Początek roku szkolnego to czas zapisywania dzieci na dodatkowe zajęcia. Wiele szkół językowych przeprowadza test poziomujący z angielskiego, aby przypisać dzieci do odpowiednich grup. Takie spotkanie wiąże się z obawami wielu rodziców i uczniów – to naturalne! Jak okiełznać stres związany z tą sytuacją? Jak przygotować się do testu poziomującego? Co zrobić, aby dziecko pokazało w pełni swoją wiedzę i umiejętności? I jak wygląda spotkanie poziomujące w szkołach językowych Early Stage?
Jak wygląda test poziomujący z angielskiego?
Testy poziomujące z angielskiego to zestawy pytań o różnych poziomach trudności – mogą być to zadania ustne i pisemne, a także odbywać się online lub „w realu”. Ich wynik pozwala ustalić zaawansowanie językowe ucznia. Istnieją darmowe testy poziomujące online do samodzielnej oceny swoich umiejętności językowych. Testy na poziom angielskiego są także przeprowadzane np. w szkołach językowych i na studiach, na początku nauki, aby dopasować uczniów i studentów do odpowiednich grup.
Zobacz też:
Jak wygląda test poziomujący z angielskiego w szkołach językowych Early Stage?
W naszych szkołach nie odbywają się typowe testy poziomujące, a spotkania. Kandydat na ucznia spotyka się z metodykiem lub metodyczką szkoły w spokojnej i przyjaznej atmosferze. W ciągu półgodzinnego spotkania dziecko rozmawia z nauczycielem i rozwiązuje test poziomujący. To sposób na to, by grupy w naszych szkołach były jak najlepiej dopasowane do siebie pod względem poziomu językowego.
Dla kogo jest spotkanie poziomujące w Early Stage?
Z zasady na spotkanie poziomujące testujące poziom angielskiego zapraszamy tylko dzieci od ośmiu lat wzwyż. Młodsi uczniowie uczą się w grupach rówieśniczych. Jeśli więc Twoje dziecko dołącza do Early Stage w drugiej klasie podstawówki lub później, zaprosimy je na indywidualne spotkanie z metodykiem.
Jak wesprzeć dziecko przed testem poziomującym z angielskiego?
Przede wszystkim nie należy nakładać na dziecko presji związanej z wynikiem testu. Stres wpływa negatywnie na pracę mózgu. Pod jego wpływem dziecko może nie wykazać się rzeczywistymi umiejętnościami językowymi.
Celem spotkania kwalifikacyjnego nie jest określenie jak niewiele dziecko potrafi, ale do jakiego poziomu może zostać przyporządkowane zgodnie z jego rzeczywistymi potrzebami. Dopasowanie do odpowiedniego poziomu, nawet jeśli jest niższy niż oczekiwany przez rodziców, pozwoli dziecku w pełni czerpać korzyści z programu kursu. Dodatkowo, dziecko nie straci motywacji, jeśli będzie czuło, że inne dzieci są na podobnym poziomie. Metodyk przeprowadzający poziomowanie jest osobą wykwalifikowaną i warto mu zaufać.
Można jednak pomóc dziecku przygotować się na test poziomujący – opowiedzieć o nim, zapewnić o swoim wsparciu i powtórzyć wiedzę w zabawowej formie, aby poczuło się pewniej. Istnieje wiele pomysłów na szybkie i skuteczne przypomnienie angielskiego po wakacjach. Trzy z nich przedstawiamy poniżej.
1. Poszukiwanie skarbów
Świetnym sposobem na połączenie spędzania czasu z dzieckiem i powtórki przed testem poziomującym z języka angielskiego jest zabawa w poszukiwanie skarbów. Jej podstawą jest ukrywanie w różnych miejscach słów, liter lub zadań językowych, które dziecko musi odnaleźć. Możemy bawić się w domu, ogrodzie lub parku. Różne wersje tej zabawy to m.in.:
-
- Ukrywamy literki – dziecko je odszukuje i tworzy z nich słowo.
- Ukrywamy słowa z brakującymi literami. Z wypełnionych liter można utworzyć kolejne słowo.
- Ukrywamy słowa ze wskazówkami, gdzie będzie następne słowo (do ćwiczenia słownictwa związanego z umiejscawianiem przedmiotów) np. The next word is next to the table. Dziecko zbiera słowa po kolei wg wskazówek i tworzy z nich zdanie.
Zobacz też:
2. Krzyżówki
Krzyżówki mają wiele możliwych wariacji w zależności od wieku i upodobań dziecka. Poniżej przedstawiamy, jak stworzyć najprostszą wersję krzyżówki wspólnie z dzieckiem. Potrzebne nam będą flamastry, kredki, ołówki i brystol.
-
-
- Wymyślamy hasło – piszemy je na środku brystolu w pionie lub poziomie ołówkiem, rysując naokoło każdej litery kwadracik, jak w krzyżówce.
- Staramy się znaleźć słowo pasujące do którejś litery z hasła (powinno to być hasło, które da się łatwo przedstawić w formie graficznej) i zapisujemy je ołówkiem – jak w krzyżówce. Do hasła dopisujemy odpowiedni numer. Powtarzamy z każdą literą hasła.
- Dziecko rysuje obrazki do słów dopisując odpowiednie numery.
- Poprawiamy markerem kwadraciki krzyżówki, ścieramy gumką zapisane ołówkiem litery.
-
Krzyżówkę możemy zadać do wypełnienia dziecku następnego dnia, dziecko może też poprosić rodzeństwo lub kolegów o jej wypełnienie.
➡️ Wersja dla młodszych dzieci. Dzieciom jeszcze niepotrafiącym pisać polecamy wersję, w której rodzic zapisuje słowa, a dziecko tworzy do nich rysunki. Dzieci bardziej samodzielne językowo mogą wymyślić w ten sposób krzyżówkę dla rodzica. Może się okazać, że nie tylko dziecko potrzebuje powtórki językowej! 🙂
Przydatne słówka po angielsku:
3. Kolorowe karteczki samoprzylepne
W każdym domu mamy… meble! Wykorzystajmy je do powtórki językowej.
-
- Młodsze dzieci, które potrafią już pisać, mogą na kolorowych karteczkach samoprzylepnych zapisywać angielskie wyrazy dotyczące przedmiotów (ich nazwy, kolory) i przyklejać je w odpowiednich miejscach.
- Aby zwiększyć poziom trudności tego zadania dzieci mogą np. pisać zdania dotyczące tych przedmiotów w różnych czasach gramatycznych (I’m sitting on the sofa.) czy porównywać te przedmioty (The sofa is bigger than the armchair.). Jest to również okazja do nauki samodzielności – jeśli niezbyt dobrze znamy angielski, pokażmy dzieciom, jak znajdować informacje w książkach czy w Internecie.
Zobacz też:
Życzymy przede wszystkim udanej zabawy. Jeśli przy okazji udałoby się zachęcić dziecko do powtórzenia języka angielskiego – tym lepiej!
Autorka: Beata Wysocka – metodyczka, trenerka umiejętności poznawczych, jogi i mindfulness dla dzieci, nauczycielka MBSR w trakcie certyfikacji. Z wykształcenia filolożka języka angielskiego i psycholożka. Zawsze pilnuje ważnych dla niej i dla Early Stage wartości – ekologii, NVC (non-violent communication, komunikacji bez przemocy), otwartości na różnorodność, a także cyfrowego i psychicznego dobrostanu dzieci i młodzieży. Jest współautorką podręczników do angielskiego dla uczniów Early Stage. W wolnych chwilach chodzi po górach i medytuje.