Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Relacje z dziadkami

11 czerwca 2019
Relacje wnuków z dziadkami są bardzo ważne w poznawaniu i rozumieniu świata przez dzieci.

Kiedy babcia idzie z nami na spacer, to często zatrzymuje się, żeby bliżej przyjrzeć się różnym rzeczom, takim jak piękne liście lub gąsienice. Ona nigdy nie mówi „pospiesz się”. Babcia nosi okulary i może wyjąć swoje zęby, a potem z powrotem je włożyć. Babcia nie musi być bardzo mądra, wystarczy, że umie odpowiedzieć na ważne pytania, takie jak: „Dlaczego psy gonią koty?”, „Gdzie robak ma głowę?”

Kiedy babcia czyta nam książę przed snem, to nigdy nie opuszcza żadnych fragmentów i nie mówi, że tę bajkę już czytaliśmy. Każdy powinien się postarać, żeby mieć babcię, ponieważ babcie to są jedyni dorośli, którzy mają wolny czas dla dzieci (…) Dziadek jest taką babcią, tylko samcem. Zabiera chłopców na długie spacery, rozmawia z nimi o wędkowaniu i innych takich rzeczach.

Tak o swoich dziadkach pisał pewien 8-latek w wypracowaniu pod tytułem „Kto to jest babcia?” znalezionym na stronie Po Pierwsze Ludzie. Dzieci potrafią w prosty i jednocześnie niezwykle trafny sposób pokazać, że dziadkowie są dla nich bardzo ważni, że mogą im zaoferować rzeczy, które są bezcenne – czas, uwagę, troskę, wiedzę o rodzinnych tradycjach. Mogą też stać się dla swoich wnuków kolejnymi po rodzicach osobami, którym dzieci będą ufać i w których będą miały oparcie. Sami dziadkowie też mogą czerpać mnóstwo satysfakcji i radości z kontaktów ze swoimi wnukami. Aby tak było, warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Dziadek i babcia to nie rodzice

Bycie dziadkiem lub babcią można potraktować jako przywilej, który nie jest przecież udziałem każdego. Przywilej w rozumieniu również takim, że dziadkowie mają już za sobą wychowanie swoich dzieci, a w relacji z wnukami nie muszą już skupiać się na wychowywaniu, a bardziej byciu przy wnuczku czy wnuczce.

Gdy rodzi się dziecko rodzice często, obok miłości i szczęścia, mogą odczuwać również niepokój i troskę (jak to będzie? Czy damy sobie radę? Jak wychowam moje dziecko?). Dziadkowie mają tu mniej zmartwień, bo oni to przeżyli już wcześniej ze swoimi dziećmi, a teraz nie są już odpowiedzialni za zapewnienie bytu czy – jak już wspomniałam – wychowywanie. Mają więcej przestrzeni na te przyjemne uczucia do wnuka czy wnuczki, jak: miłość, radość, nadzieja, bliskość. Mogą nimi obdarowywać wnuczęta, nie martwiąc się przy tym o obowiązki wynikające z bycia rodzicem.

Czasami może pojawić się pokusa ze strony dziadków, by włączyć się aktywnie w wychowywanie wnucząt. W końcu są starsi, mądrzejsi, wiedzą, jakich błędów nie popełniać. Ważne jest, by jasno – przede wszystkim samemu ze sobą – określić granice wpływu. Mieć świadomość, że to rodzice ustalają zasady wychowawcze i na nich spoczywa odpowiedzialność z tym związana. Babcia czy dziadek oczywiście zawsze mogą służyć radą czy wsparciem, ale muszą też dać prawo rodzicom dziecka do tego, by ostatecznie to oni sami zdecydowali w danej kwestii.

Może być też tak, że zapracowani, zabiegani rodzice „oddają” wychowanie dziecka w ręce dziadków. Taka sytuacja także nie jest korzystna, a dziadkowie wcale nie mają obowiązku przyjmować na siebie rodzicielskiej roli. Dlatego tak ważna jest rozmowa dziadków z rodzicami i ustalenie zasad związanych z nowymi rolami. Określenie, jak miałyby wyglądać kontakty wnuków z dziadkami, na ile dziadkowie mogą i chcą się angażować w bycie z wnukami, uzmysłowienie sobie, za co odpowiadają rodzice, a za co dziadkowie. Nierozwiązanie tych kwestii może negatywnie odbić się na relacjach w rodzinie. Ważne jest także, by rozmowy na ten temat odbywały się w życzliwiej atmosferze, z wysłuchaniem się nawzajem, bez walki czy pretensji.

Dlaczego rola babci i dziadka jest tak wyjątkowa?

Warto, by zarówno rodzice dziecka, jak i jego dziadkowie mieli świadomość, że dziecko bardzo potrzebuje relacji z dziadkami i że ta relacja jest na swój sposób wyjątkowa. Nie da się jej zastąpić przez samych rodziców, znajomych rodziny czy ciocie. Co więcej, relacja wnuczęta-dziadkowie jest rozwojowa i potrzebna nie tylko wnukom, ale także dziadkom. Na czym polega ta wyjątkowość?

Dziadkowie przede wszystkim mają dla dzieci więcej czasu, często też cierpliwości. Dzieci, mimo, że czasami bywają hałaśliwe, ruchliwe czy impulsywne, mają też w sobie dużo uważności na to, co je otacza – zaciekawiają się kamieniami przy drodze, zadają dużo pytań, potrafią godzinami skakać po kałużach. W tym niespiesznym odkrywaniu świata świetnymi kompanami okazują się właśnie dziadkowie.

Dziadkowie są też często niezastąpionymi nośnikami tradycji rodzinnych, potrafią opowiadać ciekawe historie rodzinne, objaśniają różne święta i obyczaje. W końcu nikt nie robi takiego barszczu wigilijnego, jak babcia i nikt nie potrafi lepiej opowiadać o tym, jak to „kiedyś było” niż dziadek. Dzieci, wsłuchane w te opowieści, wprowadzane w świat tradycji i kultury, budują krok po kroku swoją tożsamość i poczucie łączności z poprzednimi pokoleniami. Dziadkowie mogą być dla dzieci kolejnymi bliskimi dorosłymi, którzy wysłuchają, pocieszą, wspólnie poradzą coś na dziecięce troski. Bywa, że gdy rodzice są zabiegami i zapracowani to dziadkowie mogą służyć radą czy po prostu pobyć obok wnuczka czy wnuczki. 

A co na relacji z wnuczkami mogą zyskać sami dziadkowie? Dzieci wnoszą do kontaktu z dziadkami dużo ciepłych uczuć i spontaniczności, co już samo w sobie jest bardzo wartościowe. Dziadkowie mogą czuć się ważni i potrzebni dla wnucząt, mogą czuć, że ich cząstka, nie tylko w sensie biologicznym, ale też mentalnym i uczuciowym, zostaje w kolejnym pokoleniu. Wzmacnia to poczucie sensu życia, nawet w obliczu jego upływu.

Często też dziadkowie uczą się od swoich starszych wnucząt konkretnych umiejętności (np. obsługi telefonu czy poruszania się w mediach społecznościowych albo na forach internetowych).

Czego potrzebują dzieci w kontakcie ze swoimi dziadkami?

Wnuczęta potrzebują zwykłej obecności dziadków w swym życiu. W ważnych momentach, ale również w codziennych sytuacjach, gdy nic „szczególnego” się nie dzieje. To nie oznacza oczywiście, że babcia czy dziadek mają być z wnuczkami codziennie i bez przerwy. W dzisiejszych czasach, gdy wiele rodzin mieszka w oddaleniu od swoich miejsc pochodzenia, byłoby to niezwykle trudne. Nawet jeśli dziadkowie mieszkają w tej samej miejscowości, dzieci nie potrzebują, by byli oni dostępni codziennie. Dla obu stron mogłoby to być zwyczajnie męczące.

Ważne jednak, aby wnuczęta wiedziały, że wtedy, gdy coś się w ich życiu dzieje i potrzebują wsparcia dziadków, mogą na nich liczyć. Czasami krótki telefon, rozmowa, kilka ciepłych słów od babci albo dziadka mogą ukoić skołatane dziecięce nerwy.

Od dziadków wnuki potrzebują także miłości. Jest to jednak inna miłość niż ta płynąca od rodziców. Miłość dziadków jest jeszcze bardziej bezwarunkowa, przymykająca oczy na wybryki, pełna ciepła, czasami rozpieszczająca. Dzieci potrzebują czułych uścisków, spokojnych rozmów, akceptacji dla tego, jakie są. Potrzebują, by babcia ze zrozumieniem wytarła zapłakane policzki, a dziadek obronił przed rozgniewanym spojrzeniem rodzica. By dziadkowie nauczyli tego, czego rodzice nie potrafią albo nie mają czasu nauczyć. Jednocześnie, chcą czuć, że dziadkowie i rodzice są zgraną drużyną i jedni nie bojkotują drugich.

Skoro dzieci potrzebują obecności i miłości dziadków, ważne by stwarzać okazje do wzajemnych kontaktów. Dbanie o tę kwestię leży po stronie zarówno rodziców, jak i samych dziadków. Rodzice są odpowiedzialni za stwarzanie okazji do tego, by dziecko mogło mieć kontakt z dziadkami; dziadkowie, by z tych okazji w miarę własnych możliwości korzystać. Jeśli dziadkowie mieszkają daleko od wnucząt, bieżącym kontaktem mogą być rozmowy telefoniczne, a raz na jakiś czas dłuższy wyjazd do dziadków. Gdy dzieci nie chodzą jeszcze do szkoły, takich wyjazdów może być kilka w roku. 

Wspomnienie relacji z babcią czy z dziadkiem może zostać z nami na całe życie. Bywa, że taka ciepła, bezwarunkowa relacja wzmacnia na lata. Daje oparcie, poczucie bycia kochanym, ważnym. Wcale nie muszą to być wielkie słowa i gesty. Czasami wystarczy wspomnienie wakacji u dziadków, świąt pełnych smakołyków, wspólnego grzybobrania czy tego, jak dziadek opiekował się nami, gdy będąc w przedszkolu non stop chorowaliśmy. Dziadkowie, zachowani w naszej pamięci, trwają w nas i w kolejnych pokoleniach.

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

Zobacz też:

– Celebracja małych i dużych sukcesów. Dlaczego warto świętować?

– Celebruj życie! Twój układ nerwowy podziękuje ci za to – podcast z Martą Iwanowską-Polkowską

– Śmierć i żałoba oczami dziecka – podcast z Pauliną Kanią, fotografką

Relacje z dziadkami was last modified: 10 stycznia, 2024 by Dominika Kulawczuk
relacje
4 073 odsłony
3
Facebook LinkedIn

Zobacz też

5 pomysłów na jesienne śniadania

26 października 2021

„Wychowanie bez nagród i kar”. Recenzja książki.

17 stycznia 2019

Książki o świętach dla dzieci

8 grudnia 2024

Cykl o rozwoju. Młodszy wiek szkolny.

4 marca 2019

Czas wolny z dzieckiem: ogródek na balkonie...

11 czerwca 2021

Książki po angielsku dla dzieci – które...

24 lutego 2021

Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

20 czerwca 2025

Kieszonkowe dla dziecka – czy to dobry...

28 października 2021

Jak pogodzić przeprowadzkę za granicę z edukacją...

30 listopada 2023

Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed...

1 czerwca 2025

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego dla dzieci i młodzieży

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Co to jest lapbook i jak może pomóc w nauce angielskiego z dziećmi? Pomysły i inspiracje

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry