Poznajcie jedną z 12 supermocy Early Stage – rym! W tym artykule w sposób wierszowany, rymowany oraz tradycyjny, czyli opisowy, przedstawimy korzyści uwzględniania rymów w nauce angielskiego. Artykuł napisała metodyczka główna Early Stage, Agnieszka Gajewska. Znajdziecie w nim także rymowane ćwiczenie z angielskiego do druku. Serdecznie zapraszamy do lektury!
Pozostałe supermoce Early Stage, szkoły z innej bajki:
Współpraca | Komunikacja | Krytyczne myślenie | Autorskie materiały | Muzyka | Ruch
Relacje | Humor | Kreatywność | Autonomia | Spiralność
Jak rymowanie słów wpływa na rozwój dziecka
– w rymy dziś się zagłębiamy!
Zabawy z rymami towarzyszą rozwojowi dziecka w piosenkach i wierszach poznawanych w domu, przedszkolu, a później w szkole. Zauważanie podobieństw w brzmieniu słów często jest dla dzieci interesujące i możemy obserwować, jak bawią się w słowotwórstwo, czy interesują się językiem, tworząc własne zestawy podobnie brzmiących par/ciągów wyrazów. Szkolne wyliczanki, rymowane zabawy np. „w łapki” to także element dziecięcej codzienności.
Już od najmłodszych lat!
Zauważanie par rymujących się słów w nauce języka angielskiego jest więc aktywnością naturalną, którą warto wykorzystać, aby nauka była jeszcze przyjemniejsza i ciekawsza!
Zajęcia angielskiego w Early Stage dla najmłodszych (3-6 lat) możesz zobaczyć tutaj:
Rymowanie ułatwia zapamiętywanie
W sposób szybki, bezbólowy –
Ktoś, kto jedno słowo zna
Zaraz zna już słowa dwa!
Mózg lubi rymy! Zapamiętywanie słów w parach rymów, gramatycznych struktur w rymowankach i piosenkach, czy tworzenie przez dzieci własnych rymowanek to niezwykle skuteczna i ciekawa mnemotechnika. Wyobrażając sobie zestawione w rymy słowa lub rymujące się struktury, aktywnie działają obie półkule mózgu, dzięki czemu zapamiętujemy szybciej, a informacje pozostają w naszej pamięci na znacznie dłużej.
„Mimo że (…) młodzi uczniowie z trudem zapamiętują pełne zdania w obcym języku, bez problemu pamiętają całe rymy. Na przykład rytm i aktywność w rymowankach ruchowych typu »Head, shoulders, knees and toes« pozwalają na pełne zabawy powtarzanie słownictwa związanego z częściami ciała”.1
S. Ara, 2010
Pobierz ćwiczenie do druku:
Zadanie z angielskiego do druku, kolorowania i łączenia w pary
Rymowanie to wymowy wspomaganie
Gdy jedno z pary pamięta głowa!
Oprócz zapamiętywania znaczeń poprzez skojarzenia i wyobraźnię praca z rymami pomaga zapamiętać także poprawną wymowę słów. Gdy wiemy, jak wymówić „cat”, rymujący się z tym słowem „hat” nie będzie wyzwaniem!
Jeśli macie ochotę poćwiczyć z dzieckiem wymowę i poznać lub utrwalić słówka w rymach – zachęcam do przeczytania wpisu: Rymowanki dla dzieci do nauki języka angielskiego – znajdziecie w nim kilka ciekawych ćwiczeń.
Więcej na temat angielskiej wymowy i sposobach na jej opanowanie:
Zasady czytania po angielsku. Wymowa angielska bez tajemnic
Sposoby na poprawę wymowy w języku angielskim
Ćwiczenia wspomagające wymowę angielską u dzieci
Fonetyka angielska – PDF, znaki fonetyczne, ćwiczenia dla dzieci i nie tylko
Jak nauczyć się mówić po angielsku? 7 kroków do swobodnej komunikacji
Rymowanie to przyjemna nauka
Skarpetę (SOCK) ciągnie do zegara (CLOCK)
Szczeniak (PUP) z filiżanki (CUP) pije kawę
A my stawiamy na dobrą zabawę!
Humorystyczne połączenia słów w pary rymów dostarczają wielu okazji do śmiechu. Pozytywne doświadczania w nauce języka angielskiego nie tylko wpływają na zapamiętywanie, ale również budują otwartość, przestrzeń na eksperymentowanie, próby, zabawę językiem, które mają olbrzymi wpływ na dalszą językową przygodę dziecka.
Z humorem – rymem – żegnam Was!
Czy wiesz, że rym, rytm i ruch to trzy z 12 supermocy Early Stage? Podczas naszych zajęć z języka angielskiego dla dzieci korzystamy z przyjaznych metod nauczania, pobudzając dziecięcą wyobraźnię, pamięć i zmysły. Znajdź szkołę w swojej okolicy i skontaktuj się z nami, by dowiedzieć się więcej na temat 12 supermocy Early Stage!
Autorka artykułu:
Agnieszka Gajewska – metodyczka główna Early Stage, odpowiedzialna za program i obudowę kursów dla grup przedszkolnych, tworzy podręczniki i materiały dydaktyczne dla najmłodszych i prowadzi webinaria dla rodziców i nauczycieli.
Źródła:
- Ara, S. (2010). Use of Songs, Rhymes and Games in Teaching English to Young Learners in Bangladesh. Dhaka University Journal of Linguistics, 2(3). doi:10.3329/dujl.v2i3.4150
- García Conesa, Isabel María; Juan Rubio, Antonio Daniel (2015) The use of rhymes and songs in the teaching of English in Primary Education. Revista Docencia e Investigacion, 25.2, 83-101