Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować…

      13 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

      3 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Jak wyciszyć przebodźcowane dziecko?

      21 marca 2025

      Wychowanie

      Szczęśliwe dziecko – jak je wychować? 10…

      18 marca 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak wykorzystywać muzykę do nauki angielskiego?

      10 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Zwierzęta po angielsku dla dzieci – ssaki,…

      8 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

      2 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Past Simple czy Present Perfect? Jak je…

      25 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Matura z angielskiego 2025: ustna i pisemna,…

      17 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Jak przygotować się i zdać maturę ustną…

      13 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Jak wesprzeć dziecko w przygotowaniach do matury?

      11 kwietnia 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować…

      13 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

      3 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Jak wyciszyć przebodźcowane dziecko?

      21 marca 2025

      Wychowanie

      Szczęśliwe dziecko – jak je wychować? 10…

      18 marca 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak wykorzystywać muzykę do nauki angielskiego?

      10 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Zwierzęta po angielsku dla dzieci – ssaki,…

      8 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

      2 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Past Simple czy Present Perfect? Jak je…

      25 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Matura z angielskiego 2025: ustna i pisemna,…

      17 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Jak przygotować się i zdać maturę ustną…

      13 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Jak wesprzeć dziecko w przygotowaniach do matury?

      11 kwietnia 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Kreatywna nauka

Emocje w procesie uczenia się: Jak emocje wpływają na naukę?

6 maja 2021
emocje w procesie nauki

Z pewnością każdy zna to uczucie, gdy nauczyciel zadaje pytanie i nie potrafimy na nie odpowiedzieć, mimo że chwilę wcześniej moglibyśmy przysiąc, że cały materiał mamy w małym palcu. Większość z nas pamięta również sytuacje, w których wychodząc z lekcji czy wykładu, nie byliśmy w stanie przypomnieć sobie, o czym była mowa, choć spędziliśmy w sali całą godzinę. Emocje – to one biorą udział w procesie uczenia się i zapamiętywania. Poznaj najważniejszy z czynników, mających wpływ na to, czy udaje nam się osiągać cele. Chcesz wiedzieć, jak możesz wykorzystać emocje do zwiększania osiągnięć swojego dziecka? Zapraszamy do lektury!

Czym są emocje i uczucia?

Rozróżniamy dwa określenia, które mówią o tym, co odczuwamy w różnego rodzaju sytuacjach – emocje i uczucia. Emocje są jak standardowe oprogramowanie komputera, jakim jest mózg. Wyróżniamy 5 emocji podstawowych – strach, złość, smutek, radość i wstyd. Są one niezależne od tego, gdzie się wychowaliśmy, w jakim mówimy języku i wszelkich innych aspektów. Na całym globie smutek, złość, wstyd, radość i strach są manifestowane w ten sam sposób, przez wszystkich reprezentantów naszego gatunku. 

Emocje pojawiają się u nas pod wpływem impulsu i nagłych zdarzeń, gwałtownie. Książka spadająca nocą z półki może nas nieźle wystraszyć, a reakcja na ten hałas jest bardzo szybka (uderzenie adrenaliny, krzyk, zerwanie się z łóżka). Emocje powstają w najbardziej prymitywnej części mózgu – układzie limbicznym. Są intensywne, ale stosunkowo krótkotrwałe.

Uczucia są natomiast bardziej złożone i określają emocjonalne ustosunkowanie człowieka do danej osoby, sytuacji lub przedmiotu. Ich źródłem jest płat czołowy, który odpowiada za naszą inteligencję emocjonalną. Uczuciami rządzi rozum, dlatego możemy bez trudu określić, dlaczego do jednych osób odczuwamy miłość, do innych przyjaźń, a jeszcze inni wzbudzają w nas niechęć. Zależą one od tego, w jaki sposób interpretujemy sytuacje z naszego życia, mimikę i zachowania innych osób itp. Uczucie rozwija się w nas stopniowo i może trwać latami, a także diametralnie się zmienić. Za przykład weźmy miłość, która jak wiemy, w pewnych okolicznościach może przeistoczyć się w nienawiść.

Wewnętrzny “Szympans”

Nasz mózg wykonuje przez całą dobę bardzo wiele, różnego rodzaju zadań – pilnuje naszego oddechu, reaguje na niebezpieczeństwa, kontroluje czynność serca, ruchy naszego ciała itd. Choć na pozór narząd ten wygląda dość jednolicie, budowa mózgu jest naprawdę skomplikowana, a jego praca to działania podejmowane przez różne jego obszary. Bez wnikania w szczegóły anatomiczne, kora mózgowa dzieli się na 4 płaty: płat czołowy, płat ciemieniowy, płat skroniowy i płat potyliczny. W każdym z nich znajdują się ośrodki odpowiedzialne za poszczególne funkcje mózgu. Płat czołowy odgrywa niezmiernie ważną rolę w procesie uczenia się. 

Funkcje płatu czołowego to m.in.:

      • myślenie i planowanie, 
      • stawianie i realizacja celów, 
      • podejmowanie decyzji,
      • przewidywanie konsekwencji naszych działań,
      • koordynacja działania pamięci roboczej.

Odpowiada również za nasze poczucie tożsamości i świadomego myślenia, a więc łącznie za wszystko to, co odróżnia nas od innych gatunków. 

Pochylmy się na chwilę nad zagadnieniem pamięci roboczej (zwanej również operacyjną). Tu ponownie możemy porównać mózg do komputera i jego pamięci RAM, odpowiedzialnej za procesy. Pamięć robocza mózgu pracuje wówczas, gdy operujemy jednocześnie kilkoma elementami informacji np. w celu podjęcia decyzji, przemyślenia naszych działań czy zapamiętania ważnych danych.

Układ limbiczny to natomiast zbiór różnych struktur mózgu (m.in. podwzgórze, hipokamp, ciało migdałowate), które wspólnie odpowiadają m.in. za emocje, odczuwanie głodu i pragnienia, pracę układu hormonalnego, a także pamięć i procesy uczenia się. Jest to jedna z najstarszych ewolucyjnie części mózgu i odpowiada za najbardziej pierwotne potrzeby człowieka. Zarówno za powstawanie stanów emocjonalnych, jak i procesy związane z uczeniem się i pamięcią odpowiada ta sama struktura. Dlatego istnieje związek pomiędzy pamięcią a emocjami – łatwiej zapamiętujemy zdarzenia, które wiążą się z ich wysokim poziomem.

Ciekawostka!
Prof. Steve Peters, autor bestsellera „Paradoks Szympansa” twierdzi, że “Umysł Psychologiczny” podzielić można na trzy obszary – płat czołowy (Człowieka), płat ciemieniowy (Komputer) i układ limbiczny (Szympansa). Komputer odpowiada za reakcje automatyczne i przechowywanie danych. Człowiek korzysta głównie z funkcji płata czołowego – rozważa, analizuje i przewiduje konsekwencje zdarzeń. Tymczasem szympans działa pod wpływem emocji – wybucha gniewem lub płaczem, mówi to, czego nie powinien i ma całkowicie inne priorytety (zaspokajanie głodu i pragnienia, przetrwanie gatunku). Ilekroć w emocjach robimy lub mówimy coś, czego z pewnością będziemy później żałować, możemy mieć pewność, że u sterów naszego umysłu stoi szympans. Odpowiednie zarządzanie naszym wewnętrznym szympansem pomoże nam, zdaniem Petersa, w samodoskonaleniu i okiełznaniu emocji.

Emocje w procesie uczenia się

Aby nauka była efektywna, należy angażować w nią nie tylko umysł, ale również emocje, a najskuteczniejszą formą przyswajania wiedzy jest doświadczanie. Pod wpływem pozytywnych emocji, takich jak duma, radość i zadowolenie, poszerza się zakres naszej pamięci, skupienia i myślenia. Nasz mózg staje się bardziej kreatywny i z większą łatwością rozwiązuje stawiane przed nim problemy. Atmosfera podczas nauki jest więc niezmiernie ważna dla osiągnięć ucznia i efektywności jego pracy. Nauka przez zabawę przynosi lepsze rezultaty, ponieważ to, co poznamy w towarzystwie emocji (radość, entuzjazm, ożywienie), trwalej zapisze się w naszej pamięci. Udowodniono nawet, że proces uczenia się wymaga współdziałania myśli i emocji. Gdyby zablokować w mózgu ośrodki odpowiedzialne za odczuwanie emocji, człowiek nie będzie w stanie podejmować logicznych decyzji.

Odpowiedzialność za to, jak uczniowie czują się podczas lekcji, stoi po stronie nauczyciela. Powinien on stwarzać warunki do zdobywania wiedzy (nie podawać jej dzieciom „na tacy”) oraz zachęcać je do poszukiwania informacji. To ważne, by podczas zajęć stawiał dzieciom pytania, pozwalając im na przedstawianie własnych przemyśleń. Dzięki temu nauka przebiegać będzie w trybie doświadczania, co uruchomi odpowiednie struktury w mózgu.

Eksperyment Rosenthala

Nie bez znaczenia dla procesu uczenia się pozostaje nasza samoocena. W latach 60. XX wieku, amerykański psycholog Robert Rosenthal, razem z nauczycielką Lenore F. Jacobson, przeprowadził ważny eksperyment. Dzieci rozpoczynające naukę w szkole podstawowej West Coast w San Francisco zostały poddane testowi na inteligencję. Po uzyskaniu wszystkich wyników Rosenthal wskazał nauczycielom uczniów, którzy uzyskali najlepsze wyniki testu. Jak można się było domyślać, uczniowie ci mieli największe szanse na zdobywanie świetnych ocen. 

Po roku ponownie przeprowadzono test. Zgodnie z przewidywaniami, największe postępy zrobiły osoby wskazane w poprzednim teście jako wyjątkowo inteligentne. Ich iloraz inteligencji zwiększył się również w stosunku do wyniku sprzed roku. Ani nauczyciele, ani uczniowie nie wiedzieli jednak, że typując uczniów z największym potencjałem rok wcześniej, Rosenthal… wybierał ich nazwiska losowo! 

W grupie szczęściarzy znalazły się więc przypadkowe osoby o różnym poziomie inteligencji, a eksperyment dowiódł, że oczekiwania społeczne mają realny wpływ na nasze sukcesy i porażki. Wybrani uczniowie polepszyli swoje wyniki, ponieważ nauczyciele poświęcali im więcej uwagi, wierząc w ich ponadprzeciętne możliwości. Dzieci uczyły się chętniej, chcąc wypełnić „przepowiednię” naukowca. W ten sposób udowodniono, że ważniejsze od tego, z jakiego miejsca wyruszasz, jest to, czy wierzysz, że dotrzesz do celu. 😉

Emocje to jedne z naszych 10 supermocy

W Early Stage na pierwszym miejscu stawiamy nastrój i samopoczucie naszych uczniów. Dbamy o to, by nasze zajęcia wywoływały szereg pozytywnych emocji, jak entuzjazm, zachwyt, ekscytacja, zaskoczenie czy duma. Emocje są najlepszym, wewnętrznym systemem motywacyjnym. Dlatego stanowią nieodłączny element naszej metody!

Szkoła języka angielskiego dla dzieci Early Stage

Zdjęcie: KoolShooters | Pexels

Emocje w procesie uczenia się: Jak emocje wpływają na naukę? was last modified: 16 kwietnia, 2021 by admin
emocje a naukaemocje dzieckajak emocje wpływają na naukęjak pomóc dziecku w naucekreatywna naukanauka angielskiegopsychologia dziecięcawychowanie
5 100 odsłon
1
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Aplikacje przydatne do tworzenia fiszek

30 września 2022

Czy dziecko może mieć potencjał do nauki...

4 grudnia 2023

Egzamin ósmoklasisty. Jak pomóc dziecku oswoić stres...

23 marca 2024

Fonetyka angielska – PDF, znaki fonetyczne, ćwiczenia...

12 września 2024

Nauka kolorów po angielsku – pomysły na...

9 lutego 2021

Ciekawe zwyczaje Brytyjczyków

22 stycznia 2021

Jak dogadać się po angielsku za granicą...

30 czerwca 2024

Gimnastyka mózgu – jak pobudzić mózg do...

8 września 2020

Early Stage wczoraj i dziś – wywiad...

5 września 2023

12 supermocy Early Stage – współpraca

15 sierpnia 2024

Skomentuj Cofnij

O nas

Early Stage to szkoła angielskiego z innej bajki!✨ Dzięki autorskiej metodzie 12 supermocy, przyjaznej atmosferze i kreatywnym lektor(k)om nasi uczniowie lubią się z językiem angielskim od przedszkola, maturę zdają śpiewająco, a w dorosłość wchodzą pewnym krokiem.

Nauczanie języka to nasza pasja, ale wiemy też, że współczesny świat wymaga od nas – i od naszych dzieci – dużo, dużo więcej. W naszej metodzie zachęcamy dzieciaki do współpracy, zabawy, rozgadania, kreatywności (to nasze supermoce!). Każda lekcja w Early Stage jest dla uczniów przygodą, a atmosfera panująca na zajęciach przyciąga jak magnes.

Na blogu dzielimy się ciekawostkami, poradami i wizją mądrego rodzicielstwa. Znajdziesz tu inspiracje na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem, zabawy z angielskim, ciekawe książki, sposoby na trudne słówka…

Zapraszamy do lektury i do naszego świata z bajki Early Stage!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Dzień Matki po angielsku

  • O podróżowaniu z dziećmi

  • Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

  • Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow. Ile trwają? Czym się wyróżniają?

  • Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować i motywować do nich dziecko?

  • Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry