Dziś pomieszamy odrobinę sztuki z powtórką angielskiego 🙂
Przygotuj:
– białe kartki papieru,
– czarny flamaster lub długopis;
– kolorowe farby – mogą to być zwykle plakatówki, ale jeśli Twoje dziecko może mieć na nie uczulenie (będziemy malować palcami) to użyj bezpiecznych farbek do malowania twarzy;
– pędzelek;
– przydadzą się również mokre chusteczki/ ręcznik papierowy.
Dzisiejsze malowanie palcami nie będzie jednak tradycyjnym malowaniem – zadaniem dziecka będzie zostawiać odciski palców i tworzyć z nich obrazki aktualnie ćwiczonego słownictwa.
Do zostawiania odcisków nie potrzebujecie wody, farba powinna być gęsta, niekapiąca. Na opuszkę dowolnego palca dziecka nałóż bardzo cieniutką warstwę farby dowolnego koloru. Możesz również zostawić mała kropelkę na środku opuszka, a następnie ją rozsmarować. Jeszcze innym pomysłem jest wyciśnięcie odrobiny farby na paletę/ tekturkę i delikatne umaczanie w niej palca przez dziecko.
Kolejny krok to odciskanie – malowanie!
Spójrz na zdjęcie poniżej – to odciśnięte przeze mnie zwierzęta – pomysły na te zwierzaki znalazłam w Internecie – Ty też możesz się zainspirować lub stworzyć własne.
Pamiętaj, aby przed zmianą koloru porządnie wytrzeć dziecku wcześniej pomalowany palec oraz, aby do odciśniętych palców dorysować potrzebne elementy – takie, które u mnie sprawiły, że odciski zamieniły się w zwierzęta.
Jak krok po kroku możecie ćwiczyć angielski z tym zadaniem?
Oto kilka pomysłów:
- Pokaz dziecku wyraz w książce, poproś o przeczytanie (jeśli masz wątpliwości co do wymowy – sprawdź z nagraniem) i poproś o stworzenie „odciskowego” obrazka. Do zadania możesz dodać podpisanie obrazka, jeśli dziecko już swobodnie pisze lub przepisanie z książki wyrazu – takie uatrakcyjnione kopiowanie wyrazów to również ćwiczenie pisania!
- Pokaz dziecku obrazek w książce, poproś o nazwanie obrazka i o stworzenie swojego „odciskowego”odpowiednika na kartce. Również możecie podpisać obrazek.
- Stwórzcie wspólnie „odciskowe” zoo, sklep z warzywami, owocową sałatkę, szafę z ubraniami, buźki z emocjami itd. Na koniec malowania ponownie warto podpisać wszystkie obrazki.
Jeśli dziecko poznało już liczby i alfabet, a Ty czujesz się pewnie w tym temacie, możesz zaproponować utrwalenie tego materiału.
Oto kilka pomysłów:
- Powiedz nazwę liczny np. „number nine” i sprawdź, czy udało się dziecku narysować odciskami palców liczbę 9.
- Pokaż na palcach wybraną liczbę, poproś by dzięki ją nazwało i namalowało. Możecie pokusić się o zapisanie liczby (to już dość duże wyzwanie) i sprawdzenie poprawności pisowni z modelem w książce.
- Z literami jest podobnie – dziecko może namalować nazwaną przez Ciebie literę lub nazwać i namalować literę, która wskażesz lub zapiszesz.
- A może będziecie mieć tak dużo wytrwałości, by odciskami napisać całe słowa?
Na koniec oczywiście możecie jeszcze przećwiczyć kolory. Kolorowe odciski i mieszanie farb to również dobra okazja by utrwalić pisownię i wymowę nazw kolorów.
Trzymam kciuki za atrakcyjne powtórki i piękne odciskowe dzieła!
Agnieszka Gajewska