Dzisiejszy pomysł na powtórki językowe sprawdzi się na spacerze, na pikniku, w oczekiwaniu na samolot lub pociąg, a także w długiej podróży samochodem.
Potrzebujecie:
-darmowych gazetek reklamowych np. ze sklepu spożywczego, z ubraniami, z meblami, katalogu z biura podróży, z kosmetykami itp.
-długopisu lub permanentnego markera.
Pierwszy gazetowy pomysł to NAZYWANIE/ PODPISYWANIE OBRAZKÓW
Daj dziecku wybraną gazetkę i poproś o nazwanie jak największej liczby obrazków. Zachęcam, abyście wspólnie przewracali kolejne strony. Możesz wskazywać poszczególne obrazki i pytać „What’s this?” lub pozwolić dziecku nazwać samodzielnie obrazki, których nazwy pamięta.
W ten sposób – w zależności od gazetki możecie ćwiczyć:
-nazwy pomieszczeń, mebli
-nazwy ubrań
-kolory
-liczby (tu wskazując na ceny poszczególnych produktów możesz pytać „What number is it?”
-nazwy produktów spożywczych.
Oczywiście możecie utrudnić to zadanie i oprócz ćwiczenia wymowy słówek poćwiczyć również ich pisownię – nic prostszego! Marker w dłoń i dziecko podpisuje nazwany obrazek. Możecie dodać także literowanie. A jeśli masz wątpliwości co do pisowni lub wymowy – sprawdźcie wspólnie słówko w domu z podręcznikiem i płytą dziecka lub słownikiem.
Kolejna aktywność to TWORZENIE DŁUŻSZYCH WYPOWIEDZI/ OPISU.
Do tego zadania najlepiej sprawdzą się:
-gazetki modowe – tu możecie ćwiczyć opis postaci – jaka jest, w co jest ubrana itd. Możesz poprosić dziecko o dokańczanie zdań: She/ He is wearing… (Ona/ On jest ubrana/ y …), She/ He is… (Ona/ On jest…),
-gazetki z produktami spożywczymi – tworzenie zdań co lubię/ czego nie lubię. Możesz pytać: What do you like? (Co lubisz?),
-dowolne gazetki – porównywanie cen poszczególnych produktów, tworzenie dialogów sklepowych,
-katalogi z biura podróży – opowiadanie o planach na wakacje, o wymarzonym miejscu na weekend itd.
Tematyka i złożoność wypowiedzi zależy oczywiście od językowego poziomu zaawansowania ucznia. Jeśli Twoje dziecko jest już na etapie swobodnego budowania wypowiedzi ustnych w języku angielskim pozwól mu po prostu mówić.
Jeśli Twoje dziecko dopiero zaczęło na zajęciach angielskiego tworzyć krótkie wypowiedzi pisemne według modelu w książce – warto abyście właśnie według takiego modelu, struktura po strukturze, spróbowali wspólnie powiedzieć kilka zdań. Przypomnij sobie, jakie struktury są już dziecku znane z piosenek i zadań pisemnych i właśnie te utrwalajcie w tym zadaniu.
Tradycyjnie możesz oprócz ćwiczenia mówienia poprosić dziecko o zapisanie swoich pomysłów – stworzenie opisów.
Pamiętaj jednak, ze taka powtórka nie powinna przytłaczać dziecka i nie być za trudnym i trwającym zbyt długo zadaniem.
Oprócz utrwalania słów i struktur w powyższych aktywnościach – zyskujemy coś jeszcze – wychodzimy z językiem angielskim poza podręcznik, poza dom w którym najczęściej odrabiane są prace domowe – dodajemy do ćwiczenia języka trochę luzu i swobody.
Taka powtórka – jak znalazł na koniec wakacji!
Enjoy!
Agnieszka Gajewska