Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci i stracie?

7 października 2019

Już za niespełna miesiąc będziemy obchodzić Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny. To czas, który wyjątkowo sprzyja refleksji na temat śmierci, straty i przemijania. Tematy te wywołują często wiele przykrych uczuć, wspomnień, myśli. Mimo, że są trudne, to nieodłącznie wpisane w nasze życie. Każdy w pewnym momencie styka się w swoim życiu z tematem śmierci czy straty. Dotyczy to także dzieci. Nie sposób, by je przed tym „ochronić”. One także doświadczają w życiu różnych strat, mogą być świadkami śmierci bliskiej osoby. Zamiast więc spalać siły i energię na oszczędzanie dziecku rozmowy na temat odchodzenia, warto spróbować wspólnie podjąć ten temat.

Być może nadchodzący, listopadowy czas, wizyty na cmentarzu, będą dobrą okazją do rozmowy z dzieckiem na temat śmierci. Tylko jak ten temat poruszyć? To dylemat wielu rodziców, którzy chcieliby porozmawiać z dzieckiem na ten temat, ale boją się lub nie wiedzą, jak zacząć. W dzisiejszym wpisie przeczytasz o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci i stracie, by taka rozmowa dawała ukojenie, uwrażliwiała, była okazją do refleksji.

Rozmawiaj „tu i teraz”

Jeśli w życiu dziecka lub rodziny wydarzyła się sytuacja trudna, związana ze śmiercią członka rodziny, dziecko potrzebuje, by z nim o tym porozmawiać. Nie odkładaj takiej rozmowy na za rok, „gdy dziecko będzie starsze”, nie mów sobie, że porozmawiacie „w wakacje, jak będzie miało mniej obowiązków”, nie czekaj aż „sytuacja się wyciszy”. Dziecko i tak wyczuje, że „coś” się wydarzyło, będzie widziało łzy rodziców czy ich smutne, napięte twarze. Nie będzie jednak wiedziało, o co w tym wszystkim chodzi.

Z tej niewiedzy zrodzi się prawdopodobnie jeszcze większa niepewność i lęk. Dziecko może zacząć snuć napawające go przerażeniem fantazje na temat tego, co mogło się wydarzyć lub obwini siebie za to, że rodzice są smutni. By oszczędzić tego dziecku, nie zwlekaj długo z rozmową na temat śmierci w rodzinie. Ono i tak będzie ją przeżywało. A dzięki szczerej rozmowie i Twojej bliskości, będzie przynajmniej wiedziało, co się wydarzyło i że to nie jego wina. To z pewnością obniży dziecięcy lęk i da choć trochę poczucia bezpieczeństwa w całej sytuacji.

Czasami jest tak, że dziecko w zwyczajnej, neutralnej sytuacji (np. podczas wspólnego posiłku) zadaje pytania o śmierć, stratę, chorobę… Może to być związane z tym, że gdzieś o tym usłyszało i potrzebuje dopytać, bardziej oswoić się z tematem, ułożyć go sobie w głowie. Co jednak często słyszy w odpowiedzi? „Nie martw się tym, ciebie to nie dotyczy”, „jak będziesz starszy to zrozumiesz”, „to nie są tematy na niedzielny obiad, porozmawiajmy o czymś przyjemniejszym”. Z neutralnej sytuacji, w której kierowane ciekawością dziecko zadaje pytanie, robi się sytuacja niezręczna, z wyczuwalnym napięciem. Dziecko dostaje sygnał „to trudny temat. Nawet go nie zaczynajmy!” Więc następnym razem już nie zapyta, w końcu i tak nie dostanie odpowiedzi…

Sprawa jednak nie zostaje rozwiązana – ciekawość dziecka nie została zaspokojona, a jego niepokój prawdopodobnie wzrósł. „Skoro nawet dorośli nie chcą rozmawiać na ten temat, to musi być on naprawdę przerażający” – myśli dziecko. Do tego zostało ono z tym wszystkim samo. Pamiętaj, że prawdopodobnie nigdy nie będzie „idealnego momentu” na rozmowę o trudnych tematach, związanych ze śmiercią czy inną stratą. Nie czekaj więc na niego. Obserwuj dziecko i podążaj za jego ciekawością. Jeśli zadaje Ci trudne pytania, nie zbywaj go, staraj się na nie odpowiedzieć w sposób prosty, tak jak potrafisz. Jeśli nie znasz odpowiedzi na jakieś pytanie, po prostu to dziecku powiedz. Ono zrozumie. Ale jednocześnie będzie widziało, że się starasz i że może do Ciebie przyjść w każdej sprawie. To przekonanie jest dla dziecka na wagę złota.

Co, jeśli dziecko ma za sobą stratę kogoś bliskiego, na przykład ukochanego dziadka, ale jeszcze nikt nigdy z nim o tym nie rozmawiał, mimo, że minęło już sporo czasu? Nie marnuj go więcej, to na pewno. Może właśnie nadchodzące Święto Zmarłych będzie okazją do pierwszej takiej rozmowy z dzieckiem, a później wspólnej wizyty na cmentarzu, wspólnego zapalenia świeczki na grobie dziadka?

Jak rozmawiać o śmierci?

Często dorośli nie rozmawiają z dziećmi o śmierci, odchodzeniu i stratach, ponieważ nie wiedzą, jakim językiem rozmawiać z dzieckiem. Co mówić, żeby dziecko się nadmiernie nie wystraszyło? Czy ono zrozumie tak trudny temat? Co, jeśli będzie go drążyło, a my nie będziemy znali odpowiedzi na niektóre pytania? Tak jak jednak pisałam powyżej, dzieci potrzebują rozmawiać o śmierci czy innego rodzaju utracie w momencie, gdy to ich dotyczy lub gdy zaciekawiają się tym tematem. Dzięki temu czują się bardziej spokojne i bezpieczne. Ich ciekawość zostaje zaspokojona, więc nie ma przestrzeni na tworzenie różnych, przerażających fantazji. I wreszcie – dziecko czuje, że nie jest samo z tym tematem. Rozmawiać warto. Warto też robić to umiejętnie. O czym w takim razie musisz pamiętać?

Bądź z dzieckiem szczery. Jeśli zmarło jego ukochane zwierzątko albo ktoś z rodziny, nigdy nie okłamuj dziecka. Nie mów, że „dziadek wyjechał”, nie kupuj drugiego, identycznego chomika, żeby tylko dziecko się nie zorientowało. Powiedz prawdę słowami dostosowanymi do wieku dziecka, bez wchodzenia w zbytnie szczegóły. Jeśli na przykład dziecko będzie pytało, co się dzieje z ludźmi po śmierci, powiedz mu to, w co wierzysz i co jest zgodne z Twoim światopoglądem. I znowu – pamiętaj, że rozmawiasz z dzieckiem, więc dostosuj to, co mówisz do wieku Twojego syna/ córki.

Mów w prosty sposób. Nie używaj trudnych, patetycznych sformułowań. Unikaj przenośni. Dotyczy to zwłaszcza rozmów z przedszkolakami czy dziećmi w młodszym wieku szkolnym. Mogą one ich jeszcze nie zrozumieć. Jeśli powiesz dziecku w wieku przedszkolnym, że „dziadek zasnął na wieki” ono może nie zrozumieć, o co ci chodzi. Dla niego czas jest jeszcze pojęciem abstrakcyjnym, więc pojęcie „na wieki” będzie niejasne. Sformułowanie „dziadek zasnął” może ponadto wzbudzać w dziecku lęk. Dziecko może się obawiać, że jeśli ono pójdzie spać, to też spotka je to samo, co dziadka. Jest wiele takich nieprecyzyjnych wyjaśnień, które mogą niepokoić dzieci.

Inne to na przykład: „tata poszedł do aniołków”. Sformułowanie „poszedł” sugeruje dziecku, że tata tak wybrał. Chciał i poszedł. To już niedaleko od pomyślenia sobie, że „tata wolał iść do aniołków niż być tu ze mną”. A dalej: „jestem niedobry, skoro tata woli być z aniołkami niż ze mną”. Jeśli chcesz wyjaśnić dziecku, że ktoś bliski umarł powiedz to prosto i zgodnie z prawdą – na przykład, że „tata umarł. Jego serce przestało bić. Przestał oddychać, a jego ciało nic nie czuje”. Nie bój się używać takich słów jak „śmierć” czy „umarł”, one po prostu opisują to, co się wydarzyło.

