Blog Szkoły Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Jak pogodzić przeprowadzkę za granicę z edukacją…

      30 listopada 2023

      Wychowanie

      O nie, znowu te palmy! Przeprowadzka z…

      14 listopada 2023

      Wychowanie

      Jak wychować dwujęzyczne dziecko?

      7 listopada 2023

      Wychowanie

      Śmierć i żałoba oczami dziecka – podcast…

      26 października 2023

      Wychowanie

      Budujmy mosty, a nie mury. O relacji…

      12 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Wychowanie

      Dziecko, by dobrze się rozwijać, powinno spędzać…

      22 września 2023

      Wychowanie

      Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których…

      14 września 2023

      Wychowanie

      Wrześniowy dzwonek za pasem — jak przygotować…

      29 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

      24 sierpnia 2023

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku z gramatyką angielską?

      26 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Dodatkowy angielski, dlaczego warto dodać go do…

      21 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Szkoła językowa czy korepetycje – co wybrać…

      14 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Early Stage wczoraj i dziś – wywiad…

      5 września 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Język angielski dla pierwszoklasisty – wszystko, co…

      10 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku przełamać barierę językową?

      27 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku…

      16 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – krytyczne myślenie

      10 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Jak sprawić, by dziecko polubiło naukę angielskiego?

      9 lipca 2023

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzania zimą w…

      1 lutego 2023

      Ciekawe miejsca

      Zimowe atrakcje dla dzieci z językiem angielskim

      4 stycznia 2023

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku czas wolny latem?

      12 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zrobić, żeby dziecko nie nudziło się…

      5 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zwiedzić w Wielkiej Brytanii podczas wakacji?

      28 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Najpiękniejsze ogrody pałacowe w Polsce – Łazienki,…

      3 maja 2022

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Jak pogodzić przeprowadzkę za granicę z edukacją…

      30 listopada 2023

      Wychowanie

      O nie, znowu te palmy! Przeprowadzka z…

      14 listopada 2023

      Wychowanie

      Jak wychować dwujęzyczne dziecko?

      7 listopada 2023

      Wychowanie

      Śmierć i żałoba oczami dziecka – podcast…

      26 października 2023

      Wychowanie

      Budujmy mosty, a nie mury. O relacji…

      12 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Wychowanie

      Dziecko, by dobrze się rozwijać, powinno spędzać…

      22 września 2023

      Wychowanie

      Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których…

      14 września 2023

      Wychowanie

      Wrześniowy dzwonek za pasem — jak przygotować…

      29 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

      24 sierpnia 2023

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku z gramatyką angielską?

      26 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Dodatkowy angielski, dlaczego warto dodać go do…

      21 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Szkoła językowa czy korepetycje – co wybrać…

      14 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Early Stage wczoraj i dziś – wywiad…

      5 września 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Język angielski dla pierwszoklasisty – wszystko, co…

      10 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku przełamać barierę językową?

      27 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku…

      16 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – krytyczne myślenie

      10 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Jak sprawić, by dziecko polubiło naukę angielskiego?

      9 lipca 2023

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzania zimą w…

      1 lutego 2023

      Ciekawe miejsca

      Zimowe atrakcje dla dzieci z językiem angielskim

      4 stycznia 2023

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku czas wolny latem?

      12 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zrobić, żeby dziecko nie nudziło się…

      5 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zwiedzić w Wielkiej Brytanii podczas wakacji?

      28 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Najpiękniejsze ogrody pałacowe w Polsce – Łazienki,…

      3 maja 2022

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Trudna rozmowa z nauczycielem? Grunt to właściwe podejście!

2 października 2017
rozmowa z nauczycielem

Rozmowy rodziców z nauczycielami to często wyzwanie – zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Jesper Juul w swojej książce „Kryzys szkoły” mówi wprost, że nauczyciele boją się rozmów z rodzicami. Myślę, że obawy odczuwają także rodzice. Nic dziwnego – większość z nas nie uczyła się tego, jak porozumiewać się ze sobą, a nie jest to prosta sprawa – zwłaszcza, gdy dotyczy naszego dziecka, a w grę wchodzą emocje.

 

W sytuacji gdy pojawia się problem, wizja rozmowy z nauczycielem budzi szereg pytań i obaw („Czy nauczyciel nie zacznie się później mścić na dziecku?”/ „Jak wpłynąć na nauczyciela, żeby chciał pomóc dziecku?”/ „Czy nie usłyszę, że moje dziecko jest złe, że coś z nim (albo ze mną) jest nie tak?”/ „Czy mogę zaufać nauczycielowi?”/ „Czy nie wykorzysta przekazanych informacji przeciwko mnie albo dziecku?”). Obok tych obaw często pojawia się też nadzieja i przekonanie o tym, że rozmowa mogłaby pomóc dziecku.

Tylko jak ją poprowadzić?

 

Zanim zaczniesz planować przebieg samej rozmowy, ważne żeby zwrócić uwagę na jeden istotny aspekt. Wychowawca i inni nauczyciele Twojego dziecka towarzyszą mu od początku jego przygody ze szkołą przez długie miesiące, a nawet lata. Są dla niego ważnymi osobami. Warto więc już od początku nawiązać z nimi kontakt i bliżej ich poznać. Inicjować rozmowy, spotykać się na zebraniach, być otwartym na wymianę bieżących informacji. Nie czekaj z rozmową do momentu, gdy pojawi się kryzys. Jeśli od początku uda Ci się poznać nauczyciela i zbudować z nim relację, łatwiej będzie zainicjować wspólną rozmowę w sytuacji, która może być dla dziecka albo dla Ciebie trudna. Nie będzie to już obca osoba, z którą teraz przyszło Ci rozmawiać o problemie Twojego dziecka, tylko ktoś, z kim nie raz już rozmawiałeś/aś, macie za sobą wspólne doświadczenia. Już samo to może ułatwić początek dialogu.

 

 

Chcesz porozmawiać z nauczycielem w sprawie dziecka? Zacznij od rozmowy z dzieckiem.

 

 

Wyobraź sobie, że Twoje dziecko opowiada Ci o jakiejś trudnej dla niego sytuacji związanej z relacją z nauczycielem. Czujesz, że chcesz spotkać się z nauczycielem, żeby lepiej zrozumieć daną sprawę. Zanim to zrobisz, poznaj dobrze perspektywę Twojego dziecka, zobacz to zdarzenie jego oczami, okaż mu wsparcie. O tym, jak rozmawiać z dzieckiem przeczytasz więcej w tym artykule. W takiej sytuacji dziecko przede wszystkim potrzebuje wysłuchania i zrozumienia; potrzebuje poczuć, że jesteś po jego stronie. W dalszej kolejności możecie wspólnie zastanowić się nad poszukaniem rozwiązań i rozważyć rozmowę z nauczycielem. Być może zastanawiasz się, jak się zachować w momencie, gdy słyszysz od dziecka o niepokojącym zachowaniu ze strony nauczyciela, (np. dziecko mówi, że nauczyciel wyśmiewa je na forum grupy, albo że je niesprawiedliwie ocenia). Jak zareagować, żeby zadbać o dziecko i dać wyraz temu, że dla Ciebie to zachowanie też jest niezrozumiałe, ale jednocześnie ocalić autorytet nauczyciela? Pamiętaj, że gdy dziecko opowiada Ci o takim problemie, warto przede wszystkim skupić się na jego potrzebach – nazwać emocje, okazać wsparcie, dać możliwość wyrzucenia z siebie trudnych uczuć, odreagowania napięcia i nabrania dystansu. Nie koncentruj się od razu na tym, żeby zabrać głos w sprawie nauczyciela, bo wtedy umknie Ci z oczu Twoje dziecko. Ono najczęściej potrzebuje być wysłuchane i zaakceptowane z tym, co przeżywa. Jeśli w dalszej kolejności chcesz odnieść się do tego, co usłyszałeś o nauczycielu, pamiętaj o 2 rzeczach. Powiedz, jak Ty odbierasz zachowanie nauczyciela. Mów od siebie i skup się na samym zachowaniu, a nie ocenie nauczyciela jako osoby. (Powiedz na przykład: „nie podobało mi się zachowanie nauczycielki w tej sytuacji i chciałabym z nią o tym porozmawiać” zamiast „twoja nauczycielka jest beznadziejna, chyba minęła się z powołaniem”).

 

 

Podczas rozmowy z nauczycielem…

 

 

 

 

Rozwiej obawy

 

Nauczyciele również mają swoje obawy przed rozmową z rodzicami. Jedną z nich może być obawa przed krytyką. Jeśli ktoś się czegoś boi, zaczyna się bronić albo atakować, a to oczywiście blokuje rozmowę. Gdy poczujesz, że nauczyciel, z którym rozmawiasz, może odczuwać taki niepokój, podkreśl, że nie masz zamiaru obwiniać go ani krytykować. Zaznacz, że Twoim celem jest poznanie jego perspektywy na daną sytuację i poszukanie rozwiązania, które może wesprzeć dziecko w rozwiązaniu problemu.

 

 

Pamiętaj o słuchaniu

 

Powiedz nauczycielowi, co konkretnie wzbudziło Twój niepokój i poproś o to, żeby powiedział, jak sytuacja wygląda z jego strony. Nastaw się na wysłuchanie tego, co nauczyciel mówi – poczekaj cierpliwie, aż skończy swoją wypowiedź. Podczas rozmowy bardzo istotne jest, by obie strony mogły się wypowiedzieć i nawzajem usłyszeć. Gdy nauczyciel skończy, postaraj się podsumować to, co usłyszałeś/aś by mieć pewność, że dobrze się rozumiecie. Jeśli coś jest niejasne, dopytaj.

 

 

Kierunek współpraca

 

Do rozmowy z nauczycielem postaraj się podejść jak do sesji „burzy mózgów”, podczas której uczestnicy, na równych zasadach, zastanawiają się nad problemem i wymyślają różne rozwiązania. Na końcu wybierają to, które im najbardziej odpowiada. „Na równych zasadach” oznacza, że nikt nie jest lepszy ani gorszy, a każdy zasugerowany pomysł zasługuje na uwagę. Załóż, że zarówno Ty, jak i nauczyciel chcecie dla Twojego dziecka dobrze i uda Wam się współpracować na jego rzecz.

 

 

Spróbuj podsumować ustalenia

 

Gdy uda Wam się wypracować jakieś rozwiązania, warto pomyśleć o zebraniu ich, np. w formie kluczowych haseł. To uporządkuje informacje, a efekty Waszego spotkania będą jasno sformułowane. Dobrze byłoby spotkać się ponownie za jakiś czas, żeby zobaczyć, jak zmienia się sytuacja, o której rozmawialiście i czy zmiany idą w dobrym kierunku.

 

 

„Stopklatka”

 

Co zrobić, jeśli czujesz, że rozmowa utknęła w martwym puncie lub oddalacie się od wypracowania konstruktywnych rozwiązań? Gdy spotkanie zmierza w niewłaściwym kierunku, spróbuj zrobić „stopklatkę” i powiedzieć o swoim spostrzeżeniu (np. „mam wrażenie, że od kilkunastu minut zajmujemy się pobocznym tematem. Zależy mi, żebyśmy wrócili do kwestii XYZ i spróbowali coś wspólnie ustalić”). Pamiętaj też, że czasami do wypracowania konstruktywnych rozwiązań potrzeba więcej niż jednego spotkania.

 

 

Zadbaj o warunki

 

Ostatnia, jednak nie mniej ważna wskazówka. Powiedz nauczycielowi, że masz potrzebę spotkać się z nim w danej sprawie. Ustalcie dogodny dla Was obojga termin. „Łapanie” nauczyciela w biegu, np. rano, gdy jest on przed pracą, rozmowa z zaskoczenia nie będą sprzyjały budowaniu porozumienia, zwłaszcza jeśli mówimy o poruszaniu trudnych tematów. Upewnij się też, że na spotkanie będziecie mieli przeznaczone osobne miejsce, gdzie w spokojnych warunkach będziecie mogli poruszyć temat, z którym przychodzisz.

 

 

Pamiętaj, że w rozmowie bardziej niż o dobór określonych słów chodzi o przyjęcie pewnej postawy względem drugiej osoby. Masz wybór, czy na Twoją postawę składy się będą: szacunek, gotowość do wysłuchania, akceptacja innego sposobu myślenia, zaufanie w to, że uda się wspólnie wypracować coś, co usatysfakcjonuje obie strony, czy będą to: osądzanie, udowadnianie racji, uporczywe trzymanie się jednego sposobu myślenia, zakładanie złych intencji drugiej strony. Pierwsza postawa będzie sprzyjała budowaniu relacji, druga odgrodzi Cię od Twojego rozmówcy i zbuduje dystans między wami. Cytowany we wstępie Juul mówi, że w rozmowach z nauczycielami zawsze chodzi o to samo: o nawiązanie relacji. A kiedy to już się uda, będziesz na najlepszej drodze, żeby wspólnie z nauczycielem znaleźć rozwiązanie dla problemu, z którym się mierzycie.

 

 

 

Autor: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

Trudna rozmowa z nauczycielem? Grunt to właściwe podejście! was last modified: 26 lutego, 2021 by admin
0 komentarzy 2 677 odsłony
8
Facebook Twitter Google + Pinterest

Zobacz też

Jak długo dziecko powinno uczyć się języka...

4 kwietnia 2021

Bunt na pokładzie! Czyli co warto wiedzieć...

2 grudnia 2021

Co powinno jeść dziecko? Dieta ucznia na...

11 marca 2021

Jak nauczyć dziecko bezpiecznego korzystania z Internetu?

19 listopada 2020

Cykl o rozwoju. Starsze dzieciństwo.

2 kwietnia 2019

Wysoka wrażliwość – jak ją rozpoznać u...

4 listopada 2022

„Wysoko wrażliwe dziecko. Jak je zrozumieć i...

22 października 2018

Jak dbać o zdrowie psychiczne dziecka już...

13 stycznia 2020

Za mamę, za tatę…, czyli dlaczego nie...

29 stycznia 2022

O podróżowaniu z dziećmi

6 lipca 2021

Skomentuj Cofnij

O nas

Na co dzień prowadzimy szkołę angielskiego dla dzieci i młodzieży Early Stage. Na tym blogu chcemy się dzielić z Tobą swoim spojrzeniem na świat dzieci i rodziców. Przedstawiamy naszą wizję szczęśliwego rodzicielstwa. Pokażemy Ci metody na to, jak wykorzystywać naturalną kreatywność Twojego dziecka, do tego żeby uczyło się efektywnie i z radością. Bywamy w różnych fajnych miejscach – będziemy się z Tobą dzielić opiniami i sugerować, gdzie warto spędzić czas ze swoim maluchem. Zapraszamy – korzystaj z tych materiałów, komentuj, a jeśli Ci się spodoba lub przyda – daj serduszko!!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru  przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255 adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail będzie przetwarzany jako dana osobowa, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”). Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Ma Pani/Pan prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ma Pan/Pani również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany przez Panią/Pana sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.

ES EDUCATION. informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Facebook Inc. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych i Facebook Limited z siedzibą w Irlandii, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż w/w odbiorcy danych powołują się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych na w/w portalach znajdują się w dostępnych na ich stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych.

ES EDUCATION informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=pl-PL.

Najpopularniejsze wpisy

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku – skąd wzięły się ich nazwy?

  • Past Simple w pigułce – zastosowania i przykłady

  • Present Simple w pigułce – zastosowania i przykłady

  • Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry