Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Jak rozwijać u dzieci umiejętność współpracy w grupie?

10 sierpnia 2021
Jak dzieci współpracują ze sobą na zajęciach?

Czy wiesz, że obecnie współpraca jest jedną z najbardziej pożądanych cech w procesie rekrutacji do pracy? Wydaje się, że świat idzie dużo bardziej w stronę kompetencji miękkich, takich jak współpraca, asertywność, empatia, kreatywność, niż znajomości danych czy faktów tzw. twarda wiedza. Stąd niezwykle ważne staje się kształcenie społeczno-emocjonalne (ang. social emotional learning) młodych pokoleń. Umiejętności społeczne i emocjonalne pozwolą im w przyszłości radzić sobie ze stresem, dbać o swój dobrostan psychiczny i zachować otwartą postawę wobec świata. 

Kształcenie społeczno-emocjonalne (SEL)

Jak widać na poniższej ilustracji w kształceniu społeczno-emocjonalnym mamy kilka różnych umiejętności, często są one nazywane nieco inaczej lub podzielone w kategorie o podobnych do siebie nazwach, tutaj wymieniam te najbardziej istotne z mojego punktu widzenia. 

kształcenie społeczno emocjonalne

Jak ma się do nich współpraca? Poza oczywistą empatią i budowaniem relacji, współpraca ma jeszcze związek z samoświadomością, samoregulacją i zarządzaniem sobą. Jest tak dlatego, że łatwiej i głębiej buduję relacje, gdy znam siebie, wiem, czego potrzebuję, a na co nie mam zgody. Jestem też w stanie powstrzymać się od impulsów czy zbyt pochopnej reakcji na to, co słyszę od drugiej osoby, dzięki czemu mogę zdobyć się na bardziej obiektywny obraz świata. We współpracy ważna jest też wrażliwość na innych, szczególnie gdy wyobrażamy sobie dobrego przywódcę. Byłaby to osoba, która odznacza się empatią, otwartością, wrażliwością, doskonałą komunikacją… Potrafisz wymienić jeszcze więcej cech dobrego przywódcy? A czy przypadkiem nie łączą się one wszystkie ze współpracą? 

Mam też wielką potrzebę poproszenia Cię o zastanowienie się, czym współpraca nie jest? Przeczytaj poniższe punkty i zastanów się, na ile się z nimi zgadzasz. 

      • współpraca nie jest posłuszeństwem
      • nie jest wykonywaniem poleceń
      • nie jest przejmowaniem odpowiedzialności za grupę
      • nie jest osiąganiem celu wbrew grupie
      • nie jest oczywista
      • nie rodzimy się z umiejętnością współpracy w zespole
      • nie jest jednostronnym kontaktem (ja mówię, Ty masz robić)

Chciałam pokazać, że czasami nasze przekonania dotyczące współpracy są rozbieżne z tym, jak ją realizujemy w praktyce. Na przykład możemy nie zgadzać się, że współpraca jest posłuszeństwem, ale nie rozumieć, dlaczego nasze dziecko nie chce odrabiać pracy domowej, kiedy mu o tym sto razy przypominamy. Warto integrować przekonania z praktyką i wspierać dziecko we współpracy, która przyda mu się w przyszłości. 

Jak uczymy współpracy w Early Stage?