Mów tyle, ile dziecko potrzebuje usłyszeć. Niektórzy dorośli mają pokusę, by w rozmowie z dzieckiem opowiedzieć mu w szczegółach o danym problemie, np. poważnej chorobie mamy. Niektórzy czynią z dziecka swojego powiernika, bo trudno im poradzić sobie z własnymi emocjami. W obu tych przykładach ulgę odczuwa dorosły, jednak dzieje się to kosztem dziecka. Dla dziecka sytuacja bycia powiernikiem i opiekunem osoby dorosłej jest zbyt trudna do uniesienia. Dzieci pokazują, ile potrzebują się dowiedzieć, wystarczy ich uważnie słuchać i obserwować w trakcie rozmowy. Jeśli dziecko zadaje pytania, staraj się na nie odpowiadać w prosty sposób. Mów tyle, o ile dziecko pyta, a nie tyle, ile Ty potrzebujesz z siebie „wyrzucić”. Jeśli masz potrzebę rozmowy, zawsze możesz zwrócić się z nią do bliskiego Ci dorosłego, nie obsadzając dziecka w roli powiernika.

 

Emocje w rozmowie

Rozmowy o śmierci czy przemijaniu są trudne także dlatego, że wzbudzają wiele nieprzyjemnych emocji: smutek, cierpienie, bezradność, żal, tęsknotę, złość. I to nie tylko w dziecku, ale także w rodzicu. Te emocje mają prawo się pojawić, są zupełnie naturalne, choć jednocześnie bardzo trudne. Nie ukrywaj ich przed dzieckiem. Jeśli jest ci bardzo smutno i chcesz płakać, nie tłum tych przeżyć w sobie. Będąc autentyczną/ autentycznym, pokazujesz dziecku, że ono także ma prawo pokazywać na zewnątrz swoje uczucia. Pokazujesz, że płacz oczyszcza i że to nie wstyd czasami płakać, gdy jest nam smutno. Podkreśl jednak, że to jest Twój smutek, Twój płacz. Że teraz tego potrzebujesz i to ci pomaga. Dziecko może widzieć Twoje łzy, to, że jest ci smutno, że przeżywasz ciężki czas. Jednak potrzebuje usłyszeć też, że nie musi cię pocieszać, że nie jest odpowiedzialne za Twoje uczucia i że ma prawo tę sytuację przeżywać na swój sposób.

Czasami może się zdarzyć, że Twoje emocje Cię przytłoczą i nie będziesz mieć przestrzeni na zajmowanie się emocjami dziecka. Poproś wtedy, by ktoś inny porozmawiał z dzieckiem i dał mu wsparcie. Ktoś, kto nie przeżywa danej sytuacji tak intensywnie, ma większy dystans i dzięki temu będzie w stanie skupić się na dziecku. W rozmowie o śmierci i stracie dziecko potrzebuje usłyszeć od dorosłego, że ma prawo być smutne, złe, rozżalone, a nawet wściekłe. Potrzebuje, żeby dorosły zaciekawił się tym, jak dziecko przeżywa tę sytuację. Pamiętaj też, że jednocześnie dziecko ma prawo nadal być dzieckiem i na swój sposób przeżywać stratę. Może potrzebuje się pobawić, pobiegać, iść na plac zabaw? Nie musi cały czas siedzieć w kąciku i płakać i to nie znaczy, że nie tęskni, że nie brakuje mu osoby, która odeszła. Nie ma jednego, właściwego patentu na przeżywanie – zarówno wśród dorosłych, jak i wśród dzieci.

W kolejnym wpicie podpowiem kilka wartościowych książek dla dzieci, które poruszają temat śmierci czy szerzej – straty. Wspólne czytanie książki może być dobrym wstępem do rozmowy z dzieckiem na takie tematy.

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięca

Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci i stracie? was last modified: 15 października, 2020 by admin
rozmowa z dzieckiemśmierć
1 662 odsłon
1
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Jak wywieranie presji wpływa na dziecko –...

24 listopada 2020

Wakacje z językiem angielskim – propozycja dla poszukiwaczy...

26 lipca 2024

Cykl o rozwoju. Starsze dzieciństwo.

2 kwietnia 2019

Wartościowe bajki dla dzieci

26 marca 2020

Nauka angielskiego w wakacje – jak ją...

14 maja 2024

Nowy rozdział, nowe wyzwania. Jak przygotować dziecko...

30 sierpnia 2021

Twoje dziecko marzy o szkółce jeździeckiej? Poznaj...

30 października 2021

Gry bez prądu i zabawy dla najmłodszych

4 października 2021

Dzień Matki po angielsku

12 maja 2025

Książeczki po angielsku dla dzieci – jak...

16 czerwca 2025

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego dla dzieci i młodzieży

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Co to jest lapbook i jak może pomóc w nauce angielskiego z dziećmi? Pomysły i inspiracje

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry