Czy tradycyjne zabawy mogą służyć kreatywnej powtórce języka angielskiego w domu? Oczywiście! Dziś przedstawiam Ci dwie aktywności, które na pewno były elementem Twojego dzieciństwa! Mam nadzieję, że obudzą miłe wspomnienia i zachęcą do wspólnej zabawy z dzieckiem w domu. Głównym bohaterem obu zabaw jest papierowa taśma. Przyda Ci się również kawałek podłogi – szczegóły poniżej!
Zabawy w nauce języka angielskiego – Kółko i krzyżyk (w języku angielskim – noughts and crosses)
Przejrzyj aktualnie realizowany materiał w podręczniku dziecka w poszukiwaniu obrazków do gier typu memory lub domino.
Jeśli do tematu, który chcesz powtórzyć nie znajdziesz takich obrazków, poproś dziecko o szybkie zilustrowanie na małych karteczkach poznanego słownictwa lub zrób to samodzielnie. Pamiętaj, dla Twojego dziecka to bardzo ciekawe popatrzeć, jak rysujesz – nawet, gdy myślisz, że Ci to nie wychodzi!
Jak przygotować się do zabawy?
Następnie wyklej na podłodze krzyżujące się linie wyznaczające pola do gry w kółko i krzyżyk. W każdym polu ułóż jeden lub więcej obrazków ze słownictwa, które chcesz z dzieckiem utrwalić.
Poszukajcie w domu przedmiotów, których możecie użyć jako znaczniki kółka i krzyżyka. Moja podpowiedź to patyczki/ kredki – jako krzyżyk i gumki do włosów/ gumki recepturki – jako kółka. A może znajdziecie coś przydatnego w zabawkach?
Tak przygotowani możecie zaczynać zabawę z angielskim – na zmianę wybieracie pole, na którym chcecie postawić swój znacznik. Możecie to natomiast zrobić jedynie, gdy poprawnie nazwiecie obrazek. Tradycyjnie to zadanie możecie dodać zapisywanie oraz literowanie (jeśli dziecko poznało już angielskie ABC).
W trakcie zabawy korzystajcie z pomocy dydaktycznych
Jeśli czujesz, że w tej językowej zabawie z dzieckiem przydałaby Ci się dodatkowa pomoc, możecie ustalić na początku gry, że masz możliwość skorzystania z książki dziecka, gdy najdą Cię wątpliwości. Dobrym pomysłem jest również pozwolenie na to samo dziecku. Odszukiwanie informacji w podręczniku to niezwykle cenna umiejętność i jak najbardziej można ją również przy okazji takiej zabawy ćwiczyć.
Grę kończy postawienie swojego znacznika na trzech sąsiadujących polach w pionie, poziomie i po przekątnej. Zamieniając obrazki i dodając nowe możecie rozgrywać kolejne rundy do momentu, gdy ćwiczone słownictwo nie będzie już dla dziecka wyzwaniem.
Zabawy w nauce języka angielskiego – Klasy (w języku angielskim – hopscotch)
W oryginale gra polega na skakaniu na narysowane patykiem na ziemi lub kredą na chodniku kwadraty. Prezentowana przeze mnie wersja to wersja domowa – w sam raz na niepogodę!
Pierwszy krok to wyklejenie taśmą papierową na podłodze kwadratów do gry oraz umieszczenie w nich powtórkowych zadań językowych dla dziecka. Mogą to być obrazki do nazwania, słowa do przeczytania/ przeliterowania, polecenia do wykonania (Jump!, Sing Happy Birthday! itd.), a nawet odpowiedzi na poznane pytania. Koniecznie przejrzyj podręcznik dziecka – śmiało wykorzystaj gotowe zadania z podręcznika do tej gry. Upewnij się, że wszystko jest solidnie przyklejone – w końcu dziecko będzie grać w klasy, a więc skakać po kolejnych polach.
Czego potrzebujesz do tej zabawy?
Do rozpoczęcia gry potrzebujecie jeszcze woreczka z grochem. Jeśli nie macie woreczka – na pewno świetnie w tej roli sprawdzi się jedna z zabawek dziecka. Ważne, aby rzucona na dane pole zabawka nie sturlała się na sąsiednie.
Proponuję podzielić role w tej zabawie tak: dziecko – skacze i wykonuje zadania, rodzic – czuwa nad poprawnością i kibicuje dziecku.
Zasady gry
Dziecko rzuca zabawką w pierwszy kwadrat, staje na jednej nodze, wskakuje w pole, podnosi zabawkę i wykonuje zadanie językowe. Następnie przeskakuje resztę pól. Do ostatniego pola wskakuje się obunóż, wykonuje obrót w powietrzu i skacze z powrotem. Następną kolejkę dziecko zaczyna od razu od drugiego kwadratu i wykonania drugiego zadania, kolejną od skoku w trzeci kwadrat itd.
Skucha to wrzucenie zabawki w nieodpowiednie pole (nie po kolei) lub na linię, to również nieutrzymanie się na jednej nodze lub naskoczenie na linie oddzielające poszczególne pola. W przypadku, gdy w grze uczestniczy jedno dziecko, możecie albo nie brać skuch pod uwagę, albo powtórzyć rzut od kwadratu otwierającego turę, w której nastąpiła skucha. Gra kończy się gdy wszystkie zadania zostaną wykonane. Ustawienie kwadratów, ich ilość – a tym samym ilość zadań – zależą od Was. Pamiętaj, że im ich więcej, tym większe skoki będzie musiało wykonać dziecko.
Łapcie taśmę papierową i bawcie się dobrze!
Agnieszka Gajewska