      • Bardzo rzadko i właściwie w ostateczności stosujemy systemy motywujące. Wynika to  przekonania, że ludzie zawsze chcą współpracować. Kary i nagrody tylko wprowadzają do współpracy niepotrzebne zamieszanie w postaci zewnętrznej stymulacji.
      • Współpraca wynika z relacji – najpierw staramy się, aby uczniowie polubili nas i swoją grupę. Dzięki temu chętniej przychodzą na angielski i uczą się go na lekcjach.
      • Pośpiech utrudnia współpracę; jest to jeden z największych stresorów. Staramy się nie poganiać dzieci, spokojnie czekamy na gotowość do współpracy, zaczęcia mówienia w języku angielskim czy postępy w angielskim, zapewniając przy tym maksimum zachęty i bodźców.
      • Poprzez pracę w parach i grupach uczymy uczniów dawać sobie nawzajem uwagę tak, aby nie wymagały jej tylko i wyłącznie od osoby dorosłej.
      • Podpisujemy z dziećmi kontrakty, aby miały wpływ na zasady panujące w klasie.
      • Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo i budowanie zaufania. Dopiero wtedy uczniowie będą za nami podążać.
      • Dajemy uczniom role, gdy pracują w grupach, dzięki temu każdy jest odpowiedzialny za jakiś element składowy osiągnięcia celu końcowego.
      • Stawiamy na gry kooperacyjne, ale uczymy też zdrowej rywalizacji. Nie piętnujemy przegranych, staramy się jak najczęściej doprowadzać do remisu, zwracamy uwagę na wysiłek, a nie na efekty. Zawsze sowicie chwalimy za dobrą współpracę. 

Jak pomóc dziecku rozwijać umiejętność współpracy w grupie?

Jeśli chcesz pracować ze swoim dzieckiem nad współpracą, zdradzę Ci jeszcze super wskazówkę. 🙂  Agnieszka Stein w jednym ze swoich webinariów mówiła o czterech “W”, które są ważne w relacjach:

      1. Wyzwanie – współpraca powinna wiązać się z wyzwaniem. Jeśli damy dziecku zbyt proste zadanie, nie będzie miało potrzeby współpracować. Idealnie, jeśli zadania nie da się rozwiązać samodzielnie, tylko we współpracy z kimś innym.
      2. Wybór – dziecko powinno mieć wybór, czy chce brać udział we współpracy czy nie. Jego NIE powinno być przez nas akceptowalne. Jeśli współpraca okaże się wystarczająco atrakcyjna, a dziecko poczuje się wystarczająco bezpiecznie, z pewnością weźmie udział w zadaniu wymagającym kooperacji.
      3. Wkład – dziecko powinno mieć wpływ na to, co dzieje się w trakcie współpracy. Jeśli będzie czuło się niepotrzebne, może nie chcieć dokładać się do pracy zespołowej. Stąd przydaje się wyznaczanie ról i pokazywanie sensu, podkreślanie sprawczości.
      4. Współpraca – na koniec jako wisienka na torcie buduje się współpraca nieoparta na karach i nagrodach, na autorytaryzmie czy na strachu, ale na motywacji wewnętrznej, przyjemności z bycia jej częścią i autentyczności. 

Takiej właśnie współpracy Ci życzę!

Autorka: Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage

Zdjęcie: Yan Krukov | Pexels

Jak rozwijać u dzieci umiejętność współpracy w grupie? was last modified: 12 sierpnia, 2021 by admin
kształcenie społeczno-emocjonalnepsychologia dziecięcarodzicrodzicielstworozmowa z dzieckiemSELwychowanie
3 720 odsłony
0
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Poznaniu

14 marca 2025

Czy to już uzależnienie dziecka od smartfona?

19 lipca 2022

Śmierć i żałoba oczami dziecka – podcast...

26 października 2023

Rodzinne gry planszowe – 6 propozycji na...

8 czerwca 2021

Prezent na dzień dziecka – najlepsze pomysły!

13 maja 2021

Złość rodzica w relacji z dzieckiem

30 marca 2020

Jak urządzić pokój dziecka?

13 listopada 2021

Książki dla dzieci na długie, zimowe wieczory

2 grudnia 2024

Jak nauczyć dziecko bezpiecznego korzystania z Internetu?

19 listopada 2020

„Zgodne rodzeństwo. Jak wspierać dzieci w budowaniu...

27 maja 2019

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego dla dzieci i młodzieży

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Co to jest lapbook i jak może pomóc w nauce angielskiego z dziećmi? Pomysły i inspiracje

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry