Czas edukacji przedszkolnej w życiu dziecka to wyjątkowy okres. Z roku na rok przedszkolaki stają się coraz bardziej samodzielne i gotowe na nowe wyzwania. Zaciekawianie się dziecka otaczającym światem i rodzicielska chęć dawania atrakcyjnych możliwości rozwoju podsuwają pomysły o dodatkowych lekcjach grupowych dla dziecka po przedszkolu.
Jestem przekonana, że zajęcia z innymi dziećmi i prowadzącymi je z pasją nauczycielami i nauczycielkami, rozbudzającymi ciekawość, dającymi uważność i zabawę są dobrym pomysłem.
W tym artykule przyjrzymy się najważniejszym korzyściom z zapisania dziecka na angielski w wieku przedszkolnym. Pokażę także, w jaki sposób takie zajęcia wspierają rozwój dziecka na wielu poziomach. Podpowiem, co warto wziąć pod uwagę decydując o tym, czy zapisać dziecko już teraz, czy może jednak poczekać, tak aby dodatkowy angielski przyniósł radość i językową korzyść.
Wszechstronny rozwój dziecka w przedszkolu
ANGIELSKI DLA PRZEDSZKOLAKÓW
Podczas zajęć dla przedszkolaków w Early Stage dzieci poznają moc piosenek, rymowanek i historyjek. Reagowanie na klasowe polecenia, pokazywanie rozumienia, wykonywanie odpowiadających tekstowi piosenek/historyjek ruchów, a także (gdy przedszkolak jest gotowy) językowa produkcja – czyli udzielenie odpowiedzi na proste pytania, nazywanie przedmiotów/obrazów, czy śpiewanie piosenek to widoczne efekty zajęć. Jednak lekcje angielskiego to zdecydowanie więcej niż nowe słówka i piosenki.
MUZYKA I RUCH
Muzyka i ruch stanowią na zajęciach bardzo szczególne pomoce – są bliskie emocjonalnie dzieciom, zaspokajają ich naturalną na tym etapie rozwoju potrzebę ruchu, zabawy i swobodnej ekspresji, z drugiej strony doskonale porządkują (np. śpiew czy ruch w akompaniamencie muzki). Muzyka ma działanie zarówno harmonizujące, uspokajające, jak i aktywizujące oraz pobudzające. Aktywny kontakt z muzyką jest dla dzieci w wieku przedszkolnym szczególnie istotny. Wspiera rozwój intelektualny i doskonale przygotowuje do nauki czytania, pisania czy liczenia. Rozwijanie słuchu muzycznego ma ponadto ogromne znaczenie w nauce języków obcych.
PROJEKTY JĘZYKOWO-PLASTYCZNE
Rozwój motoryki małej, coraz bardziej precyzyjne ruchy dłoni w rysowaniu, naklejaniu, czy wycinaniu – to umiejętności, które dzieci aktywnie rozwijają w wieku przedszkolnym. Kontakt z różnymi fakturami materiałów do projektów językowo-plastycznych to także interesujące i potrzebne doświadczenie sensoryczne dla przedszkolaków.
Zajęcia dla przedszkolaków w Early Stage obfitują w zadania związane z rozwijaniem motoryki małej. Od prostych zadań w książkach (polegających na łączeniu, kolorowaniu, zaznaczaniu), przez naklejanie naklejek, aż do dużych projektów związanych z klejeniem, czy wycinaniem. Podczas takich zadań dzieci nie tylko ćwiczą poznane słówka, czy struktury z piosenek, ale także rozwijają wyobraźnię i inwencję twórczą poprzez pracę dłońmi. Takie samodzielne i grupowe aktywności umożliwiają ćwiczenie skupiania się i koncentracji na wykonywanej czynności.
WSPÓŁPRACA
Zajęcia języka angielskiego w grupie przedszkolaków to także współpraca. Dzieci poznają swoich rówieśników i inną niż rodzice osobę dorosłą prowadzącą zajęcia. Uczą się zasad panujących na lekcji, poznają jej strukturę i miejsce zajęć. Regularna praca w nowej grupie to dla dzieci okazja do kształtowania umiejętności zauważania siebie w grupie, poczucia odpowiedzialności, rozwijania silnej woli, budzenia wiary we własne siły i w celowość podejmowanych wysiłków. Praca w grupie to także nowe relacje koleżeńskie, pełne emocji konflikty, sukcesy i niepowodzenia – strategie ich przeżywania stanowią cenne doświadczenia na przyszłość.
Kiedy zapisać przedszkolaka na dodatkowy angielski?
Nauka języka angielskiego dla przedszkolaków to właściwie zabawa językiem angielskim, która przynosi wiele korzyści. Więcej o tym pisaliśmy w artykułach: „Korzyści z wczesnego rozpoczęcia nauki języka obcego” oraz „Mity na temat nauki języka angielskiego. Poniżej wypisałam kilka punktów, które pomogą zdecydować, czy nadszedł odpowiedni moment na dodatkowy angielski dla Waszych dzieci.
ADAPTACJA W PRZEDSZKOLU
Wiek 3-4 lat to dla wielu dzieci początek przygody z przedszkolem. Adaptacja dzieci do całodziennego pobytu w przedszkolu w pierwszych miesiącach roku szkolnego przebiega bardzo różnie. Rozłąka z rodzicami może być dużym przeżyciem wymagającym uważności i obecności najbliższych, a czas po przedszkolu potrzebnym czasem wytchnienia i odpoczynku bez dodatkowych atrakcji i nowych osób.
Poczucie bezpieczeństwa dziecka i możliwość regulacji emocji przy bezpiecznym dorosłym po przedszkolnym dniu są bardzo ważne. To właśnie w takim „bezpiecznym rozluźnieniu” dzieci uczą się najefektywniej. Spokojne rozstania z rodzicami, radosny czas dziecka w przedszkolu z wychowawcami i nauczycielami/ nauczycielkami zajęć dodatkowych (np. tańców, ceramiki) są istotnymi czynnikami w decyzji o dodatkowych zajęciach angielskiego poza przedszkolem.
GŁOS DZIECKA
We wpisie „Z radością w nowy rok szkolny! Czyli jak przygotować dziecko do pierwszej lekcji języka angielskiego?”, pisałam o zapoznaniu dziecka z wybraną szkołą języka angielskiego. Po przejrzeniu galerii zdjęć i filmów na stronie internetowej szkoły warto zapytać dziecko, czy chciałoby wziąć udział w takich zajęciach, bawić się tak jak dzieci, śpiewać i tańczyć; czy chciałoby poznawać język angielski.
Warto nawiązać w tej rozmowie do Waszych rodzinnych przeżyć – podróży do miejsc, gdzie mogliście usłyszeć język angielski; piosenek które lubicie w języku angielskim; bajek/ filmów, które być może oglądaliście w oryginalnym języku itp. W ten sposób język angielski i pomysł zajęć staną się dziecku bliższe i ciekawsze. Zainteresowanie to więc kolejny ważny aspekt w odpowiedzi na pytanie „kiedy zapisać przedszkolaka na dodatkowy angielski?”.
SAMODZIELNOŚĆ
W decyzji, czy nadszedł dobry moment na rozpoczęcie dodatkowych zajęć angielskiego, istotną rolę odgrywa także samodzielność dziecka. W Early Stage z empatią podchodzimy do adaptacji przedszkolaków podczas naszych zajęć. Pierwszy miesiąc nauki jest wyjątkowy – dzieci zaczynają budować relację z lektorem/lektorką oraz kolegami i koleżankami z grupy, oswajają się z miejscem, „czują” czas trwania lekcji i rozpoznają jej etapy, poznają także bohaterów kursu i zaciekawiają się ich przygodami. W tym okresie nauczyciele i nauczycielki zaznajamiają się także z dziećmi i ich indywidualnymi potrzebami.
Mimo dużej uważności prowadzących lekcje pomocna jest także samodzielność dziecka np. w sygnalizowaniu konieczności skorzystania z toalety, chęci napicia się czy potrzeby „przytulasa” na korytarzu z mamą. W naszej szkole grupy przedszkolaków liczą od 6 do 10 osób, a w zerówce od 8 do 10 osób. Nauczyciele i nauczycielki prowadzą zajęcia w języku angielskim, ale oczywiście reagują na zgłaszane przez dzieci potrzeby w języku ojczystym. Podczas zajęć grupowych samodzielność dziecka w wyrażaniu swoich potrzeb będzie pomocą dla lektora/lektorki, aby je dostrzec i zaopiekować.
ZMĘCZENIE
Ostatni ważny czynnik związany jest z zaspokojeniem podstawowej potrzeby człowieka, jaką jest odpoczynek. Zwłaszcza na początku przygody z przedszkolem ilość wrażeń, z którymi spotyka się dziecko jest tak duża, że popołudniowe zajęcia mogą być dodatkowym obciążeniem. Początek roku szkolnego to okres jesienny, zimny i ciemny – to wszystko sprawia, że po przedszkolu dzieci (zwłaszcza młodsze) naturalnie szykują się do odpoczynku w cieple. Warto przyglądać się dziecku i rutynie jego aktywności po powrocie z przedszkola do domu (zasypianie w samochodzie się nie liczy 😉). Jeśli obserwujecie, że jest pełne energii, zaprasza Was do zabawy, czy też samodzielnie się bawi – dodatkowe zajęcia mogą być wartościowym rozwiązaniem na wykorzystanie popołudnia. W Early Stage prowadzimy zajęcia 1 raz lub 2 razy w tygodniu – Rodzice mogą wybrać najbliższą możliwościom dziecka ścieżkę realizacji kursu.
A co, jeśli moje dziecko nie…?
Być może po przeczytaniu powyższego tekstu, zastanawiacie się – „A co, jeśli moje dziecko nie wycina, nie trzyma poprawnie kredki, nie pracowało wcześniej w książkach, nie chodzi do przedszkola, nie lubi śpiewać, (nie) uczyło się wcześniej angielskiego itp.?” Odpowiedź brzmi – „W porządku!”.
W Early Stage przedszkolaki uczą się w grupach mieszanych wiekowo (w jednej grupie mogą być dzieci 3, 4 i 5 letnie) – cieszymy się różnorodnością i z zaciekawieniem obserwujemy rozwój dzieci w ich własnym wyjątkowym tempie oraz uczenie się od siebie nawzajem. Wymienione w tym akapicie „przeszkody” nie stanowią przeciwwskazań do rozpoczęcia nauki języka angielskiego.
Jestem przekonana, że naturalna chęć poznawania nowych rzeczy, przykład kolegów i koleżanek z grupy, wsparcie nauczyciela/ nauczycielki i przyjazna atmosfera lekcji pozwolą dziecku gotowemu na nowe wyzwania z sukcesem rozwijać się językowo i nie tylko.
Autorka: Agnieszka Gajewska, metodyczka główna Early Stage, współautorka programu dla przedszkolaków w Early Stage – Bear Band