Myślisz, że za kreatywne możemy uznać tylko osoby takie jak Einstein, Picasso czy Leonadro da Vinci. My uważamy, że w każdym z nas – w dzieciach przed wszystkim – tkwi potencjał, który możemy rozwijać. Każdy może być kreatywny i u każdego możemy tę cechę rozwijać!
Po co nam ta kreatywność?
Odpowiedź jest bardzo prosta – po to, żeby życie wyglądało ciekawiej. Dzięki temu, że mamy różnorodne pomysły, możemy spędzić czas nietuzinkowo, rozwijać się i sprawić, ze życie będzie kolorowe!
Kreatywność to zdolność, dzięki której możemy trafnie i sprawnie rozwiązywać problemy. Im więcej pomysłów jesteśmy w stanie wytworzyć, tym większa szansa, że rozwiązanie będzie dopasowane do naszych potrzeb i do danego momentu w życiu. Warto jest potrafić rozwiązywać problemy na różne sposoby. Dzięki kreatywności oszczędzamy czas, bo znajdujemy lepsze rozwiązania, szybciej się uczymy – dzięki skojarzeniom potrafimy szybciej łączyć wiedzę i nabudowywać na nią kolejne elementy.
Jak stwierdzić, że coś (ktoś) jest kreatywne?
Wbrew pozorom jest to dość proste. Aby uznać, że pomysł jest kreatywny – musi on być nowy i użyteczny. Nowy – czyli nigdy wcześniej się nie pojawił. Użyteczny – czyli przydatny. Powinien rozwiązać problem, móc być wykorzystany i służyć nam do realizacji celu.
Kreatywność pomaga w rozwiązywaniu problemów dywergencyjnych – czyli takich, których rozwiązanie wymaga postawienia pytania otwartego. Szukamy rozwiązań dla kwestii, które mają ich nieskończenie wiele.
Istnieją trzy czynniki, które są miernikami kreatywności. PŁYNNOŚĆ, GIĘTKOŚĆ I ORYGINALNOŚĆ MYŚLENIA.
PŁYNNOŚĆ to zdolność do wytwarzania danej ilości pomysłów. Możecie spytać – „Dobrze, ale po co mi aż tyle pomysłów? Wymyśliłem dziesięć, po co mam wymyślać sto?” A to dlatego, że na samym początku wytwarzamy pomysły pospolite, zwykłe i dopiero z czasem przychodzą nam te lepsze. Stąd im więcej pomysłów jesteśmy w stanie wytworzyć, tym większa szansa na to, że znajdziemy te trafne, na których nam zależy.
GIĘTKOŚĆ – to różnorodność kategorii, które potrafimy wytworzyć w ramach pracy nad pomysłem. Tych kategorii może być dużo – w przypadku dzieciaków to mogą być np. ZWIERZĘTA, ŚRODKI TRANSPORTU, ROŚLINY. Wśród naszych pomysłów, szukamy rozwiązań w danych kategoriach. Ważne jest, żeby czerpać z każdej kategorii. Im są one bardziej różnorodne, tym pomysł zyska na oryginalności i trafności.
ORYGINALNOŚĆ – tworzenie pomysłów niepowtarzalnych – takich jakie nigdy jeszcze nie powstały i są nowe. Oczywiście nie każdy Twój (czy dziecka) pomysł będzie odkryciem czegoś, czego nikt dotąd jeszcze nie wymyślił. Ale jeśli przyszło Ci to do głowy pierwszy raz i dzięki temu zastosowałeś rozwiązanie, którego jeszcze nigdy nie wykorzystywałeś – to to był oryginalny pomysł.
Przy rozwiązaniu złożonych problemów, docelowo chodzi o to, żeby wytworzyć takie idee, które się jeszcze nigdy na świecie nie pojawiły. Dlatego warto inwestować w to, aby dzieci od początku uczyły się kreatywnego podejścia do problemów. Jeśli nawet nie zrewolucjonizują świata swoimi pomysłami (chociaż właściwie czemu nie?), to na pewno nauczą się, że warto mieć zawsze otwartą głowę i korzystać z różnorodnych pomysłów – dzięki temu ich życie będzie prostsze i piękniejsze. Serio!!!
Autor: Agata Rogińska, psychopedagog kreatywności, właściellka filii Early Stage Warszawa – Włochy