Blog Szkoły Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Nadopiekuńczy rodzice – troska, która szkodzi

      18 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Style uczenia się – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk

      16 kwietnia 2021

      Wychowanie

      Jak wspierać dziecko w budowaniu autonomii? Od…

      13 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Niezwykłe cechy leworęcznych dzieci

      12 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak długo dziecko powinno uczyć się języka…

      4 kwietnia 2021

      Wychowanie

      9 sposobów na nudę w domu!

      1 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku w nauce? Mnemotechniki, fiszki,…

      23 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Jak zmotywować nastolatka do nauki?

      16 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci, czyli nauka na…

      12 marca 2021

      Wychowanie

      Co powinno jeść dziecko? Dieta ucznia na…

      11 marca 2021

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Style uczenia się – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk

      16 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Niezwykłe cechy leworęcznych dzieci

      12 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Past Simple w pigułce – zastosowania i…

      10 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak długo dziecko powinno uczyć się języka…

      4 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Daty po angielsku – jak je prawidłowo…

      30 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Angielskie czasowniki nieregularne – jak skutecznie się…

      29 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Present Continuous w pigułce – zastosowania i…

      27 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Present Simple w pigułce – zastosowania i…

      25 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku w nauce? Mnemotechniki, fiszki,…

      23 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Czy muzyka pomaga w nauce? Jak muzyka…

      21 marca 2021

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Historia Stanów Zjednoczonych

      8 kwietnia 2021

      Ciekawe miejsca

      English breakfast, czyli co mali Brytyjczycy jedzą…

      6 kwietnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Historia Londynu

      9 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Wielkanoc w Wielkiej Brytanii – tradycje, potrawy…

      7 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Z angielskim przez historię, czyli najciekawsi władcy…

      5 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Ciekawostki o Wielkiej Brytanii

      4 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Australia – ciekawe miejsca do odwiedzenia całą…

      3 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Ciekawe zwyczaje Brytyjczyków

      22 stycznia 2021

      Ciekawe miejsca

      Weekend z dziećmi – wycieczka do Parku…

      20 listopada 2020

      Ciekawe miejsca

      Zwiedzamy Szkocję! Atrakcje dla dzieci do zobaczenia…

      18 sierpnia 2020

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Nadopiekuńczy rodzice – troska, która szkodzi

      18 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Style uczenia się – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk

      16 kwietnia 2021

      Wychowanie

      Jak wspierać dziecko w budowaniu autonomii? Od…

      13 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Niezwykłe cechy leworęcznych dzieci

      12 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak długo dziecko powinno uczyć się języka…

      4 kwietnia 2021

      Wychowanie

      9 sposobów na nudę w domu!

      1 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku w nauce? Mnemotechniki, fiszki,…

      23 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Jak zmotywować nastolatka do nauki?

      16 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci, czyli nauka na…

      12 marca 2021

      Wychowanie

      Co powinno jeść dziecko? Dieta ucznia na…

      11 marca 2021

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Style uczenia się – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk

      16 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Niezwykłe cechy leworęcznych dzieci

      12 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Past Simple w pigułce – zastosowania i…

      10 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak długo dziecko powinno uczyć się języka…

      4 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Daty po angielsku – jak je prawidłowo…

      30 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Angielskie czasowniki nieregularne – jak skutecznie się…

      29 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Present Continuous w pigułce – zastosowania i…

      27 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Present Simple w pigułce – zastosowania i…

      25 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku w nauce? Mnemotechniki, fiszki,…

      23 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Czy muzyka pomaga w nauce? Jak muzyka…

      21 marca 2021

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Historia Stanów Zjednoczonych

      8 kwietnia 2021

      Ciekawe miejsca

      English breakfast, czyli co mali Brytyjczycy jedzą…

      6 kwietnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Historia Londynu

      9 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Wielkanoc w Wielkiej Brytanii – tradycje, potrawy…

      7 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Z angielskim przez historię, czyli najciekawsi władcy…

      5 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Ciekawostki o Wielkiej Brytanii

      4 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Australia – ciekawe miejsca do odwiedzenia całą…

      3 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Ciekawe zwyczaje Brytyjczyków

      22 stycznia 2021

      Ciekawe miejsca

      Weekend z dziećmi – wycieczka do Parku…

      20 listopada 2020

      Ciekawe miejsca

      Zwiedzamy Szkocję! Atrakcje dla dzieci do zobaczenia…

      18 sierpnia 2020

  • O nas
  • Kontakt
Wychowanie

Jak rozwijać u dziecka poczucie odpowiedzialności?

15 kwietnia 2019

Bycie osobą odpowiedzialną ma przede wszystkim pozytywne skojarzenia. Jest to cecha niezwykle ważna w roli ucznia, w przyszłości pracownika, partnera, rodzica, przyjaciela. Kto by nie chciał mieć u swego boku odpowiedzialnego współpracownika czy współmałżonka? Nic dziwnego, że większość rodziców pragnie, by ich dzieci wykształciły w sobie poczucie odpowiedzialności, które ułatwiłoby im funkcjonowanie w szkole i w dorosłym życiu. Rodzi się jednak pytanie: jak pomóc dziecku w tym, by rozwijało w sobie odpowiedzialność?

Przecież nie jest to umiejętność, która w pewnym momencie się „po prostu pojawia” (wystarczy rozejrzeć się wśród dorosłych z bliższego lub dalszego otoczenia – zapewne bez problemu można znaleźć przykłady osób, które nie wykształciły w sobie tej cechy). Dobra wiadomość jest taka, że jako rodzic możesz mieć istotny wkład w to, by ze świadomością pomóc dziecku rozwinąć poczucie odpowiedzialności. Jak to zrobić? Poniżej znajdziesz kilka konkretnych wskazówek.

 

Stwarzaj szansę na samodzielność i wszystko co z nią związane – radość z sukcesu oraz ryzyko porażki
Jak podaje słownik PWN hasło „odpowiedzialność” możemy rozumieć jako przyjęcie obowiązku zadbania o kogoś lub o coś. 10-letnie dziecko może być na przykład odpowiedzialne za odrobienie lekcji albo ścielenie łóżka. Rodzic jest odpowiedzialny za dziecko (od strony prawnej, zapewnienia bezpieczeństwa i wszechstronnych warunków do prawidłowego rozwoju). Partnerzy będący w związku są odpowiedzialni za jakość relacji między nimi. Pracownik jest odpowiedzialny za wykonanie zadania zleconego przez przełożonego. Przykłady można by mnożyć. Zatrzymajmy się jednak przy tych, związanych z dzieckiem – skoro 10-latek jest odpowiedzialny za odrobienie lekcji, to musi mieć stworzoną możliwość, by je samodzielnie robić. Jeśli za odrobienie jego lekcji weźmie się tata/ mama/ kuzynka, to dziecko nie będzie mogło rozwijać w sobie odpowiedzialności (kto właściwie staje się wtedy odpowiedzialny za te lekcje czy ocenę, która na ich podstawie zostanie wystawiona?). Pierwszym więc ważnym wnioskiem jest to, że jeśli chcemy wspierać rozwój poczucia odpowiedzialności za coś albo kogoś (np. zwierzątko) musimy stwarzać okazje do tego, by dziecko mogło samodzielnie wykonywać różne zadania. Rodzi się tu pytanie – czy ma je wykonywać zupełnie samodzielnie, czy rodzic może czasami pomagać dziecku. A jeśli tak, to w jakim stopniu dorosły ma się angażować w tę pomoc?

 

Szukaj równowagi
Jeśli jako rodzic będziesz obawiać się, że Twojemu dziecku coś nie wyjdzie i przeżyje rozczarowanie, albo uznasz, że dziecko nie zrobi czegoś tak dobrze czy szybko jak Ty i w związku z tym będziesz wykonywał/a różne rzeczy za dziecko, to ono nie nauczy się, jak podejmować się różnych działań i brać za nie odpowiedzialność. Z drugiej strony – jeśli dziecko robi coś po raz pierwszy albo dopiero się czegoś uczy, to naturalne jest, że będzie potrzebowało wsparcia w postaci wskazówek, okazania wiary, że sobie poradzi, może jakiejś podpowiedzi czy wspólnego szukania strategii. Czasami dziecko potrzebuje pomocy, a zostawione samo sobie może poczuć się zagubione i bezradne – wtedy zamiast rozwijać poczucie odpowiedzialności, będzie martwiło się, że jest za słabe, by sprostać wyzwaniu. Jak więc widzisz cała (niełatwa) sztuka polega na balansowaniu pomiędzy dawaniem przestrzeni na samodzielne próby, a udzielaniem wsparcia i wskazówek tam, gdzie sytuacja tego wymaga. Nie ma jednej prostej odpowiedzi na pytanie, kiedy dać przestrzeń na zupełną samodzielność, a kiedy być obok i wyciągać pomocną dłoń. Dużo zależy od indywidualnych predyspozycji dziecka, jego wieku czy choćby kontekstu (wyobraźmy sobie 11-latkę, która całkiem sprawnie komunikuje się po angielsku, ale w momencie pierwszego w życiu zagranicznego wyjazdu czuje zdenerwowanie i blokadę przed zamówieniem coca-coli w restauracji). Niemniej, ogólna zasada jest taka, że jeśli dziecko dopiero się czegoś uczy, to będzie bardziej potrzebowało wsparcia niż wtedy, gdy ma już jakieś umiejętności w danej dziedzinie i potrzebuje je dalej szlifować. Pamiętaj też o różnicy pomiędzy wspieraniem, a wyręczaniem. Nawet jeśli Twoje dziecko dopiero się czegoś uczy, to staraj się dawać mu przestrzeń na samodzielność, nie wykonuj zadania zupełnie za dziecko.

 

Dawaj dobry przykład
Niewiele rzeczy działa lepiej, jak przykład ze strony rodzica. Chcesz, by Twoje dziecko rozwijało poczucie odpowiedzialności za swoje czyny? Pokaż mu, jak Ty to robisz. Dzieci obserwują swoich rodziców w różnych codziennych sytuacjach i odzwierciedlają ich postawy, przekonania i wartości. Wyobraźmy sobie sytuację, w której rodzic poucza dziecko, że zapomniało oddać książki do biblioteki i w związku z tym, będzie musiało zapłacić karę za zwłokę z własnego kieszonkowego; po czym ten sam rodzic nie płaci w terminie rachunków i przy dziecku głośno wyraża swoje niezadowolenie, gdy operator telefonu komórkowego dzwoni do niego z przypomnieniem i ponagleniem. Jeśli rodzic jest niespójny w tym, co mówi i co robi, dziecko zawsze „pójdzie” za tym, co rodzic robi. Jak pisał duński terapeuta rodzinny, Jasper Juul w książce „Przestrzeń dla rodziny” – To, co rodzice nazywają wychowaniem, nie przynosi żadnego efektu wychowawczego. Ich słowa wpadają dzieciom jednym uchem, a wypadają drugim. Wychowanie dzieci dokonuje się, jeśli można tak powiedzieć, między wierszami. Jak dzieci uczą się radzić sobie z konfliktami? No właśnie, obserwują, jak dorośli to robią. Nic nie pomogą napomnienia, że należy ze sobą rozmawiać grzecznie, skoro oni sami obrzucają się wyzwiskami. Dzieci nie robią tego, co im mówimy, one robią to, co my robimy.

 

Nie pozwalaj na „grę w obwinianie”
„To przez Zosię spóźnię się do szkoły!”, „Dostałam dwójkę z polskiego, bo pani mnie nie lubi”, „Zapomniałam stroju na basen, bo mi go nie spakowałaś”. Znasz to? Obwinianie innych za swoje porażki czy niedociągnięcia jest gwoździem do trumny z napisem „odpowiedzialność”. Jak można uczyć się odpowiedzialności za coś, na co się nie ma wpływu? Za rzeczy, za które odpowiadają inni lub które dzieją się same (czy zdarzało Ci się słyszeć z ust dziecka, że bałagan w pokoju sam się zrobił?). Odpowiedź jest jedna: nie można. Dopóki dziecko nie zobaczy, gdzie są granice jego wpływu, nie poczuje odpowiedzialności za to, co robi. Bardzo ważne jest więc, żeby w różnych codziennych sytuacjach pokazywać dziecku, na co ono ma wpływ (np. nauczenie się do sprawdzianu, pościelenie łóżka, spakowanie plecaka na trening), a co nie zależy od niego (dziecko nie ma na przykład wpływu na humor koleżanki albo na to, jakie zasady panują w szkole, bo te ustalają nauczyciele). To rozróżnianie – na co mam wpływ a na co nie, daje dziecku przestrzeń na rozwijanie poczucia sprawstwa i odpowiedzialności tam, gdzie dziecko może coś zrobić, jednocześnie chroni je przed przeżywaniem poczucia winy za coś, na co zupełnie nie ma wpływu. Dziecko czasami może próbować „zrzucić” odpowiedzialność na kogoś innego za coś, co jednak należy do jego obowiązków. Może to robić z różnych powodów, np. z lęku przed przeżywaniem uczucia porażki, chęcią zachowania dobrej samooceny, strachem przed tym, że rodzic albo nauczyciel będzie na nie zły. Warto wtedy delikatnie, ale w sposób bardzo jasny powiedzieć dziecku, że to jednak ono odpowiada za daną rzecz i spróbować nazwać te trudne emocje, które towarzyszą temu, że coś nie wyszło. W dalszej kolejności – poszukać razem pomysłów na to, jak dziecko może naprawić daną sytuację (np. kiedy może nauczyć się do poprawki sprawdzianu albo jak może usprawnić system pakowania się na trening).

 

Uczenie się brania odpowiedzialności to długi proces. Pamiętaj – dziecko nie przejdzie przez niego w pojedynkę – potrzebuje Twojego wsparcia i przede wszystkim przykładu z Twojej strony.

 

 

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

Jak rozwijać u dziecka poczucie odpowiedzialności? was last modified: 15 października, 2020 by Dominika Kulawczuk
0 comment
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

Zobacz też

Jak rozsądnie zaplanować czas dziecka po lekcjach?

11 grudnia 2017

Cykl o rozwoju. Okres nastoletni.

13 maja 2019

Jak przetrwać trudny okres dorastania dziecka?

16 października 2017

Niezwykłe cechy leworęcznych dzieci

12 kwietnia 2021

Jak spędzić sylwestra z dziećmi?

10 grudnia 2020

Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

12 maja 2020

Jak wywieranie presji wpływa na dziecko –...

24 listopada 2020

Angielski dla przedszkolaków – jak rozbudzić w...

7 sierpnia 2020

Jak wesprzeć dziecko w sytuacji rozwodu?

9 stycznia 2018

Angielski dla malucha – co czytać dziecku...

1 grudnia 2020

Skomentuj Cofnij

O nas

Na co dzień prowadzimy szkołę angielskiego dla dzieci i młodzieży Early Stage. Na tym blogu chcemy się dzielić z Tobą swoim spojrzeniem na świat dzieci i rodziców. Przedstawiamy naszą wizję szczęśliwego rodzicielstwa. Pokażemy Ci metody na to, jak wykorzystywać naturalną kreatywność Twojego dziecka, do tego żeby uczyło się efektywnie i z radością. Bywamy w różnych fajnych miejscach – będziemy się z Tobą dzielić opiniami i sugerować, gdzie warto spędzić czas ze swoim maluchem. Zapraszamy – korzystaj z tych materiałów, komentuj, a jeśli Ci się spodoba lub przyda – daj serduszko!!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru  przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255 adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail będzie przetwarzany jako dana osobowa, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”). Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Ma Pani/Pan prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ma Pan/Pani również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany przez Panią/Pana sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.

ES EDUCATION. informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Facebook Inc. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych i Facebook Limited z siedzibą w Irlandii, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż w/w odbiorcy danych powołują się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych na w/w portalach znajdują się w dostępnych na ich stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych.

ES EDUCATION informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=pl-PL.

Najpopularniejsze wpisy

  • Maski depresji dziecięcej. Jak w porę dostrzec depresję u dziecka i jak reagować?

  • Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

  • Angielski w domu — darmowe gry i zabawy językowe

  • Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

  • Wartościowe bajki dla dzieci

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Nadopiekuńczy rodzice – troska, która szkodzi

      18 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Style uczenia się – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk

      16 kwietnia 2021

      Wychowanie

      Jak wspierać dziecko w budowaniu autonomii? Od…

      13 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Niezwykłe cechy leworęcznych dzieci

      12 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak długo dziecko powinno uczyć się języka…

      4 kwietnia 2021

      Wychowanie

      9 sposobów na nudę w domu!

      1 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku w nauce? Mnemotechniki, fiszki,…

      23 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Jak zmotywować nastolatka do nauki?

      16 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci, czyli nauka na…

      12 marca 2021

      Wychowanie

      Co powinno jeść dziecko? Dieta ucznia na…

      11 marca 2021

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Style uczenia się – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk

      16 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Niezwykłe cechy leworęcznych dzieci

      12 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Past Simple w pigułce – zastosowania i…

      10 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Jak długo dziecko powinno uczyć się języka…

      4 kwietnia 2021

      Kreatywna nauka

      Daty po angielsku – jak je prawidłowo…

      30 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Angielskie czasowniki nieregularne – jak skutecznie się…

      29 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Present Continuous w pigułce – zastosowania i…

      27 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Present Simple w pigułce – zastosowania i…

      25 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku w nauce? Mnemotechniki, fiszki,…

      23 marca 2021

      Kreatywna nauka

      Czy muzyka pomaga w nauce? Jak muzyka…

      21 marca 2021

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Historia Stanów Zjednoczonych

      8 kwietnia 2021

      Ciekawe miejsca

      English breakfast, czyli co mali Brytyjczycy jedzą…

      6 kwietnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Historia Londynu

      9 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Wielkanoc w Wielkiej Brytanii – tradycje, potrawy…

      7 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Z angielskim przez historię, czyli najciekawsi władcy…

      5 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Ciekawostki o Wielkiej Brytanii

      4 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Australia – ciekawe miejsca do odwiedzenia całą…

      3 marca 2021

      Ciekawe miejsca

      Ciekawe zwyczaje Brytyjczyków

      22 stycznia 2021

      Ciekawe miejsca

      Weekend z dziećmi – wycieczka do Parku…

      20 listopada 2020

      Ciekawe miejsca

      Zwiedzamy Szkocję! Atrakcje dla dzieci do zobaczenia…

      18 sierpnia 2020

  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry