Nauka języka angielskiego to proces, który wymaga czasu. Wiele zależy od wieku, w którym dziecko zaczyna swoją językową przygodę, od metody nauczania, nauczyciela oraz grupy. Na efekty wpływają również indywidualne predyspozycje ucznia oraz wsparcie rodzica. Jest tu wiele elementów, które składają się na efekty w nauce i warto dodać do nich również odrobinę cierpliwości i zaufania, że systematyczna praca prędzej czy później przyniesie zamierzone rezultaty. Jeśli jednak zastanawiasz się lub niepokoisz, kiedy Twoje dziecko zacznie mówić pełnymi zdaniami w języku angielskim – podpowiadamy, jak możesz w tym pomóc.
Wspieraj i doceniaj
Szczęśliwe, rozluźnione, zadowolone dzieci uczą się o wiele efektywniej. Dlatego podczas uczenia tak ważna jest dobra atmosfera w szkole i w domu oraz przyjazne relacje między uczniem a nauczycielem, rodzicem oraz koleżankami i kolegami z grupy. W Early Stage uważamy, że relacje są jednymi z 10. supermocy, które pomagają w nauce języka angielskiego – uczniowie mając wsparcie ze strony nauczycieli zyskują pewność siebie, a ona przekłada się na coraz większą swobodę aktywnym używaniu języka obcego.
Relacje i wsparcie to podstawa, od której warto zacząć i pielęgnować ją również w domu. Warto dawać znać swojemu dziecku, że doceniamy pracę, którą wkłada w naukę oraz jesteśmy dumni z postępów. Nawet jeśli jest obszar, z którym dziecko sobie słabiej radzi – warto dać znać, że wierzymy w jego umiejętności. To bardzo ważne, aby nie wywierać na dziecku presji – nie zadziała ona na plus, a może wpłynąć negatywnie na proces uczenia. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule napisanym przez psycholog dziecięcą – Justynę Kobyrę.
Aktywne wykorzystywanie znanych już słów i struktur gramatycznych
Mózg nie lubi nudy i najlepiej uczy się, gdy podczas nauki aktywizowanych jest kilka zmysłów jednocześnie. Z pomocą w przyswajaniu słówek i gramatyki przychodzą:
– wszelkiego rodzaju wierszyki (np. te z podręcznika Grammar Rhymes),
– zabawy w rozbudowywanie zdań (więcej o tym znajdziesz w artykule o klockach do nauki języka angielskiego),
– piosenki
– Fiszki i mapy myśli powinny na stałe zagościć w naukowym menu
Przyswajanie języka angielskiego może odbywać się również mimowolnie, w czasie wolnym. W zależności od wieku dziecka pomoże tu czytanie na dobranoc bajek po angielsku, a u starszaków i nastolatków sprawdzi się oglądanie anglojęzycznych filmów i seriali, słuchanie podcastów po angielsku i czytanie książek w oryginale. Aby dodatkowo zaktywizować dziecięcy umysł, a Twoja znajomość języka na to pozwoli, możesz zadawać dziecku pytania po angielsku odnośnie oglądanego filmu czy przeczytanej książki. Pamiętaj jednak, że jeśli dziecko popełni w trakcie błąd – spokojnie powtórz to zdanie lub słowo tak, aby było poprawne. W żadnym wypadku nie można dziecka w tym momencie zawstydzić.
W praktykowaniu mówienia w języku obcym bardzo pomagają zajęcia grupowe, w których biorą udział dzieci na podobnym poziomie zaawansowania. Dzieci w ten sposób mogą uczyć się od siebie wzajemnie, a świadomość, że inne osoby z grupy miewają kłopot z czymś podobnym, dodaje otuchy, że popełnianie błędów jest normalne i może przydarzyć się każdemu.
A co jeśli dziecko ma bogaty zasób słownictwa, zna zasady gramatyczne, a nadal ma opór w mówieniu po angielsku?
Jeśli dziecko już od kilku lat uczęszcza na zajęcia języka angielskiego, ma bogaty zasób słownictwa i zna zasady gramatyczne, a mimo to coś je powstrzymuje przed mówieniem w obcym języku – warto spojrzeć na to z szerszej perspektywy. Być może boi się reakcji innych na ewentualne popełnienie błędu? Może wstydzi się swojego akcentu lub nie jest pewne, jak wymówić pewne słowa? A może mówienie w obcym języku kojarzy mu się ze stresującymi sytuacjami, na które było wystawiane? Jeśli nie czuje się jeszcze gotowe, by samodzielnie złożyć zamówienie w restauracji podczas wakacji za granicą – that’s ok! Nie musi to przecież oznaczać, że nie zna odpowiednich słów – odpowiedź może skrywać się we wspomnianych wyżej pytaniach.
Warto spokojnie o tym porozmawiać – szczera, bliska i otwarta rozmowa może pomóc w znalezieniu i zrozumieniu przyczyny.
Zabawy do nauki angielskiego, które pomagają w nauce mówienia pełnymi zdaniami
W używaniu znanych już słów, zwrotów i konstrukcji gramatycznych w praktyce bardzo pomocne okazują się gry i zabawy po angielsku. Aby wesprzeć dziecko w nauce wyrażania własnych myśli w języku obcym można skorzystać z poniższych propozycji.
Headbanz
Nauka zadawania pytań staje się łatwiejsza, gdy wykorzystamy grę Headbanz (znaną również jako Kim Jestem?). Możemy zdecydować się na zakup gotowej gry lub stworzenie własnej zabawy, z wykorzystaniem papierowych opasek i kartoników z nazwami i rysunkami przedmiotów. Każdy z graczy losuje kartonik, ale nie sprawdza, co znajduje się na jego odwrocie. Umieszcza go na swojej opasce w taki sposób, aby mogli go zobaczyć wyłącznie pozostali gracze. Nie wiedząc „kim jest”, zadaje pozostałym uczestnikom gry pytania (Am I an animal? Do I have a tail? Can I swim?), które mają naprowadzić go na odpowiedź. Odpowiedź może być wyłącznie twierdząca (yes) lub przecząca (no). Wspaniała zabawa dla całej rodziny.
I spy with my little eye something beginning with…
Znana również w Polsce gra, z której rodzice często korzystają podczas wycieczek samochodowych. Jeden z graczy zostaje wybrany szpiegiem (ang. spy). Szpieg znajduje obiekt w zasięgu swojego wzroku (drzewo, samochód, fotel itd.), po czym określa literę, na którą zaczyna się jego nazwa. „I spy with my little eye something beginning with C!” – gdy szpieg wypowie to zdanie, pozostali gracze po kolei zadają mu pytania: „Is it a car?”, „Is it a cup?”, „Is it a chimney?”. Osoba, która odgadnie, jaki obiekt wybrał szpieg jest następną, która wybiera obiekt do odgadnięcia.
Simon says…
Popularna zabawa dla dzieci, w której jeden z graczy wciela się w rolę Simona, dającego pozostałym zadania do wykonania. Simon wydaje i pokazuje polecenia: „Simon says wave your hands!”, „Simon says jump!”, “Simon says close your eyes!”, a stojący przed nim uczestnicy gry mogą je wykonywać wyłącznie wówczas, gdy komendę poprzedzają słowa „Simon says”. Gracz, który nie wykona pokazanego zadania lub posłucha polecenia, którego nie poprzedzała fraza „Simon says”, odpada z gry. Kolejnym Simonem zostaje osoba, której udało się dotrwać do końca rozgrywki. Jeśli wyeliminowano wszystkich uczestników, wtedy Simon może pełnić swą rolę drugi raz.
Perfect memory
Zabawa do nauki angielskiego, która pomaga ćwiczyć wymowę, pamięć, słownictwo i mówienie pełnymi zdaniami. Jest wiele wariantów gry – możecie wybierać spośród słownictwa w wybranej tematyce (zwierzęta, jedzenie, przedmioty szkolne itp.) lub zdecydować się na grę z użyciem wszystkich znanych słówek. Jeden z graczy rozpoczyna grę mówiąc np. „I like cats”. Drugi powtarza wypowiedź, dodając od siebie kolejne słowo: „I like cats and monkeys”. Po kolei każdy z graczy mówi zdanie, po czym dodaje do niego własny wyraz. Zwycięzcą zostaje osoba, która zapamięta najwięcej słówek z językowego węża. Starsze dzieci mogą zagrać w nieco inną wersję gry: „To a desert island i would take…” (Na bezludną wyspę zabrałbym…).
Tak naprawdę nie sposób określić, kiedy dziecko zacznie wysławiać się pełnymi zdaniami w języku angielskim (i w każdym innym języku obcym). To sprawa równie indywidualna jak to, w jakim wieku maluch wypowie swoje pierwsze słowa. Ważne, by nie strofować dziecka i nie wystawiać go na stresujące sytuacje, związane z mówieniem. Warto wspierać dziecko, wzmacniać jego pewność siebie, dbać o systematyczność w nauce i po prostu cierpliwie czekać na efekty. Powodzenia!