Nauka języka obcego rozpoczęta we wczesnym wieku, pozwala wykorzystać naturalny potencjał edukacyjny dzieci. Dlatego wielu rodziców stara się, aby ich pociechy miały możliwość rozpoczęcia nauki języka angielskiego już od najmłodszych lat. Kiedy jednak jest właściwy czas na pierwsze lekcje, co wybrać – naukę na kursie czy indywidualną, a może zacząć od zabaw językowych z rodzicem? Aby ułatwić podjęcie właściwej decyzji, w dzisiejszym wpisie omówimy, jak zaplanować pierwsze kroki dziecka w świecie języka angielskiego.
Nauka języka angielskiego dla najmłodszych – kiedy zacząć?
Niełatwo jednoznacznie określić wiek, który byłby odpowiedni dla rozpoczęcia nauki języka obcego u wszystkich dzieci. Należy wziąć pod uwagę indywidualne predyspozycje, umiejętność utrzymania koncentracji, zainteresowanie dziecka, czy choćby poziom umiejętności komunikacyjnych w języku ojczystym. Tak naprawdę nigdy nie jest zbyt wcześnie, by rozpocząć naukę. Wśród specjalistów, zajmujących się problematyką uczenia się języków obcych panuje jednakże opinia, że rozpoczęcie nauki jeszcze w wieku przedszkolnym pozwala wykorzystać czas intensywnego rozwoju mózgu, jego elastyczność oraz naturalną ciekawość dzieci.
W tym czasie uczą się one w sposób intuicyjny, i choć nie potrafią się najczęściej skupić na dłuższy czas, to włączenie nauki języka, choćby w formie zabaw językowych, może przynosić doskonałe efekty. To także doskonała możliwość zainteresowania językiem oraz skojarzenia jego nauki z przyjemnością. Takie podejście z pewnością zaprocentuje w kolejnych latach, już bardziej formalnej ścieżki nauczania.
Częstym momentem na rozpoczęcie nauki języka angielskiego jest także początkowy etap edukacji szkolnej. Młody uczeń w pierwszych klasach szkoły podstawowej nadal bardzo szybko się uczy, a dzięki większej dojrzałości emocjonalnej i społecznej, jest już w stanie świadomie włączać się w proces nauki. Ponadto, wypracowanie umiejętności uczenia się języka obcego w pierwszych latach nauki w szkole to także element sprzyjający chęci dalszego jej kontynuowania w latach późniejszych i pogłębiania zdobytej wiedzy. Dziecko regularnie uczestniczące w zajęciach językowych, uczy się także systematyczności, a z uwagi na jeszcze stosunkowo nieduże obciążenie na tym etapie obowiązkami szkolnymi, łatwiej adaptuje się do dodatkowych obowiązków.
Nauka języka angielskiego dla dzieci – indywidualnie czy w grupie?
Lekcje języka angielskiego dla dzieci mogą być organizowane w formie indywidualnych spotkań z lektorem lub zajęć grupowych na kursie. Wybór odpowiedniego modelu przede wszystkim powinien uwzględniać potrzeby dziecka.
Zajęcia indywidualne pozwalają dostosować tempo oraz treści do indywidualnych możliwości oraz potrzeb ucznia. Cała uwaga nauczyciela skupia się bowiem wyłącznie na nim. Z drugiej strony, dzieci bardzo dobrze czują się podczas zajęć grupowych. Możliwość interakcji z rówieśnikami, współpracy podczas wykonywania zadań zespołowych, a czasem także współzawodnictwa, stanowi także istotny element, pozwalający na ćwiczenie języka z szerszą grupą osób.
Dla wielu dzieci zajęcia w grupie są dzięki temu bardziej atrakcyjną formą nauki języka angielskiego, równie efektywną, jak zajęcia indywidualne. Co ważne, to właśnie podczas zajęć grupowych wśród dzieci nawiązują się wieloletnie przyjaźnie. Dzieciaki chętnie uczestniczą w zajęciach nie tylko ze względu na ich ciekawą formę, ale też po to, by spotkać koleżanki i kolegów.
Porównując oba omawiane rozwiązania, warto również wspomnieć o aspekcie finansowym. Nauka języka angielskiego to przecież proces wieloletni, angażujący zarówno czas, jak i środki niezbędne do zapewnienia ciągłości edukacji, przez co najmniej kilka, do kilkunastu lat. Trudno oszczędzać na rozwoju dziecka, ale należy zauważyć, że zajęcia indywidualne mogą być rozwiązaniem nawet kilkukrotnie droższym od zorganizowanych kursów.
Angielski dla najmłodszych – rola rodzica w procesie nauczania
Rodzice dzieci uczących się języka angielskiego czasem nie doceniają tego, jak istotną rolę pełnią w tym procesie. Wydawać by się mogło, że nauka przebiega wyłącznie na linii nauczyciel-uczeń. Jednakże dodatkowe wsparcie tego procesu zapewniane w warunkach domowych ma istotne znaczenie dla osiąganych przez dziecko rezultatów.
Rodzice, przede wszystkim mogą motywować i zachęcać dziecko do nauki języków obcych oraz budować środowisko sprzyjające nauce. Wspólne celebrowanie nawet najmniejszych sukcesów pozwala podtrzymać motywację, daje dziecku satysfakcję z wykonanej pracy. Ponadto, rodzice mogą również zadbać o wydłużenie kontaktu z językiem oraz tworzenie okoliczności do utrwalania, powtarzania i częstego wykorzystywania zdobytej wiedzy, na przykład poprzez wspólną rozrywkę przy językowych grach edukacyjnych lub słuchanie anglojęzycznych audiobooków.
Można również spróbować zmienić rodzinne seanse filmowe w okazję do nauki, włączając podczas oglądania filmu ścieżkę audio w angielskiej wersji językowej. Takie dodatkowe formy aktywności związanej z językiem obcym są doskonałym sposobem spędzania wolnego czasu, sprzyjającym osiąganiu lepszych efektów edukacyjnych.
Drogi Rodzicu, jeżeli poszukujesz szkoły językowej, która pomoże wprowadzić Twoją pociechę do świata języka angielskiego, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.
Zdjęcie: mentatdgt