Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Jak wychować samodzielne dziecko? Kiedy i jak je wspierać?

11 maja 2021
jak wychować samodzielne dziecko?

Jednym z ważniejszych zadań rodzicielstwa jest wychowanie dzieci, które w przyszłości będą niezależnymi i samodzielnymi dorosłymi. By to osiągnąć, warto podejmować odpowiednie działania już dosyć wcześnie – oczywiście, adekwatnie do wieku i możliwości dziecka. Jak jednak mądrze podejść do tego tematu? Kiedy wspierać dziecko, a kiedy oczekiwać od niego samodzielności? 

Samodzielność szyta na miarę i potrzeby dziecka

W najwcześniejszej fazie rozwoju dziecko jest zupełnie zależne od rodziców – potrzebuje ich wsparcia, bliskości, zadbania o jego potrzeby fizyczne i psychiczne. Nie ma tu za bardzo przestrzeni na samodzielność. Czy jednak na pewno? Wyobraźmy sobie 10-miesięcznego szkraba, który siedzi na dywanie i próbuje wkładać klocki do sortera. Na początku zadanie wydaje się trudne i maluch się frustruje. Jego rodzic może zareagować na różne sposoby: 

  • może wziąć klocek z ręki dziecka i włożyć go za niego w odpowiedni otwór
  • może zostawić dziecko samo i poczekać, aż da radę wykonać zadanie, patrząc jednocześnie, czy frustracja nie osiąga zbyt dużego nasilenia
  • może usiąść obok i coś dziecku delikatnie podpowiedzieć, nie wyręczając go

W tym pierwszym scenariuszu dziecko jest pozbawione szansy na samodzielne działanie i zdobycie doświadczenia, że może sobie poradzić. Ten przykład pokazuje, że często to codzienne, z pozoru „błahe” sytuacje będą miały wpływ na budowanie samodzielności i poczucia kompetencji dziecka. I można być na nie uważnym już dosyć wcześnie. Kluczem będzie tu obserwowanie dziecka i dostosowywanie wymagań do jego możliwości. Z naciskiem na realne możliwości dziecka, a nie na to, co rodzic sobie na ich temat wyobraża („zrobi to niedokładnie”; „jest jeszcze za mały(-a)”, „za długo to trwa”, „i tak nie da rady”). Pracując w przedszkolach często widziałam sceny w szatni, podczas których dziecko stało, patrzyło przed siebie i było ubierane przez mamę czy tatę. 

Tymczasem, kilka godzin wcześniej, ten sam maluch ubierał się samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela, gdy cała grupa wychodziła na plac zabaw. Dzieci często dają znać, że coś chcą zrobić samodzielnie – np. wybrać ubranie do przedszkola, jeść łyżką, pomóc przy sprzątaniu. Warto wtedy za tym podążać; nawet jeśli oznacza to, że dana czynność potrwa trochę dłużej/ będzie wykonana z mniejszą dokładnością czy wybór nie zawsze spodoba się dorosłemu. 

Jeśli dziecko się czegoś uczy, oczywiste jest, że na początku nie będzie w tym biegłe i będzie potrzebowało więcej czasu. Nie ma tu drogi na skróty. Jeśli natomiast rodzic będzie ignorował sygnały dziecka o potrzebie samodzielności, istnieje spore ryzyko, że z czasem dziecko przestanie je wysyłać. Konsekwencją tego będzie poczucie bezradności, niechęć do podejmowania działań i niska samoocena.

Samodzielność trzeba ćwiczyć i to nie „od jutra”

Czasami rodzice wpadają w pułapkę myślenia o dziecku, że jest przecież takie „malutkie” (myśląc np. o 5-latku) i na samodzielność przyjdzie jeszcze czas. Wyobrażają sobie jakiś bliżej nieokreślony moment w przyszłości, kiedy ich pociecha będzie samodzielna. Np. przez całe przedszkole dziecko jest wyręczane w większości drobnych obowiązków typu sprzątanie zabawek, odkładanie naczyń czy ubieranie się, a gdy idzie do szkoły nagle oczekuje się od niego, że jest już „wystarczająco duże” i teraz powinno radzić sobie samo (co zresztą często jest też oczekiwaniem ze strony szkoły). 

Inny przykład: przez kilka lat rodzice nie wymagali od swojego dziecka samodzielnej nauki, odrabiając za nie lekcje, po czym na etapie np. VI klasy – ze zdziwieniem odkrywają – że dziecko kompletnie nie radzi sobie z samodzielnym organizowaniem nauki i dbaniem o obowiązki szkolne.  Podobnie może być właściwie z każdą umiejętnością typu dbanie o porządek czy zarządzanie kieszonkowym. Odnośnie tej ostatniej kwestii – sama byłam kiedyś świadkiem, jak pewni rodzice, którzy nigdy wcześniej nie dawali synowi kieszonkowego, wysłali go na pierwszy obóz. Z tej okazji syn dostał określoną kwotę na drobne przyjemności. Chłopak wydał wszystko już pierwszego dnia i następnego dzwonił do rodziców z prośbą o przesłanie dodatkowej kwoty. Jakie było ich zdziwienie, że syn kompletnie nie poradził sobie z tym zadaniem!

Jeśli chcesz wspierać dziecko w byciu samodzielnym i zaradnym, nie oczekuj, że ta umiejętność „sama się w dziecku wyrobi”. Albo, że zadzieje się to „z dnia na dzień”. Zachęcam bardziej do myślenia o tej kwestii, jak do nabywania jakiejkolwiek innej umiejętności, np. wprowadzania zdrowej diety czy ćwiczeń fizycznych. Warto zaczynać „małymi kroczkami”, systematycznie, konsekwentnie i nie odkładać tematu „na jutro”. 

Kiedy i jak wspierać dziecko? Czy zawsze ma być tylko samodzielne?

Ta kwestia bywa dla wielu rodziców kłopotliwa. Czasami, nawet pomiędzy partnerami, dochodzi na tym polu do sprzeczek. Klasycznym przykładem będzie sytuacja, w której mama mówi: „on jest na to jeszcze za mały”, a ojciec upiera się, że „da sobie radę”. Tu warto odwołać się do kwestii, o której już wspominałam, czyli do obserwacji dziecka i do tego, by z góry nie zakładać, że dana rzecz (jeśli jest adekwatna rozwojowo) na pewno mu się nie uda. A nawet jeśli tak będzie, to nie stanie się nic złego. W końcu na tym polega życie, że nie wszystko nam się udaje. 

W takich sytuacjach z pewnością nie należy mówić do dziecka: „a nie mówiłem(-łam)! Daj, zrobię to za ciebie!”. Warto po prostu docenić to, że dziecko podjęło próbę i zachęcić je do kolejnej. 

Jak mądrze wspierać dziecko w trudnych sytuacjach?

Poza zachęcaniem do podejmowania prób, warto wyrażać wiarę w to, że dziecko sobie poradzi. Jeśli dziecko potrzebuje pomocy, to nic nie stoi na przeszkodzie, by mu jej udzielić (ale go nie wyręczać i nie robić tego od razu, zanim ono choćby spróbuje zmierzyć się z danym wyzwaniem). Inną kwestią jest pozwalanie dziecku na popełnianie błędów i szukanie rozwiązań. 

Kiedy dziecku coś nie wychodzi, mierzy się z frustracją (jak zresztą każdy). Niektórzy rodzice chcą w takich sytuacjach od razu rozwiązać problem za dziecko, by oszczędzić mu tej niewygody. Jednak ona jest w pewnym sensie potrzebna:

  • po pierwsze dlatego, że jest wpisana w nasze życie i dobrze, jak dziecko się z nią oswaja,
  • po drugie dlatego, że to właśnie owa frustracja i niewygoda jest siłą napędową do szukania sposobów na wyjście z sytuacji.

Warto zatem nie biec zbyt szybko i natarczywie z rodzicielską odsieczą, co nie oznacza, żeby zupełnie zostawiać dziecko, gdy sytuacja je przerasta. Jeśli dziecko stoi przed jakimś wyzwaniem, ważne jest, żeby nie obarczać go własnymi niepokojami. Tym wyzwaniem np. dla 3-latka może być wspinaczka na drabinki. Jeśli usłyszy ono: „tam nie idź, bo spadniesz” z pewnością zachwieje to jego poczuciem kompetencji. Gdy dziecko idzie do szkoły, może usłyszeć od rodzica, że w szkole jest „masa nauki i żarty się skończyły”. Zamiast więc iść tam zmotywowane, będzie przestraszone. 

Warto pamiętać, że wychowanie to balansowanie pomiędzy wspieraniem, otaczaniem opieką, a uczeniem samodzielności i wzmacnianiem autonomii. Ten balans będzie zależał od wieku dziecka, jego możliwości i sytuacji; jednak nawet już u małych dzieci można (i należy) w niektórych obszarach wzmacniać ich samodzielność. Z nauką samodzielności jest jak z ćwiczeniami fizycznymi – wymaga czasu i praktyki. I choć z jednej strony dzieci „rwą” się do bycia samodzielnymi, to w niektórych sytuacjach niewłaściwa postawa rodzicielska może tę samodzielność blokować. Dlatego tak ważna jest świadomość dorosłych z otoczenia dziecka, jak wspierać ten obszar. Po to, by po latach móc z dumą i satysfakcją obserwować swoje w pełni samodzielne, zaradne i niezależne dorosłe już dzieci. 

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięca
Zdjęcie: Yan Krukov | Pexels

Jak wychować samodzielne dziecko? Kiedy i jak je wspierać? was last modified: 11 maja, 2021 by admin
ile dawać dziecku wsparciajak wspierać dzieckojak wychować samodzielne dzieckorodzicrodzicielstworodzicielstwo bliskościwychowanie
2 490 odsłony
0
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

4 lipca 2025

Budujmy mosty, a nie mury. O relacji...

12 października 2023

Książki dla rodziców, które warto przeczytać

6 października 2021

Prezent na dzień dziecka – najlepsze pomysły!

13 maja 2021

O podróżowaniu z dziećmi

6 maja 2025

Książki po angielsku dla dzieci – które...

24 lutego 2021

Nauka angielskiego dla dzieci – inwestycja, która...

28 stycznia 2020

Odżywianie dzieci – cztery rzeczy, o których...

12 marca 2018

Książki dla dzieci na długie, zimowe wieczory

2 grudnia 2024

Język angielski dla przedszkolaków – czy to...

9 czerwca 2022

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego dla dzieci i młodzieży

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Co to jest lapbook i jak może pomóc w nauce angielskiego z dziećmi? Pomysły i inspiracje

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry