Kiedy rodzice naszych uczniów pytają nas, co zrobić, żeby dziecko dostało się do dobrej szkoły i osiągnęło sukces w życiu, mówimy – niech czyta książki! Taka odpowiedź budzi często zdziwienie, wręcz niedowierzanie. Jednak badania na temat wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży, przekonują nawet najbardziej nieprzekonanych. Czytać po prostu się opłaca. A co czytać dziecku i z dzieckiem? Zapraszamy do lektury!
Czytanie zapewnia sukces w przyszłości
Warren Buffett, jeden z największych autorytetów w dziedzinie inwestowania, powiedział:
Wszystko, co inwestujesz w siebie, zwraca się dziesięciokrotnie. Wiedza zdobyta dzięki edukacji, w przeciwieństwie do aktywów oraz inwestycji, nie może zostać w żaden sposób odebrana”.
Taka myśl przyświeca zapewne rodzicom, którzy szukają dla dzieci najlepszych szkół, nauczycieli, inwestują w naukę języków obcych i wożą na zajęcia dodatkowe. Jednak wiedza, która dzisiaj jest ważna, może stać się nieaktualna już za kilka lat!
Jak się ma czytanie do kompetencji przyszłości?
To dlatego jednym z priorytetów systemów edukacji na całym świecie stają się kompetencje przyszłości. Są to umiejętności, których młodzi ludzi będą potrzebować w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, aby móc skutecznie działać w życiu zawodowym i prywatnym. Za najważniejsze z nich uważa się kompetencje cyfrowe, kreatywność, krytyczne myślenie, komunikację i współpracę.
Jak je kształtować? Od lat zajmujemy się edukacją i widzimy, że czytanie rozwija wszystkie te kompetencje! Czytanie daje przewagę. Błędnie uważa się je jedynie za hobby, zamiast traktować jako ważny codzienny nawyk, taki jak mycie zębów.
-
- Badania OECD PISA na 255 tys. nastolatków z 32 krajów dowiodły, że czytanie ma większy wpływ na sukces życiowy niż pochodzenie społeczne.
- Wpływ czytania dla przyjemności na postęp w słownictwie, pisowni i matematyce jest czterokrotnie większy niż posiadanie wykształconych rodziców (dr Sullivan i Brown, 2013 r.)
- 100 procent słów więcej od swoich rówieśników znają dzieci, którym rodzice regularnie czytają książki.
- Dobra umiejętność czytania pozwoli dzieciom skutecznie się komunikować, przyswajać i rozumieć nowe informacje oraz wpływa na ich osiągnięcia we wszystkich przedmiotach (dr Sullivan, 2013 r.).
Jeśli chcemy, żeby dzieci miały szeroką wiedzę i zainteresowania, były ciekawe świata, otwarte i sprawcze, po prostu im czytajmy i zachęcajmy do samodzielnej lektury.
Czytanie może być frajdą szczególnie wtedy, kiedy sami wybieramy książki. Nie musi ograniczać się do zestawu lektur proponowanych w szkole.
Mogą być to sprawdzone propozycje z portalu Alternatywna Lista Lektur, który Fundacja Edico stworzyła we współpracy z nauczycielami, bibliotekarzami, recenzentami i młodzieżą.
Czym jest Alternatywna Lista Lektur?
-
- wygodną stroną www, na której w łatwy sposób znajdziecie książki dobrane do wieku i potrzeb edukacyjnych dziecka
- zestawieniem nowości wydawniczych i wartościowej klasyki polskich i zagranicznych autorów
- listą książek, które sprawią, że dziecko odnajdzie przyjemność w czytaniu
- poradnikiem, jak zachęcić dziecko do czytania i wyrobić w nim nawyk codziennego sięgania po książkę.
- portalem motywującym do głośnego czytania dzieciom
- propozycją dla tych, którzy czytają pasjami, ale i tych, którzy za czytaniem (jeszcze) nie przepadają.
- projektem dynamicznym, otwartym, stale uzupełnianym o wartościowe i sprawdzone tytuły
- wyborem książek spoza kanonu lektur szkolnych wraz z materiałami edukacyjnymi
Co czytać z dzieckiem? Jakie książki podsuwać młodzieży?
Dla uczniów Early Stage przygotowałyśmy zestaw znakomitych książek we wszystkich kategoriach wiekowych. Od przedszkolaków aż do uczniów klasy maturalnej.
Książki dla przedszkolaków
-
- seria o uczuciach Tiny Oziewicz: „Co robią uczucia?”, „Co uczucia robią nocą?”
- Sylvia Vanden Heede „Felek i Tola”
- Paweł Pawlak „Felcia”
- seria o Basi Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak: „Basia. Wielka księga pytań”, „Basia i Boże Narodzenie”, „Basia. Wielka księga świąteczna”
- Mitsumasa Anno „Liczymy razem”
Książki dla klas 1-3 szkoły podstawowej
-
- seria „Kocia szajka” Agaty Romaniuk: „Kocia szajka i napad na moście”, „Kocia szajka i duchy w teatrze”, „Kocia szajka i gondola przemytników”, „Kocia szajka i ucho różowego jelenia”
- Frida Nilsson i Maria Nilsson Thore „Prezent dla Cebulki”
- Anton Bergman i Emma AdBage „Jedyna taka Ester”
Książki dla klas 4-6 szkoły podstawowej
-
- Deron R. Hicks „Przekręt na Van Gogha
- Eva Frantz I Elin Sandstrom „Tajemnica dworu Helmersbruk”
- Frida Nilsson „Piraci Oceanu Lodowego”
- Michael Ende „Niekończąca się historia”
Książki dla klas 7-8 szkoły podstawowej
-
- Gordon Korman „Nienauczalni”
- Marine Carteron „Mój brat, strażnik”
- Andrew Norris „Mike”
- Ransom Riggs „Osobliwy dom Pani Peregrine”
- John Green „Żółwie aż do końca”
- Zygmunt Miłoszewski „Hydropolis”
Książki dla licealistów
-
- Leigh Bardugo „Cień i kość”
- Sally Rooney „Normalni ludzie”
- Jeff Zentner „Król węży”
- Victoria Schwab „Vicious. Nikczemni”
- Christelle Dabos „Zimowe zaręczyny”
- Matt Haig „Biblioteka o północy”
>> Pobierz PDF z listą lektur dla dzieci od przedszkola do liceum! <<
Więcej propozycji na portalu www.alternatywnalistalektur.pl
Autorki artykułu i zestawienia lektur:
Edyta Plich. Prezeska Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauce Edico, dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (TIM), polonistka, wieloletnia dyrektorka jednego z warszawskich gimnazjów i liceów, specjalistka zarządzania zasobami ludzkimi.
Magdalena Siekierzyńska. Wiceprezeska fundacji Wspierania Dzieci w Nauce EDICO, wicedyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży TIM, założycielka szkoły językowej POLISH FOR YOU, polonistka i trenerka efektywnego uczenia.
Źródła:
– PISA, Reading for change, 2011