Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę internetową hasło „angielskie czasy”, by przekonać się jak wiele, ta w gruncie rzeczy podstawowa kwestia, budzi kontrowersji. Niektóre źródła wskazują, że w języku angielskim używa się 12 czasów głównych, inne, że 16, podczas gdy znajdziemy i takie źródła, które mówią o 3, a nawet tylko dwóch (!) czasach. Jak to możliwe? W głównej mierze różnice wynikają z różnych podejść do definiowania pojęcia czasu w języku, a także szeregu konstrukcji czasowych języka angielskiego, które wykorzystywane są na równi z czasami. Present Simple, Past Perfect, Future Perfect Continuous… to prawdziwy gramatyczny zawrót głowy. Wystarczy jednak poświęcić nieco czasu na naukę, by odkryć, że w tym szaleństwie jest metoda. Jeśli Twoje dziecko właśnie odkrywa meandry gramatyki języka angielskiego, zachęcamy do skorzystania z naszych pomysłów na domowe powtórki z czasów w języku angielskim.
Czasy w języku angielskim – ćwiczenia są nie bez znaczenia
Zdarza się, że dzieci niechętnie podchodzą do wykonywania ćwiczeń zadanych w formie pracy domowej. Jest to jednak ważny element w procesie nauki angielskiej gramatyki. Praca domowa pozwala dziecku utrwalić materiał oraz zmierzyć się z ewentualnymi trudnościami. Pozwala to na samodzielne poszukiwanie rozwiązań oraz sprawdzanie we własnym tempie, który obszar jest już zrozumiały, a nad którym trzeba jeszcze trochę popracować. Praca domowa uczy również systematyczności, z którą warto się zaprzyjaźnić, jeśli zależy nam na efektach – zwłaszcza w nauce języka i czasów w języku angielskim.
Dlatego jeśli chcesz, aby Twoje dziecko maksymalnie skorzystało z lekcji, na które uczęszcza, zadbaj o to, by regularnie wykonywało zadane prace domowe. Oprócz tego możecie wykorzystać dodatkowe materiały: podręczniki, zestawy ćwiczeń, quizy i testy, na przykład te dostępne w Internecie. Ćwiczenia i sprawdzanie efektów, to duża część skutecznej nauki.
Nie gramatyzuj – usystematyzuj!
Present Perfect czy Past Simple… a może Present Simple? A jaką dodać końcówkę? Czy ten czasownik odmienia się regularnie, czy nieregularnie? Takich pytań podczas nauki czasów w języku angielskim pojawia się wiele. Dlatego warto zachęcić dziecko, by już od początku zadbać o usystematyzowanie nabytej wiedzy. Samodzielne opracowanie tabel, wykresów czy map myśli, pozwoli nie tylko zgromadzić wszystkie niezbędne informacje w przejrzystej formie, ale już sam proces ich sporządzania to doskonała chwila na poukładanie wszystkiego w głowie.
Takie dogłębne przeanalizowanie poznanych zagadnień ułatwi zrozumienie zależności, sytuacji w których używamy takiej lub innej formy oraz pozwoli nie tylko szybko, ale i trwale nauczyć się danego zakresu materiału. Przypominaj dziecku o wracaniu do treści lekcji, zwłaszcza w krótkim czasie po wprowadzeniu nowych zagadnień. „Na świeżo” dużo łatwiej przypomnieć sobie o czym mówił lektor, a także uzupełnić notatki z zajęć.
Czasy w języku angielskim – rymowanie i kojarzenie pomocą w zapamiętywaniu
Zapamiętanie wielu ważnych informacji, pozornie ze sobą nie powiązanych, może być trudne. Dużo łatwiej będzie je przyswoić, gdy do wspomagania nauki zaprosicie rym i rytm.
Na przykład, ucząc się czasowników nieregularnych, można spróbować odnaleźć takie spośród nich, których odmiana brzmi podobnie:
take – took – taken
shake – shook – shaken
lub takie, które z kolei mają wspólną cechę, na przykład ich odmienione formy są tożsame z formą podstawową:
cut – cut – cut
let – let – let
Najzabawniej jednak jest wtedy, gdy uda się wymyślić jakieś skojarzenie. Na przykład formy czasownika sing, oznaczającego śpiewanie, brzmią jakby po japońsku: sing – sang – sung. A Japonia, jak wiadomo, to światowa stolica… karaoke, czyli rozrywki polegającej na śpiewaniu właśnie.
Aby oszczędzić czas, można wykorzystać gotowe rozwiązanie, czyli podręcznik do rymowanej gramatyki języka angielskiego Grammar Rhymes, autorstwa Joanny Zarańskiej. To prawdziwy must have! Z Grammar Rhymes możecie przypomnieć sobie wszystkie zasady, solidnie przećwiczyć angielskie czasy i… zarymować! Ogromną zaletą tej publikacji jest bowiem przyjazna dzieciom forma, uwzględniająca dziesiątki rymów, rapów i wierszyków, które niezwykle łatwo wpadają w ucho (do książki dołączona jest płyta CD oraz dostęp do aplikacji mobilnej) i zapadają w pamięć.
Praktyka czyni mistrza!
Nauka czasów w języku angielskim w oderwaniu od ich praktycznego zastosowania jest strasznie monotonna i nieefektywna. Dlatego warto stworzyć dziecku możliwie dużo okazji do praktycznego ich wykorzystania: czytania, pisania, mówienia i słuchania w języku angielskim. Gramatyka to przecież wyłącznie osnowa, na której, za pomocą słów, wyplatać można nieskończoną ilość wypowiedzi. Aby jednak osiągnąć w tym zadowalającą płynność, konieczne jest regularne korzystanie z języka. Oglądanie filmów po angielsku, czytanie wpisów na anglojęzycznych forach internetowych czy rozmowa (choćby z innymi uczącymi się dziećmi) to doskonały trening. Zaproponuj dziecku przeczytanie krótkiej książeczki lub artykułu, obejrzenie filmu po angielsku lub wspólną grę edukacyjną. Doskonałym pomysłem będzie również zapisanie dziecka na grupowy kurs języka angielskiego – tam z pewnością nie zabraknie okazji do regularnych rozmów po angielsku z innymi dziećmi i nauczycielem.
Dobre nastawienie to podstawa!
Na zakończenie chcielibyśmy poruszyć kwestię bardzo istotną, a często pomijaną, gdy mowa o nauce czasów w języku angielskim. Gramatyka, choć może nie każdego zafascynuje od pierwszej lekcji, to naprawdę niezwykle interesujący obiekt do nauki. A co ważniejsze dla wszystkich osób uczących się – nie da się jej uniknąć. Jeśli więc nie można czegoś zmienić, może warto chociaż dać temu szansę? Zachęcaj dziecko i nastawiaj pozytywnie, wzmacniając jego wiarę w to, że da sobie radę. Bo angielska gramatyka naprawdę jest wspaniała, wystarczy tylko się z nią dobrze poznać
Zdjęcie: Clarissa Watson | Unsplash