Oto kolejna z naszych 12 supermocy — komunikacja! Czytelnikom, którzy jeszcze nie mieli okazji zajrzeć w poprzednie wpisy, powtórzymy odpowiedź na pytanie: czym są nasze supermoce? To elementy metody nauczania Early Stage i kursów, składające się na efektywną naukę angielskiego dla naszych uczniów. W tym wpisie wyjaśnimy, jak w codziennych lekcjach towarzyszy nam rozmowa. Zapraszamy do lektury!
W naszych wpisach na wesoło (choć całkiem poważnie) opowiadamy o 12 supermocach, a także o ich zastosowaniu podczas zajęć. Odkrywamy przed Wami sekret szybkiego zapamiętywania słów, systematycznego rozwijania komunikatywności i doskonałego rozumienia tekstów w języku obcym. Dzisiaj głównym tematem jest komunikacja. A skoro tak to nasza supermoc ciekawej dyskusji nie może być przedstawiona, jako zwykły wpis. Zacznijmy więc tak:
Komunikacja — bo warto ze sobą rozmawiać!
Zróbmy mały test! Co Wy na to? Odpowiedzcie na kilka poniższych pytań.
- Czy języka naturalnie i najszybciej uczymy się poprzez rozumienie reguł gramatycznych?
- Czy nauka mówienia odbywa się poprzez wielokrotne powtarzanie zdań?
- Czy do nauki mówienia wystarczy nam posłuchać, jak mówią inni?
- Czy tłumaczenie reguł gramatycznych i znaczenia nowych słów powinno odbywać się w języku ojczystym?
Na te i inne pytania odpowiemy w dalszej części artykułu. Mamy nadzieję nie zanudzić Was banałami o komunikacji, ale dać solidną porcję informacji o tym, dlaczego jej nauka w języku angielskim z Early Stage jest skuteczna. Potrzebujemy do tego małego eksperymentu myślowego. Po prostu zamknij na chwilę oczy i wyobraź sobie, jak mały bobas stopniowo uczy się języka ojczystego. Aby zrozumieć proces nauczania mówienia w języku obcym, oprzyjmy się na tym wyobrażeniu.
Po pierwsze, mnóstwo różnorodnego kontekstu. Aby zacząć mówić, najpierw trzeba dużo… słuchać. W Early Stage oferujemy dzieciom mnóstwo materiałów do słuchania. Nauczyciel mówi praktycznie przez całą lekcję po angielsku (choć oczywiście zdarzają się sytuacje, które wymagają języka polskiego). Nagrania do naszego kursu to seria różnorodnych i ciekawych wierszyków, dialogów, piosenek, zagadek i innych tekstów, które nie tylko osłuchują dziecko z dźwiękami i intonacją języka obcego, ale też wymagają interakcji, zaangażowania. Dzięki temu dzieci dość szybko aktywnie używają języka odpowiedniego do ich poziomu. Nie wrzucamy naszych uczniów na zbyt głęboką wodę, ale powoli przyzwyczajamy do coraz śmielszej komunikacji.
Słuchanie i mówienie, czyli podstawa komunikacji
Oczywiście słuchanie jest potrzebne do odkrycia podstawowych reguł językowych czy poznanie słownictwa wystarczającego do tworzenia komunikatów, ale bez mówienia nie ma… dyskusji po angielsku. Do podstawowej komunikacji nie potrzeba znajomości gramatyki, wystarczy kilka podstawowych zwrotów i słów oraz nieco kreatywności. Dlatego ważne, aby uczniowie jak najszybciej przechodzili do czynnego używania języka, nawet gdy główny nacisk kładziemy na inną umiejętność.
W Early Stage nawet czytając, nie wystarczy po prostu „czytać”, trzeba myśleć i nazywać słowa.
Po drugie, stopniowanie wyzwań, również w aspekcie komunikacyjnym, to klucz. Zachęcamy uczniów do podejmowania prób nazywania najpierw bardzo konkretnych elementów świata, takich jak przedmioty, zwierzęta, czynności czy cechy wyglądu, potem zanurzamy się w świat ich zainteresowań, podstawowych informacji o sobie, wyrażania opinii, aż w końcu sięgamy po nazywanie myśli, emocji i potrzeb w języku angielskim, nabuntowując z roku na rok kompetencje do wyrażania coraz bardziej złożonych treści.
Zajęcia w języku angielskim z Early Stage
Nasze zajęcia prowadzone są w całości po angielsku. Poprzez takie zanurzenie w języku uczniowie wyzwalają swój potencjał do mówienia. Celowo układamy elementy zajęć tak, aby wszyscy uczniowie mogli często i swobodnie się komunikować na odpowiednim dla siebie poziomie. Nie musimy tłumaczyć słów czy gramatyki po polsku – małe dziecko nie uczy się w ten sposób języka naturalnie. Dedukuje znaczenia i struktury z wielu przykładów, które zapewniamy mu, mówiąc do niego na lekcji. Nasi lektorzy używają języka dopasowanego do poziomu uczniów, wspierając się w prezentacji językowej gestami, pomocami wizualnymi czy wieloma przykładami podręcznikowymi, dzięki czemu dziecko szybko przestawia się na myślenie po angielsku.
Odpowiedzialna komunikacja to komfort dla ucznia
Najważniejszym składnikiem efektywnej komunikacji jest jednak bezpieczeństwo. Bez niego dziecko nie odważy się mówić i popełniać błędy, które są esencją nauki języka. Na zajęciach Early Stage budujemy bezpieczną atmosferę poprzez nagradzanie wysiłku, wzmacnianie postawy eksperymentującej, kładziemy nacisk na przyjazne i wspierające relacje oraz tworzenie poczucia przynależności do grupy np. poprzez gry kooperacyjne.
Ciekawe wyzwania komunikacyjne
Wreszcie, zadania komunikacyjne muszą być najzwyczajniej w świecie ciekawe i zachęcające do wykonania ich. Na naszych zajęciach ważny element motywacyjny stanowią relacje, dlatego zachęcamy uczniów do jak najczęstszej komunikacji w parach i grupach. Jednak kreatywność zadań komunikacyjnych jest tym elementem, który dopełnia proces mówienia. W naszych książkach i na lekcjach uczniowie często wykonują różne czynności wspomagające naukę. Doszukują się różnic na obrazkach, tworzą i opowiadają historyjki, planują wycieczki, zakupy, opowiadają o swoich hobby, pytają innych o ich zainteresowania. Uczniowie wymieniają się informacją zwrotną, nazywają uczucia, a także wykonują wiele innych aktywizujących mózg aktywności komunikacyjnych. Zwykłe powtarzanie zdań potrafi wyłączyć mózg i wcale nie czyni zapamiętywania bardziej efektywnym. Dlatego nasi lektorzy angażują uwagę uczniów, zaskakując ich ciągle nowymi elementami lekcji. Każdy znajdzie coś dla siebie i nikt nie ma możliwości się nudzić!
12 supermocy, moc komunikacji!
Zatem w Early Stage łączymy doskonałą metodykę, ciekawe materiały, stopniowanie wyzwań językowych, a także dbałość o relacje i bezpieczną atmosferę. Dzięki temu nasi uczniowie szybko uzyskują swobodę i pewność w wypowiadaniu się, dyskutowaniu, opisywaniu, dzieleniu się opiniami i wcielaniu w różne role. Wszystko to sprawia, że zyskują gotowość do porozumiewania się w języku angielskim, chętnie z niej korzystają, a także potrafią ją systematycznie i samodzielnie ulepszać.