Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować…

      13 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

      3 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Jak wyciszyć przebodźcowane dziecko?

      21 marca 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Spotkanie poziomujące z angielskiego – co, jak…

      18 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Czy muzyka pomaga w nauce? Jak muzyka…

      15 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Jak napisać rozprawkę po angielsku? For and…

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Jak wykorzystywać muzykę do nauki angielskiego?

      10 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Zwierzęta po angielsku dla dzieci – ssaki,…

      8 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka gramatyki śpiewająco? Znamy muzyczne myki!

      7 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

      2 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować…

      13 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

      3 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Jak wyciszyć przebodźcowane dziecko?

      21 marca 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Spotkanie poziomujące z angielskiego – co, jak…

      18 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Czy muzyka pomaga w nauce? Jak muzyka…

      15 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Jak napisać rozprawkę po angielsku? For and…

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Jak wykorzystywać muzykę do nauki angielskiego?

      10 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Zwierzęta po angielsku dla dzieci – ssaki,…

      8 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka gramatyki śpiewająco? Znamy muzyczne myki!

      7 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

      2 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Miłość niejedno ma imię. Kilka słów o ambiwalencji uczuć.

8 listopada 2019

Kasia ma 15 lat i bardzo chce w najbliższą sobotę pojechać na imprezę do innego miasta, jednak jej rodzice nie wyrażają na to zgody. Gdy dziewczyna słyszy odmowę, wykrzykuje do rodziców: „nienawidzę was!” i trzaska drzwiami od swojego pokoju.

Maks ma dwa latka. Po urlopie wychowawczym jego mama wróciła do pracy, a chłopiec poszedł do żłobka. Gdy mama odbiera go po pracy, Maks z początku „udaje”, że jej nie widzi, a dopiero po chwili jest w stanie cieszyć się z ponownego spotkania.

Ola chodzi do „zerówki”. Niedawno urodził się jej młodszy brat, Janek. Dziewczynka czasami z ciekawością przygląda się jak mama karmi brata albo go przewija, pomaga jej i przytula brata, a czasami szczypie go bardzo dotkliwie, potrafi też „niechcący” mocno uderzyć go zabawką.

Czy można kogoś kochać, a jednocześnie złościć się na niego? Czy można w niektórych sytuacjach być wręcz wściekłym na kochaną osobę? Czy można chcieć, żeby osoba, którą kochamy była blisko nas i jednocześnie cieszyć się, gdy jej nie ma i „mamy chwilę tylko dla siebie”? Nasz wewnętrzny świat uczuciowy jest bardzo złożony i różnorodny – okazuje się, że miłość niejedno ma imię. Nie jest ona złożona jedynie z pozytywnych emocji. Czasami, mimo tego, że kogoś bardzo kochamy, możemy czuć do niego złość, rozczarowanie, zazdrość. Tym właśnie jest ambiwalencja – odczuwaniem przeciwstawnych uczuć wobec tej samej osoby. I nie ma tym nic „dziwnego” lub niepokojącego, a przeciwieństwem miłości wcale nie jest nienawiść, tylko obojętność.

Dzieci już od wczesnych etapów rozwoju doświadczają ambiwalencji. Niemowlę z jednej strony kocha mamę, która się nim opiekuje: karmi, przewija, kołysze do snu, z drugiej strony – gdy ta sama mama nie odpowiada „natychmiast” na wołanie dziecka lub źle interpretuje sygnały wysyłane przez dziecko, jest przez nie nienawidzona. Czy to oznacza, że matce nie wolno narażać dziecka na jakikolwiek dyskomfort? Oczywiście nie jest to możliwe ani nawet potrzebne. W końcu każda matka czasami źle odczyta sygnały płynące od dziecka albo nie odpowie na jego płacz natychmiast, bo na przykład będzie w innym pokoju i usłyszy płacz dopiero po chwili. Chodzi o to, żeby matka szukała rozwiązania i starała się pomóc dziecku, a jednocześnie była w stanie zaakceptować, że dziecko może przeżywać w związku ze swoim dyskomfortem różne trudne uczucia, które będzie do niej kierowało. Dziecko, które jest wysyłane do przedszkola, może w początkowym etapie adaptacji odczuwać złość na rodziców, że je tam „zostawiają”. Nastolatek może z jednej strony nadal potrzebować bliskości i zainteresowania rodziców, a z drugiej – bronić się i buntować przed nimi. Sporo ambiwalencji występuje także w relacji pomiędzy rodzeństwem. Naturalne jest, że dzieci z jednej strony się kochają, wspierają, kibicują sobie nawzajem, a z drugiej – rywalizują ze sobą, czują zazdrość o siebie, kłócą się.

Odczuwanie całej gamy emocji: tych przyjemnych, ale także tych trudnych, jak złość, żal czy zazdrość jest naturalne w bliskich relacjach. Jednak dzieci nie wiedzą, że ambiwalencja, którą czują względem rodzica czy rodzeństwa jest normalna. Potrzebują o tym usłyszeć. W przeciwnym razie będą czuły się winne, za to, że na przykład złoszczą się na mamę albo zazdroszczą siostrze.

Jak pomóc dziecku radzić sobie z ambiwalentnymi uczuciami?

Przede wszystkim trzeba uznać, że dziecko może czasami czuć na rodzica czy rodzeństwo te „mniej przyjemne” emocje i że ma do tego prawo. Wyobraź sobie sytuację, w której bardzo Ci zależy na awansie, ale Twoja szefowa daje go koleżance z działu. Co możesz czuć w takiej sytuacji? Złość na szefową? Zazdrość względem koleżanki? Smutek? Na co dzień możesz cenić swoją przełożoną, uważać ją za mądrą kobietę i dobrą liderkę, a swoją koleżankę za świetną specjalistkę. Jednak w tej danej chwili możesz być zezłoszczona, zrezygnowana i smutna. Takie emocje w sytuacji, gdy awans przeszedł Ci koło nosa, są zupełnie naturalne. Podobnie przeżywają dzieci. Różnią się od dorosłych oczywiście ekspresją emocji oraz zasobem strategii, jakie posiadają. Dzieci mają prawo do złości, gdy rodzic im zabrania obejrzenia kolejnej bajki albo nie chce kupić zabawki podczas wizyty w sklepie. To nie oznacza, że nie kochają rodzica, po prostu – w tej konkretnej sytuacji są zezłoszczone, rozczarowane i rozżalone. Czasami potrafią wykrzyczeć: „nienawidzę cię” albo „już cię nie kocham”, co oznacza tyle, że czują ogrom złości, żalu czy bezradności i nie potrafią sobie z nimi poradzić. „Wyrzucają je” więc w stronę rodzica. Ważne jest, jak Ty jako rodzic reagujesz na takie komunikaty swojej pociechy. Jeśli mówisz: „jak możesz w ten sposób odzywać się do własnej mamy? Przecież ja ciebie tak bardzo kocham”, pokazujesz, że trudne uczucia nie są akceptowane i nie wolno ich ujawniać, bo to sprawia mamie przykrość. W konsekwencji dziecko może czuć się winne za coś, co czuje. Jak więc reagować, gdy dziecko komunikuje (czasami w dosyć zawoalowany sposób) swoją złość czy żal? Wróćmy do przykładów ze wstępu do dzisiejszego wpisu. W każdym z nich dzieci – w różny sposób – komunikują przeżywane przez siebie uczucia. Ważne jest, żeby rodzic był w stanie zobaczyć, że pod tym, co mówi lub robi dziecko kryje się jakaś emocja. W dalszej kolejności, żeby ją nazwał i po prostu przyjął – bez ocen i wzbudzania poczucia winy. Odnosząc to do przykładów:

Kasia prawdopodobnie czuje złość na rodziców, co w dosyć ekspresyjny sposób pokazuje. Gdy dziewczyna ochłonie, mogłaby usłyszeć od mamy albo taty na przykład coś takiego: „wiem, że czasami nie zgadzasz się z naszymi decyzjami i czujesz wtedy złość a może wręcz wściekłość na nas”.

Maks złości się na mamę, że go zostawiła w żłobku. Może czuje się mniej ważny niż jej praca i dlatego udaje, że mamy nie widzi – pokazuje jej przez to, jak to jest, czuć się mało ważnym. Jednocześnie, jest także stęskniony za mamą i pragnie ponownego kontaktu z nią. Mama może nazwać tę ambiwalencję: „chyba złościsz się, że cię tu przyprowadziłam i poszłam do pracy. Domyślam się, że mogłeś bardzo za mną tęsknić i teraz pokazujesz, jak ci było trudno beze mnie”.

Ola może być zazdrosna o uwagę, czas i miłość, które otrzymuje od mamy jej młodszy brat. Prawdopodobnie z jednej strony może cieszyć się z obecności młodszego brata, a z drugiej tęsknić za czasem, gdy miała mamę „tylko dla siebie”. Jak nazwać tę ambiwalencję? Dziewczynka mogłaby usłyszeć od mamy: „domyślam się, że mimo tego, że kochasz Jasia, czasami jesteś o niego zazdrosna i chciałabyś, żeby go nie było”.

Słysząc takie komentarze z ust rodzica, dzieci otrzymują przekaz, że to, co czują nie jest złe i że mają prawo przeżywać daną sytuację na swój sposób. Ponadto, dowiadują się, że w miłości można też przeżywać złość, zazdrość czy inne trudne uczucia i że nie niszczy to ani relacji, ani osoby, którą się kocha.

 

Dlaczego akceptacja ambiwalencji jest ważna?

Tak jak już wspominałam – ambiwalencja uczuć w bliskiej relacji jest czymś naturalnym. Czasami każdy czuje złość wobec ważnej dla siebie osoby. Dzieci nie są tu wyjątkiem. Okazywanie akceptacji dla tego, że można mamę, tatę czy rodzeństwo kochać, a jednocześnie czasami się na nich złościć zdejmuje z dziecka ogromny ciężar – nie przeżywa ono już siebie jako kogoś „niewdzięcznego” czy „winnego” a dowiaduje się, że ma prawo czuć to, co czuje. Dzięki temu obniżamy u dziecka poczucie winy. Co więcej, to, że na przykład rodzic „zakaże” dziecku czuć złość na siebie wcale nie będzie oznaczało, że dziecko już jej nie będzie czuło. Może to jedynie oznaczać, że będzie się bało ją okazywać, ale ona nadal będzie – ukryta, skierowana przeciwko sobie, zamieniona w lęk albo agresję. Scenariuszy może być co najmniej kilka, ale żaden nie będzie służył ani dziecku, ani wzajemnej relacji.

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięca

Miłość niejedno ma imię. Kilka słów o ambiwalencji uczuć. was last modified: 15 października, 2024 by Dominika Kulawczuk
uczucia dzieciwychowanie dziecka
4 607 odsłony
0
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Zaburzenia odżywiania u nastolatków

23 września 2021

Udział dzieci w przedstawieniach

30 listopada 2018

Bunt na pokładzie! Czyli co warto wiedzieć...

2 grudnia 2021

Jak zmotywować nastolatka do nauki?

16 marca 2021

Gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły…

2 lutego 2022

Co czytać z dziećmi w wakacje? Poznajcie...

21 maja 2024

Jak uczyć dziecko ekologicznego podejścia do życia?

4 grudnia 2021

Kreatywność: czym jest i jak ją pobudzić?

30 października 2024

Dlaczego dzieci nie potrzebują idealnych rodziców?

6 października 2020

Książki po angielsku dla dzieci – które...

24 lutego 2021

Skomentuj Cofnij

O nas

Early Stage to szkoła angielskiego z innej bajki!✨ Dzięki autorskiej metodzie 12 supermocy, przyjaznej atmosferze i kreatywnym lektor(k)om nasi uczniowie lubią się z językiem angielskim od przedszkola, maturę zdają śpiewająco, a w dorosłość wchodzą pewnym krokiem.

Nauczanie języka to nasza pasja, ale wiemy też, że współczesny świat wymaga od nas – i od naszych dzieci – dużo, dużo więcej. W naszej metodzie zachęcamy dzieciaki do współpracy, zabawy, rozgadania, kreatywności (to nasze supermoce!). Każda lekcja w Early Stage jest dla uczniów przygodą, a atmosfera panująca na zajęciach przyciąga jak magnes.

Na blogu dzielimy się ciekawostkami, poradami i wizją mądrego rodzicielstwa. Znajdziesz tu inspiracje na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem, zabawy z angielskim, ciekawe książki, sposoby na trudne słówka…

Zapraszamy do lektury i do naszego świata z bajki Early Stage!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Dzień Matki po angielsku

  • O podróżowaniu z dziećmi

  • Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

  • Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow. Ile trwają? Czym się wyróżniają?

  • Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować i motywować do nich dziecko?

  • Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry