Oto drugi z serii naszych wpisów. Poznajcie kolejną z 12 supermocy – RYM! W tym artykule w sposób: wierszowany, rymowany oraz tradycyjny, czyli opisowy – przedstawimy powody i korzyści uwzględniania w zajęciach z języka angielskiego, pracy z rymami. Serdecznie zapraszamy do lektury.
Zaczynamy – w rymy dziś się zagłębiamy!
Jak rym wpływa na rozwój dziecka
Rymy to dziecka świat
Już od najmłodszych lat!
Zabawy z rymami towarzyszą rozwojowi dziecka w piosenkach i wierszach poznawanych w domu, przedszkolu, a później w szkole. Zauważanie podobieństw w brzmieniu słów często jest dla dzieci interesujące i możemy obserwować, jak bawią się w słowotwórstwo, czy interesują się językiem, tworząc własne zestawy podobnie brzmiących par/ciągów wyrazów. Szkolne wyliczanki, rymowane zabawy np. „w łapki” to także element dziecięcej codzienności.
Zauważanie par rymujących się słów w nauce języka angielskiego jest więc aktywnością naturalną, którą warto wykorzystać, aby nauka była jeszcze przyjemniejsza i ciekawsza!
Rym ułatwia zapamiętywanie
Rymy wskakują do głowy
W sposób szybki, bezbólowy –
Ktoś, kto jedno słowo zna
Zaraz zna już słowa dwa!
Mózg lubi rymy! Zapamiętywanie słów w parach rymów, gramatycznych struktur w rymowankach i piosenkach, czy tworzenie przez dzieci własnych rymowanek to niezwykle skuteczna i ciekawa mnemotechnika. Wyobrażając sobie zestawione w rymy słowa lub rymujące się struktury aktywnie działają obie półkule mózgu, dzięki czemu zapamiętujemy szybciej, a informacje pozostają w naszej pamięci na znacznie dłużej.
Rymowanie to wymowy wspomaganie
Wymowa słowa nie jest nowa
Gdy jedno z pary pamięta głowa
Oprócz zapamiętywania znaczeń poprzez skojarzenia i wyobraźnię praca z rymami pomaga zapamiętać także poprawną wymowę słów. Gdy wiemy, jak wymówić CAT, rymujący się z tym słowem HAT nie będzie wyzwaniem!
Jeśli macie ochotę poćwiczyć z dzieckiem wymowę i poznać lub utrwalić słówka w rymach – zachęcam do przeczytania wpisu: Rymowanki dla dzieci do nauki języka angielskiego – znajdziecie w nim kilka ciekawych ćwiczeń.
Rymowanie to przyjemna nauka
PIG i WIG to para
Skarpetę (SOCK) ciągnie do zegara (CLOCK)
Szczeniak (PUP) z filiżanki (CUP) pije kawę
A my stawiamy na dobrą zabawę!
Humorystyczne połączenia słów w pary rymów dostarczają wielu okazji do śmiechu. Pozytywne doświadczania w nauce języka angielskiego nie tylko wpływają na zapamiętywanie, ale również budują otwartość, przestrzeń na eksperymentowanie, próby, zabawę językiem, które mają olbrzymi wpływ na dalszą językową przygodę dziecka.
Pożegnania nadszedł czas
Z humorem – rymem – żegnam Was!
Artykuł napisała:
Agnieszka Gajewska
Metodyczka główna Early Stage