Od tego tygodnia nauka zdalna jest już codziennością dla wszystkich uczniów w naszym kraju. Jest to wyjątkowy czas, do którego warto dobrze się przygotować. W poprzednim wpisie znajdziesz wskazówki psycholog dziecięcej o tym, jak wspierać dziecko w nauce (i życiu) online, a tym razem podpowiadamy, jak przygotować dziecko do nauki online z technicznej perspektywy. Objaśniamy m.in. jak odpowiednio przygotować stanowisko pracy ucznia oraz jakie praktyki warto wprowadzić podczas lekcji.
Po pierwsze – jak przygotować stanowisko do nauki?
Miejsce do nauki ma ogromne znaczenie, ponieważ często decyduje o poziomie skupienia i motywacji do wykonywania obowiązków. Łatwiej będzie zabrać się do pracy, gdy mózg skojarzy dane miejsce wyłącznie z nauką, dlatego odradzamy naukę na łóżku, w kuchni czy salonie. Są to miejsca, które kojarzą się z odpoczynkiem, co nie pomaga w utrzymaniu uwagi. Dodatkowo obecność innych domowników w tych pomieszczeniach, nagromadzenie dźwięków i zapachów jedzenia bardzo rozpraszają. Otoczenie powinno pomagać w skupieniu, dlatego warto również zadbać o porządek na biurku.
Staraj się pilnować, aby dziecko miało komfortową przestrzeń do czytania i pisania. Nauka i lekcje online powinny odbywać się w dobrze oświetlonym, przewietrzonym pokoju. Zwracaj uwagę na poprawną postawę dziecka przed komputerem. Ogromne znaczenie ma fotel lub krzesło – powinno wspierać lędźwia i pomagać w utrzymywaniu wyprostowanego kręgosłupa. Idealnie byłoby, gdyby dziecko podczas zajęć było wsunięte do biurka, aby mogło na nim oprzeć przedramiona i łokcie – ma to bardzo duże znaczenie w utrzymywaniu barków na tej samej wysokości, co w długofalowej perspektywie ma wpływ na postawę dziecka. Ważna jest również odległość od monitora, który powinien znajdować się na wysokości wzroku – ani za nisko, ani za wysoko. Zdrowe oczy i kręgosłup przede wszystkim!
Po drugie – co warto zrobić przed rozpoczęciem zajęć?
Odpowiednie techniczne przygotowanie do lekcji online zapewnia dziecku psychiczny komfort i poczucie bezpieczeństwa. Przed pierwszymi zajęciami online warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z programem i jego podstawowymi funkcjami (włączanie/wyłączanie mikrofonu i kamery, wygląd panelu do logowania na zajęcia, korzystanie z interaktywnej tablicy), aby dziecko bez pomocy rodzica mogło w pełni korzystać z zajęć i możliwości programu.
Przed pierwszymi zajęciami danego dnia przygotujcie z młodszym dzieckiem wszystkie potrzebne elementy, takie jak: książka, zeszyt, piórnik. Starszym dzieciom warto wspomnieć, aby telefon lub tablet w czasie trwania lekcji leżały nieużywane lub wyłączone. Pamiętaj o podłączeniu młodszemu dziecku ładowarki do komputera!
Na zajęcia warto zalogować się kilka minut wcześniej, aby sprawdzić połączenie sieciowe, a w razie problemów technicznych mieć czas na kontakt z nauczycielem. Logowanie “nie na ostatnią chwilę” dobrze wpływa na skupienie dziecka już od samego początku lekcji.
Zadbaj o odpowiednie nawodnienie – mózg składa się aż w 80% z wody, która pomaga w komunikacji między komórkami, usprawnia pamięć i koncentrację. Dlatego warto, aby dziecko podczas nauki miało pod ręką zdrowy napar lub wodę.
Po trzecie – interakcja między uczniami i nauczycielem
Interakcja z nauczycielem i innymi uczniami jest bardzo ważna. Przecież nie można zamienić lekcji w wykład jednej strony! Na płynność komunikacji online’owej działa dobrze włączona kamera – można pokiwać głową, czy się uśmiechnąć! To zawsze poprawia atmosferę 🙂 Dodatkowo włączona kamera działa motywująco – “nauczyciel mnie widzi, nie mogę przysypiać”.
Uwaga – jeśli dziecko stanowczo odmawia uruchamiania kamery, porozmawiajcie, co się za tym kryje. Lepiej zadziała stopniowe oswajanie z tą możliwością – może siedząc w różnych pokojach, zadzwonicie do siebie używając włączonych kamer? Dziecko łatwiej nabierze pewności w zaufanym otoczeniu.
Po czwarte – przerwy
W dobie nauki online przerwy nabierają jeszcze większej mocy! Czas pomiędzy lekcjami najlepiej jest wykorzystać na przewietrzenie pokoju, wyjście na balkon, krótkie ćwiczenia fizyczne np. rozciąganie, jogę. Przed stresującym wydarzeniem np. kartkówką dobrze jest wykorzystać przerwę na ćwiczenie świadomego, głębokiego oddechu. Po skończonej lekcji, zdrowe dla naszych oczu będzie patrzenie na otaczający krajobraz, w dal.
→ O roli przerw w nauce przeczytasz tutaj: Przerwy w nauce – mózg będzie Ci za nie wdzięczny!
Krótkich przerw lepiej nie spędzać na przeglądaniu telefonu, ponieważ kolejny ekran nie jest odpoczynkiem dla wzroku. Na social media i bieżące wiadomości warto zostawić czas podczas dłuższych odstępów między lekcjami.
Podane przez nas pomysły to sugestie, jak pomóc młodszym i starszym uczniom w szybkiej adaptacji do nauki zdalnej. Gorąco zachęcamy do poszukiwania własnych sposobów na stworzenie przyjaznej “domowej szkoły”, która w pełni wykorzysta możliwości dzisiejszego świata.
Autorki: Dominika Kulawczuk i Natalia Kreczmańska, Early Stage
Zdjęcie: Tima Miroshnichenko | Pexels