Powszechnie przyjęty podział na umysł ścisły i humanistyczny u dzieci zauważalny jest już w momencie rozpoczęcia edukacji wczesnoszkolnej. Najprościej jest to stwierdzić, obserwując co dziecku sprawia największą radość, czym się interesuje, robienie jakich zadań przychodzi mu z łatwością, a które stanowią dla niego problem. Czy na tak wczesnym etapie rozwoju możemy jednak w stu procentach określić przyszłość edukacyjną naszego dziecka? Czy raz stwierdzone uzdolnienia mogą ulec zmianie? Czy dziecko może być jednocześnie i humanistą i „ścisłowcem”? W dzisiejszym wpisie mamy dla Was garść cennych informacji na temat rozwoju dziecka 🙂
Początki są najważniejsze
Zdaniem wielu psychologów i pedagogów szkolnych, wrodzone zdolności dziecka ujawniają się u maluchów już w przedszkolu. Wtedy to dziecko zaczyna przejawiać swoje pierwsze, indywidualne zainteresowania. Uważny rodzic szybko dostrzeże, które zajęcia fascynują malucha, co dziecko lubi robić, czego uczy się najchętniej i najszybciej oraz co najczęściej absorbuje jego uwagę. Jeśli nasza pociecha chętnie uczy się wierszyków i z radością recytuje je przed publicznością, mogą to być pierwsze oznaki kształtowania się umysłu humanisty. Jeśli zaś zainteresowania dziecka krążą wokół tworzenia skomplikowanych konstrukcji z klocków LEGO możliwe, że nasze dziecko będzie umysłem ścisłym. To oczywiście jedynie przykład obrazujący to, na co warto zwrócić uwagę w pierwszych latach życia dziecka. Na tym etapie trwa intensywny rozwój mózgu, a odpowiednie ćwiczenia, zajęcia dodatkowe i gry edukacyjne mogą pomóc wydobyć z dziecka jego potencjał.
Jakie zdolności umysłowe możemy zauważyć u dziecka?
Istnieje kilka umysłowych zdolności, które mogą wpływać na to, kim dziecko zostanie w przyszłości. Należy je rozwijać już od najmłodszych lat, aby nasze pociechy mogły korzystać z nich w dorosłym życiu.
Umiejętności i zainteresowania, które mogą wyróżniać dziecko:
Matematyczno-logiczne
Dziecko z tego rodzaju uzdolnieniem z radością rozwiązuje zadania matematyczne i łamigłówki. Cechuje je spostrzegawczość oraz łatwość wyciągania wniosków.
Językowe
Młody człowiek, wyróżniający się takimi zdolnościami, łatwo dobiera słowa, nie ma większych problemów z czytaniem, poznawszy alfabet próbuje pisać własne opowiadania. Chętnie uczestniczy również w przedstawieniach i teatrzykach, idealnie odgrywając swoje role. Szybciej niż rówieśnicy uczy się języków.
Wizualno-przestrzenne
Dziecko ma świetną orientację w terenie. Potrafi rozpoznawać kierunki świata. Zapamiętywanie kształtów, obrazów nie sprawia mu żadnego problemu. Odtwarza z pamięci obrazy (myślenie obrazami), jest wrażliwe estetycznie i twórcze.
Ruchowe
Dziecko charakteryzuje sprawność fizyczna, zwinność, zawziętość w dążeniu do celu i zainteresowanie różnymi dyscyplinami sportu. Chętnie ćwiczy na zajęciach wychowania fizycznego i rywalizuje z kolegami. U dzieci uzdolnionych ruchowo zauważyć można lepszą pamięć ruchową i łatwość w uczeniu się sekwencji ruchów i układów tanecznych.
Przyrodnicze
Dziecko z takim rodzajem uzdolnień chętnie obserwuje otaczający je świat. Jest wyczulone na potrzeby zwierząt. Chętnie obserwuje zmieniające się pory roku. Potrafi na swój sposób tłumaczyć fizjologię roślin i zwierząt. Zgłębia wiedzę na temat fauny i flory zaskakując rodziców i nauczycieli ciekawostkami na temat zwierząt, roślin i zjawisk.
Muzyczne
Pociecha, która od najmłodszych lat nuci, mruczy i śpiewa ulubione piosenki lub utwory zasłyszane w radio to być może przyszły muzyk lub kompozytor. Przyszły artysta w sposób intuicyjny dopasowuje częstotliwość klaskania lub tupania do rytmu słuchanej piosenki. Uzdolnienia muzyczne często idą w parze z umiejętnościami językowymi.
Interpersonalne
Dziecko potrafi dostrzegać emocje, od najmłodszych lat cechuje je empatia. Próbuje tłumaczyć zachowania innych ludzi, stara się także rozumieć ich pragnienia. Jednocześnie samo zdaje sobie sprawę ze swoich mocnych i słabych stron. Wrodzone umiejętności interpersonalne pomagają dziecku tworzyć i utrzymywać pozytywne relacje z rówieśnikami.
Czy dziecko może być jednocześnie humanistą i umysłem ścisłym?
To, kim jesteśmy jest efektem mieszanki umiejętności, którą zostaliśmy obdarzeni. Od tego, jakie umiejętności będą przeważać, zależy to, czy będziemy określani jako humanista czy też ścisłowiec. Co ważne, odpowiednie ćwiczenia pomagają rozwijać kompetencje – poszerzać te, z którymi mamy największą trudność, jak i szlifować wrodzone zdolności. Dlatego nikt nie jest w stu procentach ścisłowcem czy humanistą. Wielozadaniowość to obecnie jedna z najbardziej poszukiwanych cech u pracowników. Z tego powodu jako rodzice powinniśmy dbać nie tylko o pielęgnowanie pasji i predyspozycji dziecka, ale także starać się rozwijać jego zdolności w sferach stanowiących dla dziecka większe wyzwanie.
W przypadku nauki języka angielskiego, na zajęcia warto zapisać zarówno dziecko, które pięknie się wysławia, wyraźnie przejawiając uzdolnienia językowe, jak i młodego matematyka, który preferuje zabawy z cyferkami niż czytanie książek. W każdym przypadku zajęcia dodatkowe przyniosą dziecku korzyść, pomagając mu rozwinąć skrzydła lub wypracować umiejętności, które okażą się niezbędne w dorosłym życiu.
Zdjęcie: MART PRODUCTION | Pexels