Nie ma skutecznej i efektywnej nauki bez regularności. Bez powtarzania i systematyczności trudno zresztą wyobrazić sobie jakikolwiek trwały sukces. Czy to oznacza jednak, że nauka języka ma polegać na schematycznych ćwiczeniach z podręcznika i wkuwaniu słówek? Niekoniecznie.
Jak działa nasza pamięć?
Nauka języka angielskiego odbywa się dokładnie tak, jak przyswajanie każdej innej umiejętności. W naszym mózgu wytworzyć się muszą odpowiednie połączenia neuronalne, które działają jak banki pamięci. Im ścieżki są bardziej rozbudowane i trwałe, tym szybciej, skuteczniej, bardziej automatycznie coś robimy lub… posługujemy się płynnie językiem obcym.
Zapamiętywanie, nierozerwalnie związane z nauką języka, oznacza więc budowanie takich dróg w naszej pamięci. Im więcej poświęcamy czasu na naukę (oczywiście liczy się tutaj również dobór metod, które stymulują pracę pamięci i ją wspomagają), tym silniejsze i bardziej rozbudowane stają się połączenia i ścieżki neuronalne. Najpierw budują się te odpowiedzialne za rozumienie, a dopiero kiedy odpowiednio osłuchamy się z wymową i gramatyką języka, zaczynamy coraz swobodniej mówić.
Z czasem coraz bardziej skomplikowane konstrukcje stają się naturalne i używamy ich we właściwym kontekście wręcz automatycznie. Niestety, im rzadziej mamy kontakt z językiem, im mniej poświęcamy czasu na przypominanie mózgowi o istnieniu tych ścieżek i przechodzenie po nich, tym nasze umiejętności stają się coraz mniej płynne. Najpierw pojawia się problem z mówieniem, z czasem można mieć także coraz większy problem z rozumieniem języka obcego.
Czy język obcy można zapomnieć?
Jakkolwiek dziwnie to brzmi, niestety tak. Nasz mózg jest jak mięsień, jeśli więc go nie stymulujemy, nie zachęcamy do pracy w danym obszarze, siła ścieżek neuronalnych spada. Warto też pamiętać o tym, że codziennie zalewani jesteśmy setkami informacji, wiele z nich musimy przyswajać, a nasz mózg działa ekonomicznie. Jeśli jakiś obszar pamięci nie jest od dłuższego czasu wykorzystywany, zaczyna się jego „czyszczenie”, aby zrobić miejsce na inne, nowe informacje: https://earlystage.pl/blog/2021/05/15/czy-mozna-zapomniec-jezyk-obcy/.
Co z tą regularnością?
No dobrze, wiemy już, że regularny kontakt z językiem obcym, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu nauki jest niezbędny. Pojawia się jednak pytanie, jak o to zadbać, jak pomóc dziecku wypracować nawyki, które zagwarantują stały i regularny system ćwiczenia kolejnych umiejętności językowych. Przede wszystkim regularność dotyczyć powinna nie tylko języka angielskiego, lecz także każdej innej nauki. Warto więc zacząć od podstaw.
-
- Dobrym rozwiązaniem jest wypracowanie pewnego schematu dnia, w którym jest miejsce na naukę i jest czas wolny. Tutaj trzeba od samego początku umiejętnie znaleźć balans, bo zbyt mało czasu przewidzianego na odpoczynek będzie skutkowało przemęczeniem, które pociągnie za sobą niechęć.
-
- Utrzymaniu regularności mogą pomóc nawyki towarzyszące, czyli np. wracam do domu ze szkoły i zanim usiądę do pracy zjem obiad, pójdę na spacer z psem (pomogę w domowych obowiązkach, a przy okazji zadbam o potrzebny mi i także dobry dla mózgu ruch), po powrocie zajmę się szkolnymi zadaniami, a następnie będę mieć czas wolny.
-
- Ważne jest planowanie do przodu, np. w sobotę lub niedzielę warto spojrzeć na plan nadchodzącego tygodnia. Można wtedy dostrzec ewentualne wydarzenia, które burzą schemat, i dzięki temu wprowadzić modyfikacje chroniące przed wypadnięciem z rytmu.
-
- Systematyczności i regularności w nauce sprzyjać z pewnością będzie dobrze zorganizowane miejsce pracy, bez zbędnych rozpraszaczy, odpowiednio nasłonecznione, wyposażone w dodatkowe źródła światła, czyste, dopasowane do potrzeb. Tutaj się wchodzi, siada, z pasją „robi swoje” i można iść odpoczywać.
-
- Regularność w nauce zapewnia także dobre wysypianie się, systematyczny odpoczynek, czas na zabawę, dla siebie, na totalnym luzie. To sprawdza się zarówno u dzieci, jak i u dorosłych.
Więcej cennych nawyków znajdziesz tutaj: https://earlystage.pl/blog/2021/10/18/10-nawykow-ktore-poprawia-nauke-twojego-dziecka/
Dobre otoczenie
Jako rodzic możesz zrobić dużo więcej dla regularności nauki swojego dziecka, niż pilnować, czy odrabia zadania domowe. Możesz włączyć bajkę po angielsku, zadbać o częsty kontakt dziecka z piosenkami w tym języku, w pewnym momencie zamiast polskich wiadomości i serwisów informacyjnych możesz włączyć te zagraniczne.
Dodatkową stymulacją będą z pewnością także wyjazdy zagraniczne. Nie bez znaczenia może się także okazać twoje wsparcie przy tworzeniu map myśli, fiszek, infografik, które będą cennym narzędziem wspomagającym ćwiczenie pamięci, a jednocześnie ich atrakcyjna forma wizualna sprawi, że dziecko czy nastolatek chętnie będzie do nich zaglądać. Takie zupełnie niepozorne działania, znacznie mniej przymusowe i kontrolujące mogą się dla budowania nawyku regularnej pracy z językiem okazać znacznie skuteczniejsze niż codzienne pytanie, czy dziecko odrobiło już zadania.
Zdjęcie: olia danilevich | Pexels