Szkoła Early Stage zawsze stawiała na autorskie materiały i świetne podręczniki. Mimo że aktualnie mamy ich w użyciu aż 60, to nie spoczywamy na laurach! Właśnie ukazała się finałowa, 17. cześć naszej najnowszej serii dla nastolatków „Challenge Accepted”.
Co wyróżnia serię podręczników „Challenge Accepted”?
Seria podręczników dla 11-14-latków „Challenge Accepted” to nowoczesny, interaktywny podręcznik na miarę XXI wieku, z kodami QR i filmikami, komiksem i fantastyczną szatą graficzną. Ale co najważniejsze: każda część zawiera tematy bliskie nastolatkom. To nasi uczniowie wypowiedzieli się i zainspirowali autorów do stworzenia podręcznika specjalnie dla nich.
Każda z części „Challenge Accepted” to podręcznik połączony z ćwiczeniami w jednej, kolorowej i świetnie wydanej książce. – Dzięki temu udało nam się połączyć atrakcyjność z łatwością użytkowania. Każda lekcja przechodzi płynnie w kolejną, co sprawia, że korzystanie z podręcznika jest intuicyjne – tłumaczy Tomasz Sztyber, redaktor merytoryczny prowadzący serię. Uczniowie doceniają to, że nie muszą brać na lekcję dodatkowego zeszytu ćwiczeń. Poza tym z każdej części podręcznika korzysta się około miesiąca, maksymalnie dwóch, co również ma wpływ na wygodę i lekkość plecaka (nie doceni tego ten, kto nigdy nie wracał po 17-tej z ośmiu godzin lekcji).
Każda książka uczy nie tylko wybranego słownictwa, zagadnień gramatycznych, ale też – i tu podręcznik mocno wybija się na tle rynkowych odpowiedników – umiejętności pozajęzykowych, nazywanych skills for life. Kompetencje XXI wieku są ważną częścią metody Early Stage. – Nie wystarcza nam zapewnianie dzieciom „jedynie” świetnej znajomości angielskiego. Chcemy też wspierać uczniów w ogólnym rozwoju i dawać im narzędzia, które przydadzą im się w życiu – mówi Agnieszka Jankowska-Łoś, dyrektorka metodyczna Early Stage.
Kto stworzył 17. podręcznik „Challenge Accepted”?
Tym razem podręcznik został napisany i opracowany przez autorów i metodyków Early Stage razem ze światowej sławy autorką Katherine Stannett. W Early Stage Team znalazły się dwie autorki: Beata Wysocka i Agnieszka Jankowska-Łoś.
Beata Wysocka jest autorką, metodyczką, trenerką umiejętności poznawczych, jogi i mindfulness dla dzieci, filolożką języka angielskiego. Angażuje się w serię „Challenge Accepted” od samego początku, m.in. tworząc własną sekcję Chillout Zone, włączającą edukację emocjonalno-społeczną do nauki języka angielskiego. Zawsze pilnuje ważnych dla niej i dla Early Stage wartości – ekologii, NVC (non-violent communication, komunikacji bez przemocy), otwartości na różnorodność, a przede wszystkim cyfrowego i psychicznego dobrostanu dzieci i młodzieży. W 17. części podręcznika tworzyła Time for Practice do poszczególnych sekcji oraz dział Fun Zone.
Beata Wysocka jest również autorką wielu artykułów na naszym blogu. Jeśli ciekawi Cię tematyka kreatywności, komunikacji czy mindfulness, sprawdź poniższe tytuły:
Możesz również posłuchać podcastów z jej udziałem i obejrzeć webinaria, które prowadziła:
Agnieszka Jankowska-Łoś jest dyrektorką metodyczną w centrali szkoły Early Stage, autorką i współautorką wielu pozycji książkowych w naszej szkole (serii „Hit Kit”, „Action Stars” i wielu innych) oraz autorką testów, kartkówek i egzaminów. Od kilkunastu lat związana ze szkołą, dba o atrakcyjność naszego programu, najwyższą jakość nauczania i wysoki poziom materiałów dydaktycznych. Angażowała się w tworzenie wszystkich podręczników serii „Challenge Accepted”, konsultując każdy manuskrypt, tworząc sekcje ćwiczeniowe oraz opracowując dodatkowe gry utrwalające gramatykę. Współtworzy obudowę kursu, w tym jest odpowiedzialna m.in. za opracowanie egzaminów semestralnych i rocznych.
Katherine Stannett to angielska autorka, która od ponad dwudziestu lat tworzy podręczniki do angielskiego i inne materiały do nauki ESL (English as a Second Language). Współpracowała z wydawnictwami takimi jak Macmillan, Pearson, a także z National Geographic Learning. Interesują ją zagadnienia związane z SEL (Social and Emotional Learning) i kompetencjami XXI wieku.
Kompetencje, których potrzebują nie tylko nastolatkowie
W 17. odsłonie serii „Challenge Accepted” autorzy największy nacisk położyli na critical thinking, czyli krytyczne myślenie, istotną kompetencję XXI wieku. Jest ona szczególnie ważna w czasach, w których zamiast informacji, możemy natknąć się na bardzo trudne do odróżnienia od prawdy fake newsy (o tym za chwilę).
Umiejętności miękkie, które są rozwijane w tej części podręcznika, to również: empatia, growth mindset (to podejście, które „oswaja porażki”, będące przecież częścią procesu przyswajania wiedzy) czy radzenie sobie z emocjami.
Tematy, które poruszają młodych ludzi w podręczniku do angielskiego
Tematy w 17. części „Challenge Accepted” to m.in. social media, fake newsy, virale, AI. To obszary, które niewątpliwie interesują młodzież w tym wieku.
Skąd się wzięła nadrzewna ośmiornica? Say what?
– Chcieliśmy pokazać dzieciakom, jak łatwo dać się wkręcić w fejki, które krążą po Internecie. Wtedy przypomniało mi się, że dawno, dawno temu, u zarania Internetu (a dokładnie w 1998 – przyp. red.), krążyły w sieci informacje o nadrzewnej ośmiornicy, tree octopus – opowiada Tomasz Szyber. – Wykorzystałem więc AI do stworzenia przekonującej wizualizacji i pokazałem ją w podręczniku. Obok umieściliśmy zdjęcie równie dziwnego zwierzęcia, okapi. Zadaniem uczniów jest zdecydowanie, które zwierzę jest prawdziwe. Takie zestawienie pobudza dyskusję i krytyczne myślenie – dodaje.
Oprócz inspirowania do dyskusji, podręcznik wyposaża uczniów w przydatne narzędzia do samodzielnej weryfikacji tego, na co natkną się w Internecie i nie tylko. Słyszeliście o liście SHARE? To lista pozwalająca na odróżnienie informacji od dezinformacji – warto ją przejrzeć przed dalszym udostępnieniem „faktu” lub faktu w Internecie. Przyda się nie tylko dzieciom.
SHARE:
-
- Source (źródło) – sprawdź, skąd pochodzi informacja, jej źródło.
- Headline (nagłówek) – przeczytaj całość, nie tylko nagłówek.
- Analyse (analiza) – sprawdź, czy wszystkie fakty się zgadzają.
- Retouched (retusz) – czy wideo lub zdjęcie wygląda na podrabiane?
- Error (błąd) – w zaufanych źródłach nie powinny pojawiać się błędy ortograficzne.
Czy AI przejmie władzę nad… edukacją?
– AI już stało się częścią edukacji i od tego nie uciekniemy – mówi Tomasz Sztyber. – Ale sztuczną inteligencję trzeba traktować jak przydatne narzędzie, a nie źródło wiedzy – dodaje szybko. Jak wiemy, nawet ChatGPT ma czasem halucynacje i to, co nam przekazuje, zawsze trzeba zweryfikować.
Ale jako narzędzie AI sprawdza się świetnie. Dzięki promptom naszego dzielnego Early Stage Teamu, sztuczna inteligencja stworzyła okładkę i sporą część ilustracji wykorzystanych w środku. Idziemy z duchem czasu, ale równocześnie uwrażliwiamy na to, że w działaniach angażujących AI trzeba wykorzystywać myślenie krytyczne. A nawet bardzo krytyczne (vide nadrzewna ośmiornica). – Pokazujemy uczniom, jak wykorzystać AI w mądry sposób, jako pomoc w nauczaniu i narzędzie wspierające naukę, w przeciwieństwie do popularnego niestety wśród uczniów i studentów użycia AI jako wyręczanie w nauce – tłumaczy Tomasz Sztyber.
Dlaczego własny podręcznik tylko dla uczniów Early Stage?
Od lat tworzymy własne podręczniki, wyłącznie na użytek naszych uczniów. Dzięki odpowiednio opracowanym materiałom, dostosowanym do naszych lekcji i naszej autorskiej metody, uczniowie w każdym wieku rozwijają się i swoje kompetencje językowe (oraz pozajęzykowe) płynnie i bez stresu.
FAQ
Z ilu własnych podręczników korzystają szkoły Early Stage?
Jako Early Stage obecnie mamy w użyciu dokładnie 60 podręczników, w tym legendarny podręcznik Gramamar Rhymes do nauki gramatyki dla dzieci w wieku 8-14 lat. Zdecydowana większość uczniów korzysta z podręczników napisanych przez nasz zespół autorów i metodyków wraz z autorami, których możecie kojarzyć z okładek podręczników największych wydawnictw, takich jak Macmillan czy Pearson.
Oprócz podręczników, nasi uczniowie otrzymują od nas aplikację muzyczną Early Stage MUSIC z piosenkami i nagraniami, które ułatwiają i uprzyjemniają naukę, dostęp do platformy Early Stage online z ćwiczeniami i bazami wiedzy do powtórek i egzaminów oraz mnóstwo dodatkowych materiałów.
Czy można kupić podręcznik „Challenge Accepted” nie ucząc się w Early Stage?
Nie. Jedynym ogólnodostępnym na rynku podręcznikiem stworzonym przez zespół Early Stage jest „Grammar Rhymes”, podręcznik dla dzieci w wieku 8-14 lat do nauki gramatyki.
Autorka: Anna Wiśniewska – redaktorka i dziennikarka z wieloletnim stażem. Zafascynowana SEO i kognitywistyką. Pracowała jako redaktorka ds. promocji dla Gazety Wyborczej, pisała m.in. dla serwisów parenting.pl, abczdrowie.pl, smaker.pl, deccoria.pl, hijunior.pl. Teraz współtworzy Early Stage.
Za wsparcie w tworzeniu artykułu dziękuję następującym osobom: Tomasz Sztyber, Jakub Bero, Krystyna Olszewska-Burzyńska, Agnieszka Jankowska-Łoś, Beata Wysocka