Jak czytanie książek po angielsku pomaga dzieciom w nauce języka? Przede wszystkim, oswaja dziecko z językiem pisanym i pomaga przełamać barierę językową, podobną do tej, która występuje przy mówieniu w języku obcym. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? W takim razie przeczytaj ten artykuł!
Czy czytanie książek po angielsku pomaga w nauce języka?
Odpowiedź brzmi: tak! I jest na to wiele dowodów.
Po pierwsze, jak wskazują Yoshiko Saito, Thomas J. Garza i Elaine K. Horwitz, uczniowie mogą napotkać barierę językową, pewien lęk, gdy czytają w języku obcym, a uczucia te są potęgowane przez świadomość wysokiego poziomu językowego samego tekstu (2002). Jedynym sposobem na pozbycie się tego problemu jest ćwiczenie, czyli po prostu czytanie książek i artykułów w języku angielskim.
Dodatkowo jak wskazują badacze Beniko Mason i Stephen Krashen, czytanie w języku obcym ma ogólnie pozytywny wpływ na wyniki w nauce. Zostało to udowodnione w trakcie trzech badań na studentach w Japonii; w każdym z tych badań, studenci, którzy skupiali się na czytaniu w języku angielskim, osiągali po czasie lepsze wyniki w porównaniu do innych studentów.
Zobacz też:
Zalety czytania książek po angielsku
Czytanie w języku angielskim ma wiele zalet, szczególnie w kontekście samej nauki języka. Należą do nich, między innymi:
-
- Poszerzanie zasobu słownictwa – dziecko poznaje nowe słowa i za pomocą kontekstu uczy się ich znaczenia.
- Uczenie się, jak pisać po angielsku – dzięki czytaniu, dzieci poniekąd podpatrują sztukę pisania, dzięki czemu same potem lepiej radzą sobie z tą umiejętnością (zarówno jeśli chodzi o budowanie zdań, jak i spelling, czyli prawidłową pisownię poszczególnych wyrazów).
- Poznawanie obcych kultur – każdy język jest mocno osadzony w kulturze, z której pochodzi a dzięki czytaniu, dzieci zbliżają się do kultury krajów anglojęzycznych i mogą spojrzeć na świat z innej perspektywy.
- Czytanie jest przyjemnością – po prostu jest to hobby i wielu dzieciom może sprawiać przyjemność, co jest niezwykle ważne przy nauce języka obcego.
Czytanie książek po angielsku: z tłumaczeniem czy bez?
Czy warto czytać książki po angielsku z tłumaczeniem? Tutaj wszystko zależy od poziomu zaawansowania. Jeżeli dziecko dopiero zaczyna przygodę z językiem angielskim, to warto pokusić się o książki, w których takie tłumaczenie, całościowo lub częściowo, występuje. Inaczej jest w przypadku dzieci na wyższym poziomie.
Dzieci, które znają angielski na poziomach B1, B2 lub C1 powinny trzymać się książek bez tłumaczenia. W ten sposób będą rozwijały bardzo ważną zdolność – umiejętność rozumienia nieznanych im dotąd słówek na podstawie kontekstu. Tak, jak podczas naturalnej komunikacji w obcym języku. Oczywiście nie oznacza to, że dziecko nie powinno w ogóle sprawdzać słownictwa w słownikach – w końcu nawet kontekst też nie zawsze pomoże.
Zobacz też:
Jakie książki do czytania po angielsku wybrać?
Sky’s the limit! Książek do czytania po angielsku jest mnóstwo, więc wybór należy do Ciebie i Twojego dziecka. Jednak czasem, gdy wybór jest ogromny, to staje się on aż za duży, żeby się na coś zdecydować, nieprawdaż? Dlatego mamy dla Ciebie kilka propozycji!
Książki do czytania po angielsku dla najmłodszych
Najmłodszym dzieciom polecamy lektury kolorowe i nieprzeładowane angielskim. Zapytaliśmy kilka mam, jak wykorzystują czas na wspólną lekturę do uczenia dzieci angielskiego. Joanna ze Świdnika razem ze swoim czteroletnim synkiem lubi książki, które pozwalają posłuchać nagranych przez lektorów tekstów. Jej synek z upodobaniem wciska przyciski w książce „Listen and Learn. First English Words” (wyd. Usborne). Pięcioletni synek Ewy z Poznania z kolei uwielbia rymowane historyjki, takie jak np. „Llamas in Pajamas”. Mama trochę mu tłumaczy, ale dzięki kolorowym obrazkom (i temu, że czytali tę książkę prawdopodobnie setki razy) nie trzeba wiele dopowiadać.
Książkowym hitem dla najmłodszych dzieci, i to na całym świecie, jest niewątpliwie „Very hungry caterpillar” Erica Carle (wyd. Puffin Books). Czy jest najładniejsza? Niekoniecznie. Czy zachwyca głębią przekazu? Nie wiemy. Wiemy natomiast, że dzieciaki uwielbiają wkładać paluszki w dziurki wygryzione w jedzeniu przez głodną gąsienicę, i niekiedy nawet powtarzać nazwy poszczególnych przysmaków. Polecamy oczywiście wersję angielską!
Książki dla najmłodszych dzieci mogą dodatkowo motywować rodzica, by biorąc je do ręki „przestawiał się” na język angielski. Może pokazywać na obrazki, mówiąc „Look! A bird!”, nawet jeśli w książeczce jest niewiele tekstu lub wcale go nie ma. Ba! Można nawet wykorzystać do tego książeczki po polsku!
Zobacz też:
Książki do czytania po angielsku dla początkujących
Jeśli dziecko zna trochę angielski, ale nadal dopiero uczy się czytać po polsku, warto oglądać z nim bogato ilustrowane książki, np. z klapkami.
Początkującym w nieco starszym wieku polecamy w szczególności książki z serii Penguin Readers. Są to lektury dostosowane do różnych poziomów poznawania języka angielskiego jako języka obcego podzielone na 8 poziomów (1-7 + starters). Są one szeroko dostępne – bezproblemowo zamówisz je online lub znajdziesz w pobliskich księgarniach i znajdziesz wśród nich wiele ciekawych tytułów nawet dla początkujących.
Książki do czytania po angielsku dla zaawansowanych
Jeżeli Twoje dziecko zna już angielski całkiem dobrze, to tak naprawdę otwierają się przed nim drzwi do wszelkiej maści książek po angielsku. W takiej sytuacji warto podejść do tematu od nieco innej strony.
Możesz na przykład zamówić dziecku angielską wersję jego ulubionej książki. Innym świetnym pomysłem będzie zakupienie książki z popularnej wśród rówieśników serii, tylko że w języku angielskim.
Zobacz też:
Czytanie książek po angielsku świetnym sposobem na rozwój języka!
Jak widzisz, warto czytać książki po angielsku: nie tylko pomagają one przyswoić język, ale również wpływają na rozwój innych zdolności. Na koniec więc przygotowaliśmy dla Ciebie krótką listę artykułów na naszym blogu, w których znajdziesz więcej rekomendacji książek dla Twojego dziecka – koniecznie je sprawdź!
Źródła:
Saito Y., Garza T.J. , Horwitz E. K. Foreign Language Reading Anxiety. The Modern Language Journal. 2002. DOI:10.1111/0026-7902.00016.
Mason B., Krashen S. Extensive reading in English as a foreign language. System 1997. DOI:10.1016/S0346-251X(96)00063-2.