W nauce języka angielskiego u dzieci ważne jest jej urozmaicanie wykorzystaniem przemyślanych i sprawdzonych pomocy naukowych. Do takich zaliczyć możemy fiszki, które od wielu lat są z powodzeniem wykorzystywane w uczeniu języków obcych. Dziś omówimy różne rodzaje językowych fiszek oraz podpowiemy, jak najefektywniej z nimi pracować. Wyjaśnimy również, dlaczego fiszki do nauki angielskiego dla dzieci są godnym polecenia oraz lubianym przez wielu uczniów wsparciem nauki.
Czym są fiszki do nauki angielskiego?
Fiszki do nauki języka angielskiego to najczęściej dwustronne karteczki, które na jednej ze stron zawierają słówko w języku polskim lub ilustrację, a na odwrocie jego anglojęzyczny odpowiednik. Nauka z wykorzystaniem fiszek polega na losowaniu z puli karteczek, a następnie próbie odgadnięcia słówka na odwrocie. Jeśli trafi się takie, które zostało już opanowane – doskonale! W przypadku trudności należy sprawdzić właściwą odpowiedź i fiszka wraca do pudełka. W ten sposób za jakiś czas zostanie ponownie wylosowana i znów będzie okazja do przypomnienia sobie nowo poznanego wyrazu lub zwrotu.
Bardziej usystematyzowany sposób uczenia się z wykorzystaniem fiszek, wymaga przygotowania pudełka z pięcioma przegródkami lub takiej samej liczby mniejszych pudełek. Pojemniczki oznaczamy cyframi od 1 do 5 lub kolorami, w zależności od wieku i preferencji dziecka. Ustalamy zasady – do jednego pojemniczka trafiają słówka, które już zostały opanowane. Do kolejnego – całkiem nowe lub trudne. A kolejne trzy to etapy „uczę się”, „powtarzam”, „już niemal umiem”. Po losowaniu dziecko samo decyduje, czy słówko zna już doskonale, czy też chciałoby je ponownie przećwiczyć. Istotą tej metody jest to, aby możliwie jak najczęściej wracać do słówek nowych, stopniowo eliminując te, które są już doskonale znane.
Taki sposób nauki to metoda Sebastiana Leitnera, która pozwala na niezwykle efektywne opanowanie materiału poprzez jego częste, kilkukrotne powtarzanie w odstępach czasu. Działanie tego systemu nauczania zostało wielokrotnie potwierdzone od czasu jego przedstawienia, które miało miejsce blisko 50 lat temu.
Fiszki do nauki angielskiego – kupione czy samodzielnie wykonane?
Na rynku istnieje wiele wydawnictw oferujących gotowe zestawy fiszek, dostosowane do różnych poziomów nauki. Wśród najmłodszych uczniów doskonale sprawdzają się fiszki obrazkowe. Nieco starsze dzieci, gdy opanują czytanie, mogą z powodzeniem wybierać z całej gamy zestawów tematycznych, zagadnień gramatycznych lub popularnych wyrażeń oraz idiomów.
Fiszki do nauki języka angielskiego dla dzieci można również w bardzo prosty sposób wykonać samodzielnie. Wystarczy nieco grubszy papier pociąć na paski lub w prostokąty wielkości wizytówki. Następnie po jednej stronie umieszczamy słowo w języku polskim, a na odwrocie jego znaczenie w języku angielskim. Praktyczną radą jest także uwzględnienie zapisu fonetycznego szczególnie w przypadku słów, których czytanie sprawia dziecku trudność. Do tej czynności najlepiej zaprosić same dzieci, dla których przygotowanie fiszek to okazja nie tylko do zabawy, ale również doskonała okoliczność do nauki.
Dzięki temu dziecko przygotowując karteczki do nauki, uczy się już podczas zapisywania słówek. Ponadto, w takim przypadku może dowolnie kreować zawartość swojego pudełka z fiszkami, na przykład wybierając słowa lub zwroty, których chciałoby się nauczyć. Samodzielne wykonanie fiszek pozwala również na zilustrowanie znaczenia wyrazu takim rysunkiem, który pozwoli zbudować skojarzenie, co ułatwi zapamiętywanie i przyspieszy naukę.
Skojarzenia, kontekst oraz zabawy, czyli jak rozbudować fiszki do języka angielskiego
Proste fiszki, składające się wyłącznie z pojedynczych słów i ilustracji, to dopiero początek możliwości wykorzystania metody karteczkowej. Bardzo dobre efekty – szczególnie wówczas, gdy dziecko opanowało już podstawy – przynosi rozbudowanie fiszek o całe zdania z przykładem użycia nowego słówka. Inną propozycją będzie przygotowanie fiszek, które zamiast tłumaczenia słów, będą wymagały odgadnięcia właściwego wyrazu niezbędnego, aby uzupełnić zdanie, na przykład umieszczając na jednej stronie: ……. old are you?, a na odwrocie odpowiedź: How.
Dzięki uzupełnieniu fiszek o całe wyrażenia dodajemy bardzo ważny element w nauce języka – kontekst. Szczególnie w przypadku nauki trudniejszego do opanowania materiału, na przykład wyrazów wieloznacznych lub idiomów, dużo łatwiej je zapamiętać mając szerszy obraz ich użycia w zdaniu.
Naukę języka angielskiego z fiszkami możemy także z powodzeniem połączyć z zabawą. Niezwykle przyjemnie można fiszkami grać w karteczkową wersję gry kółko i krzyżyk. Wystarczy rozłożyć 9 fiszek w układzie planszy i ustalić, że aby zająć daną pozycję trzeba przetłumaczyć zwrot znajdujący się na karteczce. Po skutecznym ruchu wystarczy oznaczyć zajęte pole, na przykład wykorzystując do tego pionki lub klocki w dwóch kolorach. Inną ciekawą zabawą są „fiszkowe historyjki”. Dziecko losuje kilka karteczek i tłumaczy ich znaczenie. Następnie próbuje z tymi nie zawsze logicznie powiązanymi wyrazami lub zwrotami ułożyć krótką historyjkę lub zdanie.
Poziom trudności dostosowujemy do możliwości dziecka – dwie wylosowane fiszki wystarczą do tej zabawy początkującym, starsze dzieci można zachęcić do spisania historyjek z wykorzystaniem pięciu lub większej liczby karteczek. A ponieważ umawiamy się, że zdania nie muszą być logiczne, to zdania jak My cat is wearing green trousers nie powinny nikogo dziwić. Im zabawniejsze – tym lepiej!
Zachęcamy do wykorzystania fiszek do nauki języka angielskiego dla dzieci. Dzięki nim nauka może przebiegać szybciej, a z czasem dzieci same coraz chętniej będą sięgać do nich, aby powtórzyć i sprawdzić co zapamiętały.