Wśród angielskich czasów, Present Continuous jest jednym z tych, które poznajemy najszybciej, a jednocześnie wykorzystujemy niemal nieustannie. Ponieważ w tym pierwszym okresie nauki łatwo się pogubić, to często wśród uczniów pojawiają się pytania: Jak tworzyć zdania w tym czasie? Kiedy go używać? O co chodzi z tym „-ing” na końcu czasownika? Z naszego wpisu dowiecie się wszystkiego co potrzebne, aby sprawnie posługiwać się czasem Present Continuous.
Kiedy używamy czasu Present Continuous?
Czas Present Continuous jest to tzw. czas teraźniejszy ciągły języka angielskiego. Jego użycie jest odmienne od tego, które znacie z czasu Present Simple i to bardzo ważne, by nauczyć się odróżniać te dwa czasy. Choć oba są czasami teraźniejszymi, to za ich pomocą przekazujemy zupełnie inny komunikat:
– Opisujemy czynności lub zdarzenia, które mają miejsce (trwają) w momencie mówienia. Właśnie dlatego czas Present Continuous często łączymy z takimi słowami jak now (teraz) oraz at the moment (w tym momencie, w tej chwili).
Przykłady:
I am watching TV show at the moment. (W tej chwili oglądam program w telewizji).
My mother is cooking dinner. (Moja mama gotuje obiad).
– Opisujemy czynności, które trwają dłużej niż tylko w chwili formułowania wypowiedzi, jednak zwykle mające charakter tymczasowy.
Przykłady:
John is studying hard for his exam next week. (Jan intensywnie się uczy do przyszłotygodniowego egzaminu).
I am working for a company in Oslo at the moment. (Obecnie pracuję dla firmy w Oslo).
– Opowiadamy o zaplanowanych wydarzeniach:
Przykłady:
I am seeing the doctor tomorrow. (Jutro mam wizytę lekarską).
Hurry up! We are leaving in an hour. (Pospiesz się! Wychodzimy za godzinę).
– Mówimy o czyimś zachowaniu lub przedstawiamy cechę, które nie stanowią zwykłego sposobu postępowania czy też charakterystyki tej osoby (do tego używamy przecież czasu Present Simple):
Przykład: Andrew is a polite boy (Present Simple), but today he is being very naughty! (Present Continuous) – Andrzej jest uprzejmym chłopcem (Present Simple), ale dziś zachowuje się niegrzecznie (Present Continuous).
Jak widać w naszym przykładzie, tymczasowe zachowanie chłopca opisaliśmy czasem Present Continuous, podczas gdy jego stałą cechę charakteru (uprzejmość) – z wykorzystaniem Present Simple.
– Present Simple użyjemy czasem również do wyrażenia irytacji jakąś sytuacją. Wtedy w zdaniu pojawi się również przysłówek always (zawsze):
Przykłady:
You are always complaining! (Ty zawsze narzekasz!)
Helen is always making so much mess! (Helen zawsze bałagani!)
The kids are always talking during the lesson! (Dzieci zawsze rozmawiają podczas lekcji!)
Konstrukcja zdania twierdzącego w czasie Present Continuous
Zdanie twierdzące w czasie Present Continuous tworzymy zgodnie ze schematem:
PODMIOT + OPERATOR (TO BE) + CZASOWNIK + ING + RESZTA ZDANIA
Omówmy te elementy na przykładzie zdania: My dog is eating his breakfast at the moment.
– Podmiotem będzie osoba wykonująca daną czynność. W przykładowym zdaniu będzie to „mój pies”, czyli my dog.
– Operatorem jest czasownik to be, odmieniony przez osoby tak, by pasował formą do podmiotu. Przypomnijmy sobie jego odmianę:
Liczba pojedyncza – singular | Liczba mnoga – plural | ||
I | am | we | are |
you | are | you | are |
he, she, it | is | they | are |
Ponieważ w przykładzie podmiot wyrażony jest w 3. osobie liczby pojedynczej, nasz operator przyjmie formę is.
– Następnie pojawia się czasownik z charakterystyczną dla czasów ciągłych końcówką „-ing”. W większości przypadków wystarczy dostawić „-ing” do formy podstawowej czasownika, by uzyskać jego formę ciągłą:
eat – eating
teach – teaching
learn – learning
– Ostatnim elementem schematu będzie ewentualna dalsza część zdania – jeżeli jest potrzebna. Można przecież sobie wyobrazić zdanie bez niej, na przykład:
I am eating. – Jem. (użycie Present Continuous w takim zdaniu wyjaśni odbiorcy wypowiedzi, że czynność dzieje się właśnie teraz).
Konstrukcja zdania pytającego w czasie Present Continuous
Dzięki zastosowaniu operatora to be, tworzenie pytań jest bardzo ułatwione – aby zdanie twierdzące przemienić w pytanie wystarczy zamienić miejscami podmiot z operatorem (wciąż we właściwej formie osobowej):
OPERATOR + PODMIOT + CZASOWNIK + ING + RESZTA ZDANIA
Choć schemat może okazać się pomocny, łatwiej będzie nam zrozumieć jego treść, na przykładach:
Zdanie twierdzące: Adam is listening to the music.
Pytanie: Is Adam listening to the music?
Zdanie twierdzące: They are watering the garden.
Pytanie: Are they watering the garden?
Zdanie twierdzące: We are having a meeting tomorrow.
Pytanie: Are we having a meeting tomorrow?
Konstrukcja zdania przeczącego w czasie Present Continuous
W czasie Present Continuous równie prosto jak pytania, tworzy się zdania przeczące. Wystarczy do odmienionego operatora to be w zdaniu twierdzącym dodać zaprzeczenie, czyli not. Spójrz na poniższy schemat, a następnie przykłady:
PODMIOT + OPERATOR (TO BE) + NOT + CZASOWNIK + ING + RESZTA ZDANIA
Zdanie twierdzące: Brian is working outside.
Przeczenie: Brian is not working outside. He is sitting on a bench.
Zdanie twierdzące: We are reading a book.
Przeczenie: We are not reading a book. We are watching TV.
Zdanie twierdzące: I am visiting my parents tomorrow.
Przeczenie: I am not visiting my parents tomorrow. I am meeting them next week.
Prawda, że to proste? Systematyczne ćwiczenia językowe pozwalają szybko przyswajać wiedzę. Aby pomóc dziecku w zwiększaniu umiejętności językowych, warto zaopatrzyć się w legendarny, rymowany podręcznik do nauki gramatyki angielskiej Grammar Rhymes.
Zdjęcie: Estée Janssens | Unsplash