Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Wychowanie

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Conditionals, czyli zdania warunkowe w języku angielskim

      31 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Rymowanki dla dzieci do nauki języka angielskiego

      29 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Wychowanie

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Conditionals, czyli zdania warunkowe w języku angielskim

      31 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Rymowanki dla dzieci do nauki języka angielskiego

      29 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Czy kontakt z multimediami szkodzi dzieciom?

2 listopada 2024

Internet, smartfon, tablet, konsola do gier – dla dzisiejszych dzieci to codzienność. Z jednej strony jest to temat powszechny, z drugiej – budzi wśród rodziców wiele kontrowersji i obaw. Czy kontakt z Internetem i nowymi technologiami szkodzi dzieciom?

Z artykułu dowiesz się

Toggle
  • Czy Internet szkodzi dzieciom?
  • Wychowanie dziecka jest jak walizka
    • Okaż zainteresowanie
    • Pokaż, jak mądrze korzystać z Internetu i nowych technologii
    • Bezpieczny Internet? Potrzebne są zasady
    • Zachęć do wylogowania się
  • Czy kontrola ma sens?

banner angielski dla dzieci i młodzieży w Twojej okolicy

Czy Internet szkodzi dzieciom?

Chciałabym zacząć od napisania, co dzieciom daje dostęp do nowych technologii. Korzystanie z Internetu, aplikacji mobilnych, smartfona czy gier komputerowych ma wiele zalet: ułatwia codzienne funkcjonowanie, rozbudza ciekawość, wspiera rozwój zainteresowań, poszerza wiedzę, umożliwia łatwy i szybki kontakt z innymi, dostarcza rozrywki. Dla dziecka dostęp do multimediów jest świetną okazją do tego, by móc rozwijać swoją kreatywność i mieć poczucie wpływu – tworzyć rzeczywistość, a nie tylko być jej biernym odbiorcą. Internet daje dziecku ponadto możliwość, by w wieku na przykład 12 lat rozwijać swoje zainteresowania w wąskiej dziedzinie i mieć z tego obszaru wiedzę większą niż niejeden dorosły.

Kontakt dziecka z multimediami. Co powinno zaniepokoić?

Od jakiegoś czasu mówi się jednak także o zagrożeniach, które mogą się pojawić w związku z korzystaniem z Internetu i nowych technologii. Takimi zagrożeniami mogą być m.in.: nieadekwatne do wieku treści, cyberprzemoc, uzależnienia od multimediów.

Ważna w tym wypadku jest profilaktyka, odpowiednio wczesne działanie i wyrobienie zdrowych nawyków związanych z używaniem nowych technologii. W tym zakresie jako rodzic możesz wiele zdziałać.

Wychowanie dziecka jest jak walizka

Wojciech Eichelberger, znany polski psycholog, psychoterapeuta i pisarz, podczas jednej z debat poświęconych wpływowi nowych technologii na dzieci posłużył się ciekawą metaforą, mówiąc, że często zapominamy, iż w wychowaniu dzieci obowiązuje „zasada walizki”: co włożysz, to wyjmiesz. Warto więc zastanowić się, co wkładamy do kieszeni z napisem „technologie” w walizce naszych dzieci? Jakie postawy/umiejętności w nich kształtujemy? Czy robimy to świadomie? To od nas w dużym stopniu zależy, jakie podejście do technologii będą miały nasze dzieci. Na co zatem warto zwrócić uwagę?

Body shaming – czym jest i jak mu zapobiegać?

Okaż zainteresowanie

Czy wiesz, w jakie gry gra Twoje dziecko? Potrafisz podać konkretne tytuły czy jedynie gatunek (np. strategia)? Wiesz coś więcej na temat tych gier? Czy wiesz, jakie są zainteresowania Twojej pociechy, jeśli chodzi o korzystanie z Internetu – czy ogląda filmy na YouTubie? Słucha muzyki? Udziela się na konkretnych forach? Może robi coś jeszcze innego?

Dowiedz się, czym aktualnie żyje Twoje dziecko. Jeśli widzisz, że zaczyna się czymś pasjonować, pokaż mu/jej, że nie wiesz tyle na ten temat i że chętnie się od niego/od niej czegoś nauczysz. Ten moment, kiedy to dziecko może być ekspertem, jest bardzo ważny.

Akurat w kontekście multimediów nie jest on rzadki – często dzieci prześcigają swoich rodziców w tym obszarze i wykazują dużo chęci, by rodzicowi coś objaśnić, wtajemniczyć go w dane zagadnienie. Rodzice jednak często obawiają się, że odsłaniając się ze swoją niewiedzą przed dzieckiem, stracą autorytet w jego oczach. Jest jednak dokładnie na odwrót – kiedy pokazujemy dziecku, że nie jesteśmy idealni i nie wiemy wszystkiego, wzmacniamy w synu czy córce poczucie własnej wartości. Dlatego zainteresowanie nowymi technologiami jest wskazane w relacjach z dziećmi – zamiast „nie mam teraz czasu”/ „to nie dla mnie”, powiedz „nie wiem, o co chodzi w tej grze, ale chętnie popatrzę jak grasz i się dowiem”.

Pokaż, jak mądrze korzystać z Internetu i nowych technologii

Internet i nowe technologie na dobre zagościły w życiu naszym i naszych dzieci – jak już pisałam, ich obecność wiąże się z wieloma korzyściami. Warto jednak zdawać sobie również sprawę z zagrożeń, które mogą za sobą nieść (np. dostęp do nieodpowiednich dla wieku treści) i świadomie podejść do kwestii korzystania z Internetu, smartfona czy różnych gier komputerowych. Dzieci potrzebują w tym zakresie przewodnictwa dorosłych – pokazania im, jak rozsądnie i z korzyścią dla siebie używać multimediów. Nie chodzi zatem o demonizowanie („Internet to samo zło”), zakazywanie czy moralizowanie („za moich czasów to…”) a raczej pokazywanie dzieciom na własnym przykładzie, jak bezpiecznie korzystać z Internetu i nowych technologii. Nauczmy je tego, tak jak przekazujemy im wiedzę na temat bezpiecznego poruszania się na drodze czy zdrowego odżywiania.

Oczywiście, sprawa jest złożona: chyba pierwszy raz w dziejach mamy do czynienia z tym, że jako rodzice stoimy przed zadaniem przewodzenia dzieciom w obszarze, który być może dla nas samych jest nie do końca poznany i zrozumiały – my jako dzieci nie dorastaliśmy w świecie pełnym zmieniających się technologii i wszechobecnego Internetu.

Rzecz jednak nie w tym, by być ekspertem w dziedzinie nowych technologii czy znać się na każdej nowince. Chodzi bardziej o to, by szukać równowagi oraz patrzeć szeroko – widzieć szanse i możliwości, jakie dają multimedia, ale mieć także świadomość zagrożeń i pokazywać tę perspektywę dziecku – przede wszystkim własną postawą, gdyż dzieci uczą się przez naśladowanie dorosłych. Czy zatem korzystasz z komputera/Internetu/smarfona w sposób bezpieczny? Jak na przykład podchodzisz do kwestii udostępniania swoich danych w sieci? Czy zabezpieczasz swój komputer przed wyciekiem danych (hasło/ program antywirusowy)? Czy sam(a) sobie potrafisz wyznaczyć jakieś granice korzystania z multimediów, czy być może śpisz z telefonem przy poduszce? Jakie inne sposoby spędzania wolnego czasu praktykujesz? Czy poświęcasz czas na bezpośredni kontakt z dzieckiem, zostawiając wtedy urządzenia mobilne w trybie „off”? Jak selekcjonujesz informacje, które napływają do Ciebie z sieci – czy potrafisz je krytycznie przeanalizować? To są przykładowe pytania, na które warto sobie odpowiedzieć, bo Twoja postawa wpływa na to, jakie podejście do multimediów będzie miało Twoje dziecko.

Moje dziecko chce być youtuberem, co dalej?

Bezpieczny Internet? Potrzebne są zasady

Będą one dla dziecka drogowskazem, mówiącym o tym, jak poruszać się w świecie Internetu. Im starsze dziecko, tym lepiej, żeby było włączone w ich ustalanie. Ważne, żeby mogło się wypowiedzieć, a jego głos był wzięty pod uwagę. Niezwykle istotne jest, żeby ustalone zasady obowiązywały wszystkich członków rodziny (nieporozumieniem byłoby, gdyby dziecko nie mogło korzystać ze smartfona w trakcie posiłków, a rodzice w tym samym czasie co chwila odbieraliby telefony). Nie ma jednak uniwersalnych reguł, które „powinny” obowiązywać w każdym domu – tu warto szukać własnych rozwiązań, dostosowanych do wieku, potrzeb, możliwości i preferencji domowników. W tych poszukiwaniach dobrze wziąć pod uwagę kilka kwestii, takich jak:

  • bezpieczeństwo[1];
  • dostosowanie treści, z którymi styka się dziecko do jego wieku (na przykład – przy wyborze gier warto kierować się systemem PEGI. Jest to system oznaczeń na opakowaniach gier, informujący m.in. o tym, dla dzieci w jakim wieku przeznaczona jest dana gra. Należy pamiętać, że klasyfikacja nie odnosi się do poziomu trudności gry ani nie podaje minimalnych umiejętności, jakie powinien posiadać grający. Tym samym gra oznaczona jako odpowiednia np. dla 13-latka może okazać się dla niego za trudna, ale nie będzie zawierała treści nieprzeznaczonych dla osób w jego wieku);
  • to, ile czasu przeznaczyć na kontakt z multimediami. Dzieci potrzebują różnych doświadczeń: ruchu, kontaktu z przyrodą, zabawy i czasu „w realu” z innymi dziećmi, wspólnego bycia z rodzicami, odpoczynku. Te potrzeby należy mieć na uwadze, gdy myślimy o tym, jak sensownie rozłożyć akcent pomiędzy korzystanie z multimediów i inne rzeczy;
  • dobrze by było, żeby dzieci nie siedziały do późnych godzin wieczornych przy komputerze, a w przypadku młodszych dzieci – żeby komputer i to, co dziecko na nim robi, było widoczne dla rodzica.

Pamiętaj, że nie jest możliwe, żeby ustalone przez Was reguły wyczerpywały wszystkie możliwości związane z korzystaniem z multimediów i były sztywnym, zamkniętym zbiorem.

Nie sposób przewidzieć każdej sytuacji, która może spotkać dziecko w wirtualnym świecie. Istotne jest, żeby wiedziało, że kiedy spotka się z czymś dla siebie trudnym/niejasnym, może się zwrócić do Ciebie z prośbą o pomoc i otrzymać wsparcie.

Zachęć do wylogowania się

Warto razem z dzieckiem poszukać zainteresowań niezwiązanych z wirtualną rzeczywistością. Niech świat wirtualny będzie jedną z możliwych a nie jedyną opcją na spędzanie czasu. Jeśli Twój syn czy córka zbyt często używa Internetu, spróbuj rozbudzić w nim/ w niej nowe pasje.

Dlaczego kontakt z naturą jest ważny dla rozwoju dziecka?

W 2014 roku w Polsce realizowana była ciekawa kampania społeczna „WYLOGUJ SIĘ DO ŻYCIA… A robi się to tak!”[2] W spotach promujących kampanię młodzież była zachęcana do tego, by wylogować się z sieci, wyjść z domu i zrobić coś ciekawego, rozwijającego „w realu” – najlepiej razem z innymi. To może być jakakolwiek aktywność, np. uprawianie sportu czy – tak jak w jednym z wyprodukowanych spotów – założenie zespołu z kolegami z podwórka, znalezienie garażu i wspólna gra. Może razem z dzieckiem poszukacie czegoś, co mogłoby robić, co dawałoby mu frajdę, a jednocześnie pozwoliło oderwać się na jakiś czas od komputera? A może Twoja pociecha już teraz przejawia jakieś zainteresowania (np. nie chodzi „normalnie” po mieszkaniu tylko ciągle tańczy i podskakuje, nucąc pod nosem jakieś melodie) i potrzebowałaby tylko lekkiego zachęcenia, by zacząć działać w kierunku ich rozwijania?

Pamiętaj, że nie wystarczy powiedzieć dziecku „wyłącz to” – ono potrzebuje mieć ciekawe alternatywy dla spędzania wolnego czasu, potrzebuje kogoś, kto pomoże mu je znaleźć, a ponadto będzie je wspierał i kibicował w ich realizacji.

Czy kontrola ma sens?

Takie pytanie stawia sobie wielu rodziców. Chęć kontroli dziecka może płynąć z dobrych intencji: na przykład z troski, potrzeby zadbania o bezpieczeństwo czy o zdrowie dziecka. Kontrola może też wiązać się z poczuciem bezradności – nie wiem, jak „trafić” do dziecka, jak je uchronić, więc chcę kontrolować to, co ono robi w Internecie. Prawda jednak jest taka, że żadna kontrola nie da nam gwarancji i nie zabezpieczy dziecka w 100%. Jest to złudzenie. Ponadto, jeśli stawiamy głównie na kontrolę, odbieramy dziecku poczucie wpływu – to tylko w naszych rękach leży jego funkcjonowanie w świecie multimediów, to my decydujemy. A gdy nie będzie nas w pobliżu? Jak ono sobie wtedy poradzi, skoro dotąd to rodzic brał pełną odpowiedzialność? Zamiast kontroli ważne jest, żebyśmy my, dorośli, nauczyli dziecko poruszania się w świecie nowych technologii – dali mu wskazówki, pokazali na własnym przykładzie jak to robić, rozmawiali o tym, czego doświadcza w wirtualnym świecie, uwrażliwili na pewne zagrożenia, pokazali jak się przed nimi chronić – co można zrobić, jak sobie poradzić. Oczywiście to, na ile rodzic wspiera dziecko w poruszaniu się w świecie multimediów, zależne jest od wieku dziecka – im młodsze dziecko, tym więcej tego wsparcia i przewodnictwa potrzebuje. Dobrze ujmują tę kwestię słowa psychologa i medioznawcy – Agnieszki Ogonowskiej:

„To jak z jazdą na rowerze. Najpierw dziecko jeździ na czterech kółkach, potem na dwóch, ale z doczepionym kijem do roweru, który trzyma tata lub mama. W pewnym momencie zauważymy, że dziecko jeździ już samodzielnie, i wtedy możemy zrezygnować z asekurowania go przed upadkiem. Podobnie jest z wdrażaniem w świat technologii – jeśli na początku przekażemy dziecku odpowiednie kompetencje, to w życiu dorosłym nauczy się konstruktywnie korzystać z dobrodziejstw Internetu”.

(fragment z wywiadu pt. „Jak jazda na rowerze” zamieszczonego w książce Macieja Zdziarskiego „Uzależnienia behawioralne dzieci i młodzieży. Rozmowy z ekspertami”)

Dostęp do nowych technologii jest tak powszechny, że ani my, ani nasze dzieci nie unikniemy zetknięcia z nimi. Zresztą, nie o to chodzi – jak już wspominałam w tym wpisie, mają one nieocenione korzyści i są częścią naszej rzeczywistości, w której dzieci muszą się odnaleźć. Bardzo ważne jest, by im w tym towarzyszyć – pokazywać szanse, uwrażliwiać na zagrożenia, uczyć zasad bezpieczeństwa, szukania równowagi. Dzieci potrzebują w tej kwestii obecności i wsparcia dorosłych – same mogą pobłądzić.

Kolejny wpis będzie poświęcony temu, kiedy rodzicowi powinna zapalić się „czerwona lampka” w kontekście korzystania przez dziecko z Internetu i nowych technologii i jak w takiej sytuacji warto reagować.

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

[1] Sporo przydatnych informacji na temat tego, jak zwiększyć bezpieczeństwo dziecka w sieci można znaleźć na stronie internetowej kampanii „Chroń dziecko w sieci” Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

[2] Więcej na temat kampanii można poczytać pod linkiem http://www.mz.gov.pl/inne/kampania-wyloguj-sie-do-zycia-a-robi-sie-to-tak/. Pod tym adresem dostępne są też spoty promujące kampanię.

Sprawdż też:

  • Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci
  • Medytacja dla dzieci – jak pomóc dziecku się zrelaksować?
  • Mindfulness dla dzieci i rodziców
  • Bullying w szkole – co warto o nim wiedzieć?
Czy kontakt z multimediami szkodzi dzieciom? was last modified: 18 grudnia, 2024 by Anna Wiśniewska
dziecko w interneciedziecko w sieci
1 604 odsłon
2
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Jak wywieranie presji wpływa na dziecko –...

24 listopada 2020

Książeczki po angielsku dla dzieci – jak...

16 czerwca 2025

Świąteczne bajki dla dzieci – książki i...

10 grudnia 2021

Czy oceny w szkole są najważniejsze?

18 maja 2021

Mindfulness dla dzieci i rodziców

16 listopada 2021

Kontakt dziecka z multimediami. Co powinno zaniepokoić?

23 stycznia 2018

Jak mówić dziecku „nie”? Czyli słów kilka...

12 lutego 2018

7 rzeczy, które warto zabrać na wakacje...

3 lipca 2021

Mity na temat nauki języka angielskiego

19 lutego 2021

Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować...

13 kwietnia 2025

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • O podróżowaniu z dziećmi

  • Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow. Ile trwają? Czym się wyróżniają?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry