kontekście). Dzięki temu utrwalisz w głowie dziecka poprawną wymowę czy gramatykę, w naturalny sposób, bez wskazywania błędów palcem.
Sprawdź też:
Chcesz uniknąć najczęstszych błędów w nauce języka angielskiego? Wybierz Early Stage!
W Early Stage zdajemy sobie sprawę z wpływu, jakie powyższe błędy mogą mieć na rozwój językowy dziecka. Dlatego skupiamy się na technikach growth mindset. Przykładowo, nasi uczniowie korzystają z Appreciation Tokens – „monet”, na których znajdują się krótkie, pozytywne wzmocnienia, takie jak „Great work!”, czy „Nice cooperation!”. Wszystko to po to, aby naszych lekcjach dominowały pozytywne emocje i stworzyć uczniom jak najlepsze warunki do nauki!
Sprawdź też: