Jeśli marzysz o tym, żeby czasem nauczyć się czegoś za swoje dziecko albo wtłoczyć mu wiedzę do głowy… To niestety nie możemy Ci pomóc. 🙂 Natomiast, jeśli zastanawiasz się, czy w jakiś sposób możesz wspomóc dziecko w nauce uczenia się, to odpowiedź brzmi TAK! Jak pomóc dziecku w nauce? Czytaj dalej, aby zgłębić tajniki notatek skeczowych, mnemonik i innych sprytnych pomysłów na uczynienie nauki bardziej efektywną, a przede wszystkim przyjemniejszą.
Ćwiczenie pamięci przyspiesza naukę dziecka
Póki co, nasz system szkolnictwa opiera się przede wszystkim na zapamiętywaniu informacji. W nauce języka jest to zresztą nieodzowne, a sprawna pamięć to przydatny zasób w życiu prywatnym i zawodowym każdego człowieka. Jak zapamiętywać słówka szybciej i skuteczniej?
Mnemotechniki – szybkie zapamiętywanie u dziecka
Mnemotechniki to szereg technik, które pozwolą nam na szybsze uczenie się, zapamiętywanie, a także odtwarzanie informacji. Najbardziej znaną z nich są SKOJARZENIA. Mnemotechnika ta polega na zapamiętywaniu słów poprzez skojarzenie z innym, znanym już słowem, na przykład POTATO w pisowni wygląda jak PO-TATO. Ponieważ POTATO oznacza ziemniak, łatwo poprosić dziecko o skojarzenie ziemniaka z tatą. „Tata ziemniak” to zabawne, absurdalne, więc łatwe do zapamiętania skojarzenie. Po kilku przypomnieniach słowa, skojarzenie nie będzie już potrzebne, a słowo na trwałe zagości w pamięci.
Inną mnemotechniką jest wymyślanie piosenki z nowo poznawanych słów do znanej melodii np. „We will rock you”. W Early Stage uczymy poprzez rym, rytm i muzykę, dzięki czemu uczniowie zapamiętują słowa bez wysiłku i czerpią z nauki ogromną radość.
Fiszki – ćwiczenie słownictwa u dziecka
W utrwalaniu słownictwa niezwykle ważna jest praktyka. Aby powtarzanie nie było nudne i bezskuteczne, warto skorzystać z pomocy internetowych lub analogowych fiszek.
W wersji tradycyjnej są to karteczki, które z jednej strony mają angielskie słowo, a z drugiej ilustrację tego słowa, definicję lub polski odpowiednik. Zestaw tworzymy samodzielnie, następnie „testujemy się” sprawdzając, czy znamy słowo patrząc na obrazek, definicję czy polski odpowiednik. Słowa, które znamy, odkładamy na jeden stosik, a słowa do powtórzenia – na drugi. Kolejne testowanie odbywa się jedynie ze słowami, które wymagają powtórzenia. Powtarzamy w ten sposób aż do odłożenia wszystkich kart na stosik z opanowanym słownictwem. Przeprowadzamy testowanie całego zestawu co kilka dni dla lepszego efektu.
W wersji internetowej możemy skorzystać na przykład z aplikacji QUIZLET, która po stworzeniu zestawu, pozwala nam sprawdzić pisownię, testuje na różnorodne sposoby, a nawet zapewnia dostęp do ogromnego wyboru obrazków i nagrań do słownictwa. Jako wisienka na torcie możemy zagrać w gry DOPASOWANIA lub GRAWITACJA, które dzieciaki uwielbiają.
Notatki graficzne jako pomoc w zapamiętywaniu
Dużym krokiem w budowaniu autonomii własnej nauki jest umiejętność organizacji wiedzy. Dzieciaki w szkole uczą się czasem prowadzić notatniki ze słówkami (słowniczki), czasami poznają mapy myśli. Odmianą map myśli są organizery graficzne – to plany przemowy czy wypracowań w formie graficznej, dzięki którym łatwiej jest nam zorganizować myśli, a jednocześnie zapamiętać informacje.
Czytaj też: Mapowanie myśli w nauce języka angielskiego
Warto wzbogacić swoje narzędzia również o notatki skeczowe. O tym, co to są notatki skeczowe i jak z nich korzystać, przeczytacie sporo w internecie. Na przykład tutaj wyjaśnione są prosto, jasno i z przykładami.
Osobiście bardzo polecam zapisywanie sobie zasad gramatyki za pomocą obrazków. Jeśli chodzi o formowanie czasów gramatycznych, bardzo przydają się do tego formy kilkuelementowe np. bałwanek, który zawsze złożony jest z 2 lub 3 kul czy zwierzęta, które mają 3 elementy – głowę, ciało i ogon. Notatka wizualna łączy elementy werbalne z wzrokowymi, opracowanie jej wymaga też dobrego zrozumienia tematu i przeprocesowania wiedzy na różne sposoby, dlatego sporządzanie jej jest niezwykle skuteczne dla zapamiętania i zrozumienia danego tematu. Świetna kreatywna zabawa to wartość dodana całego procesu.
Organizacja czasu i porządek u dziecka
Im szybciej usamodzielnimy naszą pociechę w tym aspekcie, tym lepiej dla niej. Jak to zrobić? Dziecko musi dostać podstawowe informacje i należy mu pomóc ćwiczyć się w zorganizowaniu i porządku. Jeśli wprowadzamy zasadę, że pracę domową odrabiamy zawsze po przyjściu do domu ze szkoły – bądźmy w tej zasadzie konsekwentni, zadajmy dziecku pytanie pomocnicze, gdy zabiera się do zabawy. Bądźmy jednak elastyczni, od czasu do czasu zdarzają się sytuacje, kiedy planu nie da się wykonać, wtedy można sobie odpuścić i zadbać o odpoczynek i przyjemności.
Kilka zasad, których warto uczyć dzieci od małego:
– plan dnia i zajęć dodatkowych,
– określony czas na pracę domową,
– dbanie o porządek w miejscu do pracy – plakaty, karteczki i zabawki mogą rozpraszać, dobrze więc wydzielić biurko jako strefę wolną od rozpraszaczy i łatwą do posprzątania (pudełka, szuflady, półki),
– ergonomia w miejscu nauki – najbardziej potrzebne przybory i książki blisko, materiały rzadziej używane dalej, ewentualnie schowane,
– przygotowanie do lekcji na następny dzień – określamy na to czas i trzymamy się tego, dziecko powinno być w stanie samodzielnie przygotowywać książki i przybory na kolejny dzień od momentu, w którym jest w stanie przeczytać swój plan lekcji,
– systematyczne uczenie się to podstawa – jeśli wiemy, że sprawdzian będzie za tydzień, zachęcamy do nauki małej porcji każdego dnia,
– współpraca jest ważna – dobrze, jeśli dziecko wie, że w przypadku nieobecności lub kiedy czegoś nie zdążyło zanotować, może liczyć na inne osoby z klasy.
Pozytywne nastawienie i motywowanie dziecka do nauki
Aby kultywować w dzieciach motywację wewnętrzną, czyli tę nieopartą na karach, nagrodach i aprobacie bądź jej braku świata zewnętrznego, dobrze jest szukać dzieci zainteresowań, talentów i często się do nich odnosić w kontekście nauki. Na przykład dziecku, które nie chce uczyć się angielskiego, możemy powiedzieć, że angielski się przydaje, żeby zostać sławną piosenkarką czy piłkarzem, jeśli akurat takie ma aspiracje. Rozwijanie wszechstronnych zainteresowań poprzez wycieczki, podróże, poznawanie nowych ludzi, czytanie książek czy oglądanie mądrych filmów i udział w wydarzeniach kulturalnych i warsztatach dla dzieci również pozwala rozwijać ciekawość świata i chęć do nauki. Jeśli dziecko będzie czuło, że dobrze radzi sobie w szkole i jeśli będziemy podkreślać wartość uczenia się, a nie ocen i sukcesów, nasza pociecha będzie podchodziła do nauki chętniej i lepiej poradzi sobie w sytuacjach stresowych. A na tym przecież nam najbardziej zależy. 🙂
Z życzeniami owocnej nauki!
Autorka: Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage
Zdjęcia: Julia M Cameron | Pexels