Coraz więcej mówi się o ochronie klimatu, ekologii, zrównoważonej produkcji. Jest to sprawa, która dotyczy każdego z nas, a nasze działania w tym temacie (lub ich brak) odczują przyszłe pokolenia, czyli między innymi nasze dzieci. One od nas – dorosłych – uczą się, jak i czy w ogóle dbać o naszą planetę.
Chcesz zaszczepić w dziecku odpowiedzialną postawę i świadomość ekologiczną? Bądź dla swojej pociechy dobrym przykładem! Niech Twoje dziecko ma okazję widzieć, jak segregujesz śmieci, oszczędzasz wodę, energię, ograniczasz plastik. Jak jeszcze możesz budować u swojego dziecka proekologiczną postawę? (Oprócz łącznia ekologii z angielskim, o którym pisaliśmy w jednym z poprzednich wpisów?). Czytajcie wspólnie książki dla dzieci o ekologii! Polecamy kilka wartościowych tytułów o budowaniu świadomości ekologicznej u najmłodszych. Pamiętaj, że już nawet u małych dzieci można kształtować wrażliwość w tym obszarze, a książki są do tego świetnym narzędziem.
„Pstryk! Jak oszczędzać energię?”
Nuria i Empar Jimanes
Wydawnictwo Biobooks
Ta książka to część serii o tym, jak dzieci mogą przyczyniać się do dbania o naszą planetę. Wymieniony tytuł dotyka tematyki oszczędzania energii, a pozostałe poruszają takie wątki jak: dbanie o jakość powietrza, oszczędzanie wody czy ograniczanie produkcji śmieci. Cała seria jest zdecydowanie warta uwagi.
Wracając do wymienionego tytułu – na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że książka porusza dosyć skomplikowane dla dzieci kwestie, jak choćby różnica pomiędzy nieodnawialnymi i odnawialnymi źródłami energii czy to, czym w ogóle jest energia. Mimo całego skomplikowania, tematy te są przedstawione w niezwykle przystępny dla młodego czytelnika sposób. To niewątpliwy atut tej pozycji. Kolejny to bardzo konkretne wskazówki, jak można właściwie bez większego wysiłku oszczędzać energię na co dzień. Ten fragment może być inspiracją nawet dla dorosłego czytelnika. W końcu nigdy nie jest za późno, by zacząć dbać o środowisko.
Książka jest cienka, wzbogacona ładnymi ilustracjami. Nada się już dla dzieci 6-letnich, spokojnie można ją czytać z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. To lekka, przyjemna lektura, której przeczytanie nie zajmie dużo czasu i która jednocześnie „przemyca” niezwykle wartościową wiedzę. Ważne, by wspólne czytanie stało się inspiracją do rozmowy z dzieckiem i do podjęcia konkretnych kroków w kierunku oszczędzania energii. Na końcu książki autorzy zamieścili krótki „podręcznik dla rodzica”, który jest swego rodzaju przewodnikiem po tym, jak czytać tę książkę z dzieckiem.
„CO TO JEST – ekologia, energia odnawialna, ocieplenie klimatu, recykling?”
Charline Zeitoun
Wydawnictwo ARKADY
Ta książka to także część serii popularnonaukowych książeczek dla dzieci. Niedobory wody, ocieplenie klimatu, wymieranie gatunków, kwaśne deszcze… To realne zagrożenia dla naszej planety, a w związku z tym dla nas. Tylko, co to dokładnie oznacza? Czym są te całe kwaśne deszcze? Na czym polega powstawanie dziury ozonowej? Czy każdy tak samo cierpi na brak wody? Ile gatunków roślin i zwierząt umiera w skali roku? Ta książka pozwala dziecku przede wszystkim ZROZUMIEĆ te zagadnienia, po to, by móc świadomie im zapobiegać na tyle, na ile każdy z nas może.
Sposób „podania” małemu czytelnikowi tych tematów jest bardzo kreatywny. Dzieci są zachęcane do tego, by wykonywały proste eksperymenty, obrazujące na przykład to, jak węgiel ze spalania ulatnia się do atmosfery albo jak działają oczyszczalnie ścieków. Cała książka zawiera dokładny opis tego, jak w warunkach domowych, czasami z pomocą dorosłego, przeprowadzić 15 takich eksperymentów, obrazujących różne zagadnienia dotyczące ekologii. Dziecko zatem bawi się i uczy jednocześnie. Jeśli towarzyszy mu przy tym dorosły, on także ma do tego okazję. Zaproponowane eksperymenty okażą się ciekawe nie tylko dla małego czytelnika. Każdy eksperyment jest krótko omówiony, co pozwala go lepiej zrozumieć.
W książce, poza propozycją eksperymentów, jest opisanych bardzo dużo różnych ciekawostek dotyczących ekologii, co z kolei powoduje, że czytelnik może się zafascynować tym tematem. Dlaczego życie jest możliwe tylko na Ziemi? Dlaczego w Australii jest plaga królików? Ile lat rozkłada się plastikowa butelka? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć wertując niniejszą książkę. Z jednej strony uświadamia ona różne zagadnienia związane z zagrożeniami dla naszej planety, a z drugiej – autorzy nie straszą dzieci „końcem świata” tylko podają konkretne pomysły na to, co można zrobić, by nasze codzienne działania były bardziej ekologiczne. Książka jest napisana bardzo przystępnym językiem, jednak będzie odpowiednia dla dzieci starszych, w wieku szkolnym mniej więcej od 8 roku życia.
„Z tatą w przyrodę. Czyli 43 wyprawy w poszukiwaniu sekretów natury”
Wojciech Mikołuszko
Wydawnictwo MULTICO
Ta książka to mniej oczywisty wybór, gdyż nie dotyka ona wprost tematu ekologii. Jest hołdem oddanym przyrodzie – lasom, rzekom, plażom, roślinom, zwierzętom. Jeśli chcemy uczyć dzieci dbania o przyrodę, najlepiej w pierwszej kolejności im ją pokazać, pozwolić lepiej poznać, zafascynować się. Dzieci, które kochają przyrodę, będą bardziej otwarte na to, by o nią dbać i ją szanować.
Głównymi bohaterami książki są Ida, Kacper oraz ich młodszy brat, Jacuś. Wspólnie ze swoim tatą odbywają fascynujące, bliższe i dalsze wyprawy przyrodnicze. Uczestniczą w akcji obrączkowania ptaków u wybrzeża Bałtyku, obserwują ptasie gniazda na Podlasiu, szukają mleczy na pobliskim trawniku, dowiadują się, dlaczego żaby tak głośno rechoczą w stawach i bajorkach, zbierają leśne owoce, sprawdzają, jakie „skarby” wyrzuca morze na plaży, podziwiają kolory jesiennych liści i szukają wśród nich różnych rodzajów grzybów. Pod czujnym okiem taty dzieci odkrywają różne ciekawe przyrodnicze fakty. Czy każda biedronka ma siedem kropek? Które zwierzę zjada zimą swój dom? Dlaczego gęsi lecą w kluczu?
Książka jest bardzo ładnie wydana, w twardej oprawie, wzbogacona została zabawnymi rysunkami Tomasza Samojlika. Na ponad 90 stronach opisane zostały 43 wyprawy głównych bohaterów, którzy tropili w nich różne sekrety przyrody. Książka może być świetną inspiracją do zorganizowania wspólnych, rodzinnych wycieczek i wzmacniania w dzieciach zamiłowania do aktywnego spędzania czasu na łonie natury. Sam autor kończy swoją książkę takimi słowami:
„Nie, to wcale nie jest koniec. Czterdzieści trzy spotkania z przyrodą, jakie opisałem w tej książce, to ledwie wstęp. Zarówno w Polsce, jak i na wakacjach w innych krajach można zobaczyć znacznie, znacznie więcej. Dlatego proszę, nie siedźcie w domu. Ruszajcie w przyrodę – w swoim mieście czy wsi – do pobliskiego lasu, nad wodę, łąkę czy na pole. Słuchajcie, dotykajcie i oglądajcie – pod nogami, przed sobą i nad głową. W fascynującym świecie przyrody zawsze jest coś do odkrycia. W drogę!”
Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięca
O ekologii mówimy również w Early Stage w ramach projektu THINK EARTH! Wszystkich małych i dużych entuzjastów dbania o naszą planetę, zapraszamy na platformę z eko zadaniami i piosenkami.