Jak napisać maila po angielsku? Jest to niezwykle ważna umiejętność, przydatna w szkole, na egzaminach, na studiach, a także w dorosłym życiu. W tym artykule przedstawimy Ci zasady pisania e-maili po angielsku, razem z praktycznymi poradami i przydatnymi zwrotami. Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj dalej!
Podstawowe zasady pisania maili po angielsku
Zacznijmy od podstawowych zasad pisania maili po angielsku:
Struktura maila
Struktura maila po angielsku składa się z następujących elementów:
- Przywitanie (np. Hi, XYZ, Dear Mr XYZ, Dear Professor XYZ) – po powitaniu stawiamy przecinek lub dwukropek (w zależności czy piszesz w języku angielskim brytyjskim, czy amerykańskim; dwukropek możesz wybrać w najbardziej formalnych e-mailach do amerykańskiego odbiorcy)
- Wstęp – przedstawiasz siebie, jeżeli jest to konieczne i podajesz cel pisania maila.
- Rozwinięcie – tutaj wchodzisz w szczegóły na temat sprawy, o której chcesz napisać.
- Zakończenie – na koniec maila podsumuj najważniejsze punkty lub poinformuj o oczekiwanych krokach (np. szybkiej odpowiedzi od kolegi) – wystarczą 2-3 zdania.
- Pożegnanie – zwrot grzecznościowy stawiany na końcu maila (po pożegnaniu użyj przecinka).
- Podpis – podpis może być prosty lub nieco bardziej rozwinięty i wygląda w następujący sposób:
- Twoje imię (i nazwisko – tutaj zależy, do kogo piszesz),
- Twoja pozycja (np. stanowisko w pracy, informacja, do której konkretnie klasy chodzisz lub dotycząca kierunku, roku i grupy na studiach),
- dane kontaktowe (opcjonalnie: e-mail, telefon, fax, itp.).
Zasady grzecznościowe i formalności w zależności od kontekstu (biznesowy, nieformalny)
W zależności od tego, kto jest adresatem maila, możesz stosować trzy style:
- formalny (formal),
- półformalny, neutralny (semi-formal; to styl obecny we współczesnej komunikacji, np. biznesowej, ale niewymagany na poziomie egzaminu ósmoklasisty i matury),
- nieformalny (informal).
Kiedy używać stylu formalnego, kiedy półformalnego, a kiedy nieformalnego?
Formal | Semi-formal | Informal |
✔️ wiadomość do potencjalnego pracodawcy ✔️ mail do managera ✔️ reklamacja ✔️ skarga na obsługę ✔️ list polecający |
✔️ mail do znajomego z pracy ✔️ wiadomość z przeprosinami dla sąsiada |
✔️ życzenia dla kolegi ✔️ kartka z wakacji do bliskiej osoby |
To właśnie od stylu zależy, jakie angielskie zwroty grzecznościowe zastosować w powitaniu i pożegnaniu oraz w jaki sposób pisać całego maila. Co musisz wiedzieć o powyższych stylach?
- Styl półformalny łączy elementy stylów formalnego i nieformalnego, czerpiąc zarówno z jednego, jak i drugiego w podobnych ilościach. Jest neutralny, a to znaczy, że nie można w nim używać slangu i innych bardzo nieformalnych konstrukcji, ale też nie przesadzać w drugą stronę.
- Nawet jeżeli piszesz formalnego maila po angielsku, nie pisz zaimków osobowych (np. You) wielką literą – szacunek do adresata po angielsku okazywany jest za pomocą zwrotów z języka formalnego czy też stosowania odpowiednich struktur gramatycznych, a nie tak jak w polskim, poprzez pisanie zaimka wielką literą.
- W stylu formalnym nie skracamy zwrotów typu I am.
- W wiadomościach nieformalnych i półformalnych używamy skrótów, np. I’m, you’re, we’ll.
- W listach (także tych elektronicznych) w stylu formalnym korzystamy z bardziej wyszukanego słownictwa (np. receive zamiast get) i raczej unikamy idiomów.
- Z phrasal verbs sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo o ile wiele z nich jest nieformalnych (np. hang out with somebody – spędzać z kimś czas), to są i takie, które lepiej pasują do formalnego stylu niż zwykłe czasowniki (np. lepiej zabrzmi carry out zamiast did, kiedy piszemy o przeprowadzaniu badań).
- Różnice są także widoczne w strukturach gramatycznych. Stronę bierną rezerwujemy dla formalnych listów i maili (czyli zamiast the complaints we’ve received w formalnych wiadomościach piszemy the complaints that have been received).
Chociaż styl formalny wydaje się najodpowiedniejszy do komunikacji biznesowej, to ta często odbywa się w stylu półformalnym, a w zależności od relacji między stronami, branży i kultury organizacyjnej, może nawet odbywać się w stylu nieformalnym.
Jak zacząć maila po angielsku?
Przejdźmy do tego, jak napisać wstęp do e-maila po angielsku. Jakie zwroty przydadzą Ci się w tym wypadku?
W przypadku, gdy znasz adresata, wykorzystaj wspomniane wcześniej zwroty grzecznościowe. W mailach formalnych są to:
- Dear Sir,
- Dear Madam,
- Dear Mr. XYZ,
- Dear Ms. XYZ – Ms. to skrót odwołujący się do kobiety, ale tak, by nie precyzować, jaki ma stan cywilny, co ma miejsce w przypadku Mrs. i Miss,
- Dear Mrs. XYZ.
A w nieformalnych:
- Hi, XYZ,
- Dear XYZ.
Jak zacząć maila po angielsku nie znając adresata?
Co jeśli nie znasz adresata? Ta sytuacja zdarza się zazwyczaj w mailach formalnych, np. gdy piszesz na oficjalny adres e-mail firmy, do której wysyłasz CV. Jak napisać wstęp do maila po angielsku w takiej sytuacji? Polecamy zastosować zwrot:
- Dear Sir/Madam,
- Dear Sir or Madam.
W przypadku wysyłania maila z CV ważne jest, czy piszesz do Amerykanina czy Brytyjczyka. Wersja brytyjska zdania „W załączniku znajdą Państwo moje CV” to Please find my CV attached, natomiast wersja amerykańska to Please find my résumé attached.
Jak napisać wstęp do maila po angielsku? Przykłady i zwroty
Znasz już najpotrzebniejsze zwroty grzecznościowe na powitanie, przejdźmy więc do samego wstępu. Jak rozpocząć e-mail?
- I am writing to inform you… – Piszę, aby poinformować Pana/Panią…
- I hope this email finds you well. – Mam nadzieję, że czuję się Pan/Pani (w momencie otrzymania maila) dobrze – jest to forma zwrotu grzecznościowego.
- I hope you are doing well. – Mam nadzieję, że u Ciebie wszystko w porządku.
- Thank you for your quick response. – Dziękuję za szybką odpowiedź (w przypadku, gdy odpowiadasz na maila).
- I am writing to you regarding… – Piszę do Pana/Pani w sprawie…
Pisanie maila po angielsku – co w środku?
Koniecznie podziel tekst rozwinięcia na akapity. Ułatwi to czytanie maila odbiorcy. Pamiętaj, że każdy akapit powinien skupiać się wokół jednego tematu i zaczynać się (lub kończyć na) zdaniu, które w skrócie podsumowuje/wskazuje, o czym jest dany akapit (tzw. topic sentence).
Dodatkowo pamiętaj, aby Twój e-mail zawierał łączniki – jest to ważne zarówno pod kątem czytelności treści, jak i oceny, jaką możesz uzyskać za e-mail na egzaminie czy sprawdzianie. Listę przydatnych zwrotów znajdziesz w naszym artykule o słówkach, które podniosą rangę każdego wypracowania.
Jak zakończyć maila po angielsku?
Jak napisać zakończenie e-maila po angielsku? Skupmy się na dwóch najczęstszych sytuacjach: mailu formalnym i mailu nieformalnym.
Jak zakończyć maila formalnego?
Zakończenie formalnego maila powinno być uprzejme i profesjonalne. Oto przykłady kilku przydatnych zwrotów:
- I look forward to your response. – Czekam na Pańską/Pani/Państwa odpowiedź.
- Should you have any questions, please do not hesitate to contact me. – W razie pytań, proszę nie wahać się ze mną skontaktować.
- Thank you for your cooperation. – Dziękuję za współpracę.
- Thank you for your attention to this matter. – Dziękuję za uwagę poświęconą tej sprawie.
- Nie możesz też zapomnieć o odpowiednich zwrotach grzecznościowych na zakończenie maila, na przykład:
- Sincerely/Yours sincerely, – Z poważaniem, (w przypadku, gdy znasz imię adresata)
- Faithfully/Yours faithfully, – Z poważaniem, (w przypadku gdy nie znasz imienia adresata i posługujesz się angielskim brytyjskim)
- Yours truly – Z poważaniem, (w przypadku gdy nie znasz imienia adresata i posługujesz się angielskim amerykańskim)
Jak zakończyć maila nieformalnego?
Jak zakończyć nieformalnego maila do kolegi lub koleżanki? Oto garść przydatnych zwrotów:
- Looking forward to hearing from you. – Czekam na Twoją odpowiedź.
- Let me know what you think. – Daj znać, co o tym myślisz.
- Hope to see you soon. – Mam nadzieję, że wkrótce się zobaczymy.
- W mailach nieformalnych również występują zwroty grzecznościowe na pożegnanie – oto najważniejsze z nich:
- Best, – Pozdrawiam,
- Yours, – Twój/Twoja,
- Best regards – Pozdrawiam serdecznie,
- All the best, – Pozdrawiam,
Jak napisać maila po angielsku? Wzór (styl formalny)
Subject: Request for Information on School Library Books |
Dear Mrs. Adams, I hope this email finds you well. My name is John Smith, and I am a student in your 6th-grade English class. I am writing to request information about the books available in our school library that could help me improve my English reading skills. I am particularly interested in finding books that are suitable for my reading level and can help me expand my vocabulary. Could you please provide me with a list of recommended books or let me know the best way to find these books in the library? Thank you very much for your assistance. Yours sincerely, XYZ Grade 6 Student |
Jak napisać maila po angielsku? Wzór (styl nieformalny)
Subject: Catching Up and Fun Weekend Plans! |
Hi, Ola, I hope you’re doing great! How was your weekend? I wanted to share some cool stuff I did and hear what you’ve been up to as well. This weekend, my family and I went to the park. We played frisbee and had a picnic with lots of yummy snacks. I even tried flying a kite for the first time! It was so much fun, but I accidentally got it stuck in a tree. Oops! Have you ever flown a kite before? Also, I just finished reading this awesome book about a group of friends who go on a treasure hunt. It made me think of our last adventure when we explored the old fort near the river. Do you remember that? Maybe we can plan something similar soon. By the way, do you have any plans for this weekend? I’m thinking of going to the zoo. Wanna join? It would be great to hang out and see all the animals together. Can’t wait to hear back from you! Best, XYZ |
Jak napisać e-mail po angielsku na egzaminie?
Co w przypadku oficjalnych egzaminów, jak napisać e-mail po angielsku na egzaminie ósmoklasisty czy też na maturze? Oto najważniejsze informacje:
Jak napisać maila po angielsku – egzamin ósmoklasisty
- Odnieś się do wszystkich punktów z treści zadania. Każdy podpunkt powinien zostać opisany w osobnym akapicie.
- Trzymaj się limitu słów – przekroczenie go z jednej lub drugiej strony skutkuje utratą punktów.
- Dopasuj styl do odbiorcy – jeśli piszesz do kolegi/koleżanki, używaj stylu nieformalnego; jeżeli mail jest oficjalny, pisz stylem formalnym.
- Używaj krótkich zdań – limit słów na egzaminie ósmoklasisty jest niewielki, dlatego musisz pisać zwięźle i bez wchodzenia w szczegóły.
- Pamiętaj o powitaniu i pożegnaniu, te zwroty również są punktowane!
Sprawdź też:
- Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego 2024 w pigułce
- Zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego
- Egzamin ósmoklasisty. Jak pomóc dziecku oswoić stres i zdać?
- Twoje dziecko będzie zdawać egzamin ósmoklasisty z angielskiego? Pomóż mu się przygotować
Jak napisać maila po angielsku – matura
-
- Pamiętaj o limicie słów – podobnie, jak w przypadku egzaminu ósmoklasisty, jest on dosyć niski, a przekroczenie go skutkuje utratą punktów.
- Dodaj jedno zdanie do wstępu – wstęp maila na maturze jest już podany w treści zadania, jednak warto dodać do niego jedno ze zdań z zaproponowanych przez nas wyżej zwrotów rozpoczynających maila.
- Porusz wszystkie kwestia z polecenia – na maturze jest ich więcej, niż na egzaminie ósmoklasisty (4 vs. 3).
- Dopasuj styl do odbiorcy i zadbaj o poprawne użycie czasów i struktur gramatycznych.
Sprawdź też:
- Jak przygotować się i zdać maturę ustną z angielskiego?
- Przygotowania do matury z angielskiego. Jak zaplanować naukę?
- Jak wesprzeć dziecko w przygotowaniach do matury?
- Strategie uczenia się – jak zaplanować naukę przed egzaminami? (Egzamin ósmoklasisty, Cambridge, matura)
Pisanie maili – praktyczne porady
Na koniec przygotowaliśmy dla Ciebie garść praktycznych porad dotyczących pisania maili. Na co musisz uważać i zwrócić dodatkową uwagę?
Jak unikać typowych błędów
Przede wszystkim przed egzaminem (lub pisaniem maila prywatnie czy w związku z pracą) powtórz wszystkie czasy i naucz się odpowiednich zwrotów grzecznościowych. Unikniesz w ten sposób najczęstszych błędów językowych popełnianych przez Polaków w trakcie pisania maili.
Jak dopasować ton maila do odbiorcy
Najlepszym sposobem będzie… zorientowanie się, jakim tonem pisze odbiorca. Na początku, jeżeli nie masz wystarczającej ilości informacji, a sytuacja jest formalna, możesz spróbować zastosować styl formalny. Jednak tak jak wspominaliśmy wcześniej, nawet w rozmowach biznesowych styl formalny często odchodzi do lamusa, a stosowany jest styl półformalny, do tego stopnia, że pisząc w pełni formalnie, możesz zabrzmieć nienaturalnie i nieco staroświecko.
Inną kwestią będzie pisanie do przełożonych (ale to też zależy od kultury firmy) czy do oficjalnych instytucji w celach prywatnych, np. do biblioteki w kwestii przedłużenia terminu wypożyczenia książki. Wtedy chcesz stosować styl formalny, chociażby ze względu na to, że jest on bardziej „grzecznościowy”.
Jak sprawdzać poprawność językową i gramatyczną maila po angielsku (i dlaczego to takie ważne)
Poprawność językowa, szczególnie w przypadku maili formalnych, stanowi o Twoim profesjonalizmie. Dlatego niezwykle ważne jest, aby dokładnie przeczytać e-mail po jego napisaniu i upewnić się, że nie ma w nim błędów językowych.
Jeśli masz taką możliwość, przepuść dodatkowo Twój e-mail przez narzędzie do sprawdzania pisowni – pomoże Ci to uniknąć literówek. Możesz też zastosować aplikacje i wtyczki, takie jak Grammarly – pomogą one znaleźć dodatkowe błędy (jednak nie ufaj im w stu procentach – nie są nieomylne!).
Wiesz już jak napisać e-mail po angielsku, więc pozostaje nam życzyć Ci… good luck! Z pomocą naszych wskazówek na pewno dasz radę!
Sprawdź też: