Idea nauki języka angielskiego poprzez projekt międzynarodowy zrodziła się wiele lat temu w głowie Joanny Zarańskiej – założycielki i współwłaścicielki Early Stage. Od lat ta metoda doskonale się sprawdza – dzięki niej pokazujemy dzieciom szeroki kontekst zagadnienia, którego dotyczy projekt. Nie tylko uczymy słówek i nowych struktur, ale również pokazujemy im świat, opowiadając historię, uwrażliwiając na sztukę i muzykę, naświetlając jego palące problemy – przez co budujemy postawy odpowiedzialności społecznej.
W ramach rocznego projektu, nasi uczniowie uczestniczą w lekcjach tematycznych, poświęconych głównemu zagadnieniu w danym roku szkolnym. Śpiewają specjalne angielskie piosenki, skomponowane przez trzykrotnego laureata nagrody Fryderyka – Michała Tokaja, do których teksty napisała Joanna Zarańska i Beata Wysocka, a wykonują je Aga Zaryan i Sean Palmer.
Zwieńczeniem całorocznej pracy nad projektem jest wydanie płyty, nagranej w profesjonalnym studiu przez kilkuset uczniów Early Stage z całej Polski. To niezwykły prezent na zakończenie roku szkolnego. I świetny materiał do wakacyjnej powtórki angielskich słówek! 🙂
Przed Wami projekty międzynarodowe, które zrealizowaliśmy od 2010 roku!
2010/11 – WE ARE THE WORLD
Projekt zakładał wymianę międzykulturową uczniów Early Stage i dzieci z Kenii. Nawiązaliśmy bezpośredni kontakt z podopiecznymi szkoły św. Filipa w Nairobii. Dzieci uczyły się piosenek z różnych stron swiata. Uczniowie wysyłali również do siebie listy, w których krótko opisywali siebie i swoje otoczenie. Dla obu stron było to niezwykłe projekcie.
Przekazaliśmy uczniom kenijskim podkłady i piloty do naszych piosenek projektowych. Bardzo chętnie się ich uczyli i, podobnie jak dzieci w Early Stage, weszli do studia. Nagrali kilka utworów, które rówież znalazły się na płycie.
Wsparliśmy charytatywnie instytucje zajmujące się dziećmi mieszkającymi w slumsach Nairobii.
2011/12 – INDIA EXPRESS
Celem projektu było zapoznanie dzieci z kulturą i geografią Indii. Dzieci dowiedziały się wiele o zwyczajach, tradycjach, sztuce a także położeniu, faunie i florze tego kraju. Była to wyjątkowo ciekawa, egzotyczna podróż. Zarówno nasi uczniowie, jak i podopieczni organizacji Hamara Footpath w Indiach weszli do studia nagrań. Dzięki temu powstał wspaniały album łączący ze sobą dwa kontynenty.
Poprzez realizację projektu wsparliśmy organizację zajmującą się dziećmi ulicy z Bombaju.
Za projekt INDIA EXPRESS otrzymaliśmy trzeci certyfikat EUROPEAN LANGUAGE LABEL – europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych.
2012/13 – THE MAGIC BOOK OF SOUTH AMERICA
Projekt opowiadał o najbardziej znanych zabytkach i symbolach kultury latynoamerykańskiej oraz cudach tamtejszej przyrody (Machu Picchu, pływające wyspy na jeziorze Titicaca, rzeka Amazonka).
Głównym założeniem przedsięwzięcia była wymiana kulturowa między dziećmi z Polski i Boliwii. Najmłodsi interpretowali tradycyjne baśnie wybrane przez kolegów po drugiej stronie oceanu. Oprócz tego, z pomocą naszych organizacji partnerskich został nakręcony film dokumentalny, opowiadający o codziennym życiu i kulturze dzieci z plemienia Quechua w Boliwii.
W ramach projektu wsparliśmy działania trzech organizacji Biblioworks i Condortrekkers z miasta Sucre w Boliwii oraz polską fundację Papaya, z siedzibą w Krakowie.
2013/14 – WATER POWER
Tematem projektu Water Power była woda. Chcieliśmy zainspirować naszych uczniów do zastanowienia się nad tym, jak ważną rolę pełni w ich życiu woda. Poszerzaliśmy wiedzę na temat sposobów jej oszczędzania oraz konsekwencji jakie jej zanieczyszczenie może mieć dla naszej planety.
Woda jest nam niezbędna do życia, ale stanowi też źródło wspaniałej zabawy. Dlatego dzieci z naszej szkoły angażowały się w różnorodne projekty edukacyjne i artystyczno-językowe związane z tematyką wodną. Poznały rozmaite sporty wodne oraz cykl krążenia wody w środowisku. Zgromadziły wiele informacji na temat jezior, rzek i oceanów, wodnych podróży, zwierząt zamieszkujących podwodny świat oraz sposobów oszczędzania wody.
Przy projekcie współpracowaliśmy z Polską Akcja Humanitarną, wpierając realizowany przez organizację program wodno – sanitarny. Efektem naszego wspólnego zaangażowania jest wybudowana przez PAH studnia w Somalii.
2014/15 – ANIMALS ROCK
Tematem projektu były zwierzęta. Rozmawialiśmy o naszych pupilach, poznaliśmy zwierzęta z różnych stron świata, przyglądaliśmy się ich sposobom funkcjonowania i zastanawialiśmy nad rolą, którą spełniają w życiu człowieka. Zwracaliśmy również uwagę dzieci na to, jak odpowiedzialnie opiekować się zwierzętami. Uczyliśmy o obowiązkach, które wiążą się z ich posiadaniem i potrzebie opieki nad tymi niechcianymi i skrzywdzonymi.
Wspieraliśmy działania dwóch organizacji – WWF Polska oraz fundacji Viva! Akcja dla zwierząt. Przekazaliśmy środki na program ochrony tygrysa malajskiego oraz budowę domków w schronisku w Korabiewicach.
2015/16 – FOOD SMART
Projekt dotyczył jedzenia i odżywiania. Na lekcjach skupiliśmy się nie tylko na wprowadzaniu nowego, ciekawego słownictwa. Staraliśmy się także przekazywać szeroką wiedzę na tematy związane z jedzeniem. Poznawaliśmy kuchnie świata i różne tradycje kulinarne, utrwalaliśmy zasady zdrowego odżywiania i zwracaliśmy uwagę na problemy wynikające z ich nieprzestrzegania. Uwrażliwialiśmy uczniów na problematykę głodu w świecie. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy pomagać rejonom, w których z różnych przyczyn ludzie cierpią z powodu niedożywienia i głodu.
Wsparliśmy działania dwóch fundacji. Przekazaliśmy środki na dwa programy prowadzone przez Polską Akcję Humanitarną – PAJACYK, skupiony na pomocy w dożywianiu dzieci w polskich stołówkach szkolnych oraz akcje związane z przekazywaniem żywności mieszkańcom Syrii, którzy od 2011 cierpią z powodu wojny. Drugim naszym partnerem była Fundacja Szkoła Na Widelcu. Wspólnie udało nam się przeprowadzić serię warsztatów zdrowego gotowania, których uczestnikami były dzieci ze szkół podstawowych. Więcej informacji o projekcie znajdziecie tu oraz na naszej stronie internetowej.
2016/17 GO FOR EUROPE
W minionym roku szkolnym zrealizowaliśmy projekt dotyczący Europy – GO FOR EUROPE. Poznawaliśmy nasz kontynent w wielu różnych, ciekawych aspektach. Uczyliśmy podstawowych zwrotów w językach różnych europejskich krajów, poznawaliśmy kulturę, muzykę i historię Europy. Wspólnie z fundacją PAH wsparliśmy program pomocy wewnętrznym uchodźcom na Ukrainie, którzy ucierpieli z powodu konfliktu zbrojnego.
Więcej o projekcie przeczytasz tu i na naszej stronie internetowej:
2017/2018 – TRAVEL WONDERS
Projekt Travel Wonders opowiadał o światach podróży w różnorodnych kontekstach. Uczyliśmy się o historii transportu, o wielkich odkrywcach, o migracji zwierząt i najdalszych zakątkach świata. Podróżowaliśmy również w głąb siebie dzięki piosenkom projektowym, które opowiadały o różnych stylach podróżowania, przecierając szlak do fantazjowania i snucia planów na temat własnych wypraw.
Dzięki projektowi wsparliśmy kilka organizacji pozarządowych, które związane są z podróżowaniem, m.in. Fundację Podróże bez Granic, która pomaga realizować podróżnicze marzenia osób z niepełnosprawnościami.
2018/2019 – Feel The Music
Realizowanie projektu zbiegło się ze świętowaniem 25 urodzin Early Stage, dlatego tematem przewodnim była muzyka, która rozbrzmiewa w naszej szkole już od 1993 roku. Piosenki projektowe opowiadały o muzyce, którą słychać w świecie natury, o instrumentach muzycznych oraz o ważnych twórcach i ich dziełach. Uczniowie poznawali również różnorodne style muzyczne i taneczne. W ramach projektu wsparliśmy organizację Muzyka jest dla wszystkich, projekt Brave Kids, Fundację Kosmos dla Dziewczynek oraz Polską Akcję Humanitarną.
2019/2020 – THINK EARTH!
Projekt THINK EARTH! zrodził się z troski o naszą planetę i z chęci wspierania inicjatyw ekologicznych i społecznych. Wspólnie z uczniami zastanawialiśmy się, co może wydarzyć się z Ziemią za jakiś czas. Zależało nam, aby zwrócić uwagę najmłodszemu pokoleniu na problem zanieczyszczenia naszej planety i pokazać, co mogą robić, aby temu zapobiegać. Piosenki projektowe opowiadały o smogu i dziurze ozonowej, ale również o dbaniu i pszczoły, segregowaniu śmieci, sposobach na ograniczanie plastiku oraz o recyklingu.
2020/2021 – WEB WISE WORLD
Projekt powstał w trosce o bezpieczny cyberświat. Zbiegł się również z wybuchem pandemii, która “przeniosła” nas do świata online. Za pomocą piosenek projektowych opowiadaliśmy uczniom o tym, jak bezpiecznie i z szacunkiem (dla siebie i innych) korzystać z internetu. Uczyliśmy o hejcie, o asertywności w sieci, o tym, jak uniknąć niebezpieczeństw. W ramach projektu współpracowaliśmy z Fundacją Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga, z którą przeprowadziliśmy szkolenia online dla nauczycieli na temat cyberbezpieczeństwa, organizowaliśmy webinaria dla rodziców oraz naszych uczniów.
2021/2022 – SHINE
Tematem tegorocznego projektu są emocje. Projekt zachęca uczniów i ich rodziców do zajrzenia w głąb siebie – do świata, w którym królują emocje, z którymi czasem jest nam dobrze, a czasem nie. Z piosenek projektowych dowiadujemy się, jak bogaty świat wewnętrzny skrywa się w każdym z nas – od radości, poprzez złość, smutek, strach i wstyd. Projekt Shine opowiada o tym, że nie ma dobrych i złych emocji – każda z nich jest kierunkowskazem i ma nam coś ważnego do powiedzenia. W ramach projektu realizujemy również cykl webinariów i podcastów dla rodziców, nad którymi pieczę merytoryczną sprawuje Ośrodek Wsparcia i Rozwoju Bliskie Miejsce.
W ramach projektu uczniowie mogą korzystać ze specjalnej platformy, na której znajdują się piosenki (również w formie karaoke!), specjalne zestawy edukacyjne oraz gry i zabawy językowe. Za pomocą platformy chcemy również zachęcić uczniów do samodzielnego eksplorowania tematu – w sekcji “Explore” można zanurzyć się w tematyce projektu i odkrywać jego meandry!