Bohaterką dzisiejszego wpisu jest kreda! To właśnie ona przede wszystkim będzie Ci potrzebna do przygotowania atrakcji powtórkowych dla dziecka.
Spakujcie:
- książki do angielskiego,
- butelkę z wodą z kranu (lub małą konewkę),
- niewielki pędzel (opcjonalnie) oraz
- kolorową kredę i…
… ruszajcie na spacer!
Aby z całej zabawy wyjść czystym przydadzą się Wam również mokre chusteczki.
Wyprawę możecie rozpocząć od zebrania małych listków, patyczków i kamieni – może się okazać, że Twoje dziecko uwielbia takie poszukiwania!
Kolejny krok to znalezienie odpowiedniej miejscówki – idealna będzie lokalizacja z dużymi płytami chodnikowymi, nieco na uboczu (nie w bliskim sąsiedztwie placu zabaw, czy trasy rowerowej – w końcu będziecie utrwalać angielski).
Teraz pora na atrakcje językowe – koniecznie dopasuj je do aktualnie realizowanego materiału, poznanego słownictwa, zagadnień gramatycznych. Wykorzystaj zadania z książki dziecka – nawet te zrealizowane na zajęciach możesz przenieść na chodnik, a kolejno sprawdzić poprawność z podręcznikiem. To naprawdę proste!
Oto kilka pomysłów na formę zadań:
- Układanie liter z kamyków, liści, patyków – zapisz kilka wybranych przez Ciebie liter na chodniku. Zadaniem dziecka jest ułożenie zebranych kamyków, liści i patyków na zapisanych literach – tak jak na zdjęciu poniżej. Aktywność ta oswaja dziecko z budową liter i przygotowuje do pisania.
- Pisanie po śladzie – zapisz na chodniku jednym kolorem kredy kilka wybranych słówek z aktualnie ćwiczonego na zajęciach tematu (przepisz słówka z podręcznika dziecka) – zadaniem dziecka jest poprawienie innym kolorem kredy tych wyrazów. Jeśli wzięliście na spacer pędzel, dziecko może również zamoczyć go w wodzie i „poprawiać” zapisane słowa litera po literze, tak jakby je zamalowywało/ zapisywało wodą. Zadanie to pozwoli dziecku utrwalić pisownię słów i poszczególnych liter, a także doskonalić samą umiejętność pisania.
- Słowna drabina/ klasy – narysuj na chodniku drabinę z około sześcioma szczeblami. Wskazuj obrazki w podręczniku dziecka – poproś o ich nazwanie, a kolejno zapisanie na drabinie. Na każdym szczeblu dziecko zapisuje jedno poznane słowo. Jeśli pisownia okaże się wyzwaniem pokaż dziecku model w książce i poproś o przepisanie. Następnie zadaniem dziecka jest rzucenie kamieniem na pierwsze pole, wskoczenie na pierwszy szczebel i odczytanie słowa. To samo wykonujcie z kolejnymi polami i szczeblami, dziecko może skakać i odczytywać kolejne słówka coraz szybciej. Skakanie może odbywać się obunóż lub na jednej nodze – jak tylko sobie wymyślicie! Możecie również zamienić się rolami – dziecko będzie nazywało pole, w które Ty masz jak najszybciej wskoczyć. W tej aktywności dziecko utrwala poznane słownictwo – jego pisownię, wymowę, odczytywanie.
4. Tworzenie zdań – zapisz na chodniku różne słówka z których dziecko będzie mogło ułożyć zdania. Tu zdecydowanie przyda się podręcznik, w którym znajdziesz historyjki i piosenki – z których poszczególne wersy możesz wykorzystać do tego zadnia. Dziecko odczytuje zapisane przez Ciebie wyrazy i łączy je w zdania – może zakreślać je kolorową kredą, może oznaczać kamieniami/ patykami/ liśćmi, może także po odnalezieniu zdania skakać z wyrazu na wyraz w trakcie czytania. Zadanie to prowadzi to utrwalenia struktur (wzmacnia świadomość budowy zdań w konkretnych konstrukcjach), przećwiczenia słownictwa i doskonalenia umiejętności czytania.
5. Łączenie – w dwóch kolumnach zapisz przemieszane „pary” wyrazów (np. przeciwieństwa, rymy) lub rozdzielone na pół frazy. Zadaniem dziecka będzie poprawne ich połączenie. W tym ćwiczeniu również niezbędny będzie podręcznik dziecka, aby móc wybrać odpowiedni materiał językowy. Ja wybrałam zagadnienie gramatyczne – odmianę czasownika TO BE. Przejrzyj podręcznik/ pack dziecka – może okazać się, że znajdziesz w nich podobne zadania, które od razu możesz przepisać na chodnik.
- Podlewanie – w tej aktywności warto zaangażować w rysowanie dziecko – poproś je o narysowanie około dziesięciu dużych kwiatków, truskawek, marchewek lub innej rośliny, która przyjdzie Wam do głowy. Następnie zapisz w środku/ obok narysowanych przez dziecko np. truskawek liczby, litery alfabetu lub słowa (te aktualnie utrwalane). Przygotujcie butelkę lub konewkę z wodą. Możecie ćwiczyć rozumienie ze słuchu – wtedy zadaniem dziecka będzie słuchanie Ciebie i „podlewanie” odpowiedniej truskawki (z nazwaną przez Ciebie liczbą/ literą alfabetu, czy też przeczytanym słowem). Możecie również trenować mówienie i czytanie – wtedy dziecko samodzielne wybiera truskawki – nazywa wybrane liczby/ litery alfabetu/ odczytuje słowa i jeśli zrobi to poprawnie – podlewa je. W razie wątpliwości co do poprawności wymowy warto wesprzeć się modelami wymowy z nagrań lub słownikiem internetowym, z możliwością odsłuchania poprawnej wymowy.
7. Rysowanie– na koniec, pomysł którego nie mogło zabraknąć! Pozwólmy dziecku kreatywnie poszaleć i… porysować. Nadal przy tym możecie utrwalać angielski! Jeśli ostatnio wprowadzonym tematem leksykalnym były zwierzęta – zaproponujmy dziecku narysowanie dziwnej farmy, jeśli dom – zaprojektowanie pokoju dla przybysza z kosmosu, jeśli jedzenie – przygotowanie obrazkowego przepisu na najmniej smaczną sałatkę lub pizzę, jeśli części ciała – np. odrysowanie kształtu ciała rodzica na chodniku. Oczywiście do każdego rysunku warto dodać podpisywanie poszczególnych jego elementów – właśnie w ten sposób połączymy powtórkę z kreatywną zabawą.
Cieplejsze dni przed nami tak też życzę Wam udanego kredowego szaleństwa!
Agnieszka Gajewska