Kolory to temat bliski każdemu przedszkolakowi. Wraca on przy nauce słownictwa z innych zakresów leksykalnych i daje wiele możliwości artystycznej ekspresji dzieci. Kolory to także idealny temat, by zacząć integrować codzienną zabawę z poznawaniem języka. Jak może wyglądać taka nauka angielskiego w domu? Zapraszam Was na kolorowy wpis o kolorach… i nie tylko!
Nauka angielskiego w domu – GRUPOWANIE
Sortowanie przedmiotów ze względu na jakąś cechę to ważna umiejętność wieku przedszkolnego. Dzieci poznają znaczenie stopniowanych przymiotników, doskonalą swoją uważność, dostrzeganie podobieństw i różnic.
Pierwszym zadaniem, w trakcie którego możecie uczyć dziecko angielskiego w domu oraz utrwalić nazwy kolorów jest właśnie grupowanie – porządkowanie. W moim przykładzie zobaczycie kolorowe bąbelki, które trzeba wrzucić do pasującej kolorem miski.
Podczas grupowania przedmiotów nazywajcie ich kolory: red, orange, yellow, green, blue. Kolorowe bąbelki możecie zastąpić zabawkami w różnych kolorach, warzywami i owocami, ubraniami… W ten sposób zadanie może być również okazją do poznania innych słów.
Jeśli będziecie sortować małe przedmioty możecie je łapać łyżką, szczypcami lub pałeczkami. Wprowadzenie tego utrudnienia sprawi, że dziecko może być bardziej zaangażowane i zmotywowane (zadanie nie będzie zbyt łatwe). Chwytanie to także okazja do doskonalenia dokładności ruchów dłoni – rozwijania motoryki.
MALOWANIE PALCAMI
Nauka angielskiego w domu poprzez malowanie farbami? Nic prostszego! Do tego zadania wykorzystaj przygotowany przeze mnie kontur tęczy – dzieci odciskają swoje pomalowane farbami palce w miejscu kółek. Zadanie wymaga precyzji, wyczucia nacisku palcem i dobrania odpowiednich kolorów. Możesz dać dziecku przykład i również odciskać swoje palce w części kółek.
Nazwijcie kolory po angielsku, być może do stworzenia pomarańczowej lub zielonej farby niezbędne będzie zmieszanie dwóch kolorów w osobnych pojemniczkach. Zaangażuj dziecko w odkrywanie, co się stanie po zmieszaniu farb. Dla przedszkolaka to bardzo ciekawy eksperyment!
KSIĄŻECZKI
Do tego zadania wykorzystajcie ulubione książki dziecka. Najlepiej sprawdzą się takie z dużą ilością kolorowych obrazków. Wspólnie przeglądajcie książki – odszukajcie na obrazkach przedmioty w poznanych kolorach, nazwijcie je. Możesz mówić do dziecka: Find yellow! (Znajdź żółty!) lub pozwolić dziecku nazywać kolor do wskazania.
Być może dziecko zainteresuje się nowymi słowami, zapyta o inne obrazki – świetnie! To doskonała okazja, aby wprowadzić także inne słówka – warto wspólnie odszukać je w słowniku, odsłuchać ich wymowę i wykorzystywać do kolejnych zabaw.
MEMORY
Nauka angielskiego w domu w połączeniu z zabawą, która polega na odszukiwaniu par pasujących do siebie obrazków. Zanim zaczniecie się bawić, wspólnie przygotujcie karty. Wydrukuj kartę pracy, możesz nakleić ją na grubszy papier, tak by karty były trwalsze i wielorazowe. Ja zdecydowałam się na łatwiejszą wersję – dwukolorową. Jeden obrazek z pary z tyłu jest żółty drugi czerwony.
Następnie wytnij prostokąty i pozwól dziecku je porozcinać. To bardzo wartościowe, aby w tworzenie kart zaangażować dziecko, aby przygotowania potraktować również jako naukę języka angielskiego.
Kolejnym etapem jest kolorowanie obrazków – wykorzystajcie kredki lub flamastry. Warto próbować różnych sposobów kolorowania. Nacisk flamastra i kredki na kartkę jest różny także i tu dziecko próbując wypracowuje odpowiedni sposób pracy i uczy się.
Gdy karty będą już gotowe nazwijcie kolory i pozostałe obrazki: sun, tree, apple, sea, orange. Możecie nazywać je także w trakcie zabawy lub skupić się jedynie na kolorach. Następnie ułóżcie karty obrazkami do dołu i zacznijcie zabawę. Dziecko odkrywa dwa obrazki – jeden po drugim i nazywa je. Jeśli są w tym samym kolorze – zbiera je i układa razem na boku. Warto być uważnym w tej zabawie – jeśli dziecko chce samodzielnie odsłaniać obrazki – pomagaj w ich nazywaniu, jeśli chce aktywnie bawić się z Tobą – także odkrywaj obrazki w swojej turze.
Gdy odnajdziecie wszystkie pary podsumujcie zadanie nazywając je: red apple, green tree, blue sea, yellow sun, orange orange lub według schematu The sea is… blue! – dziecko może dopowiedzieć kolor.
KLOCKI
Klocki to wspaniała zabawka – także do nauki angielskiego w domu. Wykorzytując przygotowaną przeze mnie kartę pracy, zaprojektujcie 4 wieże z klocków. Pokolorujcie klocki na wybrane kolory. Możesz zaplanować ciąg logiczny następujących po sobie kolorów i zaangażować dziecko w podpowiadanie, jaki kolor powinien być następny (np. blue – yellow – blue – yellow – ? – ?). Nazywajcie kolory klocków, policzcie je (one, two, three, four, five, six).
PIOSENKA
Na koniec zapraszam Was do posłuchania piosenki o tęczy (The Rainbow) z aplikacji muzycznej Early Stage – znajdziecie ją w folderze Rytmy Early Stage. Podczas słuchania Waszym językowym zadaniem może być wskazywanie kolorów, o których usłyszycie w piosence.
Oprócz tego warto położyć się na dywanie, zamknąć oczy, wsłuchać się w muzykę (w deszcz) lub odwrotnie – żywiołowo zatańczyć. Wszystko, co tyko czujecie, że będzie dla Was odpowiednie – dozwolone!
Zachęcam, aby zadania powyżej wykonywać nie wszystkie na raz. Rozłóżcie sobie pracę na kilka dni. Śmiało też modyfikujcie je podążając za zainteresowaniem dziecka. Ważne, aby dzieci doświadczały radości, wzmocniły się w samodzielności, poeksperymentowały i spędziły czas z Wami. W takich bezpiecznych warunkach nowe angielski słówka, czy piosenka same wpadną do głowy!
Kolorowej zabawy!
Agnieszka Gajewska