Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami! Koniec wakacyjnego rytmu dnia i wrześniowa aura za oknem mogą wzbudzić obawy przed nowościami, które czekają na dziecko w szkole. Podpowiem zatem, jak przygotować dziecko do pierwszej lekcji języka angielskiego, jak wesprzeć w spokojnym starcie nowego roku szkolnego, wzbudzić ciekawość i budować poczucie bezpieczeństwa – niezbędne w radosnym przeżywaniu nadchodzącej przygody!
Zapoznaj dziecko z przyszłą szkołą języka angielskiego
Na początek warto opowiedzieć dziecku o wybranej szkole języka angielskiego. Przejrzyjcie wspólnie stronę internetową szkoły i zajrzyjcie do galerii zdjęć. Jeśli znajdziecie filmiki o metodzie z widocznymi fragmentami lekcji – obejrzyjcie je wspólnie. Wspierające może być podejrzenie w takim filmiku innych dzieci w trakcie wykonywania zadań językowych. W znanym domowym otoczeniu i w towarzystwie bliskiej osoby, dziecko może zobaczyć, jakie emocje towarzyszą dzieciom podczas zajęć. To właśnie wtedy może także rozbudzić się w nim ciekawość i chęć dołączenia do obserwowanej zabawy. Możesz także odpowiedzieć, jak często odbywają się lekcje oraz ile trwają. Warto porównać czas zajęć do obecnych doświadczeń dziecka np. takie zajęcia angielskiego trwają tyle co lekcja tańca, troszkę dłużej niż basen itp.
Odwiedź pobliski lokal
Kolejnym pomysłem jest wycieczka do lokalu szkoły. Warto umówić się na takie spotkanie z metodykiem lub osobą z sekretariatu. Jeśli wybrana placówka mieści się niedaleko Was – zróbcie sobie spacer lub przejażdżkę, takie jak będziecie robić w trakcie roku szkolnego. Niektóre szkoły proponują usługę przyprowadzania dzieci ze świetlic szkół podstawowych do swoich lokali. Jeśli planujecie skorzystać z usługi przyprowadzania to dobry moment, aby opowiedzieć dziecku o tym, że będzie Pan lub Pani, którzy będą wspólnie z dziećmi z grupy szli do lokalu szkoły językowej, a po zajęciach angielskiego odprowadzali je do świetlicy. W lokalu obejrzyjcie sale, sprawdźcie, gdzie są toalety i szatnia – to wszystko pozwoli dziecku poczuć się pewniej w dniu pierwszej lekcji!
Weź udział w lekcji pokazowej
Początek września to okres, gdy szkoły językowe proponują nowym uczniom udział w lekcji pokazowej. Taka lekcja najczęściej odbywa się z rodzicami i jest próbką metod i technik pracy na zajęciach angielskiego. To także dobra okazja do ponownych wspólnych odwiedzin lokalu szkoły. Grupa uczniów na lekcji pokazowej to zazwyczaj dzieci z tego samego poziomu, nie oznacza to jednak, że gdy kurs się rozpocznie dziecko spotka się w klasie z tymi samymi dziećmi. Sama lekcja pokazowa to dobra okazja, aby dziecko zobaczyło i doświadczyło rytmu zajęć angielskiego. Bardzo często podczas takich zajęć dzieci wchodzą w rolę obserwatorów, uczą się odczytywać zasady i reagować.
Warto wówczas pamiętać, że nie każde dziecko od razu będzie gotowe na aktywny udział w proponowanych aktywnościach np. w śpiewaniu, powtarzaniu czy odgrywaniu. Nie oznacza to jednak, że nie jest zainteresowane samą lekcją. Uczestnicząc z dzieckiem w takiej lekcji starajmy się nie wpływać dodatkowo na jego aktywność, pozwólmy mu oswoić się z nową sytuacją i poczuć się bezpiecznie, bez oczekiwań i ocen ze strony dorosłych. Po zajęciach pokazowych można poprosić metodyka szkoły o pokazanie podręczników kursowych dla dziecka.
Posłuchaj angielskiego
Lektorzy Early Stage prowadzą zajęcia w języku angielskim. Oczywiście są sytuacje związane z poczuciem bezpieczeństwa, czy smutkami dziecka, w których lektor jest wsparciem w indywidualnej rozmowie w języku polskim. Język angielski w komunikatach lektora opatrzonych przerysowaną demonstracją oraz licznymi ilustracjami w podręcznikach i na kartach obrazkowych jest jednak obecny cały czas. Dlatego też przed pierwszą lekcją warto urozmaicić codzienną zabawę dziecka o elementy języka angielskiego.
Znane i lubiane bajki i filmy obejrzyjcie w języku angielskim. Jeśli lubicie aktywności przy muzyce – wybierzcie utwory po angielsku. W aplikacji muzycznej Early Stage znajdziecie wybór utworów (Rytmy Early Stage), które mogą urozmaicić Wam czas, jako muzyka w tle lub inspiracja do zabaw. Przykłady zadań do niektórych piosenek można znaleźć we wpisie o piosenkach dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego.
Nowe słówka
Jeśli macie ochotę pobawić się z dzieckiem nowymi słówkami w języku angielskim z tematyki szkolnej – zajrzyjcie do przygotowanych przeze mnie kart pracy.
-
- CLASSROOM – tu znajdziecie wybór 8 słówek związanych z klasą szkolną. Możesz odczytać słówka (jeśli masz wątpliwości co do wymowy – odsłuchaj ją w internetowym słowniku języka angielskiego np. https://pl.pons.com/) i poprosić dziecko o powtórzenie. Dziecko może także pokolorować obrazki i nazwać ich kolory, a jeśli wydrukujecie kartę pracy dwa razy i wytniecie obrazki – gra w memory (szukanie par) będzie gotowa.
- SCHOOLBAG – to karta pracy z plecakiem, w którym dziecko rysuje przedmioty, które zabierze na lekcję języka angielskiego. Pomyślcie wspólnie: Co może się przydać? Jak nazywają się te przedmioty w języku angielskim? Czy to słówka które warto wyszukać w słowniku?
- CLASSROOM – tu znajdziecie wybór 8 słówek związanych z klasą szkolną. Możesz odczytać słówka (jeśli masz wątpliwości co do wymowy – odsłuchaj ją w internetowym słowniku języka angielskiego np. https://pl.pons.com/) i poprosić dziecko o powtórzenie. Dziecko może także pokolorować obrazki i nazwać ich kolory, a jeśli wydrukujecie kartę pracy dwa razy i wytniecie obrazki – gra w memory (szukanie par) będzie gotowa.
Bardzo ważne, aby pracy z tymi kartami przyświecała dobra zabawa. Nie każde dziecko będzie gotowe na powtarzanie słówek, nie każdemu przyjemność będzie sprawiało odkrywanie nowych. Głównym celem tych aktywności, jest zaciekawienie dziecka nowym tematem, nowym językiem – dla wielu dzieci wspierające będzie samo rysowanie, czy kolorowanie i zabawa z rodzicem w języku polskim. Na pewno będą też takie dzieci, które przy okazji tej zabawy nauczą się czegoś nowego. 😊
Przygotuj piórnik
Na koniec naszych przygotowań do pierwszej lekcji języka angielskiego proponuję pakowanie piórnika. Podręczniki dzieci dostają najczęściej w pierwszym tygodniu rozpoczęcia kursu, nie ma więc czasu, by oswoić się z nimi w domu przed lekcją. Możemy jednak przygotować piórnik i jego zawartość na pierwszą lekcję języka angielskiego. To właśnie on będzie znanym, wybranym przez dziecko, kojarzonym z czymś miłym i bezpiecznym przedmiotem – towarzyszem pierwszych zajęć. Taka „swoja” rzecz pełni tu funkcję przytulanki, czy ulubionego kocyka – z czasem spowszednieje i zużyje się ta jego moc, ale na początku może być dla dziecka ważnym przedmiotem. Do piórnika spakujcie potrzebne przybory, być może któreś z nich dziecko będzie potrafiło nazwać po angielsku? Nie zapomnijcie o kredkach, być może dziecko będzie chętne nazwać ich kolory?
Od lat obserwuję pierwsze kroki na zajęciach języka angielskiego naszych uczniów w Early Stage. Za każdym razem nie mogę wyjść w podziwu dla naturalnej potrzeby zabawy dzieci, która uwalnia energię potrzebną do nauki. Nauki która dzieje się dzięki takim supermocom jak muzyka, ruch, rym, rytm, humor, ale także dzięki emocjom i relacjom.
Trzymam kciuki za radosny początek językowej przygody Waszych dzieci w zgranych drużynach odkrywców angielskiego!
Autorka: Agnieszka Gajewska, metodyczka główna Early Stage (grupy 3-5 lat)
Zdjęcie: Marek Wołynko, materiały Early Stage