Past Simple to angielski czas przeszły dokonany. Poznaj zasady stosowania czasu Past Simple w j. angielskim. W artykule znajdziesz przykłady zdań, najważniejsze reguły i praktyczne ćwiczenia, które pomogą Ci opanować przeszłość w języku angielskim! Zaczynamy!
Kiedy używamy czasu Past Simple?
Past Simple wykorzystujemy zawsze wtedy, gdy chcemy opowiedzieć o tym, co się wydarzyło, jest zakończone i nie odnosi się do teraźniejszości. Charakterystyczne jest wykorzystanie określeń czasu takich jak na przykład: yesterday (wczoraj), two weeks ago (dwa tygodnie temu), last year (w ubiegłym roku) itp., choć przeszły charakter zaistniałego zdarzenia może po prostu wynikać z kontekstu. Jednocześnie należy podkreślić, że w Past Simple nie interesuje nas czas trwania danej czynności, tylko sam fakt, że miała miejsce i została zakończona. Past Simple przyda się również wtedy, gdy będziemy mówić o kilku czynnościach następujących jedna po drugiej.
✏️ Przykłady zdań w czasie Past Simple:
- I ate breakfast at 9 this morning. Dziś rano zjadłem śniadanie o 9.
- Helen broke her leg two weeks ago. Helen złamała nogę dwa tygodnie temu.
- I woke up, brushed my teeth and took a shower before leaving to school. Wstałem, umyłem zęby i wziąłem prysznic przed wyjściem do szkoły.
Łatwo zapamiętać inną funkcję czasu Past Simple, która jest podobna do tej występującej w Present Simple. Możemy go bowiem wykorzystać, do mówienia o naszych dawnych zwyczajach, cechach, nawykach.
✏️ Przykłady zdań w czasie Past Simple:
- When I was younger I liked playing computer games. Gdy byłem młodszy, lubiłem grać w gry komputerowe.
- Last year I was still very plump, but went on a diet and look at me now! W ubiegłym roku nadal byłem bardzo puszysty, ale przeszedłem na dietę i spójrz na mnie teraz!
- I worked as a shop assistant in my mid-twenties. Około 25. roku życia, pracowałem jako sprzedawca.
Zdanie twierdzące w Past Simple
Szyk zdań w czasie Past Simple jest zbliżony do tego, który pamiętamy z Present Simple. Zasadniczą różnicę stanowi uwzględnienie w orzeczeniu przeszłej formy czasownika.
| PODMIOT (osoba) | + | ORZECZENIE (czasownik w formie czasu Past Simple) |
+ | RESZTA ZDANIA (jeżeli występuje) |
| My sisters | loved | rock music when they were teens. | ||
| Moje siostry | kochały | muzykę rockową jako nastolatki. |
Druga forma czasownika wykorzystywana w czasie Past Simple
W języku angielskim formę przeszłą czasownika w większości przypadków tworzymy poprzez dodanie do bezokolicznika końcówki „-ed”. Poniższe przykłady obrazują nam ten proces.
✏️ Jak budować drugą formę czasownika:
- visit + ed = visited (odwiedzać – odwiedziłem)
- want + ed + wanted (chcieć – chciałem)
- cross + ed = crossed (przechodzić – przeszedłem)
Jeśli jednak czasownik kończy się na -y po spółgłosce (np. -dy jak w czasowniku study), wtedy podczas dodawania końcówki -ed zamieniamy –y na i.
✏️ Jak budować drugą formę czasownika:
- study + ed = studied (uczyć się – uczył się)
- hurry + ed + hurried (śpieszyć się – pospieszył)
Kolejną, nieco wyjątkową grupę, będą stanowiły czasowniki, których końcówka składa się z liter w układzie: spółgłoska-samogłoska-spółgłoska i jest ona akcentowana lub czasownik jest jednosylabowy. W takiej sytuacji ostatnia spółgłoska ulegnie podwojeniu. Wyjątek stanowią czasowniki zakończone na „w” lub „x”. Przykłady pomogą nam lepiej wyjaśnić ten mechanizm.
✏️ Jak budować drugą formę czasownika:
- stop + ed = stopped (zatrzymać – zatrzymał)
- rob + ed = robbed (rabować – obrabował)
- admit + ed = admitted (przyznawać – przyznał)
Te ogólne zasady stosunkowo łatwo zapamiętać. W języku angielskim istnieje jednak grupa czasowników, które swoje formy przeszłe tworzą w sposób absolutnie wyjątkowy. Są to tak zwane czasowniki nieregularne (ang.: irregular verbs). W wielu podręcznikach do języka angielskiego, słownikach, a także powszechnie w Internecie, znajdziecie listy angielskich czasowników nieregularnych, których trzeba… nauczyć się na pamięć. Nie ma innego sposobu, niż sukcesywne uczenie się ich po kolei, choć by ułatwić sobie to zadanie, możecie wykorzystać na przykład fiszki do nauki angielskiego.
Druga forma czasownika „być”
W tej grupie znajdzie się bardzo wyjątkowy czasownik angielski, czyli to be (być). Jest on szczególny, ponieważ często używany, a do tego podwójnie nieregularny – nie dość, że tworzy formę czasu przeszłego nieregularnie, to jeszcze wymaga zapamiętania odmiany osobowej:
| Liczba pojedyncza – singular | Liczba mnoga – plural | ||
| I | was | we | were |
| you | were | you | were |
| he, she, it | was | they | were |
Zdanie pytające w Past Simple
Aby utworzyć pytanie, podobnie jak w czasie Present Simple, będziemy korzystać ze słówka pomocniczego, choć tu pomocne okaże się did, które zajmie miejsce przed podmiotem. Należy pamiętać, że w pytaniach z „did” czasownik będzie występował w swojej formie podstawowej, także w przypadku czasowników nieregularnych.
✏️ Przykłady zdań w Past Simple:
- She liked this shirt.
- Pytanie: Did she like it?
- We found an abandoned car in the alley.
- Pytanie: Did you find anything?
Odmienna sytuacja dotyczy czasownika to be, który lubi zachowywać się nieco odmiennie Nie oznacza to jednak, że będzie trudniej, ba, będzie łatwiej, bo pytanie tworzymy poprzez zmianę szyku zdania, dokładnie tak samo, jak w Present Simple.
✏️ Przykłady zdań w Past Simple:
- She was very disappointed.
- Pytanie: Was she happy with it?
- We were at school yesterday.
- Pytanie: Were you at school yesterday?
Zdanie przeczące w Past Simple
Jeśli znacie zasady Present Simple, to zapewne zauważyliście już pewne podobieństwa i tworzenie przeczeń nie będzie stanowiło niespodzianki. Oczywiście wykorzystamy w tym celu nasze słówko pomocnicze did, ale w formie przeczenia: did not (w skrócie didn’t). W zdaniu przeczącym jego miejsce jest pomiędzy orzeczeniem a czasownikiem w formie podstawowej.
✏️ Przykłady zdań w Past Simple:
- I liked football.
- Przeczenie: I didn’t like football.
- She cut her hair last week.
- Przeczenie: She didn’t cut her hair last week.
Prawda, że proste? Wyjątkowo zachowuje się oczywiście nasz ulubiony czasownik to be, który przyjmuje formę przeczenia poprzez dodanie słówka not do jego odpowiedniej formy osobowej czasu Past Simple: was – was not (skrót: wasn’t), were – were not (skrót: weren’t).
✏️ Przykłady zdań w Past Simple:
- I was there when the train arrived.
- Przeczenie: I wasn’t there when the train arrived.
- They were fond of science.
- Przeczenie: They weren’t fond of science.
Past Simple czy Present Perfect? Wyjaśniamy kluczową różnicę
To zagadnienie spędza sen z powiek wielu osobom uczącym się angielskiego. Kluczowa różnica między Past Simple a Present Perfect jest prosta:
- Past Simple używamy do czynności zakończonych w określonym momencie w przeszłości. Mamy „stempel czasowy” – wiemy, kiedy to się stało (np. yesterday, last week, in 2010).
- Present Perfect używamy do czynności, które wydarzyły się w nieokreślonej przeszłości, a ich skutek jest widoczny teraz.
Spójrz na tabelę porównawczą:
| Past Simple (czynność zamknięta w przeszłości) | Present Perfect (skutek widoczny teraz) |
|---|---|
| I lost my keys yesterday.
(Zgubiłem wczoraj klucze — informujemy o fakcie z przeszłości). |
I have lost my keys.
(Zgubiłem klucze — skutek jest taki, że teraz nie mogę wejść do domu). |
| She visited Paris in 2019.
(Odwiedziła Paryż w 2019 roku — podróż jest zakończona). |
She has visited Paris.
(Odwiedziła Paryż — ma to doświadczenie na swoim koncie, jest „obyta ze światem”). |
Więcej szczegółów znajdziesz tutaj:
Past Simple czy Present Perfect? Jak je odróżnić i kiedy ich używać? Prosty przewodnik + przykłady
Spróbuj teraz zapisać własne zdania, wykorzystując poznane konstrukcje czasu Past Simple. Życzymy owocnej nauki!
Sprawdź też:
FAQ
Jak wygląda nauka angielskiego w Early Stage?
W Early Stage nauka angielskiego to coś znacznie więcej niż wkuwanie. To angażująca przygoda, w której rym, muzyka i ruch odgrywają główną rolę. Dzięki 12 supermocom Early Stage dzieciaki wchodzą w świat języka angielskiego z zaciekawieniem i radością – bez stresu i bez lęku przed popełnianiem błędów.

Ruch i zabawa na lekcjach angielskiego jest nieodłączną częścią metody nauczania Early Stage
Na każdej lekcji angielskiego łączymy sprawdzone techniki nauczania z przestrzenią na spontaniczność i autentyczne relacje. Angielskie słówka pojawiają się w kontekście – w piosenkach, zabawach i projektach – dzięki czemu dzieci naturalnie zapamiętują i zaczynają po prostu ich używać.
Jaki dodatkowy angielski wybrać dla dziecka?
Najlepszy dodatkowy angielski wybierzesz wtedy, gdy postawisz na sprawdzoną metodę, ciekawe materiały, doświadczonych nauczycieli i zajęcia, które naprawdę angażują – właśnie tak działa Early Stage. Mamy autorską metodę nauczania 12 supermocy, fantastycznych, zaangażowanych lektorów, ciekawe, autorskie podręczniki pełne kolorów, historii i zadań, które pobudzają wyobraźnię (ostatnio wydaliśmy kolejny podręcznik z serii Challenge Accepted dla młodzieży i pierwszy z serii podręczników Upside Down dla dzieci, a także książeczki dla najmłodszych dzieci do nauki angielskiego w domu). Angielski przemycamy przez rym, muzykę, ruch i zabawę – a wszystko to w przemyślanej strukturze, która działa niezależnie od wieku ucznia. Nasze lekcje rozwijają u dzieci nie tylko słownictwo i gramatykę, ale też kreatywność, pewność siebie i myślenie w języku angielskim.
Nasi uczniowie nie boją się popełniać błędów – bo uczymy w duchu growth mindset, czyli z nastawieniem na rozwój. Dzieci i nastolatki mają przestrzeń do działania, współpracy i swobodnej komunikacji, a lektorzy są nie tylko nauczycielami, ale i przewodnikami po świecie języka. Jeśli więc szukasz szkoły językowej, która naprawdę angażuje, rozwija i inspiruje – Early Stage to strzał w dziesiątkę.
Dodatkowy angielski dla dziecka to doskonały wybór, poszerzający możliwości i perspektywy dziecka.

