Nauka angielskiego może być łatwa? — Wszyscy potrafimy się uczyć, tak samo rzecz ma się z nauką języka angielskiego. Co więcej, każdy człowiek, w każdym wieku lubi się uczyć, bo to jest nasza naturalna potrzeba. Jesteśmy odkrywcami i staramy się poznawać świat, który nas otacza, a to jest właśnie nauka. Bardzo ważną kwestią jest też to, jak się uczymy i jakich mamy nauczycieli — mówi Tonia Bochińska, nauczyciel, metodyk i współwłaścicielka Early Stage.
W tekście przedstawiamy odpowiedzi na Wasze najczęstsze pytania dotyczące nauki angielskiego dla dzieci, które pojawiły się po webinarium Tonia Bochińska: „Jak dzieci uczą się języka?”.
Kiedy zapisać dziecko na angielski? Jak uczyć przez zabawę? Jak pomagać dziecku odrabiać lekcję, kiedy nie znam angielskiego? Odpowiadamy na te i inne pytania.
Całe webinarium o nauce angielskiego dla dzieci możesz zobaczyć tutaj.
Nauka angielskiego i zabawa — jak to połączyć, skoro dzieci głównie chcą się bawić?
Odpowiedzią jest — kreatywna nauka angielskiego! Najlepiej podążać za potrzebami dziecka. Zabawa nie wyklucza konwersacji i nauki angielskiego. Wręcz przeciwnie, umiejętnie dobrana zabawa jest doskonałym źródłem sytuacji sprzyjającej korzystaniu z angielskich zwrotów przez dziecko. Jeśli maluch chce się bawić, bawmy się w zabawy z angielskim.
Wiele pomysłów na gry językowe z dzieckiem znajdziesz na naszym blogu.
Kiedy dziecko powinno rozpocząć naukę angielskiego?
Odpowiedź jest prosta — im wcześniej, tym lepiej. Każdy człowiek zaczyna naukę języka ojczystego od pierwszego dnia życia. Poznaje jego dźwięk, melodię, codzienne zastosowanie. Obserwując i słuchając opiekunów, zaczyna coraz śmielej się komunikować.
Nauka angielskiego i innych języków obcych odbywa się tak samo. Im wcześniej wprowadzimy ją w życie młodego człowieka, tym lepiej, bo obce zwroty będą dla dziecka naturalne. Wczesne obcowanie dziecka z językiem obcym umożliwia opanowanie fonetyki języka, tworzy pozytywne skojarzenia (na pierwszych etapach uczymy głównie przez zabawę) i solidną podwalinę pod przyszłą, bardziej świadomą systematyzację wiedzy pasywnej.
Warto też pamiętać o granicznym momencie w nauczaniu języka. Po przekroczeniu pewnych najważniejszych (krytycznych) momentów w rozwoju mózgu, nauka nowości jest coraz trudniejsza. Jeśli chcesz, aby nauka języka przebiegała harmonijnie, była radością i jawiła się dziecku jak coś absolutnie naturalnego, zacznij nie później niż we wczesnej podstawówce, a najlepiej daj już przedszkolakowi możliwość interakcji w języku angielskim. Na efekty nie będziesz czekać długo.
Trzynastolatek i nauka angielskiego — jak go zachęcić?
Jeśli znasz dobrze swoje nastoletnie dziecko, to na pewno wiesz, co najbardziej go pasjonuje, jakie tematy nie schodzą z listy „najważniejsze na świecie”. Nie wahaj się użyć tej wiedzy, kiedy szukasz sposobów na zachęcenie nastolatka do nauki języka.
Masz w domu wielbiciela piłki nożnej? Doskonale! Może warto zrobić domową bibliotekę ważnych meczów, ale komentowanych po angielsku? Twój nastolatek zaczyna wertować Netflixa w poszukiwaniu popularnych wśród rówieśników seriali? Jeszcze lepiej! Wszystkie prawdopodobnie są w anglojęzycznej wersji — z napisami lub bez. Będzie to doskonała lekcja praktycznego angielskiego. Tym ciekawsza, jeśli również Ty weźmiesz w niej udział i potraktujesz jako doskonałą okazję do rozwoju swoich kompetencji językowych.
Gry komputerowe, które uwielbiają nastolatki, również znajdziesz w wersji anglojęzycznej. Zasugeruj dziecku zmianę ustawień na takie, dzięki którym będzie ćwiczył podstawowe wyrażenia i komendy.
Staraj się pokazać swojemu nastolatkowi, że znajomość języka jest niezwykle przydatna i naturalna. Pokaż, jak wiele cennych źródeł informacji (również tych o grach, piłce nożnej itd.) jest dostępnych w sieci właśnie w języku angielskim. Staraj się rozbudzić u dziecka ciekawość świata — nic tak bardzo nie napędza chęci rozwoju, jak ciekawość, która chce być zaspokojona!
Dlaczego w starszych grupach w Early Stage nie ma przedstawień?
Nasze doświadczenie pokazuje, że starsi uczniowie z mniejszym entuzjazmem angażują się w tę formę pracy. Czujemy też, że w ich przypadku korzyść językowa nie jest już tak ogromna, jak w przypadku młodszych dzieci.
Na wszystkich etapach edukacji staramy się szukać form, które odpowiadają potrzebom danego etapu rozwoju, dlatego tym uczniom proponujemy inną — bardziej dopasowaną do ich wieku i zainteresowań — formę działalności artystycznej. Zapraszamy ich do tworzenia projektów multimedialnych. Mogą tu rozwijać swoją kreatywność, stając się współautorami pomysłów na krótkie filmy oraz wykorzystywać w praktyce znajomość języka.
Ja nie znam angielskiego. Jak mam pomagać dziecku w domu z odrabianiem lekcji?
Często rodzice martwią się, że brak znajomości języka wyklucza ich ze świadomego udziału w procesie edukacyjnym dziecka. Nic bardziej mylnego! Współtowarzyszenie w nauce i motywowanie do niej nie oznacza przejmowania roli nauczyciela. Nie musisz znać języka, aby być odpowiednim wsparciem dla dziecka.
Materiał, który realizujemy na zajęciach, w całości znajduje się w naszych książkach i na płytach. Jest to absolutnie wystarczające źródło informacji dotyczących pisowni czy wymowy wprowadzanych i ćwiczonych słów oraz struktur. Jeśli poznasz dobrze strukturę książki, zorientujesz się w realizacji materiału dziecka. Do tego możesz liczyć na kontakt z lektorem, aby wyjaśniać ewentualne wątpliwości. Dzięki temu staniesz się doskonałym wsparciem dla dziecka, a może przy okazji nauczycie się czegoś razem?
Dla młodego człowieka doświadczenie wspólnej nauki z rodzicem będzie na pewno bardzo cenne i motywujące. Obserwowanie rodziców, którzy nie znają odpowiedzi na wszystkie pytania, wspólne poszukiwania i wspólne sukcesy, a czasem porażki, służą też jako najlepszy budulec ważnych więzi.
Jak motywować do nauki angielskiego, gdy w trakcie roku szkolnego spada chęć do zajęć?
Fluktuacja motywacji do nauki angielskiego jest naturalna w procesie nauki. Na pewno nie należy ignorować braku chęci do zajęć, ponieważ może narastać do takiego poziomu, kiedy dziecko kategorycznie odmówi udziału w nich.
Zawsze warto rozmawiać. Dziecko powinno mieć możliwość opowiedzenia o tym, dlaczego nie chce brać udziału w lekcjach — czy coś się stało, co doprowadziło do tej sytuacji, czy po prostu jest przeciążone, czy ma jakieś problemy relacyjne. Kiedy podejdziemy do młodego człowieka z ciekawością i poznamy naturę problemu, możemy ją wspólnie z dzieckiem lub nauczycielem rozwiązać.
Pamiętaj przy tym, że presja zawsze działa źle. Czasami lepiej zrobić krok w tył, żeby potem móc w pełni rozwinąć skrzydła!
Które reguły gramatyczne można wyjaśniać ośmiolatkowi w czasie nauki angielskiego? Czy mówienie o tym, że w liczbie mnogiej brakuje czegoś na końcu wyrazu jest poprawne, czy nie?
Najogólniej rzecz ujmując — rodzic nie powinien wchodzić w rolę nauczyciela. Jeśli chcesz pomóc dziecku w nauce angielskiego i znasz język, możesz mu podpowiadać w taki sposób, że np. w wyrazie w liczbie mnogiej brakuje literki na końcu, bo przedmiotów jest więcej niż jeden.
Nie wchodź jednak głębiej i nie tłumacz reguł. Dziecko powinno znać daną strukturę z lekcji, a jeśli czasem pisze czy mówi niepoprawnie, to informacja przede wszystkim dla nauczyciela. Być może jest to naturalny proces uczenia, w którym normalne jest popełnianie błędów, zanim zasada zostanie przyswojona, a może nauczyciel powinien poświęcić więcej czasu na praktykę danego zagadnienia.
Dobrym kierunkiem w takim przypadku będzie sygnał wysłany do nauczyciela. Będzie wiedział, jakie kroki podjąć.
Nauka angielskiego przed sprawdzianem — czy powtarzać z ośmiolatką materiał?
Zachęcamy do tego, ale nie traktuj tego, jak swojego obowiązku. Najważniejsze, aby dziecko się nie zniechęciło i aby powtórka kojarzyła się z czymś przyjemnym, najlepiej zabawowym.
Przede wszystkim postaw na zabawę. Wykorzystaj memory i domino, które są gotowe w niektórych podręcznikach, zróbcie wspólnie z dzieckiem karty obrazkowe, stwórzcie krzyżówkę, oklejcie dom kolorowymi karteczkami samoprzylepnymi ze słownictwem potrzebnym na sprawdzianie.
Na naszym blogu znajdziesz wiele cennych wskazówek, jak wspólnie z dzieckiem bawić się angielskim, aby nauka angielskiego była jeszcze bardziej owocna i przyjemna. Nie bój się zaszaleć! To najbardziej porywa dziecko, a wtedy samo nawet nie wie, że się uczy. Kreatywna nauka angielskiego to coś, co pokochacie!
Masz inne pytania związane z nauką angielskiego Twojego dziecka? Napisz do nas, a jeszcze lepiej będzie, jeśli odwiedzisz z dzieckiem jedną z naszych szkół i przekonasz się, jak pasjonujące może być poznawanie języka.