Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować…

      13 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

      3 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Jak wyciszyć przebodźcowane dziecko?

      21 marca 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Spotkanie poziomujące z angielskiego – co, jak…

      18 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Czy muzyka pomaga w nauce? Jak muzyka…

      15 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Jak napisać rozprawkę po angielsku? For and…

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Jak wykorzystywać muzykę do nauki angielskiego?

      10 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Zwierzęta po angielsku dla dzieci – ssaki,…

      8 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka gramatyki śpiewająco? Znamy muzyczne myki!

      7 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

      2 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować…

      13 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

      3 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Jak wyciszyć przebodźcowane dziecko?

      21 marca 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Spotkanie poziomujące z angielskiego – co, jak…

      18 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Czy muzyka pomaga w nauce? Jak muzyka…

      15 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Jak napisać rozprawkę po angielsku? For and…

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Jak wykorzystywać muzykę do nauki angielskiego?

      10 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Zwierzęta po angielsku dla dzieci – ssaki,…

      8 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka gramatyki śpiewająco? Znamy muzyczne myki!

      7 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

      2 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      27 kwietnia 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Jak wywieranie presji wpływa na dziecko – jak wspomóc rozwój dziecka?

24 listopada 2020
Presja na osiąganie sukcesów a rozwój dziecka

strzałka Early StagePoczątek nowego roku szkolnego. Zebranie organizacyjne w przedszkolu z rodzicami dzieci 3-letnich. Część rodziców chce wiedzieć, czy dzieci będą uczyły się drugiego języka obcego, czy będą podzielone na „grupy zaawansowania” z języka angielskiego oraz ile różnych zajęć dodatkowych będą miały (w domyśle – im więcej, tym lepiej). 

strzałka Early StageOsiedlowy placyk zabaw. Rozmowa dwóch ojców. – Mój Antoś potrafi już jeździć na zwykłym rowerku, mimo, że w sklepie powiedzieli nam, że taki rower jest dla dzieci od 4 roku życia! – Moja Helenka nadal co prawda jeździ na rowerku biegowym, za to świetnie jej idzie na dodatkowych zajęciach z gimnastyki. – Pada odpowiedź ze strony drugiego ojca. 

strzałka Early StageGdy 12- letnia Julka mówi rodzicom, że dostała czwórkę ze sprawdzianu z matematyki, słyszy w odpowiedzi: „tyle się uczyłaś i tylko czwórka?! Jeśli chcesz się dostać do dobrego liceum, musisz się bardziej starać”. 

Słysząc tego typu rozmowy, nie sposób nie odnieść wrażenia, że spora część współczesnych dzieci właściwie od najmłodszych lat stawiana jest pod silną presją osiągnięć. Czasami rodzice, którzy taką presję wywierają, nie do końca robią to w sposób świadomy. Nie zdają sobie też sprawy, jak wysoką cenę przyjdzie zapłacić za to ich dzieciom. Wydaje im się, że wyświadczają dziecku swego rodzaju „przysługę”, przygotowując je w ten sposób do tego, by jak najlepiej poradziło sobie w wymagającym, współczesnym świecie. Czy jednak taka metoda naprawdę się temu przysłuży? I gdzie jest granica pomiędzy wspieraniem dziecka w realizowaniu różnych, ambitnych celów a wywieraniem niezdrowej presji?

Ciągła presja na dziecko powoduje wypalenie i niechęć do nauki

Michael Schulte-Markwort, niemiecki psychiatra, autor książki „Wypalone dzieci. O presji osiągnięć i pogoni za sukcesem” pisze o zjawisku, które obserwuje w swojej pracy z dziećmi, a które kojarzy się raczej ze światem osób dorosłych – o wypaleniu. Okazuje się, że dzieci – podobnie jak dorośli – mogą doświadczać bardzo dotkliwego w skutkach wypalenia, które jest konsekwencją życia pod ciągłą presją osiągnięć. Wiele współczesnych dzieci w swoim codziennym „rozkładzie dnia” ma czas jedynie na szkołę, naukę, zajęcia dodatkowe. Wiele godzin spędzają w szkole, gdzie wymaga się od nich praktycznie ciągłego skupienia przy minimalnej ilości przerw. Po lekcjach biegają (lub są wożone) na różnego rodzaju zajęcia dodatkowe – basen, karate, języki, balet, grę na instrumencie. Do późnych godzin wieczornych uczą się do testów, kartkówek, odrabiają lekcje. To wszystko po to, by „się rozwijać”, nie zostać w tyle, dostać się do dobrej szkoły, osiągnąć sukces. By zadowolić rodziców. Ten ostatni punkt jest niezwykle ważny.

Bo dzieci bardzo chcą uszczęśliwiać swoich rodziców. Chcą, by byli oni z nich dumni. Żeby to osiągnąć, będą się bardzo starać, czasami ponad siły. Jednak codzienne funkcjonowanie w takim tempie i pod dużą presją oczekiwań ma swoją cenę. Jest nią zmęczenie, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, różnego rodzaju dolegliwości fizyczne (np. bóle głowy), smutek, poczucie pustki i braku sensu. Mogą to być objawy depresji dziecięcej, która pojawia się w odpowiedzi życie pod ciągłą presją. Takich symptomów z pewnością nie należy lekceważyć. Zamiast myśleć o dziecku, że jest leniwe czy mało zorganizowane, warto przyjrzeć się wnikliwie temu, jak wygląda jego codzienność, jak ono się w niej czuje i czy przypadkiem nie potrzebuje pomocy. 

Presja na to, jakie dziecko ma być

Presja osiągnięć może przybierać specyficzną postać. Niektórzy rodzice nie są zainteresowani tym, jakie naprawdę jest ich dziecko (co lubi, w czym jest dobre, jakie ma słabsze strony, czego potrzebuje), a bardziej tym, jaką funkcję ma ono pełnić. Wyobraźmy sobie matkę, której bardzo zależy na tym, żeby jej syn był lekarzem. Kobieta uważa, że jest do zawód poważny społecznie, który zapewni synowi dobrą przyszłość. Nie bez znaczenia jest także to, że bycie matką lekarza podniesie jej status społeczny w lokalnej społeczności. Kobieta zupełnie nie widzi tego, że jej nastoletni syn godzinami mógłby grać na gitarze, uwielbia chodzić na koncerty i marzy o dostaniu się na akademię muzyczną.

Matka uważa to za młodzieńcze „fanaberie”, a bycie muzykiem za niepewny, mało „poważny” zawód. Do tego stopnia obstaje przy własnym punkcie widzenia, że zapowiedziała synowi, że nie wesprze go finansowo, jeśli wybierze inny kierunek studiów niż medycynę. Jeśli syn dostaje dobre oceny z przedmiotów przyrodniczych, spotyka się to z aprobatą matki; sukcesy na polu muzycznym są przez nią zupełnie ignorowane czy wręcz wyśmiewane. Syn tej kobiety dostaje sprzeczne komunikaty – że jest ceniony, ale tylko wtedy, gdy odgrywa pewną rolę, która podoba się matce. 

Jeśli rodzic nie dostrzega tego, że jego dziecko może mieć inne upodobania niż on i upiera się przy tym, by realizowało jego cele, może mieć to niszczący wpływ na psychikę dziecka. 

Może doprowadzić do problemów:

strzałka Early Stagez poczuciem własnej tożsamości, 

strzałka Early Stagez spontanicznym wyrażaniem siebie, 

strzałka Early Stagez akceptacją dla tego, kim się jest i życiem zgodnie z własnymi celami. 

Takie życie „nie swoim życiem” może z kolei powodować poczucie pustki, wypalenia, niemocy, depresję.  Dla dziecka bardzo ważna jest świadomość, że rodzic akceptuje je takim, jakie ono naprawdę jest. Że jest tego ciekawy i że obdarza je uwagą także wtedy, gdy dziecko nie realizuje celów rodzica, a wybiera swoje własne. 

Można zatem powiedzieć, że granica pomiędzy wspieraniem dziecka w realizowaniu różnych ambitnych zadań, a wywieraniem na nim presji leży właśnie w zdolności rodzica do dostrzegania tego, co realnie lubi i czego potrzebuje jego dziecko. Rodzic może oczywiście proponować dziecku różne aktywności, jeśli jednak dziecko interesuje się czymś zupełnie innym, to ważne jest, żeby rodzic potrafił to uznać i nie karał za ten fakt dziecka (np. obrażając się lub – jak matka z wcześniejszego przykładu – zapowiadając brak pomocy finansowej, mimo posiadania takich możliwości). 

Chęć bycia „jak inni”

Czasami pogoń za osiągnięciami, w którą wpadają rodzice i przez to również ich dzieci, jest efektem swego rodzaju konformistycznej postawy dorosłych. Ponieważ „wszyscy tak robią” to oznacza, że tak po prostu trzeba. Rodzice wpadają w pułapkę myślenia, że jeśli dziecko już od najmłodszych lat nie będzie się uczyło dwóch języków obcych i programowania, to zostanie w tyle za swoimi rówieśnikami – dostanie się do słabszej szkoły, na słabe studia i w konsekwencji nie poradzi sobie w życiu. Tacy rodzice nawet widzą, że ich dzieci są przemęczone nadmiarem obowiązków szkolnych, że może chodzenie na angielski, balet i lekcje gry na pianinie to jednak trochę za dużo dla ich pociechy, jednak ostatecznie wierzą, że „tak będzie lepiej” dla jej przyszłości, a poza tym – przecież większość dzieci tak teraz żyje, takie mamy czasy.

W tym wypadku chęć bycia „jak inni”, dopasowania się do panujących standardów, przysłania widzenie dziecka i jego potrzeb. A jakie to są potrzeby? Każde dziecko potrzebuje mieć czas na odpoczynek, własną, swobodną aktywność, na pobycie z rodziną, z kolegami i koleżankami. Dzieci potrzebują także czuć, że są akceptowane przez swoich rodziców zawsze – także wtedy, kiedy nie uczestniczą w wyścigu po najlepsze osiągnięcia. Potrzebują czuć, że mogą być niedoskonałe – mieć gorszy dzień, dostać słabszą ocenę, mają prawo przeżywać trudne emocje. I, że wtedy także są kochane przez swoich rodziców.

Jako rodzic musisz pamiętać, że dla prawidłowego rozwoju dziecka bardzo ważna jest dobra relacja pomiędzy Wami. Dziecko potrzebuje wiedzieć, że jest przez Ciebie akceptowane, kochane, że masz dla niego czas i że może się do Ciebie zwrócić, gdy ma problem. Tak naprawdę to właśnie takie podejście wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne dzieci i ich lepsze radzenie sobie w świecie.

A jak jest u Was?

Kiedy ostatni raz bawiłeś/łaś się lub rozmawiałeś/łaś ze swoim dzieckiem? Czy okazujecie sobie uczucia? Czy Twoje dziecko przychodzi do Ciebie, gdy coś je trapi? A może zamiast być mamą/ tatą stałeś/aś się „szoferem” swojej pociechy i wozisz ją jedynie na kolejne zajęcia dodatkowe?

Wśród wielu potrzeb rozwojowych dzieci są też te, dotyczące samorealizacji, doskonalenia się i uczenia nowych rzeczy. Z całą pewnością warto stwarzać im okazje do zaspokajania tych potrzeb. Nie ma to jednak nic wspólnego z narzucaniem dzieciom ciągłej presji osiągnięć. To drugie może wręcz skutkować poważnymi problemami emocjonalnymi w przyszłości. Jest to cena, jaką płacą dzieci za wygórowane ambicje rodziców i otoczenia. Pytanie, czy nie za wysoka, jest oczywiście retoryczne. 

Tekst: Justyna Kobyra, psycholog dziecięca

Jak wywieranie presji wpływa na dziecko – jak wspomóc rozwój dziecka? was last modified: 1 grudnia, 2020 by Ania Wojciechowska
depresjadepresja dziecięcapresjapresja osiągnięćrodzicielstwo bliskościwywieranie presji na dziecko
3 926 odsłony
2
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Relacje z dziadkami

11 czerwca 2019

Książki dla najmłodszych „czytelników”

25 lutego 2020

Jak przygotować dziecko (i siebie) do szkoły?

31 lipca 2024

Udział dzieci w przedstawieniach

30 listopada 2018

Kiedy warto skorzystać z pomocy psychologa dziecięcego?

2 lutego 2021

Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

30 kwietnia 2025

Co czytać? Sprawdź alternatywną listę lektur dla...

5 marca 2024

Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

20 sierpnia 2024

Śmierć i żałoba oczami dziecka – podcast...

26 października 2023

Cykl o rozwoju. Okres nastoletni.

13 maja 2019

Skomentuj Cofnij

O nas

Early Stage to szkoła angielskiego z innej bajki!✨ Dzięki autorskiej metodzie 12 supermocy, przyjaznej atmosferze i kreatywnym lektor(k)om nasi uczniowie lubią się z językiem angielskim od przedszkola, maturę zdają śpiewająco, a w dorosłość wchodzą pewnym krokiem.

Nauczanie języka to nasza pasja, ale wiemy też, że współczesny świat wymaga od nas – i od naszych dzieci – dużo, dużo więcej. W naszej metodzie zachęcamy dzieciaki do współpracy, zabawy, rozgadania, kreatywności (to nasze supermoce!). Każda lekcja w Early Stage jest dla uczniów przygodą, a atmosfera panująca na zajęciach przyciąga jak magnes.

Na blogu dzielimy się ciekawostkami, poradami i wizją mądrego rodzicielstwa. Znajdziesz tu inspiracje na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem, zabawy z angielskim, ciekawe książki, sposoby na trudne słówka…

Zapraszamy do lektury i do naszego świata z bajki Early Stage!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Dzień Matki po angielsku

  • O podróżowaniu z dziećmi

  • Najpopularniejsze piosenki dla dzieci po angielsku

  • Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow. Ile trwają? Czym się wyróżniają?

  • Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować i motywować do nich dziecko?

  • Anglicyzmy – zapożyczenia z angielskiego. Definicja, przykłady

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry