Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Psychologia

      Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

      4 lipca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Dziecka po angielsku

      23 czerwca 2025

      Celebrowanie

      Dzień Ojca po angielsku

      23 czerwca 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Książki

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Celebrowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Piosenki dla przedszkolaków do nauki języka angielskiego

      9 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Jak nauczyć się angielskiego szybko i skutecznie?…

      14 lipca 2025

      Gramatyka angielska

      Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w języku angielskim

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Angielski dla dzieci – jak wprowadzić angielski…

      2 lipca 2025

      Kreatywna nauka

      Let’s play! Nauka angielskiego przez zabawę

      25 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Co to jest lapbook i jak może…

      23 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Gramatyka angielska

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Cykl o rozwoju. Małe dziecko (0-3)

8 stycznia 2019

Bycie rodzicem to wiele wyzwań każdego dnia. Mnóstwo pytań i wątpliwości. W stawianiu im czoła przydaje się cierpliwość, wsparcie innych dorosłych, empatia (do siebie i do dziecka), a także wiedza o tym, jakie zachowania ze strony dziecka mogą się pojawiać na różnych etapach jego rozwoju.

W pierwszej części cyklu poświęconego rozwojowi dziecka, zaczynamy od najwcześniejszego i jednocześnie niezwykle ważnego okresu w życiu, czyli wczesnego dzieciństwa. Jakie w tym okresie są dzieci? Na potrzeby tego cyklu przyjmijmy, że na początek będzie mowa o dzieciach od urodzenia do 3 roku życia. W tym czasie dzieje się wiele istotnych i często trudnych zmian, a przed dzieckiem i rodzicem stoi moc wyzwań. Jakie mogą być to wyzwania? Na co zwracać uwagę, będąc rodzicem małego dziecka? Zapraszam do lektury.

Nie samym mlekiem bobas żyje

Dziecko, które przychodzi na świat jest zupełnie zdane na swoich opiekunów. To od nich zależy czy i kiedy dostanie jeść, czy je przewiną, otulą, gdy mu zimno, zabawią, gdy się nudzi, ukoją, gdy coś je boli. Poza pomocą w zaspokajaniu potrzeb związanych z jedzeniem, snem czy aktywnością, dziecko potrzebuje zaspokojenia jeszcze tych związanych z poczuciem bezpieczeństwa oraz bliskości. Od pierwszych chwil życia najważniejszy dla dziecka jest bliski kontakt z dorosłym (przytulanie, głaskanie, mówienie do niego, uśmiechanie się, uspokajanie dziecka, gdy płacze).

Pamiętaj, że małe dziecko, które płacze, wcale nie „wymusza”, nie jest też „małym terrorystą”, który chce przejąć nad Tobą kontrolę – ono w ten sposób komunikuje się z Tobą; nie umie jeszcze mówić, więc jak ma dać Ci znać, że czegoś od Ciebie potrzebuje? Dziecko przychodzi na świat zupełnie nie wiedząc, jak on funkcjonuje: jakimi zasadami się rządzi, jacy są inni ludzie, czego może się spodziewać. Relacja z opiekunem i to jak ona wygląda jest matrycą, na bazie której kształtuje się wizja otaczającego świata: czy jest to miejsce bezpieczne? Czy inni ludzie są przewidywalni? Czy mam wpływ na to, co się dzieje (jak wołam o pomoc, to ją dostaję)? Ta wizja świata i innych ludzi kształtuje się w pierwszych trzech latach życia (z czego pierwszy rok jest tu kluczowy) i jest względnie stała na przestrzeni życia. Dzieci, których potrzeby były zaspakajane przez opiekunów, czują się bezpiecznie w świecie i wśród innych ludzi – łatwiej nawiązują relacje, mają wiarę w siebie, wiedzą, że świat im nie zagraża i nie boją się różnych wyzwań.

Widać zatem, jak ważne jest, by w swojej codzienności z dzieckiem zwracać uwagę na to, w jakim klimacie odbywa się zaspakajanie potrzeb dziecka i czy zaspokajane są nie tylko potrzeby fizjologiczne, ale także emocjonalne. W tym kontekście istotne jest zaznaczyć, że metoda na tak zwane „wypłakanie” (zostawianie płaczącego dziecka, żeby się wypłakało) może przynieść poważne szkody w rozwoju psychicznym malucha. Dziecko, które regularnie jest zostawiane samo sobie gdy płacze, nie uspokaja się, dlatego że czuje się dobrze; przestaje płakać najczęściej z wyczerpania, usypia z poczuciem, że jego potrzeby są nieważne, a świat to zagrażające miejsce. Ten sposób myślenia wniesie ze sobą w dorosłe życie, a być może przekaże także swoim dzieciom.

Bunt na pokładzie?

W okolicach drugiego roku życia dziecko dokonuje przełomowego odkrycia: odkrywa, że jest odrębną osobą, ma swoją wolę i może decydować o sobie: w którą stronę pójdzie na placu zabaw, czy będzie chciało ubrać czapkę, czy zje marchewkę, czy przerwie zabawę. Doświadczenie bycia kimś innym niż mama czy tata, możliwości robienia danej rzeczy na swój sposób, oddalenia się od opiekuna i eksplorowania otoczenia budzą w dziecku dużo różnorodnych uczuć: z jednej strony daje to dziecku przyjemność, ekscytację i dumę, a z drugiej – może rodzić pewien niepokój spowodowany oddaleniem od rodzica oraz frustrację w związku z tym, że wiele rzeczy dookoła nadal jest trudno dostępnych dla takiego malucha (dziecko na przykład do niektórych atrakcyjnych dla siebie przedmiotów nie dosięga, mimo że bardzo by tego chciało).

Bywa, że czas, kiedy dziecko zaczyna swobodnie eksplorować otoczenie i coraz głośniej domaga się uznania jego woli, jest trudny nie tylko dla malucha, ale i jego otoczenia. Na co dzień może to wyglądać tak: rodzic chce iść w lewo, dziecko w prawo, rodzic mówi „nie wolno”, dziecko dalej chce bawić się zapałkami, rodzicowi się spieszy i chce już wyjść z domu, a dziecko nawet nie myśli o przerwaniu zabawy. Takich momentów może być wiele w ciągu jednego dnia. W rodzicu częste i ekspresyjne odmowy ze strony dziecka rodzą złość, niechęć, bezradność albo zdziwienie („gdzie się podział mój słodki bobas?”).

W obiegowej opinii przyjęło się nazywać ten czas w rozwoju dziecka „buntem 2-latka”, bo jak inaczej wytłumaczyć to ciągłe „nie”? Mówi się też, że „to minie” i „trzeba przetrwać”. W tym „przetrwaniu” pomocna może być wiedza psychologiczna, która mówi nam, że tu wcale nie o żaden bunt chodzi. Dziecko, mówiąc „nie”, nie robi tego „specjalnie”, a jego odmowa nie jest wymierzona przeciwko rodzicowi. Celem nie jest tu stawanie w kontrze do rodzica jako takie, a bardziej poznanie i określenie własnych granic. Można powiedzieć, że dziecko nie tyle buntuje się przeciwko rodzicowi, co poszukuje siebie – tego, co lubi, czego chce, co potrafi. Ten sposób myślenia („moje dziecko nie robi mi na złość, ono po prostu poznaje siebie i swoje granice”) może być wspierający podczas codziennych interakcji z maluchem. Dziecko „uczy się siebie”, a w tym trudnym okresie, potrzebuje mieć obok siebie cierpliwego i obecnego dorosłego – kogoś, kto zrozumie sprzeczne emocje, ukoi je, a jednocześnie będzie wspierającym przewodnikiem po zasadach, które panują w świecie.

„Zosia Samosia”

W drugim i trzecim roku życia bardzo intensywnie rozwija się dziecięce myślenie, pamięć oraz sprawność ruchowa. Prowadzi to do tego, że dzieci z większą łatwością opanowują codzienne czynności i uczą się, jak działają różne przedmioty. Chętnie uczestniczą w domowych porządkach, garną się do pomocy, chcą się same ubierać, samodzielnie jeść. Przy tym wszystkim bywają jeszcze nieporadne – na przykład podczas pomocy przy sprzątaniu najpierw ochoczo zamiotą okruszki na szufelkę, by po chwili je z niej niechcący rozsypać 😉 Ważne jest, by mimo niedociągnięć czy pierwszych niepowodzeń, doceniać dziecięcy entuzjazm i chęć działania. Na tej bazie rozwija się samodzielność dziecka i wiara w siebie, warto o tym pamiętać. Nie wyręczaj dziecka, bo „Ty to zrobisz szybciej”, „bo ono jeszcze nie umie”. Daj dziecku czas, by mogło ćwiczyć (co więcej – zachęcaj je do tego), toleruj niedociągnięcia i wyrażaj dumę z tego, co dziecko już umie i jak się stara – to najlepsza inwestycja w to, by Twoje dziecko wyrosło na samodzielną, chętną do działania osobę.

Prawdziwy wulkan emocji

Twój dwulatek czegoś bardzo chce, a Ty się nie zgadzasz? Od Twojego „nie” do jego intensywnego wybuchu złości, żalu i pretensji połączonego z głośnym płaczem, tupaniem nogami i machaniem rączkami na oślep, może minąć zaledwie kilka sekund. Nieważne, że jesteście akurat w sklepie albo na przystanku autobusowym. Idziesz z dzieckiem na plac zabaw, siadasz na ławce, a Twoja córka bawi się w piaskownicy z synem sąsiadów. Nie mija 5 minut, spoglądasz w kierunku piaskownicy i widzisz, jak Antek wyrywa Oli łopatkę, a ta nie zostaje mu dłużna i gryzie go w rękę. Po chwili cały plac zabaw słucha głośnego płaczu i pisku. Emocje u małych dzieci są bardzo intensywnie przez nie przeżywane, a ponadto zdolność do ich kontroli jest jeszcze bardzo niewielka. Ich mózg nie osiągnął jeszcze odpowiedniej dojrzałości, by móc w pełni radzić sobie z napięciem wywołanym przez silne i trudne emocje. Stąd dwa wnioski, po pierwsze – to zupełnie naturalne i rozwojowe, że 2 czy 3-latki reagują krzykiem, płaczem czy tupaniem, gdy przeżywają trudne emocje. Z Twoim dzieckiem wszystko w porządku 😉 Po drugie – żeby dziecko mogło nauczyć się samoregulacji (czyli umiejętności radzenia sobie z napięciem wywołanym przez trudne emocje), potrzebna mu będzie Twoja pomoc. Samo tego nie zrobi. W jaki sposób możesz wesprzeć dziecko? Przede wszystkim okazuj zrozumienie dla emocji Twojego dziecka (nie myl tylko emocji z zachowaniem – dziecko ma prawo się złościć, choć w złości nie ma prawa nikogo bić czy kopać i tego musi dowiedzieć się od Ciebie), nazywaj je (powiedz na przykład „wyobrażam sobie, że czujesz teraz złość”) i staraj się uspokoić dziecko. Z czasem (choć mowa tu o miesiącach i latach, a nie tygodniach) Twoje dziecko uwewnętrzni tę umiejętność i samo będzie w stanie się uspokoić w trudnej dla niego sytuacji.

Kolejny wpis już za miesiąc; przyjrzymy się w nim wyzwaniom, jakie przed dziećmi i rodzicami stawia kolejny etap, czyli okres przedszkolny.

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

Cykl o rozwoju. Małe dziecko (0-3) was last modified: 15 października, 2024 by admin
rozwój dziecka
2 103 odsłony
0
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Poznaniu

14 marca 2025

9 sposobów na nudę w domu!

1 kwietnia 2021

Historia Halloween – zwyczaje, pomysły na zabawy

25 września 2024

O nie, znowu te palmy! Przeprowadzka z...

14 listopada 2023

Jak przetrwać trudny okres dorastania dziecka?

16 października 2017

Nauka języka angielskiego i innych dziedzin —...

21 maja 2018

Z radością w nowy rok szkolny! Czyli...

19 sierpnia 2021

Czy noworoczne postanowienia mają sens?

10 stycznia 2025

Nadopiekuńczy rodzice – troska, która szkodzi

18 kwietnia 2021

Wady postawy u dzieci – czy można...

4 września 2021

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego dla dzieci i młodzieży

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Co to jest lapbook i jak może pomóc w nauce angielskiego z dziećmi? Pomysły i inspiracje

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry