Umiejętność posługiwania się parafrazą, sprawdza się już na poziomie egzaminu ósmoklasisty. Jest to także ważny element matury rozszerzonej z języka angielskiego. Czym jest parafraza? To przede wszystkim zdolność do mówienia tego samego innymi słowami, która bardzo często przydaje się w życiu codziennym. Jak jej używać na co dzień i jak to wygląda w języku angielskim? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.
Parafraza, kiedy się przydaje?
Na parafrazy w nauce języka angielskiego możemy spojrzeć od co najmniej dwóch stron. Samego procesu nauczania i praktycznego znaczenia tej umiejętności w życiu codziennym. Nastolatek dość szybko jest w stanie uzmysłowić sobie, po co mu umiejętność parafrazy, kiedy zapomni jakiegoś słowa. Zdolność do przekazywania tej samej informacji na kilka różnych sposobów sprawia, że gdy gdzieś uleci nam jakieś słowo, sens zdania możemy zbudować innymi zwrotami. To cenna umiejętność także w sytuacji, gdy ktoś nas nie rozumie albo nie jest pewny, czy właściwie interpretuje naszą wypowiedź i prosi o jej powtórzenie. Parafraza:
-
- podnosi zdolności komunikacyjne;
- pozwala utrzymać płynność wypowiedzi, nawet gdy zabraknie jakiegoś słowa;
- umożliwia sprecyzowanie znaczenia komunikatu, chroni więc przed nieporozumieniami językowymi.
Zdolność do transformacji zdań otwiera drogę do osiągania kolejnych poziomów sprawności językowej. Bardzo przydaje się przy tworzeniu dłuższych form pisemnej wypowiedzi. Tutaj bardzo ważne jest unikanie powtórzeń, stosowanie różnorodnych konstrukcji gramatycznych zamiast nieustannego powracania do tych już wielokrotnie użytych.
Przy okazji warto sprawdzić często stosowane zwroty i konstrukcje, które są dobrze widziane w wypowiedziach pisemnych, bo np. wprowadzają lepsze uporządkowanie tekstu. Sprawdź naszą listę słówek, które podniosą rangę każdego wypracowania.
Parafraza a nauka angielskiego
Zdolność parafrazowania jest bardzo przydatna i w niejednej sytuacji ratuje płynność wypowiedzi. Transformacje są także ciekawym narzędziem, które można wykorzystać w nauczaniu języka angielskiego. Oczywiście na egzaminach służą one przede wszystkim sprawdzeniu znajomości określonych konstrukcji i zdolności zastępowania ich innymi zwrotami, natomiast na co dzień, ucząc się angielskiego, dziecko zachęcane do parafrazowania poszerza swoją świadomość językową. Parafrazowanie utrwala określonego rodzaju konstrukcje językowe, pozwala skuteczniej przyswajać zasady słowotwórstwa w języku angielskim. Tutaj nie chodzi bowiem o to, aby dziecko namiętnie przekształcało jeden rodzaj zdania w inny rodzaj wypowiedzi i powtarzało to 10, 15 albo 20 razy. Oczywiście, czasami i takie ćwiczenie określonej frazy przydaje się dla utrwalenia, natomiast sama parafraza ma raczej na celu umiejętność sprawnego adaptowania komunikatu do różnych okoliczności. Parafraza uczy:
-
- dostosowywania wypowiedzi do okoliczności (trzeba mówić bardziej poetycko, literacko albo konkretnie i w żołnierskich słowach);
- budowania konkretnego „klimatu”, atmosfery wypowiedzi, za pomocą wykorzystania określonych konstrukcji;
- dobierania konstrukcji językowych do rozmówcy, jego oczekiwań, znajomości języka itd.
Parafraza poszerza horyzonty. Działa podobnie jak nauka homonimów, homofonów czy homografów. Motywuje ona jednak do szerszej i głębszej eksploracji języka. Tutaj nie chodzi tylko o pojedyncze słowa, lecz także całe konstrukcje językowe, budowanie określonego typu wypowiedzi. To sposób na inne spojrzenie na język, bardziej elastyczne korzystanie z możliwości, jakie daje. Im lepiej idzie uczniowi parafraza, tym większą zdolność językową zyskuje, a tym samym jest gotowy na zdobywanie kolejnych językowych szczytów.
Praktyczna nauka parafrazy
Parafrazę najłatwiej ćwiczy się w parach czy nieco większej grupie. Możecie podjąć wyzwanie: rzucacie jedno zdanie i Waszym zadaniem jest znalezienie jak największej liczby propozycji powiedzenia tego w inny sposób. Możecie się bawić w domu – gdy dziecko opowiada Ci coś po angielsku, poproś je, aby powiedziało to inaczej.
Oglądając bajki czy seriale, też możecie bawić się w parafrazę. Do tego można dodać zajęcia plastyczne, szczególnie na początku nauki. Razem możecie zrobić grafikę przedstawiającą różne zamienniki dla danej konstrukcji. Z czasem zasób tych możliwości będzie się poszerzać. Taka plansza może być więc przy okazji ciekawą dokumentacją postępów dziecka. Powtórki oczywiście także są potrzebne, szczególnie przed różnego rodzaju egzaminami czy testami, warto jednak z parafrazy najpierw uczynić przedmiot zabawy językiem, testowania jego możliwości, sprawdzania, na ile jest elastyczny i jak dużo można w nim powiedzieć.
Z czasem poszczególne konstrukcje zaczną stanowić naturalny zasób słownictwa dziecka i ich wykorzystanie w codziennej komunikacji będzie dla ucznia absolutnie naturalne, a to przecież o to nam w tym wyzwaniu chodzi.
Zdjęcie: Skitterphoto | Pexels